توسعه کامیون سلول سوختی کلاس 8 توسط تویوتا و هینو
آنچه باعث شده تویوتا و هینو دست به توسعه چنین محصولی بزنند بازار رو به رشد کامیونهای سنگین الکتریکی میباشد. این کامیون ترکیبی از شاسی جدید هینو سری XL و تکنولوژی سلول سوختی تویوتا خواهد بود تا توانایی استثنایی خود را بدون آلایندگیهای مضر ارائه کند.
این همکاری جدید در حالی اعلام میشود که اوایل سال جاری نیز گفته شده بود تویوتا و هینو در حال توسعه یک کامیون سلول سوخت الکتریکی 25 تمی برای بازار ژاپن هستند. این دو شرکت انتظار دارند اولین مدل نمایشی تولیدی برای بازار آمریکای شمالی در نیمه اول سال 2021 از راه برسد.
تاک یوکو مهندس ارشد مرکز تحقیق و توسعه تویوتا میگوید:
نسخه سلول سوختی هینو سری XL یک معامله برد-برد برای مصرفکنندگان و جامعه است. این قوای محرکهای ساکت، نرم و قدرتمند بوده و جز آب چیز دیگری را به هوا وارد نمیکند. تجربه بیش از 20 ساله تویوتا در زمینه تکنولوژی سلول سوختی به همراه تجربه کامیونهای هوی دیوتی هینو باعث تولید محصولی جدید و خلاق خواهند شد.
گلین الیس یکی از مدیران هینو نیز اظهار داشته است:
تکنولوژی سلول سوختی تویوتا به همراه توانمندهای هینو باعث خواهند شد در آیندهای نزدیک محصولی با آلایندگی صفر و شعاع حرکتی بالا تولید شود. هینو از نظر دوام، قابلیت اطمینان و خلاقیت تمرکز مشترکی با تویوتا داشته و این همکاری قواعد بازی را تغییر خواهد داد.
این دو شرکت فعلاً جزئیات بیشتری از کامیون کلاس 8 خود برای بازار آمریکای شمالی را منتشر نکردهاند و هنوز مشخص نیست که آیا این تکنولوژی در بازار ژاپن نیز در دسترس خواهد بود یا خیر.
مدلی که برای بازار ژاپن توسعه مییابد بر پایه کامیون استاندارد هینو پروفیا بنا شده و از همان سلولهای سوخت تویوتا میرای 2021 جدید استفاده خواهد کرد. این کامیون همچنین به یک پیشرانه الکتریکی، باتری لیتیوم-یونی و باک ذخیره هیدروژن با گنجایش زیاد مجهز خواهد شد و برد حدود 600 کیلومتری خواهد داشت.