تجربه و آزمایشخودروهای چینی

تجربه رانندگی با گک امپو، سدان وارداتی راسا موتور

GAC امپو ظاهر بسیار اسپرت و چشمگیری دارد اما سیستم تعلیق نرم و شخصیت رانندگی خودرو با این طراحی هیجان‌انگیز هماهنگ نیست.

شرکت گک GAC ازجمله برندهای چینی است که حضور پررنگی در بازار کشورمان نداشته است. هرچند در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی شاسی‌بلند گونو G5 این شرکت توسط مرتب خودرو مونتاژ شد و چندی بعد نیز سدان ترامپچی GA3 و کراس‌اوور GS5 توسط شرکت الماس‌داران وارد شدند اما این خودروها همگی عرضهٔ محدودی داشتند و پس از فروش تعداد اندکی کنار رفتند. حال اما با آزادسازی واردات خودرو، شرکت راسا موتور دوباره سراغ گک رفته تا یک‌بار دیگر شانس این برند چینی را در ایران امتحان کند. یکی از مدل‌هایی که راسا موتور اقدام به واردات آن کرده، سدان جذاب امپو است که اواخر سال گذشته اولین نمونه‌های آن پلاک شدند.

گک GAC امپو

بدون شک برجسته‌ترین ویژگی امپو، ظاهر جذاب و چشمگیر آن است. این موضوع در نسخهٔ امپو S با تریم‌های فیبر کربنی مصنوعی، رینگ‌های ۱۸ اینچی، تریم‌های رنگی در جلوپنجره و دیفیوزر برجستهٔ عقب با چهار سر اگزوز، بیشتر به چشم می‌آید و راسا موتور هم همین نسخه را وارد کرده است. گک حتی نسخهٔ اسپرت‌تر امپو R را هم ارائه می‌کند اما ظاهر امپو S بهتر است زیرا بخش عقبی امپو R کمی شلوغ به نظر می‌رسد.

گک GAC امپو

امپو با ۴.۷ متر طول و ۱.۸۵ متر عرض، در داخل خودروی جاداری است و فضای پای سخاوتمندانه‌ای را ارائه می‌کند. همچنین درحالی‌که صندوق بار با ۵۴۳ لیتر ظرفیت، فضای بزرگی دارد اما امکان خواباندن صندلی‌های عقب هم وجود خواهد داشت که فضای بار را افزایش می‌دهد. طراحی داخلی خودرو هم بروز و چشمگیر است. در اینجا تناسب و دقت ساخت عالی است و شکاف بین پانل‌ها یکنواخت به نظر می‌رسد. ترکیب تریم سفید و زرد با تزئینات فیبر کربنی هم حال هوای اسپرتی به داخل خودرو بخشیده است. در اینجا کمربندهای ایمنی هم زردرنگ هستند که ویژگی جالبی است.

داخل کابین و داشبورد جی ای سی GAC امپو

برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مثل چیزی که در برندهای لوکسی همچون مرسدس بنز می‌بینیم، از صفحه‌نمایش‌های به‌هم‌پیوسته استفاده شده است. در اینجا ویژگی‌های معمول مثل بلوتوث، USB و اپل کارپلی هم وجود دارد اما همان‌طور که از برندهای چینی انتظار می‌رود، خبری از اندروید اتو نیست. کیفیت و وضوح نمایشگرها عالی است ولی گک می‌توانست سیستم صوتی بهتری را در سدان خود ارائه کند.

البته شاید سازندهٔ چینی با این کار قصد داشته راننده بهتر صدای پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ که زیر کاپوت قرار دارد را بشنود! این موتور که ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است. گک برای امپو S پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان و سیستم اگزوز متغیر را هم در نظر گرفته که صدای غرش جذابی تولید می‌کند تا جایی که در اکثر طول رانندگی، اگزوز متغیر را در حالت صدای بلند گذاشتیم زیرا واقعاً صدای جذابی داشت.

گک GAC امپو

از لحاظ مصرف سوخت، ما در شهر با میانگین سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت مصرف حدود ۱۱.۱ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که این رقم در بزرگراه به حدود ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسید. بااین‌حال، به دلیل ظاهر هیجان‌انگیز امپو، ما بیشتر روی جنبهٔ اسپرت آن تمرکز کردیم. حتی پس از رسیدن به محدودیت سرعت بزرگراه، موتور هنوز هم کشش خوبی دارد و گیربکس تا زمانی که پدال تعویض دنده را برای رفتن به دندهٔ بالاتر نکشید، صبوری می‌کند. بااین‌حال، گیربکس هنگام معکوس دادن عملکرد نرمی ندارد و به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی آن به‌درستی انجام نشده است که این موضوع در خودرویی که حال و هوای اسپرت دارد جالب نخواهد بود.

گک GAC امپو

همچنین هرچند امپو در حالت رانندگی اسپرت پلاس چابکی قابل‌توجهی دارد اما در دیگر حالت‌های رانندگی، در ترافیک‌های سنگین هم پدال گاز و هم پاسخگویی گیربکس اندکی تأخیر دارد. علاوه بر این، اگرچه سدان گک در خط مستقیم عملکرد قابل‌توجهی را به نمایش می‌گذارد اما سیستم تعلیق آن که بیشتر روی راحتی تمرکز دارد باعث می‌شود نتوان با سرعت و هیجان پیچ‌ها را طی کرد. این در حالی است که ما انتظار فرمان کمی تیزتر و بادی‌رول کمتر به همراه کمی سواری سفت‌تر را داشتیم. البته اگر با نسخهٔ معمولی امپو طرف بودیم با این موارد اصلاً مشکلی نداشتیم اما ازآنجایی‌که نسخهٔ امپو S در داخل و بیرون اسپرت بودن را فریاد میزند، انتظار داشتیم گک تنظیمات تعلیق را هم تغییر دهد تا با شخصیت اسپرت خودرو هماهنگ باشد.

گک GAC امپو

بااین‌حال، هرچند امپو S از لحاظ رفتار رانندگی و پویایی سواری جا برای بهبود دارد اما دیگر قسمت‌های آن کاملاً ما را تحت تأثیر قرار داد. به همین دلیل، مطمئن هستیم با این سرعتی که شرکت‌های چینی مثل گک در توسعهٔ محصولات جدید پیش می‌روند، به‌زودی می‌توانند بیشتر خود را در بازارهای خارج از چین مطرح کنند. امپو در خارج از ایران قیمتی نزدیک به تویوتا کرولا و هوندا سیویک دارد و درنتیجه خریداران ترجیح می‌دهند با این قیمت سراغ خودرویی بروند که برند معتبری دارد. در کشورمان هم قیمت امپو توسط راسا موتور دو میلیارد تومان اعلام شده که نزدیک به قیمت ۲.۲ میلیاردی تویوتا کرولا وارداتی معین موتور است اما درحالی‌که قیمت کرولا در بازار از ۴ میلیارد تومان فراتر رفته، قطعاً سدان گک در بازار قیمت کمتری خواهد داشت.

مشخصات فنی GAC امپو

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۶۷ اسب بخار
گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۰ ثانیه
مصرف سوخت ۶.۰ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۷ لیتر
حجم صندوق بار ۵۴۳ لیتر
طول ۴,۷۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۳۲ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۳۴ میلی‌متر
قیمت نمایندگی ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Grant

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    به قیافش بیشتر میخوره موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر داشته باشه
    کاش دف عقب هم بود

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. آلفا

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      یه نسخه ۲ لیتری داره که ۲۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور داره و گیربکسش هم ۸ دنده اتوماتیک آیسینه، اون بود خوب بود، اون مشخصات به این قیافه بیشتر میاد.

      موافقم 20
      مخالفم 0
      1. parhamiof

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (726 ديدگاه)

        آره اتفاقا کاش همون میومد ارزش خرید داشت.
        تو ذوق میزنه این قیمت و این فیس 160 اسب بخار.
        جلوش یه نیسان بنز طوریه ولی.

        موافقم 13
        مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    ایران، بزرگترین بازار بنجل فروشی دنیا با قیمت های مسخره.

