رانندگی با تویوتا لندکروزر 1998، وقتی رقبا به چالش کشیده شدند

پنج‌شنبه 2 شهریور 1402 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Toyota-Land-Cruiser-7
تویوتا لندکروزر پس از وقفه‌ای کوتاه، به‌زودی بار دیگر به بازار آمریکا بازخواهد گشت. به این بهانه، مروری بر آزمایش رانندگی لندکروزر نسل 100 خواهیم...
تبلیغات

تویوتا لندکروزر پس از وقفه‌ای کوتاه، به‌زودی بار دیگر به بازار آمریکا بازخواهد گشت. به این بهانه، مروری بر آزمایش رانندگی لندکروزر نسل 100 خواهیم داشت که در جولای 1998 توسط کارانددرایور انجام شده است.

تویوتا به لطف کیفیت افسانه‌ای و عرضهٔ کمری به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکا، در ایالات‌متحده برند قابل‌احترامی است اما خلأ عجیبی در عملکرد آن به چشم می‌خورد. این شرکت تاکنون هیچ خودرویی با پیشرانهٔ V8 در آمریکا عرضه نکرده است درحالی‌که این نوع موتور برای چندین دهه نماد خودروهای آمریکایی بوده است. امسال اما با عرضهٔ نسل جدید لندکروزر که حالا با پیشرانهٔ V8 عرضه خواهد شد، این رویه تغییر خواهد کرد. لندکروزر برای رقابت با شاسی‌بلندهای بالای 40 هزار دلار به این موتور نیاز داشت.

رقبای شاسی‌بلند تویوتا یعنی لینکلن نویگیتور و رنجروور همیشه موتور V8 داشته‌اند و هرچند موتور شش سیلندر خطی 212 اسب بخاری نسل قبلی لندکروزر مثل هشت سیلندرها نرم بود اما هرگز نمی‌توانست برای شاسی‌بلند 2.3 تنی شتاب سریعی فراهم کند. موتور جدید با بلوک آهنی و سرسیلندرهای آلومینیومی با دو میل‌سوپاپ و 32 سوپاپ، ارزش انتظار را داشت. این موتور، لندکروزر و پسرعموی لوکس آن، لکسوس LX470 را به تنها شاسی‌بلندهای بازار آمریکای شمالی تبدیل می‌کند که به موتور V8 با چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز هستند.

این موتور 4.7 لیتری، 230 اسب بخار قدرت و 435 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف این نیرو، لندکروزر حالا شتاب خوبی پیدا کرده و ظرف 9.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای مقایسه، شتاب رنجروور 4.6 لیتری 9.2 ثانیه، جیپ گرند چروکی 5.2 لیتری 9.1 ثانیه و لینکلن نویگیتور 5.4 لیتری 10.3 ثانیه است. شتاب خوب اما تنها یکی از مزیت‌های موتور V8 تویوتا است. این پیشرانه نرم‌ترین هشت سیلندری است که تاکنون در یک شاسی‌بلند دیده‌ایم. موتور تقریباً بدون لرزش به سمت ردلاین 5,200 rpm خود حرکت می‌کند و همان نالهٔ دلپذیر موتوری که بر اساس آن ساخته شده یعنی V8 لکسوس LS400 را دارد.

انتقال نیروی این موتور از طریق گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آشنای تویوتا انجام می‌گیرد. تعویض دنده‌های این گیربکس آن‌قدر نرم انجام می‌شود که اگر به تغییر صدای موتور توجه نکنیم متوجه آن نمی‌شویم. دکمهٔ پاور روی کنسول میانی، تعویض دنده‌ها را تهاجمی‌تر می‌کند درحالی‌که دکمهٔ دیگری هم برای شروع حرکت با دندهٔ دو تعبیه شده که برای کشش بهتر در برف و گل‌ولای مناسب است. علاوه بر این، تجهیزاتی هم برای شرایطی که خودرو گیر می‌افتد وجود دارد. در این خودرو راننده می‌تواند از طریق اهرمی روی کنسول، حالت سنگین را درگیر کند که برای خزیدن‌های دقیق آفرودی طراحی شده است.

اگر این هم کار نکند، می‌توان دیفرانسیل مرکزی لندکروزر را از طریق دکمه‌ای قفل کرد تا توزیع گشتاور به‌صورت 50-50 بین محورها انجام گیرد. لندکروزر ما همچنین به لطف قفل دیفرانسیل عقب، کشش بیشتری داشت. در نسل قبلی لندکروزر، قفل دیفرانسیل جلو هم ارائه می‌شد اما این ویژگی همراه با اکسل صلب جلو در سری 100 حذف و بجای آن از بازو‌های کنترلی با طول نابرابر و میله‌های پیچشی استفاده شده است. به گفتهٔ تویوتا، این تعلیق جدید نه‌تنها کشش بهتری را در مسیرهای خشن فراهم می‌کند بلکه هندلینگ دقیق‌تری را هم روی جاده به همراه خواهد داشت. اکسل صلب عقب همچنان باقی مانده اما با اصلاحاتی امکان تراول (بازهٔ جابجایی) بیشتری را برای تعلیق فراهم می‌کند.

بااین‌حال، لندکروزر هنوز هم روی جاده خودروی چابکی نیست. این شاسی‌بلند بزرگی است که از لحاظ اندازه بین رنجروور و شورلت تاهو قرار می‌گیرد. وزن 2400 کیلوگرمی شاسی‌بلند تویوتا هم به تاهو نزدیک است و پس از مدتی نشستن پشت فرمان، نادیده گرفتن این وزن سنگین دشوار خواهد بود. پاسخگویی لندکروزر چه هنگام سبز شدن چراغ راهنمایی و چه هنگام تغییر جهت، چندان فوری نیست و چسبندگی 0.68 جی و توقف از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در 63.4 متر هرچند اعداد بدی نیستند اما شاسی‌بلندهای کوچک‌تر بهتر از این عمل می‌کنند.

بااین‌حال، حرکات بدنهٔ لندکروزر در پیچ‌ها از رنجروور بهتر است و سیستم فرمان رک‌اندپینیون آن احساس بهتری نسبت به سابربن دارد. سواری خودرو خصوصاً در سرعت‌های پایین‌تر نرم است و تلاطم سواری بزرگراهی نویگیتور و اکسپدیشن در اینجا احساس نمی‌شود. به همین دلیل، لندکروزر احتمالاً بهترین ترکیب سواری و هندلینگ را در بین شاسی‌بلندهای بزرگ ارائه می‌کند. بخشی از این موضوع به خاطر ساختار بی‌نظیر لندکروزر است. به گفتهٔ تویوتا، شاسی نردبانی فولادی خودرو 50 درصد مستحکم‌تر از قبل شده است.

لندکروزر جدید همچنین می‌تواند تا 3 تن را یدک بکشد که 680 کیلوگرم نسبت به نسل قبلی بیشتر شده است. این عدد با رنجروور برابر است اما از ظرفیت بکسل 3.5 تنی نویگیتور کمتر است. با باز کردن درب صندوق دوتکه لندکروزر، فضای بار 595 لیتری ارائه می‌شود که این رقم با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم به 1100 لیتر افزایش پیدا می‌کند. صندلی‌های ردیف سوم اما بیشتر برای کودکان مناسب است و بزرگ‌سالان هرگز در اینجا راحت نخواهند بود. بااین‌حال، صندلی‌های جلو و ردیف دوم می‌توانند پنج نفر را با راحتی کامل حمل کنند.

لندکروزر جدید اما برای کسانی که به دنبال خودرویی مقرون‌به‌صرفه هستند هرگز گزینهٔ مناسبی نخواهد بود زیرا قیمت آن از 46,370 دلار آغاز می‌شود که 4,760 دلار از نسل قبلی گران‌تر است. البته با این قیمت، صندلی‌های جلوی برقی، رینگ‌های آلومینیومی و CD پلیر ارائه می‌شود که قبلاً سفارشی بودند. به‌طورکلی، نسل جدید تویوتا لندکروزر ممکن است پرزرق‌وبرق‌ترین شاسی‌بلند بزرگ بازار نباشد اما ترکیب بی‌نظیری از راحتی، سهولت رانندگی و توانایی‌های آفرود را ارائه می‌کند و اگر سابقهٔ تویوتا را ملاک قرار دهیم، باید قابل‌اعتماد هم باشد.

کپی لینک

مشخصات فنی تویوتا لندکروزر 1998

1998 Toyota Land Cruiser

پیشرانه

4.7 لیتری V8

قدرت

230 اسب بخار

گشتاور

435 نیوتن متر

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

9.4 ثانیه

مسافت 400 متر

17.2 ثانیه

توقف از 110

63.4 متر

شتاب جانبی

0.68 جی

حداکثر سرعت

175 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

15.7 لیتر ترکیبی

طول

4,890 میلی‌متر

عرض

1,940 میلی‌متر

ارتفاع

1,860 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,850 میلی‌متر

وزن

2413 کیلوگرم

حجم صندوق بار

425 لیتر

ظرفیت سرنشین

8 نفر

قیمت پایه

46,370 دلار

قیمت تست‌شده

51,639 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.