تجربه و آزمایش

آیا خودروهای جاده‌ای با استفاده از لاستیک‌های فرمول یک سریع‌تر می‌شوند؟

آیا استفاده از لاستیک‌های فرمول یک می‌تواند خودروهای جاده‌ای را سریع‌تر کند؟ مردان Driven Media تصمیم گرفته‌اند این ایده را آزمایش کنند و برای این کار، یک کاترهام سون ۲۷۰R را به لاستیک‌های فرمول یک مجهز کرده‌اند. پس بیایید ببینیم آیا این لاستیک‌های مسابقه‌ای می‌تواند پرفورمنس یک خودروی جاده‌ای متمرکز بر پیست را بهبود بخشند؟

اگر طرفدار فرمول یک باشید میدانید که در حال حاضر پیرلی تنها تأمین‌کنندهٔ لاستیک این مسابقات است و این یکی از معدود قطعاتی محسوب می‌شود که بین همهٔ تیم‌های حاضر در فرمول یک مشترک است. تیم‌های فرمول یک میلیون‌ها دلار هزینه و هزاران ساعت زمان را صرف توسعهٔ خودروهای خود می‌کنند اما مثل خودروهای جاده‌ای، تمام این مهندسی از طریق لاستیک‌ها به جاده منتقل می‌شود. به همین دلیل، تیم‌ها زمان زیادی را صرف مدیریت دمای لاستیک‌ها می‌کنند تا به چسبندگی مناسبی دست یابند و خودرو بتواند در پیست سریع‌تر دور بزند. این لاستیک‌ها قبل از استفاده، توسط پتوهایی گرم می‌شوند تا خودرو پس از پیت استاپ و تعویض لاستیک، چسبندگی مناسبی داشته باشد. این لاستیک‌ها هرگز برای استفاده در جاده‌ها طراحی نشده‌اند و بسیار تخصصی هستند.

حال ببینیم این لاستیک‌های فرمول یک پیرلی زیر یک کاترهام سبک‌وزن در آزمایش جاده‌ای چگونه عمل می‌کنند. لاستیک‌هایی که در این آزمایش استفاده شده‌اند از نوع سافت هستند. همان‌طور که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد، مردان دریون مدیا نتوانستند لاستیک‌ها را به اندازهٔ کافی گرم کنند تا به چسبندگی لازم دست پیدا کنند. این لاستیک‌های پیرلی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام استفاده در خودروهای فرمول یک، دمای شدیدی را تحمل کنند که این یعنی برای رانندگی‌های عادی در دمای معمولی مناسب نیستند. به همین دلیل، حتی زمانی که کاترهام در پیست دور می‌زد، نمی‌توانست نیروی کافی برای گرم کردن لاستیک‌ها به آن‌ها وارد کند.

البته هرچند این لاستیک‌ها پرفورمنس خودرو را بهتر نکردند اما باعث شدند کاترهام ۲۷۰R شبیه یک خودروی فرمول یک مینیاتوری به نظر برسد! بنابراین، لاستیک‌های فرمول یک ممکن است موجب بهبود پرفورمنس خودروهای جاده‌ای نشوند اما آن‌ها را جذاب جلوه می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. احسان امیری

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خیلی لاستیکای خوشگل و مینیاتوری ان نمیخوره بشون انقدر تحملشون بالا باشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  2. Mercedes- Benz

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4867 ديدگاه)

    این لاستیکا به هیچ عنوان بدرد ماشینای خیابونی و جاده ای نمیخورن …… اکثراً تو پخش تلوزیونی مسابقات فرمول یک همه دیدن که درست چند لحظه قبل از مسابقه لاستیکا رو چجوری و با چه روشی گرم میکنن

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. SFXSuperFast

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (263 ديدگاه)

      میومد اهواز آزمایشو انجام میداد
      تایرا راحت ب دمای عملیاتی می‌رسیدن :))

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (4867 ديدگاه)

        شنیدم اونجا مردم از اسفند ماه شروع به استفاده از کولر میکنن؟

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. عرشیا

          ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (15 ديدگاه)

          کاملا درسته تو آبادانم همینه

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. محمدهادی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2142 ديدگاه)

    چچچچ
    به چه درد خورد فقط خوشکل تر کردن؟!
    تازه بنظرم اصلنم خوشکل نکرد کاترهام بیریختو

    موافقم 2
    مخالفم 2
  5. Amin

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    انگار یه بچه دبستانی کفش باباشو پوشیده

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا