معجزه تیونینگ؛ 740 اسب بخار از پیشرانه سه سیلندر تویوتا GR یاریس!
تویوتا GR یاریس و GR کرولا در دنیای تیونینگ موردتوجه قرار گرفتهاند. این خودروها هردو از پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر توربوشارژ یکسانی استفاده میکنند که G16E-GTS نام دارد و در بخش افترمارک پتانسیل بسیار زیادی از خود نشان داده است تا جایی که از این موتور با بلوک استاندارد، 740 اسب بخار قدرت بیرون کشیده شده است. این GR یاریس دیوانهوار توسط یک شرکت تیونینگ استرالیایی بنام پاورتیون ساخته شده است.
این شرکت با استفاده از قطعاتی مثل توربوشارژر بزرگتر گرت 550، میل بادامک و سوپاپهای کلفورد و تغییرات دیگر برای رساندن سوخت و هوای کافی به سیلندرها، توانسته به چنین قدرت فوقالعادهای دست پیدا کند اما نکتهٔ مهم این است که بلوک موتور دستنخورده باقی مانده و همان نمونهٔ کارخانهای است؛ اما یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر چطور میتواند 740 اسب بخار قدرت تولید کند؟ چون تویوتا این پیشرانه را فراتر از حد معمول مهندسی و تولید کرده است. با دیوارههای سیلندر بسیار ضخیم، بلوک بسیار مستحکم، میللنگ و شاتونهای فورجکاری شده و ورودیهای هوای بزرگ که هوای زیادی را به سیلندرها میرساند، این موتور توانمندتر و مستحکمتر از بسیاری از پیشرانههای بازار ساخته شده است زیرا تویوتا قصد داشته از آن در هاچبک داغی مثل GR کرولا استفاده و با رقبای چهار سیلندر رقابت کند.
البته این پیشرانه همیشه 740 اسب بخار قدرت تولید نمیکند و برای این کار به سوخت مسابقهای یا E85 نیاز دارد و با بنزین معمولی قدرت آن به 400 اسب بخار کاهش میابد. هرچند اختلاف زیادی بین این ارقام وجود دارد اما باید توجه داشت که برای بیرون کشیدن 740 اسب بخار قدرت از یک پیشرانهٔ کوچک 1.6 لیتری راهی جز استفاده از سوخت بهتر وجود ندارد. برای انتقال این نیرو هم بجای گیربکس دستی معمولی GR یاریس، یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال X-Shift در نظر گرفته شده است.