تجربه و آزمایش

اولین رانندگی با فیسکر اوشن، شاسی‌بلند برقی متمایز با کاستی‌های مهم

فیسکر اوشن شاسی‌بلند الکتریکی متمایز و مطلوبی است اما بدون نقص نخواهد بود و مثل تسلاهای اولیه به چند تغییر نیاز دارد تا به خودرویی عالی تبدیل شود.

این روزها برندهای زیادی را می‌بینیم که وارد بازار خودروهای الکتریکی شده‌اند و عمدتاً چینی هستند اما در بین همهٔ آن‌ها، یک برند متمایز است. این فیسکر است که بجای چین، اهل کالیفرنیا است و به دنبال به راه انداختن طوفانی در بازار خودروهای الکتریکی است. البته این اولین باری نیست که نام فیسکر را روی یک خودرو می‌بینیم زیرا هنریک فیسکر اولین خودروی خود را در سال ۲۰۱۱ در قالب یک سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی با نام کارما به بازار فرستاد. وی که پس از ورشکستگی شرکت اولش، شرکت دیگری را تأسیس کرد، اولین خودروی الکتریکی خود را با نام اوشن راهی بازار کرده است.

این شاسی‌بلند با قیمت پایهٔ ۳۷ هزار پوند و برد ۷۱۰ کیلومتر در بالاترین نسخه، رقیبی برای تسلا مدل Y محسوب می‌شود. نمونهٔ آزمایشی ما ولی از تیپ پرچم‌دار اکستریم با باطری بزرگ‌تر Hyper Range است. کیفیت متریال داخلی خودرو هرچند درمجموع خوب است اما در حد قیمت گران نسخهٔ اکستریم نیست. به‌عنوان‌مثال، دستگیرهٔ درها حس ارزان‌قیمتی دارند و برخی دکمه‌ها از کیفیتی که در مرسدس یا ب‌ام‌و می‌بینیم بی‌بهره هستند. دلیل این مشکل قیمت‌گذاری است. اوشن خودرویی است که برای قیمت پایهٔ ۳۷ هزار پوندی ساخته شده اما نسخهٔ ما حدود دو برابر این قیمت داد که بیشتر این مبلغ اضافی صرف باطری بزرگ‌تر و موتور قوی‌تر شده است. خودروهای کمی را می‌توان پیدا کرد که چنین بازهٔ قیمتی گسترده‌ای داشته باشند.

از مشکلات اساسی در کیفیت که صرف‌نظر کنیم، نمایشگر ۱۷.۱ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی چرخان اوشن به‌طور منطقی طراحی شده و همراه با صفحه آمپر دیجیتالی گرافیک خوانا و واضحی دارد. کنترل‌های تهویه هم در نمایشگر دیگری زیر صفحه‌نمایش اصلی تعبیه شده‌اند. هنگام رانندگی، اوشن آن‌قدری که طراحی جعبه‌ای شکل آن نشان می‌دهد بزرگ احساس نمی‌شود هرچند که شیشهٔ کوچک عقب دید را محدود می‌کند. سواری خودرو کمی سفت احساس می‌شود اما درمجموع آن‌قدر راحت هست که برای استفاده‌های روزمره مناسب باشد. علاوه بر این، کنترل بدنه بسیار خوب است و هرچند اوشن خودروی سنگینی است اما به لطف دو موتور الکتریکی با ۵۶۰ اسب بخار قدرت، رانندگی نسبتاً جذابی دارد.

برای این خودرو سه حالت رانندگی با نام‌های Earth، Fun و Hyper در نظر گرفته شده است که آخری این شاسی‌بلند ۲.۴ تنی را به یک موشک تبدیل می‌کند. این خودرویی فوق‌العاده سریع است اما درعین‌حال مصرف انرژی بالایی هم دارد. ما در طول آزمایش خود توانستیم با هر کیلووات ساعت انرژی بین ۳.۵ تا ۴ کیلومتر را طی کنیم که این مصرف نمی‌تواند حتی برد ۵۰۰ کیلومتری را فراهم کند چه رسد به ۷۰۰ کیلومتر و بیشتر. بااین‌حال، اوشن از قابلیت شارژ سریع ۱۸۰ کیلوواتی بهره می‌برد که به گفتهٔ فیسکر می‌تواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را در ۳۳ دقیقه شارژ کند.

