معرفی نسل جدید تویوتا فوررانر، شاسیبلند آفرود تازهنفس با پیشرانه هیبرید
نسل جدید تویوتا 4رانر با پیشرانههای چهار سیلندر بنزینی و هیبریدی، 326 اسب بخار قدرت دارد. نسخهٔ مخصوص آفرود تریلهانتر از پاییز امسال تولید خواهد شد.
سرانجام پس از پانزده سال، تویوتا نسل جدید شاسیبلند آفرودی فوررانر را معرفی کرده است. همانطور که انتظار میرفت، این خودرو بر اساس پیکاپ تاکوما ساخته شده و اشتراکات فراوانی با آن دارد تا جایی که بخش جلویی خودرو کاملاً با همتای پیکاپ یکسان است. بااینحال، فوررانر جدید حالا به شاسیبلندی سه ردیفه تبدیل شده تا در بازار ایالاتمتحده با نسل جدید لندکروزر پرادو که بهصورت دو ردیفه عرضه میشود همپوشانی پیدا نکند.
فوررانر 2025 پیشرانههای خود را هم از تاکوما قرض گرفته است که شامل یک موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر توربو در نسخههای معمولی و هیبریدی میشود. این پیشرانه در نسخهٔ بنزینی معمولی مثل تاکوما 278 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این اعداد در نسخهٔ هیبریدی به 326 اسب بخار و 630 نیوتن متر افزایش میابد. انتقال نیرو در هردو نسخه توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت میگیرد اما در نسخهٔ هیبریدی موتور الکتریکی در این گیربکس ادغام میشود.
فوررانر در نسخههای محرک عقب، چهارچرخ محرک پارت تایم و چهارچرخ محرک فول تایم قابل خریداری خواهد بود که هردو از گیربکس کمکی دو سرعته بهره میبرند اما نسخههای چهارچرخ محرک به دیفرانسیل لغزش محدود خودکار مجهز هستند درحالیکه در نسخههای مخصوص آفرود، قفل دیفرانسیل الکترونیکی هم برای محور عقب ارائه میشود تا تواناییهای خودرو را ارتقاء ببخشد. یکی دیگر از ویژگیهای فوررانر برخورداری از آنتیرول بار قطع شونده در جلو است که مشابه آن را در پرادو دیده بودیم و باعث افزایش انعطاف چرخها در آفرود میشود.
تویوتا همچنین برای شاسیبلند جدید خود قفل دیفرانسیل مرکزی را هم در نظر گرفته است که برای تیپ لیمیتد سفارشی خواهد بود اما در تیپ پلاتینوم بهصورت استاندارد ارائه میشود. فوررانر جدید برای جای دادن سه ردیف صندلی، به میزان قابلتوجهی بزرگتر از نسل قبلی شده و حالا 4,950 میلیمتر طول و 1,976 میلیمتر عرض دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,844 میلیمتر است. این اعداد افزایشی 119 میلیمتری در طول، 51 میلیمتری در عرض و 61 میلیمتری در فاصلهٔ محوری را نسبت به قبل نشان میدهد. در همین حال، ظرفیت یدک کشی فوررانر از 2270 کیلوگرم قبل به 2720 کیلوگرم افزایش پیدا کرده که برابر با پرادو است.
بااینوجود، به دلیل اوورهنگهای کشیدهتر، زوایای حمله و فراری این شاسیبلند به ترتیب به 32 و 24 درجه کاهش پیدا کرده است درحالیکه این اعداد در نسل قبلی 33 و 26 درجه بودند. اتفاق مهم دیگر در نسل جدید فوررانر، ارائهٔ نسخهٔ جدیدی بنام تریلهانتر است که برای خزیدن از روی صخرهها و آفرود سنگین طراحی شده است. این نسخه با ویژگیهایی مثل اسنورکل (ورودی هوا در کنار ستون A سمت سرنشین)، باربند، جلوپنجرهٔ برنزی، LED نواری 50 سانتیمتری روی سپر، کمکفنرهای 2.5 اینچی، اینورتر 2400 واتی، صفحات محافظ فولادی، ریلهای محافظ رکاب و لاستیکهای 33 اینچی آلترین تویو کانتری، در آفرود توانمندتر از نسخههای TRD Pro خواهد بود. این نسخه فقط با پیشرانه هیبریدی عرضه میشود.
مثل دیگر شاسیبلندهای آفرودی تویوتا، فوررانر هم به سیستم ارتقاءیافتهٔ مالتیترین مجهز است که تنظیمات مختلفی را برای مسیرهای خاکی، شنی و گلی ارائه میکند. علاوه بر این، در این خودرو کرال کنترل هم وجود دارد که بهعنوان یک کروز کنترل آفرود با سرعت پایین عمل میکند. در همین حال، تویوتا پکیج ایمنی Safety Sense 3.0 خود را هم بهصورت استاندارد در تمام تیپهای فوررانر ارائه میکند که شامل دستیار فعال رانندگی، سیستم تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری میشود.
در داخل فوررانر 2025 شاهد همان کابین تاکوما هستیم که در تیپهای پایه با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 8 اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی ارائه میشود اما در تیپهای بالاتر این نمایشگرها به ترتیب به 14 اینچی و 12.3 اینچی ارتقاء پیدا میکنند. لوکسترین تیپ این خودرو هم پلاتینوم نام دارد که با تجهیزات کاملی مثل دوربین 360 درجه، کمپرسور هوای داخلی، بلندگوی قابل جابجایی روی داشبورد و... ارائه میشود. در پشت خودرو نیز میتوان شیشهٔ عقب را پایین آورد که ویژگی بسیار مفیدی برای دسترسی به صندوق بار خواهد بود. فعلاً قیمت نسل جدید فوررانر اعلام نشده است ولی میدانیم که فروش این شاسیبلند جدید از پاییز امسال آغاز خواهد شد.