تویوتا از نسل تازه پیشرانه 2 لیتری خود رونمایی کرد
به گفته مدیر فناوری شرکت تویوتا، «هیروکی ناکاجیما»، پیشرانه تازه 4 سیلندر این خودروساز ژاپنی یک طرح انقلابی برای بازار محصولات اقتصادی خواهد بود. این موتور که در دو نسخه متفاوت 1.5 و 2 لیتری به مشتریان تویوتا عرضه خواهد شد برای همراهی با کمکپیشرانههای الکتریکی بهینه شده است و نهایتا در محصولات پلاکین هیبریدی و هیبریدی عادی تویوتا مورداستفاده قرار خواهد گرفت. البته از آنجا که بخشی از بازار محصولات اسپرت سری GR برند تویوتا از هیجان، راندمان خوب و پویایی بالای آنها حاصل میشود، مسئولان این برند هم برای نسل تازه موتورهایشان یک آپشن جذاب را تدارک دیدهاند.
مهندسان این شرکت سال گذشته از اسکلت خام یک دستگاه لکسوس استفاده کردند تا نمونه 2 لیتری، «G20E»، را روی آن بررسی کنند. نسخه یادشده در نمایشگاه خودروی توکیو 2025 هم روی یک خودروی پروتوتایپ نصب شده بود. تویوتا در کنفرانس خبری رونمایی از این محصول از جزئیات آن صحبت نکرد اما سخنران این شرکت کمی بعدتر اشاره کرد که احتمالا از 400 اسب بخار قدرت سود خواهد برد. رسانه «کارواچ» هم بعدتر با دریافت تاییدیه از ناکاجیما اعلام کرد که پیشرانه اینده تویوتا از 400 اسب بخار متریک (PS) استفاده خواهد کرد.
ناکاجیما در رویداد خودرویی ژاپن 2025 و در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره خروجی موتور پرسید اعلام کرد که ممکن است تویوتا به سراغ استخراج قدرت بیشتر هم برود. از آنجا که نسخه پیشین این پیشرانه که سال گذشته رونمایی د هم از این حجم از قدرت بهرهمند شده بود، بعید نیست که مهندسان خروجی بیشتری را انتخاب کنند و گشتاور را هم به مرز 500 نیوتن متر برسانند.
پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ تویوتا با قدرت 400 اسب بخار در این شرکت رخدادی تازه به حساب میآید اما برندهای دیگر پیش از این هم موتورهای قدرتمند اقتصادی زیادی را توسعه دادهاند. برای نمونه میتوان به موتور M139I مرسدسبنز اشاره کرد که حدود 470 اسب بخار قدرت تولید میکرد و روی C63 نصب شده بود.
ناکاجیما به رسانه کارواچ اعلام کرد که نسخه ارزانتر 1.5 لیتری از 300 اسب بخار قدرت خروجی و 400 نیوتن متر گشتاور سود خواهد برد. نسخه محدودنشده این موتور هم برای مسابقات استفاده خواهد شد و نهایتا 600 اسب بخار قدرت را در اختیار راننده خود قرار خواهد داد. البته مهندسان میتوانند برای نصب، موتور یادشده را در دو جهت زیر کاپوت قرار دهند.
برنامه شرکت تویوتا بر این است که نسل کنونی کوپه مشهور و محبوب سوپرا را بازنشسته کند و به سراغ تولید نسل بعدی آن برود؛ به این ترتیب دیگر خبری از استفاده تویوتا از نسل قبلی پیشرانه شرکت آلمانی یادشده نیست. حال آنکه تویوتا برای کاهش قیمت نسل بعدی سوپرا باز هم به سراغ بیامو خواهد رفت یا نه، تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.
این شرکت در رویدادهای مختلف اشاره کرده است که قصد دارد نامهای خاطرهانگیز گذشته خود مانند سلیکا و MR2 را به بازار بازگرداند. هر چند انتظار میرود که نسل بعدی MR2 تماما برقی باشد اما تویوتا در نسخههای بنزینی و هیبریدی آینده از پیشرانه 2 لیتری 400 اسب بخاری G20E خود استفاده خواهد کرد و نسخه GTS آن را به لکسوس خواهد داد. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟ آیا نسل بعدی موتور تویوتا باز هم باعث خلق خودروهای هایجانانگیزی مانند GR کرولا و GR یاریس خواهد شد؟