روی جاده، سروصدای جاده با وجود رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی چندان به گوش نمی‌رسد اما صدای باد در اطراف ستون‌های A قابل‌توجه است. بااین‌حال، اوشن به‌عنوان یک خودروی خانوادگی خوب عمل می‌کند. در جلو فضای زیادی وجود دارد و در عقب هم دو بزرگ‌سال ۱۸۰ سانتی‌متری به‌راحتی می‌توانند بنشینند. ظرفیت صندوق بار ۴۷۶ لیتر است که با مرسدس EQC برابری می‌کند درحالی‌که محفظهٔ بزرگی هم زیر کف صندوق برای قرار دادن کابل‌های شارژ تعبیه شده است.

جمع‌بندی

فیسکر اوشن شاسی‌بلند الکتریکی متمایز و مطلوبی است اما مثل تسلاهای اولیه به چند تغییر نیاز دارد تا به خودرویی عالی تبدیل شود. البته این ماشین به‌عنوان اولین تلاش فیسکر عالی به نظر می‌رسد و از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برد که آن را از رقبای اصلی متمایز می‌کند اما تمرکز روی چیزی که خریداران انتظار دارند مثل کیفیت و شعاع حرکتی در دنیای واقعی بهتر از پر کردن خودرو با ویژگی‌هایی است که خیلی‌ها نیازی به آن‌ها ندارند. البته بسیاری از مشکلات اوشن به‌مرورزمان برطرف خواهند شد زیرا فیسکر وعدهٔ ارائهٔ به‌روزرسانی‌های از راه دور را داده است که می‌تواند کلید موفقیت این شاسی‌بلند باشد.

مشخصات فنی

Fisker Ocean

قوای محرکه دو موتوره
قدرت ۵۶۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۷ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر/ساعت
باطری ۱۰۶ کیلووات ساعت
طول ۴,۷۴۴ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۲۹ میلی‌متر
برد ۷۱۰ کیلومتر
قیمت پایه ۳۶,۹۰۰ پوند
قیمت تست‌شده ۶۱,۷۲۵
امتیاز ۳.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. داریوش فدایتشوم

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    هنریک فیسکر با طراحی bme z8 تا ابد برای من قابل احترامه

    موافقم 22
    مخالفم 3
    1. ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3140 ديدگاه)

      از اسمش هم معلومه کپی از بی ام و هست
      😂🤣

      موافقم 2
      مخالفم 37
      1. parhamiof

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (683 ديدگاه)

        گلم سمبلم منظورشون bmw هست.
        لطفا کمی تعقل و اندیشه سپس سم پراکنی.

        موافقم 13
        مخالفم 0
        1. ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3140 ديدگاه)

          یارو گفت BMЕ
          یعنی چی منظورش BMW هست
          لطفاً یه بار کامنت طرفو بخونین بعد جواب بدید

          موافقم 0
          مخالفم 6
      2. ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3140 ديدگاه)

        خوب BME کپی بی ام و هست
        Z8هم از اون z4 اسکی رفته خوب معلومه سر تا پا کپی از بی ام و کرده حالا هرچقدر میخواد خوشگل باشه🤣

        موافقم 1
        مخالفم 22
    2. مهدی

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1590 ديدگاه)

      نمیدونستم یکی از زشت ترین bmw تاریخ رو فیسکر طراحی کرده! اما این خودرو واقعا راحی جالبی داره

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. MOHAMMAD.DEMON

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        تنها bmw که من در عمر مسخرش نکردم و برام خوشگل بوده همین z8 که اونم تو کوبیدی

        موافقم 10
        مخالفم 2
      2. amir

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2253 ديدگاه)

        اگه اشنباه نکنم هنریک فیسکر aston martin v8 vantage 2005 رو هم طراحی کرده باشه

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. parhamiof

          ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (683 ديدگاه)

          درسته.
          Db9 هم کار ایشون هست.

