تجربه و آزمایشلکسوس

رانندگی با لکسوس LBX، همتای لوکس یاریس کراس با قیمت گران‌تر

لکسوس LBX ویژگی‌های مثبتی دارد اما با رقبایی مواجه است که چیزهای بیشتری را با قیمت کمتر ارائه می‌کنند و بنابراین، ارزش بالایی در برابر قیمت نخواهد داشت.

LBX هرچند کوچک‌ترین محصول لکسوس محسوب می‌شود اما یکی از مهم‌ترین ساخته‌های این شرکت هم به‌حساب می‌آید زیرا این شاسی‌بلند کوچکی در اندازهٔ نیسان جوک است که می‌تواند برند لوکس تویوتا را وارد بخش جدیدی از بازار کند و سهم بزرگی از فروش این برند در اروپا را به خود اختصاص دهد. همچنین شرایط بازار هم آمادهٔ عرضهٔ چنین خودرویی به نظر می‌رسد زیرا آئودی Q2 به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب آن، در سال ۲۰۲۴ نمایندگی‌های فروش را ترک خواهد کرد و نسل جدید مینی کانتریمن هم رشد اندازهٔ چشمگیری را تجربه کرده است؛ بنابراین، تعجبی ندارد که لکسوس معتقد است می‌تواند با کمک LBX برای اولین بار فروش سالانهٔ خود در بریتانیا را از ۲۰ هزار دستگاه بیشتر کند.

بااین‌حال، کوچک‌ترین کراس‌اوور لکسوس مشکلاتی هم دارد. LBX اشتراکات فراوانی با تویوتا دارد. البته این موضوع در دیگر محصولات لکسوس هم دیده می‌شود اما هیچ‌گاه این‌قدر واضح نبوده است. این ماشین روی همان پلت‌فرم TNGA-B تویوتا یاریس کراس ساخته شده و ساختار و فرم کلی بدنهٔ آن مشابه یاریس است. این دو خودرو آن‌قدر شبیه هم احساس می‌شوند که LBX سخت می‌تواند قیمت گران‌تر خود را توجیه کند.

البته این دو کراس‌اوور کوچک کاملاً باهم یکسان نیستند زیرا لکسوس ۲۰ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به تویوتا دارد و قدرت ۱۳۴ اسب بخاری پیشرانهٔ هیبریدی آن‌هم کمی از ۱۲۹ اسب بخار یاریس کراس بیشتر است. LBX در عقب با دو نوع سیستم تعلیق ارائه می‌شود. در نسخه‌های محرک جلو مثل نمونهٔ آزمایشی ما، تعلیق عقب از نوع تورشن بیم است اما در نسخه‌های چهارچرخ محرک تعلیق عقب دو جناقی خواهد بود. در تمام مدل‌ها تعلیق جلو مک‌فرسون است.

LBX در بیرون با برداشتی تازه از جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل لکسوس، بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد. در داخل نیز کابین جذاب به نظر می‌رسد و کیفیت متریال از یاریس کراس بهتر است. نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم در جای خوبی نصب شده و کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه زیر آن جای گرفته‌اند. LBX روی جاده هم تجربهٔ رانندگی مناسبی را به نمایش می‌گذارد هرچند که هیچ‌گونه ویژگی برجسته‌ای ندارد. سواری در سرعت‌های پایین همان چیزی است که همیشه از پلت‌فرم TNGA دیده‌ایم. سفت اما کنترل‌شده و به‌ندرت ناراحت‌کننده. فرمان شاید کمی سنگین‌تر از چیزی باشد که می‌خواهیم اما دقیق است و هدایت چنین خودروی جمع‌وجوری را در خیابان‌های تنگ شهری آسان می‌کند.

در رانندگی‌های سریع هم کنترل بدنه بهتر از چیزی است که باید باشد و هرچند دست‌اندازهای بزرگ می‌توانند تکان‌هایی را به کابین منتقل کنند اما به‌طورکلی LBX تعادل خوبی بین کنترل بدنه و راحتی سواری برقرار کرده است. بااین‌حال، از خودرویی با پیشرانهٔ سه سیلندر هیبریدی و گیربکس CVT نباید انتظار رانندگی هیجان‌انگیزی را داشت. البته جدیدترین نسخهٔ پیشرانهٔ هیبریدی تویوتا نسبت به پیشینیان خود بسیار بهتر شده و بسیار نرم کار می‌کند اما با فشردن تهاجمی پدال گاز، دور موتور با غرغری افزایش میابد که یادآوری می‌کند این اولین لکسوس با پیشرانهٔ سه سیلندر است.

البته این خیلی مشکل‌ساز نخواهد بود زیرا سیستم هیبریدی معمولاً دور موتور را پایین نگه می‌دارد مگر اینکه بشدت تحت‌فشار قرار گیرد. هنگام رانندگی هم فقط کمی صدای باد از اطراف آینه‌های جانبی سکوت کابین را در بزرگراه بر هم میزند. متأسفانه، درحالی‌که تجربهٔ داخلی LBX در جلو بهتر و سطح بالاتر از بسیاری از کراس‌اوورهای کوچک است، صندلی‌های عقب اصلاً تعریفی ندارند. این صندلی‌ها تنگ هستند و هرکسی که ۱۸۰ سانتی‌متر قد داشته باشد با محدودیت فضای پا و سر مواجه خواهد بود. همچنین نشستن سه بزرگ‌سال در عقب این خودرو هم سخت خواهد بود.

بااین‌حال، صندوق بار LBX خصوصاً در نسخهٔ محرک جلو با ۴۰۲ لیتر ظرفیت، برای چنین خودروی چشمگیر است. البته این رقم در نسخهٔ چهارچرخ محرک به ۳۱۵ لیتر کاهش پیدا می‌کند و ارتفاع کف صندوق هم قابل تنظیم نیست. لکسوس در تجهیزات و امکانات دست و دل‌باز عمل کرده و تیپ پایهٔ LBX با مواردی مثل رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، چراغ‌های جلوی LED با نوربالای خودکار، صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی، سیستم تهویهٔ دو منطقه‌ای، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و نمایشگر ۹.۸ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌شود.

در تیپ پریمیوم، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تودوزی چرم مصنوعی، شارژر بی‌سیم گوشی، سنسور باران و در تیپ پریمیوم پلاس صفحه آمپر دیجیتالی بزرگ‌تر، در صندوق برقی، هدآپ دیسپلی و رینگ‌های ۱۸ اینچی به لیست امکانات افزوده می‌شود. بااین‌حال، قیمت LBX هم مطابق با این لیست طولانی بوده و کراس‌اوور کوچک لکسوس خودروی ارزانی نیست. قیمت تیپ پایهٔ اوربان از زیر ۳۰ هزار پوند آغاز می‌شود که این رقم در نسخهٔ پریمیوم پلاس به ۳۴,۴۹۵ پوند می‌رسد. این قیمت ۹ هزار پوند بیشتر از تیپ میانی یاریس کراس است که از دید ما افزایش زیادی برای یک نشان لوکس روی کاپوت محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

لکسوس به‌اندازهٔ کافی تلاش کرده است تا LBX را به یک شاسی‌بلند کوچک لوکس تبدیل کند و با پیشرانهٔ هیبریدی هم نظر خریدارانی را جلب خواهد کرد که خواهان بهره‌مندی از مزایای انرژی الکتریسیته هستند اما برای خرید یک خودروی تمام الکتریکی آمادگی ندارند. بااین‌حال، LBX ارزش بالایی در قبال قیمت ندارد زیرا خودروهای الکتریکی کوچکی با قیمتی کمتر از این در بازار حضور دارند که هرچند شاید در کابین در حد لکسوس نباشند اما این کاستی را با کارایی بیشتر و قیمت مناسب‌تر جبران می‌کنند.

مشخصات فنی

Lexus LBX

پیشرانه ۱.۵ لیتری I3 هیبریدی
قدرت ۱۳۴ اسب بخار
گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۵ لیتر ترکیبی
طول ۴,۱۹۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۶۰ میلی‌متر
قیمت ۳۴,۴۹۵ پوند
امتیاز ۳.۰ از ۵.۰

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۰ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. جنوب

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (328 ديدگاه)

    بنظرم اشتباهه که لکسوس وارد این سگمنت بشه

    موافقم 65
    مخالفم 7
    1. B

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (365 ديدگاه)

      تویوتا قشنگ داره اون وقار و شخصیت لکسوسو از بین میبره و به یه برند معمولی تبدیلش میکنه

      موافقم 31
      مخالفم 3
      1. Absurd Hero

        ۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (166 ديدگاه)

        دقیقاً، یاریس ارزونترین ماشین تویوتاست…

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        موافقم ، این چه کوفتیه لکسوس زده🤦‍♂️

        موافقم 21
        مخالفم 4
    2. مزدا

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      اصلا شبیه محصولات لکسوس نیست
      سبک طراحی محصولات لکسوس خاص هست که این خاص بودن رو تو این محصول نمیبینم

      موافقم 31
      مخالفم 3
  2. ممد ژانگولر

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3576 ديدگاه)

    خدائیش قیمتش نسبت به لکسوس بودنش خوبه . ماشین با کیفیت الخصوص در داخل
    کسی که میخواد چینی بخره باید بیشتر فکر کنه وقتی این ماشین موجوده
    با ظاهرش زیاد حال نکردم ولی مشخص ماشین ارزنده ایی
    تویوتا و لکسوس رو مولتی مدیا خیلی باید کار کنن بدجوری از رقیباشون عقبن

    موافقم 17
    مخالفم 16
    1. Dark Knight

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (454 ديدگاه)

      اتفاقا من هم تو فکر همین بودم که ژاپنی ها میخوان کار و برای چینی های تازه وارد تو بازار اروپا سخت کنن و با پشتوانه اعتبار و اصالتی که دارن خیلی راحت میتونن چینی ها رو از قاره سبز deport ( اخراج ) کنن ، همین چند وقت پیش نیسان جوک برقی برای بازار اروپا به خصوص انگلیس معرفی شد که فقط ۲۵ هزار پوند قیمت داشت یعنی دقیقا تو محدوده قیمتی ماشین های byd یا nio پس وقتی یه خریدار اروپایی بخواد یه ماشین برقی ارزون بخره ، بین byd یا نیسان به احتمال خیلی زیاد نیسان رو به خاطر قابلیت اطمینان بیشتر انتخاب میکنه ، این لکسوس هم دقیقا به همین هدف رفته انگلیس که از نظر من لکسوس با این کارش خیلی پرستیژ خودش رو آورده پایین

      موافقم 23
      مخالفم 3
    2. Amirreza.M

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (273 ديدگاه)

      سال ها طول کشید تا مردم با جلوپنجره دوکی شکل لکسوس کنار بیان و با تکامل یافتن و پخته شدنش اونو زیبا بدونن احتمالا چندین سال هم طول بکشه با این زبان طراحی جدیدش کنار بیایم
      ولی به جز اینکه محصول ترکیب لکسوس و بی وای دی به نظر میرسه و بدون توجه به طراحیای قبلی لکسوس زشت نیست به نظرم

      موافقم 7
      مخالفم 3
  3. Dark Knight

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (454 ديدگاه)

    خداییش لکسوس نباید اینقدر ارزش خودش رو پایین بیاره !! لکسوس یه برند لوکس هست و وظیفه تولید ماشین های لوکس و اسپرت تویوتا رو داره پس اینکه بخواد ماشین زیر ۵۰ هزار دلار بسازه از نظر من ایده احمقانه ای هست !! حتی تولید nx چهل هزار دلاری هم کلاس لکسوس رو میاره پایین دیگه چه برسه به این یا مدل ux !! شما هیچوقت نمیبینی که میباخ یا آلپینا ماشین زیر ۱۰۰ هزار دلار بسازن ، میدونم لکسوس در اصلا در حد اینها نیست اما تویوتا باید از بنز یا بیمر یاد بگیره که وقتی یه برند لوکس تاسیس میکنی دیگه باید تمرکزت رو ساخت ماشین لوکس و با کیفیت برای قشر سطح بالا جامعه باشه نه هاچبک ۳۰ هزار پوندی !

    موافقم 24
    مخالفم 9
    1. ممد ژانگولر

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3576 ديدگاه)

      داداش همه اینا میگی میتونه درست باشه. ولی مهم مصرف کنندست . من و شما ی ماشین خوب و ارزون میخواییم که ترجیحا مارکش لکسوس یا بنز باشه که چه بهتر . شما سهامدار اون شرکت که نیستی که از زاویه سود و اعتبار شرکت به قضیه نگاه کنی . خریدار همه جای دنیا جاشون رو تخم چشمه دقیقا مثل خود شما

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. Dark Knight

        ۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (454 ديدگاه)

        احترام به مشتری که جای خود ولی من منظورم پرستیژ برند بود که نباید با ساخت ماشین اقتصادی بهش لطمه وارد بشه ! درسته همه مردم دنیا دوست دارن بنز و لکسوس ارزون بخرن اما یه چیزی به اسم کلاس وجود داره که عامل اصلی تفاوت اینجور برند ها با شرکت های ارزون کره ای یا چینی هست ، همین کره ای ها یک برند لوکس بیش تر ندارن ( جنسیس ) ولی انقدر برای همون یکی ارزش قائل میشن که اومدن صرفا برای برند جنسیس تو کل دنیا نمایندگی ها جداگانه افتتاح کردن که نشون بدن قضیه جنسیس با کیا یا هیوندا اقتصادی کامل فرق میکنه و هدف و مشتری های متفاوتی داره ، اما لکسوس متاسفانه اینجور چیز ها براش مهم و برای همین هم هست که بهش میگن تویوتا بزک شده چون تو هر کلاسی که تویوتا ماشین داره میشه با ۵۰۰۰ دلار بیشتر یکی دقیقا شبیه به همون ولی با آپشن های بیشتر از لکسوس خرید ، همانطور که گفتم کلا آسیایی ها تو لوکس سازی حرفی برای گفتن جلو اروپا مخصوصا آلمان ندارن ولی اگر میخوان موفق بشن باید به این نکات حتما توجه کنن ( الان مثلا جنسیس با همین کار ها و به اصطلاح فنسی بازی ها داره تو آمار فروش از لکسوس بالا میزنه )

        موافقم 5
        مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      مقایسه لکسوس با آلپینا و میباخ کاملا اشتباهه چون لکسوس توسط تویوتا تاسیس شده ولی میباخ و آلپینا شرکت های مجزا هستن

      موافقم 0
      مخالفم 8
  4. ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3317 ديدگاه)

    خوب ماشین جدید وارداتی مشخص شد

    موافقم 2
    مخالفم 2
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (999 ديدگاه)

    زیاد شبیه لکسوس نیست . به نظرم باید طراحیش تند و تیز تر میبود

    موافقم 12
    مخالفم 0
  6. ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3317 ديدگاه)

    حاجی من یه چیز جالب فهمیدم
    با بودجه ای که برای خرید ماشین دارم میتونم به مدت ۲ روز یک تویوتا لندکروز رو اجاره کنم
    😐♥️

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3317 ديدگاه)

      یعنی ۱ روز ؟ 💔

      موافقم 4
      مخالفم 0
  7. پیام

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    بخشی از متن (جمع بندی)

    LBX ارزش بالایی در قبال قیمت ندارد زیرا خودروهای الکتریکی کوچکی با قیمتی کمتر از این در بازار حضور دارند که هرچند شاید در کابین در حد لکسوس نباشند اما این کاستی را با کارایی بیشتر و قیمت مناسب‌تر جبران می‌کنند.

    موافقم 9
    مخالفم 19
    1. Anti BTS

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دلتو خوش کن به همین پاراگراف .
      روزها و خبرای خیلی سختی رو گذروندی .
      اما سخت تر ازونا در راهه :)

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. پیام

        ۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1599 ديدگاه)

        آنتی بی تی اس هر چی به سر خودتون میاد به بقیه میگید؟!! روزای سخت رو شما پنبه ژاپنی گذروندید که مقام اول رو تو فراخوان کسب کردید! و یه مقام دیگه! بعد، حسین فعلا جی ۹۰ حال لکسوس رو گرفته. خفن‌ترین مدل به برند مهمه نه مدلای پایینترش! چون اوج تکنولوژی و … لوکس بودن تو جی ۹۰ هست نه جی ۷۰! کمتر فروختن اون برمیگرده به بازاریابی و چنین چیزایی. برو تو فکر جی ۹۰! ازون مهم تر اینه که جنسیس کوچه در راه هست! منتظر روزای سخت باشید. شک نکنید جنسیس کوپه خیلیییییی قوی ظاهر میشه چون خیلی وقت هست کوپه ای عرضه نکردن. بعدش منتظر برقیش باشید 😉😉