    موافقم 11
    مخالفم 13
  3. Terminator

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    اگر تو بازه قیمتی j7 و آریزو GT بود میتونست رقابتی باشه . اما قیمتش بالاست
    گرچه از لحاظ طراحی و کیفیت هم بنظر یک سر و گردن بالاتره

    موافقم 19
    مخالفم 0
  4. Taha Ayoobi

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    عقبش از روی کرولاعه

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. Dan

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (624 ديدگاه)

      اقلا وقتی میاین میگین شبیه فلان ماشینه یچیزو بگین که واقعاً شبیهش باشه
      همین که هرکی میاد یه ماشین دیگه ای رو شبیهش میکنه نشون میده طراحی مستقل خودشو داره

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1715 ديدگاه)

        من هرچی فکر میکنم کرولا میبینم
        البته شاید ماشین های دیگه رو ندیدم.
        ولی از چین همه چی برمیا (شتر گاو پلنگ)

        موافقم 0
        مخالفم 6
  5. OldBoy

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    میتسوبیشی لنسر با زبان طراحی خودرو های آلمانی! ( آئودی و بنز)

    موافقم 13
    مخالفم 2
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    به نظرم جزو سدان های خوب چینی که وارد شده

    موافقم 11
    مخالفم 4
  7. زیزیگولو

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5514 ديدگاه)

    ای خدا 🤦🤦🤦🤦

    موافقم 6
    مخالفم 4
  8. SS

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (751 ديدگاه)

    کم کم تعداد اگزوز اسباب بازی های چینی از تعداد سیلندرهاشون بیشتر میشه 😂😂
    حداقل اسمش به میزان قابلیت هاش میاد… کک… به قیمت چلنجر و موستانگ

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. J7

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      برای ما ایرانیا اسماشون عوض میشه
      مثل خودروسازی D.I.C.K یا مثلا C.O.C.K
      همیچین چیزایی

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3869 ديدگاه)

        اولی خوب بود

        موافقم 1
        مخالفم 1
  9. ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3869 ديدگاه)

    ماشین خوبیه جلوش قشنگه ولی عقبش یکم بده

    موافقم 4
    مخالفم 6
  10. Ali

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    اقای اشتری شما نظرتون راجب آریزو ۶ جی تی چی هست؟به نظرتون ارزش خرید داره؟با توجه به محدوده قیمتی که داره و موتور گیربکس تیگو ۸ پرو و شتاب نسبتا خوبی که میده یه نظرتون ارزش خرید دارد؟

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. Galant.VR4(JDM)

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (636 ديدگاه)

    اگه به این مشخصات باشه و برند ناشناخته‌ای هم هست هیچی بایک سنوا نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 6
  12. رامتین

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3080 ديدگاه)

    والا به این خودرو کمی فکر میکردم. بعد بررسیهایی که داشتم ریجکت شد. کلا چینی ای که واقعا نظر آدم را جلب کنه پیدا نمیشه. من قبل النترا داشتم که عالی بود با اینکه مدل 2015 بودش. این خودرو هم اگر موتور 2 لیتریش با همین قیمت میومد میتونست موفق باشه.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  13. sunmartin

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    صفر ستاره ایمنی
    حالا اگه این خودرو کره می‌ساخت مصرف ۱۱.۵ لیتری اون و صفر ستاره ایمنی و موتور بسیار ضعیفش میشد جزو ایرادات ولی در مورد چینی ها هر چه بدی هست محاسن محسوب میشه حتی گیربکس های یکبار مصرفشون

    موافقم 3
    مخالفم 4
  14. سعید

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این قیمت و مشخصات و این تیپ به نظر بنده جک j7 بهتره چون قدمت حضور شرکت جک یا همون کی ام سی و کرمان موتور تو ایران بیشتره و پشتوانه بهتری داره و خریدار بعداز خرید درگیر فروش بد و پیدا نشدن نمایندگی و قطعات نمیشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. ناصر اکبری

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید ممنون میشم اگر بتونید وارد کنید بنده ۲۰۱۵
    گک ترامچی دارم ۴ساله به خدا قسم نمایندگی رو بلد نیستم یعنی
    فقط روغن بنزین زدم تو ۴سال ظمنا بنویسید مردم بدونن که نمایندگی
    هیوندا وارد میکنه یعنی میتونی تمام نمایندگی های هیوندا بری
    خلاصه اگه وارد کنید مردم می‌فهمن گک یعنی چی داخل سوار شودی
    یعنی چی باید بشینی تا متوجه بشی تمام لوازمش هلند هلند مارک زده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. Ali

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    آئودی Rs7 چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا