رانندگی با تویوتا لندکروزر 300 مدل 2024، مجهز و توانمند با ایرادات عجیب!
زمانی که نسل جدیدی از تویوتا لندکروزر معرفی میشود، همیشه اتفاق مهمی بهحساب میآید و بنابراین تعجبی ندارد که وقتی سری 300 برای اولین بار در اواسط سال 2021 معرفی شد، خریداران هیجانزده شدند. البته این خودرو در ایالاتمتحده عرضه نشد و تویوتا بجای آن نسل جدید پرادو را به آمریکا فرستاد اما سری 300 از اواخر سال 2021 راهی بازار استرالیا شد. لندکروزر دههها است که در این کشور از محبوبیت بالایی بین خریداران برخوردار است و به همین دلیل سری 300 با تنوع مدلهای بسیار زیادی در استرالیا عرضه میشود.
خانوادهٔ لندکروزر در این کشور شامل شش نسخهٔ اصلی است که از تیپ پایهٔ GX با قیمت 102,770 دلار استرالیا معادل 70 هزار دلار آمریکا آغاز شده و نهایتاً به Sahara ZX با قیمت 106,800 دلار آمریکا میرسد. ما تصمیم گرفتیم پشت فرمان گرانترین نسخهٔ این شاسیبلند ژاپنی بنشینیم. تمام نسخههای سری 300 در استرالیا با یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 دیزلی توئین توربو عرضه میشوند که جایگزین V8 نسل قبلی شده است. هرچند برخی سنتگرایان از تصمیم تویوتا برای کنار گذاشتن موتور V8 راضی نبودند اما این V6 دیزلی با 305 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور، خروجی بیشتری نسبت به پیشرانهٔ V8 دیزلی قبلی دارد. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک ساخت آیسین صورت میگیرد و به گفتهٔ تویوتا در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 8.9 لیتر گازوئیل مصرف میکند.
صحرا ZX هرچند گرانترین نسخهٔ لندکروزر است اما متمرکزترین مدل روی آفرود نیست زیرا این وظیفه به نسخهٔ GR اسپرت سپرده شده است که به قفل دیفرانسیل جلو و عقب و آنتیرول بار الکترونیکی فعال مجهز است. صحرا ZX از این ویژگیها بیبهره است اما در عوض لوکستر و راحتتر از GR اسپرت بوده و هرچند برای رانندگی بهتر روی جادهها طراحی شده اما هنوز هم از تواناییهای آفرود بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این، صحرا GX صرفاً بهصورت پنجنفره ارائه میشود درحالیکه برای دیگر تیپها امکان سفارش صندلیهای ردیف سوم هم وجود دارد.
صحرا ZX هم در بیرون و هم در داخل واقعاً لوکس به نظر میرسد. این نسخه در بیرون از ویژگیهایی مثل رینگهای 20 اینچی نقرهای، سپرهای متمایز و پله رکابهای منحصربهفرد با نورپردازی بهره میبرد و بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق متغیر تطبیقی مجهز است. بااینحال، هرچند این تیپ بسیار لوکستر از سری 200 است اما در داخل تفاوت چندانی با تیپ ارزانتر صحرا ندارد. بااینحال، خوشبختانه همان تیپ صحرا هم کاملاً مجهز بوده و از تجهیزاتی مثل نمایشگر 12.3 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، کنترل تهویه چهار منطقهای، گرمکن و تهویه صندلیهای جلو، گرمکن غربیلک فرمان، هدآپ دیسپلی، سیستم سرگرمی عقب با دو نمایشگر و... بهره میبرد هرچند که فقدان ماساژور در خودرویی با این قیمت عجیب است.
علاوه بر این، نرمافزار اطلاعاتی-سرگرمی لندکروزر گرافیکی ضعیف و طرحی قدیمی دارد و دیدن هدآپ دیسپلی هم با عینک آفتابی غیرممکن خواهد بود. مشکل بعدی عملکرد سیستم حفظ حرکت میان خطوط است که بهدرستی کار نمیکند و باعث جابجایی خودرو بین خطوط میشود. این مشکل در طول سفر رفتوبرگشت 1500 کیلومتری ما بین ملبورن و آدلاید آزاردهنده بود. ما طی یک هفته با لندکروزر در مناطق شهری، جادههای روستایی و بزرگراهها رانندگی کردیم و میانگین مصرف 10.4 لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که هرچند بیشتر از ادعای تویوتا است اما هنوز هم برای خودرویی که بیش از 2.6 تن وزن دارد و ظرف 8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد رقم قابلاحترامی است.
در صحرا ZX شش حالت رانندگی مختلف وجود دارد که پدال گاز، فرمان، گیربکس و تعلیق را تنظیم میکند. از دید ما، اسپرت S بهترین حالت است زیرا سواری در حالات اقتصادی، راحت و معمولی بسیار نرم است و در سرعتهای بالا باعث حرکت شناور خودرو میشود. خوشبختانه حالت اسپرت S همهچیز را تا حد مناسبی سفتتر میکند. پیشرانهٔ V6 و گیربکس 10 سرعته خیلی خوب باهم هماهنگ هستند و در سرعتهای بزرگراهی شتاب نرم و ثابتی را فراهم میکنند. گیربکس هرچند خیلی سریع نیست اما تعویض دندهها را به نرمی و دقت انجام میدهد. لندکروزر همچنین ظرفیت یدک کشی 3.5 تن را دارد که برای کاروانهای بزرگ کافی خواهد بود.
سری 300 حتی در نسخهٔ صحرا ZX با 235 میلیمتر فاصله از زمین و قابلیت حرکت در عمق 70 سانتیمتری آب به همراه گیربکس کمکی ضریب سنگین، کرال کنترل و حالت کمکی چرخش، در خارج از جاده و مسیرهای ناهموار هم حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. تویوتا در سری 300 برای کاهش وزن درها، کاپوت و سقف را از آلومینیوم ساخته است اما کاپوت آلومینیومی آنقدر نازک است که هنگام رانندگی تکان میخورد. این مشکل در سرعتهای بزرگراهی بیشتر خود را نشان میدهد و آزاردهنده خواهد بود.
جمعبندی
لندکروزر 300 مثل پیشینیان خود همچنان یک شاسیبلند همهکاره با گسترهٔ وسیعی از تواناییهای مختلف است که هرچند گران است و ایراداتی دارد اما هنوز هم یک گزینهٔ قابلتوجه بهحساب میآید. بااینوجود، با همین پول میتوان یک لندروور دیفندر 110 فول آپشن خرید و اگر نظر ما را بخواهید، ترجیح میدهیم سراغ شاسیبلند بریتانیایی برویم.