        موافقم 6
        مخالفم 10
        1. amir

          ۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (2351 ديدگاه)

          اولا مقام اوله فراخوان رسید به فورد انگار تو یکی فقط خبرهایی که توش ژاپنی ها و کره ای ها رو داشته باشه میخونی بعدا هم اصلا همون ۳.۱ ملیونی که دادن تازه بازم نتونستن رکورد بی تی اسو بزنن که ۳.۳ واسه تو که انقدر دقیقی بعدا هم اگه انقدر احمقانه و بچگونه فکر میکنی که خفن ترین یه برند مهمه نه پایین ترش پس الان هیچکس نباید در برابر بوگاتی حرف بزنه خفن ترینش تا ۵۰۰ کیلومتر میره بنزو بی ام و و جنسیس و لکسوس و …. هیچ حرفی نباید دربرابر رولزرویس بزنن چون هیچ برندی تو لوکس به گرد پای رولزرویس نمیرسه اره جنسیس کوچه تو راهه ببینم چیکار میکنه مثل نسل قبلش فعلا هم برو دعا کن شکایته نگیره و نیوفته به گردنشون چون هرچی سود کردن باید بدن بره

          موافقم 5
          مخالفم 2
    2. حسین

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1097 ديدگاه)

      با چه چیزایی خودتو خوشحال می کنی مربا فن 😂 g70 هم از مجلات جایزه گرفت ولی الان کجاست؟ آفرین تو زباله دان تاریخ.
      تلوراید چقدر تعریف شرر از مجلات گرفت؟ ولی فروش خودش و داداشش چیوندا پلاسیده به زور به نصف هایلندر میرسه 😂

      بازارو بهتر تحلیل کن تحلیل گر

      موافقم 8
      مخالفم 10
  8. ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3317 ديدگاه)

    یه چیز جالب هم هست من بین ماشین های کره ای و آلمانی فهمیدم ماشینای کره ای بهترن یعنی سانتافه از بی ام و x3 بهتره
    ولی ژاپنی از جفتشون بهتره =\

    موافقم 6
    مخالفم 16
    1. ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3317 ديدگاه)

      پس ژاپنی از جفتشون بهتر نیست 😐

      موافقم 2
      مخالفم 2
  9. 18:45

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (475 ديدگاه)

    طراحیش بیشتر شبیه محصولات کوچیک مزدا شده تا لکسوس!
    بخصوص با این رنگ قرمز…
    در کل بدک نیست، نه عالیه نه ضعیف و خارج از حوصله.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. Navid A J

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    نشان لکسس رو از روش بردارین، فکر کنین یه کمپانی چینی اینو زده. ارزش داره؟ نمیدونم. اما نشان لکسس رو بزار روش، ارزش داره؟ نه. امتیاز 3 از 5 هم اینو تأیید میکنه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. Amir Ali Aventador

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا نمیشه به دیدگاه لکسوس این ماشین رو نگاه کرد انگار محصول جدید اینفینیتیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. shetab-car

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    چراغ های جلوش شبیه پژو شده به نظرم منظورم زبان طراحی جدیدش نه اینایی که تو ایران داریم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. بهنام

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (830 ديدگاه)

    نشریات اروپایی معمولاً جهت دار مقاله مینویسن و این مقاله هم از همون هاست. کجا به سختی میشه تفاوتی بین یاریس کراس و این مدل پیدا کرد ؟ در ظاهر چه اشتراکی بین LBX و یاریس کراس دیدن من نفهمیدم. نویسنده همین که فهمید این مدل با یکی از ارزانترین مدلهای تویوتا پلتفرم مشترک داره شروع کرد به پیش داوری درحالیکه ماشین از هر جهت بهتر از دیدگاه اولیهخاش ظاهر شد . بنظرم نویسنده خط فکری خودشو تونست به مخاطب تحمیل کنه و اکثرا این مدل رو در شان لکسوس قلمداد نکردن. از نظر من جانشین زیبایی برای UX خواهد بود و احتمالا فروش مناسبی هم خواهد داشت گرچه نویسنده ی اروپایی از این بابت خوشحال نیست.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. Shhsh

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    یکم رو شاسی و تعلیق و لوکسیش کار کنن میشه از ایووک بهتر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا