رانندگی با لکسوس LBX، همتای لوکس یاریس کراس با قیمت گران‌تر

دوشنبه 4 دی 1402 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Lexus LBX UK-6
لکسوس LBX ویژگی‌های مثبتی دارد اما با رقبایی مواجه است که چیزهای بیشتری را با قیمت کمتر ارائه می‌کنند و بنابراین، ارزش بالایی در برابر قیمت نخواهد...
تبلیغات

لکسوس LBX ویژگی‌های مثبتی دارد اما با رقبایی مواجه است که چیزهای بیشتری را با قیمت کمتر ارائه می‌کنند و بنابراین، ارزش بالایی در برابر قیمت نخواهد داشت.

LBX هرچند کوچک‌ترین محصول لکسوس محسوب می‌شود اما یکی از مهم‌ترین ساخته‌های این شرکت هم به‌حساب می‌آید زیرا این شاسی‌بلند کوچکی در اندازهٔ نیسان جوک است که می‌تواند برند لوکس تویوتا را وارد بخش جدیدی از بازار کند و سهم بزرگی از فروش این برند در اروپا را به خود اختصاص دهد. همچنین شرایط بازار هم آمادهٔ عرضهٔ چنین خودرویی به نظر می‌رسد زیرا آئودی Q2 به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب آن، در سال 2024 نمایندگی‌های فروش را ترک خواهد کرد و نسل جدید مینی کانتریمن هم رشد اندازهٔ چشمگیری را تجربه کرده است؛ بنابراین، تعجبی ندارد که لکسوس معتقد است می‌تواند با کمک LBX برای اولین بار فروش سالانهٔ خود در بریتانیا را از 20 هزار دستگاه بیشتر کند.

بااین‌حال، کوچک‌ترین کراس‌اوور لکسوس مشکلاتی هم دارد. LBX اشتراکات فراوانی با تویوتا دارد. البته این موضوع در دیگر محصولات لکسوس هم دیده می‌شود اما هیچ‌گاه این‌قدر واضح نبوده است. این ماشین روی همان پلت‌فرم TNGA-B تویوتا یاریس کراس ساخته شده و ساختار و فرم کلی بدنهٔ آن مشابه یاریس است. این دو خودرو آن‌قدر شبیه هم احساس می‌شوند که LBX سخت می‌تواند قیمت گران‌تر خود را توجیه کند.

البته این دو کراس‌اوور کوچک کاملاً باهم یکسان نیستند زیرا لکسوس 20 میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به تویوتا دارد و قدرت 134 اسب بخاری پیشرانهٔ هیبریدی آن‌هم کمی از 129 اسب بخار یاریس کراس بیشتر است. LBX در عقب با دو نوع سیستم تعلیق ارائه می‌شود. در نسخه‌های محرک جلو مثل نمونهٔ آزمایشی ما، تعلیق عقب از نوع تورشن بیم است اما در نسخه‌های چهارچرخ محرک تعلیق عقب دو جناقی خواهد بود. در تمام مدل‌ها تعلیق جلو مک‌فرسون است.

LBX در بیرون با برداشتی تازه از جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل لکسوس، بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد. در داخل نیز کابین جذاب به نظر می‌رسد و کیفیت متریال از یاریس کراس بهتر است. نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم در جای خوبی نصب شده و کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه زیر آن جای گرفته‌اند. LBX روی جاده هم تجربهٔ رانندگی مناسبی را به نمایش می‌گذارد هرچند که هیچ‌گونه ویژگی برجسته‌ای ندارد. سواری در سرعت‌های پایین همان چیزی است که همیشه از پلت‌فرم TNGA دیده‌ایم. سفت اما کنترل‌شده و به‌ندرت ناراحت‌کننده. فرمان شاید کمی سنگین‌تر از چیزی باشد که می‌خواهیم اما دقیق است و هدایت چنین خودروی جمع‌وجوری را در خیابان‌های تنگ شهری آسان می‌کند.

در رانندگی‌های سریع هم کنترل بدنه بهتر از چیزی است که باید باشد و هرچند دست‌اندازهای بزرگ می‌توانند تکان‌هایی را به کابین منتقل کنند اما به‌طورکلی LBX تعادل خوبی بین کنترل بدنه و راحتی سواری برقرار کرده است. بااین‌حال، از خودرویی با پیشرانهٔ سه سیلندر هیبریدی و گیربکس CVT نباید انتظار رانندگی هیجان‌انگیزی را داشت. البته جدیدترین نسخهٔ پیشرانهٔ هیبریدی تویوتا نسبت به پیشینیان خود بسیار بهتر شده و بسیار نرم کار می‌کند اما با فشردن تهاجمی پدال گاز، دور موتور با غرغری افزایش میابد که یادآوری می‌کند این اولین لکسوس با پیشرانهٔ سه سیلندر است.

البته این خیلی مشکل‌ساز نخواهد بود زیرا سیستم هیبریدی معمولاً دور موتور را پایین نگه می‌دارد مگر اینکه بشدت تحت‌فشار قرار گیرد. هنگام رانندگی هم فقط کمی صدای باد از اطراف آینه‌های جانبی سکوت کابین را در بزرگراه بر هم میزند. متأسفانه، درحالی‌که تجربهٔ داخلی LBX در جلو بهتر و سطح بالاتر از بسیاری از کراس‌اوورهای کوچک است، صندلی‌های عقب اصلاً تعریفی ندارند. این صندلی‌ها تنگ هستند و هرکسی که 180 سانتی‌متر قد داشته باشد با محدودیت فضای پا و سر مواجه خواهد بود. همچنین نشستن سه بزرگ‌سال در عقب این خودرو هم سخت خواهد بود.

بااین‌حال، صندوق بار LBX خصوصاً در نسخهٔ محرک جلو با 402 لیتر ظرفیت، برای چنین خودروی چشمگیر است. البته این رقم در نسخهٔ چهارچرخ محرک به 315 لیتر کاهش پیدا می‌کند و ارتفاع کف صندوق هم قابل تنظیم نیست. لکسوس در تجهیزات و امکانات دست و دل‌باز عمل کرده و تیپ پایهٔ LBX با مواردی مثل رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، چراغ‌های جلوی LED با نوربالای خودکار، صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی، سیستم تهویهٔ دو منطقه‌ای، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و نمایشگر 9.8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌شود.

در تیپ پریمیوم، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تودوزی چرم مصنوعی، شارژر بی‌سیم گوشی، سنسور باران و در تیپ پریمیوم پلاس صفحه آمپر دیجیتالی بزرگ‌تر، در صندوق برقی، هدآپ دیسپلی و رینگ‌های 18 اینچی به لیست امکانات افزوده می‌شود. بااین‌حال، قیمت LBX هم مطابق با این لیست طولانی بوده و کراس‌اوور کوچک لکسوس خودروی ارزانی نیست. قیمت تیپ پایهٔ اوربان از زیر 30 هزار پوند آغاز می‌شود که این رقم در نسخهٔ پریمیوم پلاس به 34,495 پوند می‌رسد. این قیمت 9 هزار پوند بیشتر از تیپ میانی یاریس کراس است که از دید ما افزایش زیادی برای یک نشان لوکس روی کاپوت محسوب می‌شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

لکسوس به‌اندازهٔ کافی تلاش کرده است تا LBX را به یک شاسی‌بلند کوچک لوکس تبدیل کند و با پیشرانهٔ هیبریدی هم نظر خریدارانی را جلب خواهد کرد که خواهان بهره‌مندی از مزایای انرژی الکتریسیته هستند اما برای خرید یک خودروی تمام الکتریکی آمادگی ندارند. بااین‌حال، LBX ارزش بالایی در قبال قیمت ندارد زیرا خودروهای الکتریکی کوچکی با قیمتی کمتر از این در بازار حضور دارند که هرچند شاید در کابین در حد لکسوس نباشند اما این کاستی را با کارایی بیشتر و قیمت مناسب‌تر جبران می‌کنند.

کپی لینک

مشخصات فنی

Lexus LBX

پیشرانه

1.5 لیتری I3 هیبریدی

قدرت

134 اسب بخار

گشتاور

185 نیوتن متر

گیربکس

CVT

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

9.2 ثانیه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

4.5 لیتر ترکیبی

طول

4,190 میلی‌متر

عرض

1,825 میلی‌متر

ارتفاع

1,560 میلی‌متر

قیمت

34,495 پوند

امتیاز

3.0 از 5.0

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.