تویوتا

تویوتا تولید خودروی مجهز به باتری حالت‌جامد را تائید کرد

باتری‌های حالت‌جامد توانایی شارژ سریع‌تر و ارائه شعاع حرکتی بیشتر را دارند و در واقع از آن‌ها به عنوان فاز توسعه چشمگیر بعدی خودروهای الکتریکی نام برده می‌شود. تویوتا یکی از چندین شرکتی است که روی باتری‌های حالت‌جامد سرمایه‌گذاری کرده اما رئیس بخش استراتژی الکتریکی سازی و قوای محرکه تویوتا به اتوکار گفته تکنولوژی باتری‌های حالت‌جامد بجای یک خودروی تمام الکتریکی روی محصولی هیبریدی معرفی خواهد شد.

گیل پرت مدیر موسسه تحقیقات تویوتا در زمان مصاحبه با اتولاین گفته که اولین محصول تویوتا با باتری حالت‌جامد همچنان دارای پیشرانه درون‌سوز خواهد بود. او خاطرنشان ساخته توسعه این تکنولوژی در حالت پیشرفت بوده و اولین محصول مجهز به باتری حالت‌جامد تویوتا در نیمه اول سال ۲۰۲۵ روانه بازار خواهد شد. خب از آنجایی که در ژانویه ۲۰۲۲ قرار داریم، بنابراین خودروی موردبحث ظرف سه سال آینده و شاید حتی زودتر پدیدار خواهد شد.

اما چرا تویوتا اولویت را به خودروهای هیبریدی داده است؟ گیل پرت اذعان می‌کند در نگاه اول برخی شک و شبهه‌ها وجود داشته اما توضیحات او منطقی به نظر رسیده است. از آنجایی که خودروهای الکتریکی کنونی به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از نمونه‌های معادل بنزینی هستند، تجهیز یک خودروی الکتریکی به باتری‌های حالت‌جامد حتی باعث گران‌تر شدن آن‌ها نیز خواهد شد. احتمالاً هزینه‌های تولید این باتری‌ها تا سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت اما این میزان کاهش برای تولید خودرویی الکتریکی با باتری حالت‌جامد کافی نیست.

به همین خاطر تویوتا از تکنولوژی موردبحث در خودروی هیبریدی استفاده کرده و بنابراین این موضوع تأثیر زیادی روی قیمتش نخواهد گذاشت. این خودروساز ژاپنی همچنین از خودروهای هیبریدی به عنوان بستر آزمایشی برای باتری‌های حالت‌جامد نام می‌برد زیرا مدیر شرکت می‌گوید سیکل‌های شارژ و خالی شدن شارژ زیادی در این دست خودروها وجود دارد. خودروهای هیبریدی تست‌های سخت‌تری برای نسل بعدی باتری‌ها انجام می‌دهند و در نهایت این باتری‌ها در صورت کاهش هزینه‌ها روی خودروهای الکتریکی نصب می‌شوند.

در نهایت باتری‌های حالت‌جامد روی خودروهای پرفورمنس نیز نصب خواهند شد. تویوتا از طریق بازوی لوکس خود یعنی لکسوس از یک خودروی الکتریکی و کوپه رونمایی کرد. این خودروی مفهومی شعاع حرکتی ۷۰۰ کیلومتری دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن حول‌وحوش ۲ ثانیه می‌باشد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (700 ديدگاه)

    حالت جامد خیلی خوبه.

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  2. ارین صاحب جمعی

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (339 ديدگاه)

    الان تسلا و تویوتا مرسدس و فولکس واگن و آئودی و نسل جدید پورشه ماکان و بی ام و i4 حالت جامدن

    موافقم ۵
    مخالفم ۹
    1. رضی

      ۲۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (8 ديدگاه)

      لیتیومی هستند

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  3. میثم

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    خیلی منطق خوبی دارن
    ولی امیدوارم در زمان کمتری به نتیجه برسن

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  4. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1677 ديدگاه)

    تویوتا و کلا ژاپن در بحث الکتریکی خیلی عقب موندن.

    موافقم ۸
    مخالفم ۱۲
    1. میثم

      ۲۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      تویوتا عقب هست ولی نه خیلی
      نیسان هم خوبه از تویوتا جلوتره
      ولی باقیشون تقریبا صفر و اکثرا دست به دامان بقیه هستن

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
  5. SS

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (518 ديدگاه)

    فکر میکنم تویوتا در زمینه الکتریکی ها هم داره حساب شده تر از بقیه بازی میکنه.
    باتری های جامد اگر موفق به تجاری سازی بشن باتری های فعلی رو منسوخ میکنن.
    در عین حال تویوتا همه تخم مرغ ها رو در یک سبد نذاشته و هیدروژنی رو هم پیش میبره.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا