راهنمای خرید تویوتا پرادو دست دوم: بررسی مزایا، معایب و ارزش خرید

جمعه 2 آبان 1404 - 12:00
مطالعه 17 دقیقه
راهنمای خرید تویوتا پرادو دست دوم
تویوتا پرادو یکی از محبوب‌ترین محصولات این برند ژاپنی در ایران است و مدل‌های دست دوم آن بازار خرید و فروش داغی دارند.
تبلیغات

لندکروزر پرادو یکی از محصولات شاخص تویوتا است که از اواسط دهه 80 میلادی تاکنون به عنوان خودرویی چندمنظوره، مقاوم و محبوب در بازارهای جهانی عرضه شده است. پرادو با ترکیب شاسی نردبانی، سیستم چهار چرخ محرک و چندین موتور بنزینی و دیزلی جایگاه شاخصی بین مدل‌های سنگین سری 70 و محصولات لوکس همچون لکسوس GX پیدا کرده و در طول نسل‌های مختلف تغییرات و بهبودهای زیادی از نظر سواری جاده‌ای و توانایی‌های آفرود به خود دیده است.

پرادو یکی از خودروهای محبوب تویوتا در کشور ماست و بسیاری از افراد حاضر هستند با وجود گذشت چندین سال از واردات این خودرو به کشور و کارکرد بالای مدل‌های دست دوم همچنان مبالغ هنگفتی را برای این خودرو بپردازند. پرادو را می‌توان نسخه‌ای ساده‌تر و ارزان‌تر از لندکروزر اصلی سری 70 دانست که سال 1984 معرفی شد. این خودرو در بازارهای مختلف با نام‌هایی همچون لندکروزر 2 و باندرا عرضه شده و پس از چندین سال به عنوان پلتفرمی مستقل اعلام وجود کرده است. با توجه به بازار دست دوم داغ پرادو، تصمیم گرفتیم راهنمای خرید این خودرو را تهیه کنیم تا علاقه‌مندان و خریداران با اطلاعات بیشتری نسبت به خرید اقدام نمایند.

چرا تویوتا پرادو دست دوم بخریم؟

تویوتا پرادو دست‌دوم در ایران به دلیل دوام فوق‌العاده، کیفیت ساخت بالا و قابلیت اعتماد در شرایط سخت، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بازار خودروهای کارکرده است. این شاسی‌بلند ژاپنی با سیستم چهارچرخ محرک و ارتفاع زیاد از زمین، کاملاً با جاده‌های ناهموار کشور سازگار است. ارزش فروش مجدد بالا و بازار پر تقاضا، آن را به نوعی سرمایه‌گذاری مطمئن تبدیل کرده است.

در کنار این مزایا، وجود قطعات یدکی و تعمیرکاران متخصص، هزینه نگهداری را نسبتاً منطقی نگه می‌دارد. پرادو همچنین به‌عنوان خودرویی باپرستیژ و نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی شناخته می‌شود. با این حال، مصرف سوخت زیاد و قیمت بالای خرید از معایب آن به شمار می‌روند. در مجموع، پرادو انتخابی منطقی برای خریدارانی است که دوام، توانایی آفرود و حفظ ارزش خودرو را در اولویت قرار می‌دهند. مجموع این عوامل باعث شده‌اند قیمت پرادو با وجود عمر چند ساله همچنان در بازار کارکرده‌ها بالا باشد و افراد زیادی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

تاکنون 5 نسل از لندکروزر پرادو تولید شده است که به غیر از نسل اول و آخر آن، سه نسل میانی در کشورمان حضور داشته‌اند. البته زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه پرادو نسل جدید در کشورمان نیز شنیده می‌شود که امیدواریم به حقیقت بپیوندد و در نهایت شاهد حضور این خودرو در کشور پس از وقفه‌ای چند ساله باشیم.

مدل‌های پرطرفدار تویوتا پرادو کارکرده در ایران

همان‌طور که گفته شد پرادو در 5 نسل تولید شده است اما نسل اول آن در کشورمان دیده نمی‌شود. نسل‌های دوم، سوم و چهارم پرادو به کشورمان وارد شده‌اند هرچند نسل دوم آن به‌صورت محدود در اختیار ارگان‌های نظامی و انتظامی قرار داشته و تعداد بسیار محدودی از آن به‌صورت شخصی قابل خریداری بوده‌اند. در ادامه به بررسی مفصل‌تر پرادو نسل دوم تا چهارم در کشورمان می‌پردازیم.

تویوتا پرادو J90 نسل دوم

در اواسط دهه 90 میلادی بود که تویوتا پرادو با هویتی مستقل نسبت به سری 70 معرفی شد. طراحی بدنه با خطوط نرم‌تر، ارائه آپشن های لوکس‌تر و قوای محرکه بهبود یافته جزو مهم‌ترین ویژگی‌های نسل دوم پرادو بوده‌اند. این نسل از پرادو اکثراً در اختیار ارگان‌های نظامی قرار داشته است و در حال حاضر خیلی نمی‌توان نسخه‌های دست دوم آن را در بازار پیدا کرد. در جدول زیر مشخصات فنی این خودرو ذکر شده است.

نام خودرو

تویوتا لندکروزر پرادو J90 نسل دوم

موتور

6 سیلندر 3.4 لیتری

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

178/303

گیربکس

5 سرعته دستی، چهار چرخ محرک

صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه)

10.4

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

180

مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر)

14

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4675/1820/1880

فاصله بین محوری (میلی‌متر)

2675

وزن (کیلوگرم)

1835

تویوتا پرادو J120 نسل سوم

حضور واقعی پرادو در کشورمان با نسل سوم رقم خورد جایی که تعداد زیادی از این خودرو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و همگی با ویژگی‌های جذاب این خودرو آشنا شدند. جدای از طراحی ظاهری خودرو که در عین سادگی ماندگار شد، پرادو به دلیل کیفیت ساخت بالا، دوم زیاد و توانایی‌های خارج از جاده به گزینه‌ای محبوب خریداران بدل شد. این نسل از پرادو در سال 2002 و با تغییراتی در سیستم تعلیق و عرضه با موتورهای متنوع بنزینی و دیزلی معرفی شد.

نسل سوم پرادو به‌صورت 2 و 4 درب و با موتورهای 4 و 6 سیلندر عرضه شده است. به دلیل عملکرد قوی‌تر موتور 6 سیلندر، بازار این نسخه داغ‌تر است و اکثر خریداران به سراغ مدل‌های پرقدرت پرادو می‌روند. همچنین این خودروها در دو تیپ GX ساده و VX فول در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. در جدول زیر مشخصات فنی مدل‌های 4 و 6 سیلندر با درج شده است.

نام خودرو

تویوتا لندکروزر پرادو J120 چهار سیلندر

تویوتا لندکروزر پرادو J120 شش سیلندر

موتور

4 سیلندر 2.7 لیتری

6 سیلندر 4 لیتری

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

161/246

240/377

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

5 سرعته اتوماتیک

صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه)

13.5

9.8

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

170

180

مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر)

12.4

13.2

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4365/1790/1850

4715/1790/1865

فاصله بین محوری (میلی‌متر)

2455

2790

وزن (کیلوگرم)

1920

2130

تویوتا پرادو J150 نسل چهارم

این نسل از پرادو که به کشورمان نیز راه یافت در سال 2009 و با پلتفرم مشترک با برخی محصولات دیگر تویوتا معرفی شد و در کنار توانمندی خارج از جاده تأکید زیادی هم روی راحتی سواری جاده‌ای داشت. همانند نسل قبلی، پرادو نسل چهارم با موتورهای بنزینی و دیزلی تولید و با بدنه 2 و 4 درب در کشورمان عرضه شد. ساده‌ترین تیپ پرادو J150 در کشورمان تیپ TXL است اما دو تیپ دیگر یعنی VX و VXL به ترتیب دارای بدنه 2 و 4 درب بوده‌اند.

خود مدل VXL دارای دو نسخه آفرود و آنرود است که تفاوت‌های آن‌ها در تجهیزاتی همچون سیستم صوتی، صندلی راننده برقی، رادار جلو، کرال کنترل، دوربین و سیستم تعلیق هستند. البته باید به این نکته دقت داشت که این نسل از پرادو به‌صورت انبوه توسط شرکت‌ها و همچنین افراد متفرقه وارد کشور شده و بنابراین در زمان خرید حتماً باید از وجود تمامی آپشن ها مطمئن شوید.

نام خودرو

تویوتا لندکروزر پرادو J150 چهار سیلندر

تویوتا لندکروزر پرادو J150 شش سیلندر

موتور

4 سیلندر 2.7 لیتری

6 سیلندر 4 لیتری

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

161/246

271/381

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

5 سرعته اتوماتیک

صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه)

13.5

9

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

170

200

مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر)

12.4

13

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4366/1791/1849

4930/1885/1890

فاصله بین محوری (میلی‌متر)

2456

2790

وزن (کیلوگرم)

1790

2435

از نظر امکانات و تجهیزات، نسل‌های سوم و چهارم پرادو اکثر ویژگی‌های ضروری و پایه را در اختیار مالکان قرار می‌دهند.

کابین پرادو
کول باکس پرادو
تهویه مطبوع پرادو

از جمله شاخص‌ترین تجهیزات مدل‌های جدیدتر پرادو می‌توان به کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، چندین حالت رانندگی در آفرود، ریموت استارتر، سیستم تعلیق هوشمند، کرال کنترل، سنسورهای پارک جلو و عقب، ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، اتولایت، چراغ‌های زنون، سیستم صوتی با 9 بلندگو، نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، 7 کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع خودکار، کول باکس، صندلی برقی راننده و... اشاره کرد.

مزایا و معایب خرید تویوتا پرادو دست دوم

مزایا

تویوتا پرادو یکی از قابل‌اعتمادترین شاسی‌بلندهای جهان است و در ایران نیز به دوام، استهلاک پایین و توانایی بالای عبور از مسیرهای سخت شهرت دارد. شاسی نردبانی محکم و سیستم چهارچرخ محرک آن باعث می‌شود در شرایط کوهستانی و جاده‌های خاکی عملکردی بی‌نظیر داشته باشد. موتورهای قدرتمند و هماهنگ با جعبه‌دنده‌های اتوماتیک یا دستی، رانندگی نرم و کم دردسری را فراهم می‌کنند.

کیفیت مونتاژ بالا و استفاده از متریال مقاوم در کابین باعث شده این خودرو حتی پس از سال‌ها استفاده نیز حس استحکام خود را حفظ کند. از طرفی، ارزش فروش مجدد بالا، بازار خرید و فروش خوب و دسترسی مناسب به قطعات و تعمیرکاران متخصص، پرادو را به انتخابی مطمئن برای خریداران ایرانی تبدیل کرده است. همچنین طراحی کلاسیک و باوقار آن، ترکیبی از قدرت و پرستیژ را ارائه می‌دهد که جایگاه اجتماعی مالک را نیز ارتقا می‌بخشد.

معایب

با وجود محبوبیت بالا، تویوتا پرادو خالی از ایراد نیست. نخستین عیب آن مصرف سوخت بالاست، به‌ویژه در مدل‌های شش سیلندر که در رانندگی شهری بنزین زیادی مصرف می‌کنند. قیمت بالای خرید و نگهداری نیز از دیگر نقاط ضعف آن است، چون قطعات اصلی و لوازم بدنه معمولاً گران و بعضاً کمیاب هستند.

به دلیل ابعاد بزرگ و وزن زیاد، در شهرهای شلوغ و خیابان‌های تنگ، پارک و مانور دادن با پرادو دشوار است. سواری پرادو مسیرهای شهری و جاده‌های ناهموار (به دلیل شاسی نردبانی) ممکن است برای بعضی سرنشینان آزاردهنده باشد. علاوه بر این، نسخه‌های قدیمی‌تر فاقد امکانات رفاهی مدرن و ایمنی روز هستند و ممکن است در مقایسه با رقبای جدید، قدیمی به نظر برسند.

نکات کلیدی برای خرید تویوتا پرادو کارکرده

با عنایت به گذشت چندین سال از عرضه پرادو در بازار ایران و همچنین استفاده برخی مالکان از این خودرو در آفرود، کارشناسی فنی و بدنه قبل از خرید ضروری خواهد بود.

کارشناسی فنی

در این مرحله باید سلامت موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و ترمزها بررسی شود. موتور پرادو اگرچه دوام بالایی دارد، اما ممکن است در نمونه‌های کارکرد بالا دچار نشت روغن یا افت توان شود. بررسی سیلندرها، صدای غیرعادی موتور و سلامت سیستم خنک‌کننده بسیار مهم است. گیربکس اتومات باید بدون تقه یا تأخیر در تعویض دنده عمل کند. همچنین سیستم تعلیق، کمک‌فنرها و میل فرمان باید از نظر فرسودگی و نشتی روغن بررسی شوند.

کارشناسی بدنه

شاسی و اتاق پرادو نقش اساسی در ایمنی و استحکام خودرو دارند. هرگونه جوشکاری یا تاب در شاسی می‌تواند نشانه تصادف سنگین باشد. از کارشناسان حرفه‌ای بخواهید با ضخامت سنج رنگ، بدنه را بررسی کنند تا تعویض یا رنگ مجدد قطعات مشخص شود. بررسی نقاط حساس مانند ستون‌ها، رکاب‌ها، زیر درها و کف اتاق ضروری است. خودروهای آفرودی معمولاً در مسیرهای سخت استفاده شده‌اند، پس احتمال ضربه یا خوردگی زیر بدنه زیاد است.

مدارک

پیش از هر معامله، اصالت مدارک خودرو باید از مراجع رسمی مانند پلیس راهور استعلام شود. شماره شاسی، شماره موتور و شماره پلاک را با سند و کارت خودرو تطبیق دهید. از عدم وجود بدهی، خلافی یا توقیف قضایی اطمینان حاصل کنید. بررسی مدارک وارداتی و تطابق مدل با سال ساخت نیز اهمیت دارد.

تست رانندگی

مرحله نهایی، تست در شرایط واقعی رانندگی است. هنگام استارت، موتور باید بدون لرزش و صدای غیرعادی روشن شود. در حین رانندگی، تعویض دنده باید نرم و بدون تأخیر باشد و فرمان واکنش دقیق داشته باشد. سیستم ترمز را در سرعت‌های مختلف امتحان کنید و به لرزش یا کشیدن خودرو دقت کنید. عملکرد سیستم تعلیق در دست‌اندازها، تهویه، کولر، بخاری و ادوات برقی (پنجره‌ها، سانروف، سنسورها و...) را نیز تست کنید.

قیمت تویوتا پرادو دست دوم در ایران

با توجه به سال تولید، میزان کارکرد، نوع موتور، سطح آپشن ها و سلامت قوای محرکه و بدنه، قیمت تویوتا پرادو دست دوم بسیار متنوع خواهد بود. با بررسی پلتفرم‌های فروش خودرو می‌توان گفت قیمت پرادو نسل سوم 4 درب از حدود 4 میلیارد تومان شروع شده و به بیش از 10 میلیارد تومان می‌رسد. قیمت مدل‌های 2 درب پرادو نیز در حوالی 4 تا 8 میلیارد تومان قرار دارد.

هزینه‌های نگهداری تویوتا پرادو کارکرده

به عنوان خودرویی گران‌قیمت و لوکس در ایران، طبیعی است که نگهداری و سرویس پرادو هزینه بالایی را بطلبد. سرویس روتین و تعویض روغن و فیلترهای این خودرو در حال حاضر هزینه‌ای حدود 5 تا 10 میلیون تومان دارد؛ اما جدای از سرویس‌های خودرو باید به هزینه‌های خرید لوازم‌یدکی نیز اشاره کرد.

سر سیلندر تویوتا پرادو 6 سیلندر نسل سوم حدود 180 میلیون تومان قیمت دارد. فروشندگان همچنین برای آینه‌بغل نسل چهارم این خودرو قیمت 29 میلیون تومانی را اعلام کرده‌اند. چراغ جلوی پرادو 2014 هم 30 میلیون تومان قیمت خورده است. چنین مواردی نشان می‌دهد که پرادو لوازم‌یدکی گران‌قیمتی دارد و تصادف با این خودرو هزینه سنگینی را به مالک تحمیل خواهد کرد.

مقایسه تویوتا پرادو دست دوم با رقبا

در این بخش دو خودروی صفرکیلومتر و کارکرده یعنی نیسان ترا و کیا موهاوی را با پرادو مقایسه می‌کنیم.

مقایسه تویوتا پرادو و نیسان ترا

نیسان ترا با طراحی مدرن‌تر، مصرف سوخت کمتر، امکانات پیشرفته‌تر و کابینی جذاب‌تر گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌ها و رانندگی روزمره شهری است اما در مقابل تویوتا پرادو با دوام بالا، عملکرد آفرود قوی و بازار فروش بهتر در ایران یک انتخاب سنتی و مطمئن برای علاقه‌مندان به شاسی بلندهای تمام‌عیار محسوب می‌شود. انتخاب بین این دو خودرو به اولویت خریدار بستگی خواهد داشت. در صورتی که خواهان یک خودروی مدرن‌تر هستید و خیلی هم به برند و محل ساخت خودرو اهمیت نمی‌دهید نیسان ترا می‌تواند نظر شما را جلب کند اما اگر بیشتر به سراغ آفرود می‌روید و کیفیت ساخت برای شما مهم است پرادو گزینه بهتری خواهد بود.

مقایسه تویوتا پرادو و کیا موهاوی

موهاوی از طراحی عضلانی سود برده و نمایی لوکس‌تر و مدرن‌تر دارد اما پرادو با ارتفاع بیشتر از سطح زمین و بدنه حجیم‌تر، ظاهری خشن‌تر و مناسب آفرود دارد که این نوع طراحی برای مسیرهای ناهموار مناسب‌تر خواهد بود. کابین موهاوی فضای زیادی برای سرنشینان بزرگ‌سال دارد و اگرچه کیفیت متریال بکار رفته متوسط است اما امکانات رفاهی بیشتری ارائه می‌کند. موهاوی با موتورهای 6 و 8 سیلندر وارد کشورمان شده که مدل 8 سیلندر از نظر توان و شتاب کاملاً برتر است. در مجموع باید گفت موهاوی با امکانات رفاهی بیشتر و موتور قوی‌تر می‌تواند گزینه مناسب خانواده‌ها و ترددهای شهری باشد اما پرادو با دوام استثنایی، آفرود برتر و بازار دست دوم بهتر گزینه‌ای مطمئن‌تر برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و استفاده طولانی‌مدت است.

تجربه خریداران تویوتا پرادو دست دوم در ایران

تجربیات مالکان و خریداران تویوتا پرادو در ایران نشان‌دهنده محبوبیت و رضایت بالای این خودرو در میان ایرانی‌ها است. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، پرادو به‌عنوان یک شاسی‌بلند باکیفیت، قابلیت‌های آفرود برجسته و دوام فنی بالا، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای آفرودی را به خود جلب کرده است. مالکان پرادو از کیفیت ساخت بالای این خودرو و دوام فنی آن در شرایط مختلف جاده‌ای و آفرودی رضایت دارند.

سیستم چهارچرخ محرک دائم، شاسی مستقل و تجهیزات آفرودی مانند قفل دیفرانسیل مرکزی و دنده کمک، پرادو را به گزینه‌ای مناسب برای مسیرهای صعب‌العبور تبدیل کرده است. همچنین مدل‌های مختلف پرادو با امکانات رفاهی مانند تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم صوتی باکیفیت و صندلی‌های راحت عرضه می‌شوند که تجربه رانندگی را برای مالکان لذت‌بخش می‌کند. البته برخی مالکان از هزینه‌های بالای نگهداری، تعویض قطعات و مصرف سوخت نسبتاً زیاد پرادو شکایت دارند و هزینه‌های بالای خرید قطعات یدکی و تعمیرات پرادو را جزو نقاط ضعف این خودرو می‌دانند.

تصمیم نهایی: آیا تویوتا پرادو دست دوم بخریم؟

اگر به دنبال خودرویی بادوام برای استفاده طولانی‌مدت به ویژه در آفرود و یا سفرهای خانوادگی هستید و به حفظ ارزش درازمدت و بازار دست دوم اهمیت می‌دهید پرادو می‌تواند گزینه قابل‌تأملی باشد؛ اما در صورتی که بودجه محدودتری دارید و البته به امکانات مدرن و مصرف سوخت کمتر اهمیت می‌دهید باید به سراغ گزینه‌های دیگر بروید. به همین خاطر برای تصمیم‌گیری باید ابتدا نیازهای خود را مشخص کرده و سپس پرادو را بررسی کنید.

سوالات متداول

  • قیمت تویوتا پرادو کارکرده در ایران چقدر است؟

    بسته به سال تولید، نوع موتور و بدنه و سلامت قوای محرکه، قیمت پرادو از حدود 4 میلیارد تومان شروع شده و به بیش از 10 میلیارد تومان می‌رسد.

  • چه نکاتی قبل از خرید پرادو دست دوم باید بررسی شود؟

    اطمینان از سلامت قوای محرکه و زیر بندی خودرو به همراه کارشناسی دقیق بدنه و شاسی‌ها و همچنین بررسی اصالت مدارک و تست نهایی رانندگی جزو نکات ضروری قبل از خرید این خودرو هستند.

  • چه مدل‌هایی از پرادو دست دوم در ایران موجود است؟

    نسل دوم این خودرو به‌صورت محدود در ایران وجود دارد اما نسل‌های سوم و چهارم به‌صورت گسترده وارد کشور شده‌اند.

  • هزینه نگهداری پرادو چقدر است؟

    سرویس و تعویض روغن این خودرو هزینه‌ای حدود 5 تا 10 میلیون تومان در بر دارد اما هزینه تأمین لوازم و قطعات پرادو بالاست و باید در زمان خرید به این موضوع توجه نمود.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال خودرویی با کیفیت ساخت بالا، قابلیت‌های آفرود برجسته و دوام فنی مناسب هستید، تویوتا پرادو دست‌دوم می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. با این حال، پیش از خرید، توصیه می‌شود که از کارشناسان فنی معتبر برای بررسی وضعیت فنی خودرو استفاده کنید و از سلامت قطعات کلیدی مانند موتور، گیربکس و سیستم چهارچرخ محرک اطمینان حاصل کنید. در نهایت، انتخاب تویوتا پرادو دست‌دوم در ایران بستگی به نیازها، بودجه و اولویت‌های شخصی شما دارد. با توجه به ویژگی‌های مثبت این خودرو، در صورتی که هزینه‌های نگهداری و مصرف سوخت برای شما قابل‌قبول باشد، این خودرو انتخاب مناسبی خواهد بود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.