رانندگی با تویوتا هایلوکس چمپ، وانت 10 هزار دلاری ساده و کاربردی

جمعه 26 آبان 1402 - 12:30
مطالعه 5 دقیقه
Toyota-IMV-0-1
تویوتا هایلوکس چمپ وانتی بسیار ساده و ارزان با پیشرانهٔ 4 سیلندر 137 اسب بخاری است که برای بازارهای درحال‌توسعه مثل تایلند در نظر گرفته شده است.

میانگین قیمت پیکاپ‌های صفرکیلومتر سال گذشته در آمریکا 59 هزار دلار بوده که مبلغ هنگفتی است. حتی قیمت ارزان‌ترین وانت بازار آمریکا یعنی فورد ماوریک هم از حدود 25 هزار دلار آغاز می‌شود و به همین دلیل است که وانت جدید تویوتا هایلوکس چمپ نظرات زیادی را جلب کرده است. این وانتی کاربردی با قیمت پایهٔ تنها 10 هزار دلار است که می‌تواند با قیمتی کمتر از نصف ماوریک، بارهای مختلفی را حمل کند و یدک بکشد. تنها یک مشکل وجود دارد: هایلوکس چمپ در ایالات‌متحده عرضه نخواهد شد.

ژاپن سرزمین خودروهای کوچک و ارزان است که به آن‌ها کی کار میگویند اما هایلوکس چمپ کی کار نیست و حدود 30 سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به ماوریک دارد. این وانت بر اساس پلت‌فرم هایلوکس ساخته شده اما ابعاد دقیق آن مشخص نخواهد بود زیرا هایلوکس چمپ وانت جمع‌وجوری است که می‌تواند طبق خواست خریدار با کاربری‌های مختلفی ساخته شود. نمونهٔ پیش‌تولید نقره‌ای‌رنگی که من با آن رانندگی کردم اتاق بار بسیار بزرگی داشت و در کابین به‌راحتی چند بزرگ‌سال را جای می‌داد.

البته کابین خودرو خیلی راحت نخواهد بود زیرا صندلی‌ها کاملاً عمودی و ثابت بوده و خبری از طرح دو کابین نیست. این صرفاً اتاقی با امکان نشستن دو نفر، داشبورد ساده و حداقل امکانات موردنیاز برای رانندگی است. اگر از نمایشگرها و کنترل‌های لمسی متعدد در خودروهای جدید متنفر هستید، هایلوکس چمپ را دوست خواهید داشت زیرا این وانت در تیپ پایه اصلاً نمایشگر لمسی ندارد. در اینجا خبری از سیستم تهویه خودکار نیست و نسخهٔ پایه حتی از بخاری هم بی‌بهره است. هایلوکس چمپ در درجهٔ اول برای تایلند و دیگر بازارهای درحال‌توسعه ساخته شده که انتظار نمی‌رود هوای آن‌ها خیلی سرد شود. برای بهره‌مندی از هوای تازه هم باید پنجره‌ها را به‌صورت دستی پایین آورد.

با نشستن روی صندلی راننده، با صفحه آمپری ساده با حداقل ملزومات مواجه خواهید شد و هیچ نشانه‌ای از سیستم‌های ایمنی فعال نخواهید دید زیرا هایلوکس چمپ نه ABS دارد و نه ایربگ. در اینجا خبری از کامپیوتر سفری و دیگر ویژگی‌های پیشرفته نیست. شما فقط یک سرعت‌سنج و چند چراغ هشدار دارید و بس. بین شما و پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر 137 اسب بخاری زیر کاپوت هم چیزی برای عایق صدا نیست و بنابراین نیازی به دورسنج موتور نخواهد بود! هر جا را که نگاه می‌کنید فقط پلاستیک خشک است و تویوتا با تصمیمی عاقلانه، رادیو را هم ارائه نکرده است. به گفتهٔ یکی از مهندسان توسعهٔ این شرکت، سیستم‌های صوتی افترمارک در تایلند آن‌قدر متداول است که تویوتا هر چیزی روی هایلوکس چمپ نصب می‌کرد توسط خریداران تعویض می‌شد.

با چرخاندن سوئیچ، آوای پیشرانهٔ چهار سیلندر بلافاصله بلند می‌شود. دسته‌دنده را حرکت دادم و همان عدم دقتی که از دسته‌دنده‌ای به این بلندی انتظار می‌رود را حس کردم. برای بیرون آمدن از پارک، باید به عقب حرکت می‌کردم و طبیعتاً خبری از دوربین یا سنسور دنده‌عقب نیست ولی به لطف طراحی ستون‌های A و B و ابعاد قابل‌کنترل هایلوکس چمپ، حرکت در محوطه‌ای پر از پروتوتایپ‌های این وانت آسان بود. برای آزمایش راهی پیست آزمایشی صاف و عریض شدم و تصمیم به افزایش سرعت گرفتم. پدال گاز را تخته کردم و خودرو با صدای بیشتر از موتور اما عدم شتاب بیشتر از من استقبال کرد.

بااین‌حال، هنگام تغییر لاین، وانت اصلاً احساس بی‌ثباتی نداشت و هرگز من را با خطر واژگونی یا از دست دادن کنترل تهدید نمی‌کرد. من با این وانت با سرعتی معقول رانندگی می‌کردم و کمترین احساس تلاطمی نداشتم. علیرغم امکانات بسیار اندک هایلوکس چمپ، این وانت جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. من حتی طراحی بیرونی ساده و هدفمند آن را هم دوست دارم. این بسیار زیباتر از پیکاپ‌های سنگینی به نظر می‌رسد که با کروم‌های فراوان روی دماغه در جاده‌های آمریکا دیده می‌شوند.

تویوتا هایلوکس چمپ یادآوریِ کوچکی و لذت‌بخشی است از آنچه یک وانت ساده و کاربردی باید باشد. بااین‌حال، متأسفانه همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، نمی‌توانیم در بزرگ‌ترین بازار پیکاپ‌ها این وانت را داشته باشیم زیرا هایلوکس چمپ نه با مقررات ایمنی ایالات‌متحده و نه با خواست خریداران آمریکایی همخوانی ندارد. بااین‌وجود، امیدوارم موفقیت ماوریک نشانه‌ای برای دیگر خودروسازان باشد که تقاضا برای پیکاپ‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر و حتی شاید چیزی شبیه به هایلوکس چمپ در آمریکا وجود دارد. ماوریک هرچند عالی است اما آن سادگی و خلوصی که از یک وانت کاری مثل این تویوتا می‌خواهیم را ندارد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Toyota هایلوکس چمپ 2024

پیشرانه

2.0 لیتری I4

قدرت

137 اسب بخار

گشتاور

183 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

عقب

ظرفیت سرنشین

2 نفر

ظرفیت بار

900 کیلوگرم

ظرفیت یدک کشی

1360 کیلوگرم

قیمت پایه

10 هزار دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.