          موافقم 2
          مخالفم 0
    3. پیام

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1522 ديدگاه)

      خدا کنه یه برند خوب ازش در بیاد

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. Mercedes

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (656 ديدگاه)

        از تسلا بهتره هرچی باشه
        جارو برقی پلاستیکی که فقط با قدرت رسانه ایلان ماسک و سیاست های رسانه آمریکا پیشرفت کرد و معروف شد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. parhamiof

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (683 ديدگاه)

    امیدوارم بتونه راهشو پیدا کنه و پیشرفت کنه چون یکی از بهترین برقی هارو میسازه.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  3. net

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    این ماشین هم جلوپنجره رو حذف کرده و جلوپنجره رو در سپر قرار داده. ببینید من چند وقته دارم میگم این مدل صفحه نمایش عمودی مثل فورد رنجر ۲۰۲۲ داره مد میشه و خیلی زیباست و این ماشین هم مثل صفحه نمایش رنجر استفاده کرده البته بالای صفحه نمایش از داشبورد زده بیرون جالب نشده و جایگیری صفحه نمایش رنجر ۲۰۲۲ که چسبیده به داشبورد زیباتره

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3140 ديدگاه)

      مثل کولیوس

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. parhamiof

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (683 ديدگاه)

      قرار دادن جلو پنجره در سپر چیز جدیدی نیست و تو 206 و 405 و پراید هم تا حدی بود بود حتی.
      فقط الان بیشتر مد شده.
      این نوع صفحه نمایش هم زیبا تره هم کاربردی تر البته مثل فیسکر اینجوری شناورش قشنگ نیست.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. B

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (347 ديدگاه)

      البته به این دقت کن که نمایشگر فیسکر متحرکه و ثابت یجا نمیمونه بخاطر همین نمیشد تو داشبرد قرارش داد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3140 ديدگاه)

    مانیتورش چقدر درازه مانیتور تسلایی پلاسه 😱
    ماشین بدی نیست قیافش جذابه خوبه یکم تا حدودی شبیه ماشینای کیا شده ولی جذاب شده عقبش یکم شبیه بی ام و M5هست چراغاش ولی داخلش خیلی خوشگلتره از بقیه جاهاش ولی بدون دروغ بگیم خیلی ماشین بی ریختیه

    موافقم 3
    مخالفم 3
  5. مهردادکمال

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1817 ديدگاه)

    زیباترین ماشین برقی؟؟؟ شاید نه!!! اما قطعا در کنار لوسید و کادیلاک سلستیک احتمالا زیباترینه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (942 ديدگاه)

    به جلوش هرچی نگاه می کنم یاد رنج روور میفتم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. amirboss

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (347 ديدگاه)

    فیسکر رو با مدل کارما میشناسم. خودرویی که طراحی متمایزی داشت ولی زیبا نبود و یه جورایی تو ذوق میزد.
    این خودرو درعوض طراحی به نسبت جسورانه و خوبی داره ولی کاش مشخصات فنی و قابلیت هاش هم به این منوال بود.
    اگه تو کاربرد مواد اولیه سخاوتمندانه عمل میکرد بهتر میتونست باشه.
    شاید بین این همه خودرو برقی باامکانات و برد های مسافتی و قیمت این خودرو یه انتخاب احمقانه باشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. yaghoub

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (296 ديدگاه)

    با این که از برقی ها خوشم نمیاد
    ولی فیسکر قابل احترام هست .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. sinasvj

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (231 ديدگاه)

    کاش از این بوگاتی شیرون هومیج جدید هم یه مقاله بزارید فوق العاده زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا