تویوتا به دنبال عرضه باتریهای حالتجامد تا سال 2025
باتریهای حالتجامد همانند گمشدهای ارزشمند برای خودروهای الکتریکی هستند و به نظر میرسد الکتریکیها از آنچه که فکر میکنیم به این تکنولوژی نزدیکتر هستند.
اتوموتیونیوز میگوید تویوتا در حال برنامهریزی برای معرفی خودرویی مفهومی با باتریهای حالتجامد در المپیک تابستانی توکیو است.
اگرچه برگزاری المپیک توکیو به خاطر ویروس کرونا به تعویق افتاده اما توسعه این باتریها ادامه داشته و تاکنون در برخی کانسپت ها نصب شدهاند. البته هنوز مشخص نیست تویوتا چه زمانی این باتریها را معرفی خواهد کرد زیرا مسابقات المپیک به سال 2021 موکول شدهاند.
چیز زیادی درباره این کانسپت ها نمیدانیم اما باتریهای حالتجامد مزیتهایی نسبت به باتریهای لیتیوم یونی سنتی دارند. از جمله این موارد میتوان به تراکم انرژی بیشتر اشاره کرد که باعث میشود باتریها ابعاد کوچکتر و وزن کمتری داشته باشند. این باتریها همچنین ایمنتر بوده و سریعتر شارژ میشوند.
یکی از مدیران تویوتا به قابلیتهای این باتریها اشاره داشته و میگوید پروتوتایپ تولیدی از باتری حالتجامد میتواند بهصورت کامل در کمتر از 15 دقیقه شارژ شود. هنوز خبری از ظرفیت باتری موردبحث منتشر نشده اما مدیر این برند گفته زمان شارژ دوباره این باتریها بسیار کمتر از زمان موردنیاز باتریهای لیتیوم یونی است.
متأسفانه هنوز برخی مشکلات وجود دارند که باید رفع شوند. مشکلات مربوط به ایمنی و قابلیت دوام باعث شدهاند مهندسان نتوانند به تراکم انرژی بالایی دست یابند. تویوتا همچنین به دنبال به حداقل رساندن تخریب باتریهاست.
بالاتر از همه اینها مشکل تولید انبوه است. باتریها باید در شرایط بسیار خشک و غیر مایع تولید شوند و در روش کنونی کارگران باتریها را با استفاده از دستکشهای لاستیکی مهر و موم شده تولید میکنند. واضح است که این شرایط ایدهآلی نبوده و مدیر تویوتا نیز از آن به عنوان روشی کند و عجیب برای تولید انبوه نام میبرد.
علیرغم این مشکلات مدیر تویوتا گفته باتریهای حالتجامد میتوانند تا سال 2025 وارد تولید محدود شوند. این باتریها در ابتدا گرانتر از باتریهای سنتی خواهند بود و احتمالاً تولیدشان تا چند سال آینده پایین باقی خواهد ماند.
اما به نظر میرسد تویوتا به تولید باتریهای بهتر متعهد بوده زیرا یکی از اهداف آن برای باتریهای حالتجامد، حفظ بیش از 90 درصد عملکرد اولیه در درازمدت و شاید 30 سال است.