تجربهٔ رانندگی با تویوتا فورانر TRD مدل 2019، بز کوهی کهنسال
اگر در بازار خودروی حال حاضر ایالاتمتحده، اسیوویهای بدنه روی شاسی را جستجو کنیم، به گزینههای انگشتشماری میرسیم که شامل سهقلوهای شورلت تاهو/جیامسی یوکان/کادیلاک اسکالید، جیپ رانگلر و تویوتا فورانر میشود؛ اما برخلاف خودروهای مذکور، تویوتا مدت زیادی است که فورانر را بروز نکرده است. هماکنون 10 سال از زمان معرفی نسل کنونی این خودرو میگذرد که زمان زیادی است. بااینحال، هرچند برای بسیاری از افراد، فورانر همان جذابیتهای آفرود سنتی خود را حفظ کرده است اما برای اکثر خریداران مدرن، این اسیووی زمخت ژاپنی یک دایناسور است.
طراحی
امتیاز: 4 از 10
درحالیکه نسلهای قبلی فورانر در ظاهر کمی بیشازحد نرم بودند، نسل کنونی کاملاً عضلانی است. حتی پس از گذشت یک دهه، خطوط لبهدار بدنهٔ فورانر و چهرهٔ تهاجمی آن خصوصاً در نسخهٔ TRD، هنوز هم عالی به نظر میرسد. به همین دلیل مطمئناً فورانر در کلاس خود با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نمیشود؛ اما هنگامیکه وارد خودرو میشویم همهچیز عوض میشود زیرا کابین فورانر با پلاستیکهای نقرهایرنگ، دکمههای ارزانقیمت و ویژگیهای خشن، هم دهساله به نظر میرسد و هم احساس میشود. صفحهنمایش بسیار کوچک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم هیچ کمکی به زیبایی کابین خودرو نکرده و داخل فورانر مثل کابین مدلهای تاکوما، تاندرا و سکویا احساسی قدیمی دارد.
راحتی
امتیاز: 6 از 10
فورانر به همان اندازهای راحت است که اسیوویهای بدنه روی شاسی میتوانند باشند؛ یعنی نه زیاد. سیستم تعلیق نرم و شیشهٔ جلو تقریباً عمودی و بزرگ است اما کنسول وسطِ حجیم و موقعیت صندلی پایین و غیرمعمول باعث شده دید رو به بیرون دشوار باشد؛ اما حداقل فضای زیادی در کابین خودرو وجود دارد که بیش از هر چیزی امتیاز آنرا افزایش میدهد. در فورانر راننده و سرنشین جلو از 106 سانتیمتر فضای پا برخوردار هستند که حدود 2 سانتیمتر از فضای پای 104 سانتیمتری جیپ رانگلر بیشتر است. طول فضای بار پشت صندلیهای ردیف دوم این خودرو نیز 117 سانتیمتر بوده و در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم ظرفیت آن به 2515 لیتر میرسد درحالیکه این اعداد در رانگلر به ترتیب 80 سانتیمتر و 2050 لیتر هستند.
تکنولوژی و اتصال
امتیاز: 2 از 10
یک اسیووی دهسالهٔ بدنه روی شاسی را هرگز نمیتوان مدرن دانست که این یعنی تقریباً هیچ تکنولوژی ارزشمندی در فورانر مدل 2019 وجود ندارد. صفحهنمایش 6.1 اینچی لمسی خودرو تقریباً از هیچ ویژگی مدرنی مثل اپل کارپلی و اندروید اتو برخوردار نیست اما حداقل در تیپ SR5 پریمیوم و بالاتر، ناوبری ارائه میشود و به بلوتوث هم مجهز است که البته اینها از ویژگیهای اساسی خودروها در سال 2019 محسوب میشوند.
پرفورنس و هندلینگ
امتیاز: 2 از 10
فورانر در پرفورمنس و هندلینگ هم امتیاز بالایی کسب نمیکند. پیشرانهٔ 4 لیتری V6 آن که 270 اسب بخار قدرت و 377 نیوتن متر گشتاور دارد، قدیمی است و برای کار کردن به گاز زیادی نیاز دارد. گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک که همیشه کُند و کسلکننده است نیز اوضاع را بدتر میکند. هنگام حرکت با سرعتهای بالا در بزرگراه، نگهداشتن فورانر در بین خطوط سخت است زیرا هر بادی که از نسیم شدیدتر باشد، بدنهٔ عمودی 2130 کیلوگرمی آنرا مثل بالن به اینطرف و آنطرف منحرف میکند. حرکت خودرو در بزرگراهها مثل یک کشتی باری در دریایی طوفانی است، فرمان گیج است و لرزشهای شاسی نردبانی به بدنهٔ خودرو منتقل میشود.
البته نسخهٔ فورانر TRD تقریباً بهطور کامل برای آفرود طراحی شده و به همین دلیل درحالیکه تیپهای پایینتر در هردو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل قابل خریداری هستند، TRD بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیمهوقت مجهز است. گیربکس کمکی دو سرعته و دیفرانسیل عقب قفل شونده هم از دیگر ویژگیهای آفرودی این خودرو هستند. به لطف این ویژگیها، فورانر از تیپهای پایه گرفته تا TRD بالایی، از تواناییهای آفرود جدی برخوردار است.
ایمنی
امتیاز: 2 از 10
فورانر تنها در ایمنی کلی تنها چهار ستاره از NHTSA دریافت کرده و IIHS هم در آزمون برخورد جلوی کوچک، رتبهٔ لب مرز را به آن داده است. در این ماشین هیچ سیستم ایمنی فعالی وجود ندارد و حتی پکیج ایمنی Safety Sense تویوتا با سیستمهایی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و یا کروز کنترل تطبیقی بهصورت سفارشی هم برای آن ارائه نمیشود. این در حالی است که جیپ رانگلر حداقل از ترمز فعال و کروز کنترل تطبیقی برخوردار است؛ بنابراین تعجبی ندارد که در فورانر از چراغهای LED هم خبری نیست و چراغهای جلو از نوع هالوژن هستند.
مصرف سوخت
امتیاز: 4 از 10
پیشرانهٔ 4 لیتری V6 فورانر با مصرف 13.8 لیتر بنزین در شهر، 11.2 لیتر در بزرگراه و 13 لیتر در سیکل ترکیبی، آنقدرهایی که انتظار میرود تشنه نیست زیرا مصرف آن تنها کمی از رانگلر آنلیمیتد V6 (با مصرف 13 لیتر در شهر، 10.2 لیتر در بزرگراه و 11.7 لیتر ترکیبی) بیشتر است؛ اما برای رانگلر یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی خفیف کارآمدتر هم با مصرف 10.2 لیتر در شهر، 9.4 لیتر در بزرگراه و 9.8 لیتر ترکیبی ارائه میشود که فورانر از آن بیبهره است.
قیمت
امتیاز: 7 از 10
قیمت فورانر در مدل 2019 بدون هیچ بهروزرسانی قابلتوجهی، با افزایشی جزئی از 34,810 دلار به 35,110 دلار رسیده است. این در حالی است که قیمت تیپ مورد آزمایش یعنی TRD پریمیوم از 39,995 دلار شروع میشود و در مدل موردبررسی ما با آپشنها به 42,359 دلار رسیده است. آپشنهای این خودرو اما شامل موارد دیگری مثل سانروف (100 دلار)، سیستم تعلیق پویا (1850 دلار)، رینگهای 17 اینچی TRD (قیمت 2199 دلار)، مه شکنهای LED (قیمت 439 دلار)، باربند (199 دلار) و... هم میشود که قیمت آنرا بهراحتی به بیش از 50 هزار دلار میرساند.
امتیاز کلی: 3.9 از 10
رقبا
جیپ گرند چروکی
جیپ رانگلر آنلیمیتد
هوندا پاسپورت
مشخصات فنی
Toyota 4Runner 2019 | |
پیشرانه | 4 لیتری V6 |
قدرت | 270 اسب بخار |
گشتاور | 377 نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
مصرف سوخت | 13.0 لیتر ترکیبی |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت بکسل | 2270 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 1310 تا 2515 لیتر |
قیمت پایه | 35,110 دلار |
قیمت تستشده | 42,359 دلار |