برنامه‌های تویوتا برای موتورهای فوق‌بهینه این شرکت

دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 - 08:28
مطالعه 3 دقیقه
1.3liter VVT-iE four cylinder
تویوتا، یک جفت موتور فوق‌بهینه بنزینی را توسعه داده و تصمیم دارد تا سال ۲۰۱۵، ۱۴ مدل جایگزین از این موتورها را بر اساس هسته طراحی اولیه از آن‌ها،...
تبلیغات

تویوتا، یک جفت موتور فوق‌بهینه بنزینی را توسعه داده و تصمیم دارد تا سال ۲۰۱۵، ۱۴ مدل جایگزین از این موتورها را بر اساس هسته طراحی اولیه از آن‌ها، ارائه کند. این موتورها که طبق زمان‌بندی قرار است در تجدیدنظرهایی که در آینده در خودروهای تولیدی تویوتا انجام می‌گیرد، استفاده شوند، در اولین تست‌های خود در حدود ۱۰ درصد یا بیشتر مصرف سوخت بهینه‌تری را نشان داده‌اند. این موضوع، بیشتر ناشی از تکنولوژی‌های تویوتا در سوخت هماهنگ و کاهش افت انرژی است که به خصوص برای خودروهای هیبریدی تویوتا توسعه داده شده است.

موتور بزرگ‌تر، یک موتور ۱/۳ لیتری چهار سیلندر با چرخه اتکینسون است که از نسبت فشردگی 13.5:1 استفاده می‌کند. علاوه بر چرخه اتکینسون که باعث بهینه‌سازی دمایی می‌شود، دهانه مکش به شکلی طراحی شده که اغتشاش جریان تولید می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که ترکیب سوخت و هوا به صورت گردابه وارد محفظه سوخت شده و عمل احتراق به صورتی کاملاً بهینه انجام شود. به علاوه، سیستم خنک‌کننده EGR با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ تویوتا (VVT-iE) همراه شده تا روند احتراق را بهبود بخشد. مطابق گفته تویوتا، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که حداکثر بهینه‌سازی دمایی در این موتورها به ۳۸ درصد رسیده است. به این معنی که اگر پارامترهای دیگر نیز در نظر گرفته شوند، ۱۵ درصد در مصرف سوخت بهینه‌سازی شده است.

موتور دوم، یک موتور 1.0 لیتری است که با همکاری شرکت دایهاتسو موتور توسعه داده شده است. این موتور، با وجود استفاده نکردن از چرخه اتکینسون، حتی از موتور اولی که در بالا ذکر شد، نیز در مصرف بهینه سوخت، بهتر عمل می‌کند. موتور یک لیتری فوق‌بهینه تویوتا به صورتی مشابه از طراحی دهانه مکش مخصوص و سیستم خنک‌کننده EGR استفاده می‌کند؛ امّا از نسبت بالایی در فشردگی استفاده می‌کند که هنوز توسط تویوتا مشخص نشده است. در آزمایش‌ها مشخص شده که این موتور کوچک یک لیتری می‌تواند نسبت به پیشرانه وسایل نقلیه کنونی، ۳۰ درصد مصرف سوخت بهینه‌تری داشته باشد.

تویوتا با توجه به خودروهای نسبتاً ارزان‌قیمتش، معمولاً در ارائه تکنولوژی‌های پیشرو، به کُندی عمل می‌کند. امّا در اینجا به نظر می‌رسد که اعتماد به نفس کافی برای ارائه پیشرفت‌هایش در موتورهای فوق‌بهینه پیدا کرده است. حضور این موتورها احتمالاً در بخشی از بازار که هزینه استفاده و نگهداری از خودروها در آن اهمیت زیادی دارد، مفید خواهد بود. همچنین، با وجود قیمت بالایی که پیشرانه‌های هیبریدی برای یک مشتری معمولی دارند، این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.