تویوتاهفته نامه

چرا تویوتا سوپرا نسل چهارم پس از ۳۰ سال همچنان جذاب است؟

تویوتا سوپرا یکی از خودروهای اسپرت و محبوبی است که همواره توانسته است جذابیت خود را حفظ کند. حتی در نسل چهارم، این خودرو همچنان توانسته است جوانان را به خود جلب کند. اما چرا این خودرو همچنان جذاب است؟ با پدال همراه باشید

تاریخچه سوپرا

تویوتا سوپرا یکی از اسطوره‌های خودروسازی ژاپنی است که در طول تاریخ خود، به عنوان یکی از خودروهای اسپرت با  عملکرد بالا شناخته شده است. در سال ۱۹۷۸ تویوتا سوپرا به بازار عرضه شد و همچنان تولید این ساخته محبوب تویوتا ادامه دارد. در این متن به معرفی نسل چهارم (۱۹۹۳ – ۲۰۰۲) تویوتا سوپرا می‌پردازیم.

در سال ۱۹۹۳، تویوتا نسل چهارم سوپرا را معرفی کرد. این نسل از سوپرا دارای طراحی جدید و فناوری‌های پیشرفته‌ای بود که آن را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کرد. یکی از ویژگی‌های جالب این نسل از سوپرا، استفاده از موتور ۶ سیلندر توربوشارژ با قدرت بالا بود. این موتور قادر به تولید توان ۳۲۰ اسب بخاری بود که برای آن زمان بسیار قدرتمند محسوب می‌شد.

طراحی بدنه این نسل از سوپرا نیز بسیار جذاب بود. خطوط زیبا و دینامیک، همراه با جلوه‌ای اسپرت و جذاب، این خودرو را به یک اسطوره از دیدگاه ظاهری تبدیل کرد. همچنین، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در فضای داخلی و قابلیت‌های رانندگی حرفه‌ای، این خودرو را به یک انتخاب عالی برای علاقمندان به خودروهای اسپرت تبدیل کرد.

 

با وجود تمام قابلیت‌های فنی و ظاهری جذاب، نسل چهارم این تویوتا همچنان با مشکلاتی روبرو بود. یکی از مشکلات اصلی این خودرو، وزن زیاد بود که بر راندگی و عملکرد آن تأثیر منفی می‌گذاشت. همچنین، در بازار آمریکا، تغییرات قانونی در استانداردهای انتشارات گازهای خودرو، باعث شد که تولید و فروش این خودرو در آمریکا به پایان برسد.

با این حال، توجه به جزئیات فنی و ظاهری زیبای تویوتا سوپرا نسل چهارم، همچنان مورد تحسین علاقمندان به خودروهای اسپرت قرار دارد. همچنین، بازار فروش خودروهای دست دوم این نسل از سوپرا نیز همچنان فعال است و علاقه‌مندان به این خودرو می‌توانند خودروی مورد نظر خود را پیدا کنند.

 

همچنین بخوانید: پروژه دیتیلینگ جذاب تویوتا سوپرا نسل چهارم را تماشا کنید!

چرا تویوتا سوپرا نسل چهارم پس از ۳۰ سال هنوز برای جوانان جذاب است؟

یکی از دلایل اصلی جذابیت تویوتا سوپرا نسل چهارم، طراحی زیبا  آن است. با داشتن خطوط خارق العاده و طراحی دینامیک، این خودرو همچنان به عنوان یکی از زیباترین خودروهای اسپرت شناخته می‌شود. همچنین، استفاده از مواد با کیفیت و فناوری‌های پیشرفته در ساخت این خودرو، به آن امکان می‌دهد که همچنان در برابر خودروهای رقیب پایداری و کارایی بالایی داشته باشد.

قدرت و عملکرد بالای تویوتا سوپرا نسل چهارم نیز یکی دیگر از دلایل جذابیت آن است. با داشتن یک موتور قدرتمند و سیستم‌های پیشرفته مانند سیستم توربوشارژ، این خودرو توانسته است علاوه بر زیبایی، عملکرد بالایی نیز داشته باشد. سرعت بالا، شتاب قوی و کنترل برتر تویوتا سوپرا نسل چهارم، آن را به یک خودرو اسپرت و جذاب برای جوانان تبدیل کرده است.

علاوه بر این، توجه به جزئیات و امکانات داخلی و صوتی تویوتا سوپرا نسل چهارم نیز یکی از دلایل محبوبیت آن است. داشتن یک سیستم صوتی پیشرفته، صندلی‌های راحت و فضای داخلی شگفت‌انگیز، این خودرو را به یک محل مناسب برای لذت بردن از رانندگی و سفر تبدیل کرده است.

در نهایت، تاریخچه و ارث فرهنگی تویوتا سوپرا نسل چهارم نیز نقش مهمی در جذابیت آن دارد. به عنوان یک خودرو اسپرت معروف و محبوب، سوپرا همواره جزئی از فرهنگ خودروسازی بوده است و همچنان توانسته است با حفظ اصالت و هویت خود، جذابیت خود را حفظ کند.

با ذکر موارد فوق، می‌توان گفت که تویوتا سوپرا نسل چهارم همچنان یکی از خودروهای جذاب و محبوب برای جوانان است. طراحی زیبا، عملکرد قدرتمند، امکانات داخلی و صوتی پیشرفته و ارث فرهنگی، همه به همراه همچنان بودن اصالت و هویت تویوتا سوپرا، این خودرو را به یک گزینه جذاب برای علاقمندان به خودروهای اسپرت تبدیل کرده است. با توجه به تاریخچه و ارثیه تویوتا سوپرا، این خودرو همچنان یکی از نمادهای خودروسازی ژاپنی است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد که علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت، همچنان به دنبال یافتن یک تویوتا سوپرا نسل چهارم قابل اعتماد هستند که با توجه به تاریخچه و ارثیه این خودرو، این امر قطعاً ممکن است.

همچنین بخوانید: یادی از گذشته، نبرد تویوتا سوپرا ۱۹۹۳ با بهترین اسپرت‌های دهه ۹۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۴ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (991 ديدگاه)

    من تو ژاپنی ها یکی این یکی gtr اسکای لاین رو خیلی دوست دارم

    موافقم 137
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1270 ديدگاه)

      ژاپنی های دهه 90 همشون عالی بودن
      سوبارو ایمپرزا، هوندا NSX، میتسوبیشی اولوشن، نیسان gtr، تویوتا سوپرا، مزدا rx-7

      موافقم 133
      مخالفم 8
      1. .

        ۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (52 ديدگاه)

        Eclipse کدوم نسلی میشد؟
        منظورم اکلیپسه.
        تو زمان خودش میگن خیلی خفن بوده.

        موافقم 24
        مخالفم 1
    2. MehdiTurbo

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1975 ديدگاه)

      این خودرو از نسل جدیدش بسیار جذاب تر
      هم زمان اگه تولید صفر داشتن انتخاب من این بود
      و این حکایت خیلی از خودروهاس

      موافقم 69
      مخالفم 8
      1. Taha Ayoobi

        ۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1270 ديدگاه)

        نسل جدیدش نخواسته مثل قبلی طوفان به پا کنه.
        علت این که چرا نسل چهارم افسانه ای بود و… اینه که:
        توی دهه 90 شرکت های ژاپنی باهم یه قرار داد بسته بودن که ماشین بالای 280 اسب تولید نکنن. (به علت تصادف های زیاد توی خیابون)
        این قرارداد نوشته شده نبود، همینجوری باهم عهد کرده بودن.
        ولی بعد یه مدت همه شرکت ها زدن زیرش و ماشین با قدرت بالای 280 اسب ساختن.
        تویوتا هم دید اینجوری که نمیشه، یه چیزی زد که بیاد رو دست همه و نتیجه اش شد این(کیفیت فوق‌العاده بالای موتور و اجزای اون برای تیونینگ و کیفیت ماشین)

        موافقم 44
        مخالفم 7
        1. parhamiof

          ۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (692 ديدگاه)

          جی دی ام جنتلمن میگن بهش اگه درست گفته باشم.
          خودم سوپرا رو خیلی دوست داشتم ولی از وقتی 10 12 ساله های روبیکا گرفتن روش دیگه علاقه ای ندارم بهش.

          موافقم 26
          مخالفم 4
        2. Taha Ayoobi

          ۳ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1270 ديدگاه)

          آره آره جنتلمن اسمشه
          نمیدونم چی شد بچه سال ها خزش کردن ولی افسانه اس

          موافقم 11
          مخالفم 1
  2. کیان

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    چقدر طراحی داخلی جذابی داره، همه چیز به سمت راننده تنظیم و طراحی شده
    تو خودروهای جدید کوروت جدید این حالت و داره

    موافقم 76
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      با احترام به نویسنده ، این مقاله خیلی سَر سَری یه چیزی نوشته ستایش کرده و تمام !

      اما ، چه کسانی خودروهای اسپرت ، سوپر اسپرت و دونفره میخرند ؟!
      مطمئناً کسانی خریدارند که عاشق خودرو و رانندگی هستند و خودرو را میفهمند و درک میکنند نه مثل اکثر انسان‌های جامعه که نگاهشون به خودرو فقط جنبه‌ی ابزاری داره!
      خب حالا میرسیم به اینکه چه کسانی در دهه‌ ۹۰ که اوج شکوفایی و پرچمداری ژاپنی‌ها بود ، رقبای ایتالیایی آلمانی آمریکایی را بیخیال میشد و ژاپنی میخرید؟!

      تحولی به معنای قیمتی فوقعلاده ارزان‌تر نسبت به رقبا ( اون زمان قیمت یه سوپرا mk4 ساده و معمولی حدود ۴۰ هزار دلار بود و مقایسه کنید با بنز SL و …) ، جدا از قیمت ، کیفیتی فراتر از انتظار و حتی در برخی مواقع بالاتر از رقبای گرانتر از خود ، طراحی ساختار شکن با خطوط شکننده‌ی کمتر در آن زمان ، هندلینگ فوقعلاده باز نسبت به قیمت 👌!!!
      ####### ( اما )نکته‌ی طلایی که میرسیم بهش که اصلاً چرا سوپرا نسل ۴ معروف شد و امروز قیمتش هرآن بالا میره ! چرا ؟
      چون پیشرانه‌ی 2JZ ( با همکاری BMW ساخته شد ) چنان آشوبی به پا کرد که هنوزم که هنوزه حرف‌ها برای گفتن داره ، اما باز چرا ؟
      این پیشرانه توسط تیونرها با ارزان‌ترین حالت تا نزدیک ۱۰۰۰ اسب قدرت بیرون میکشند ولی باز جالبتر اینکه استقامت این پیشرانه از خود قدرتش هم معروف‌تره که میتونه تا ۱۰۰۰ اسب دوام داشته باشه با کمترین استهلاک به نسبت کلاس خودرو و قدرتی که بیرون میکشند از اون!!!
      از یاد نبرید که در اون سال‌ها و قبل از آن ، مسابقات ۲۴ساعته اسقامتی لمانز ، مُهری بود بر اعتبار شرکت‌ها که تویوتا در آن سال‌ها با این خودرو و استقامت پیشرانه‌اَش جاودان شد و بازی با بزرگان را شروع کرد و تا امروز ادامه دارد ، بزرگانی که حتی ۱۰۰ ساله‌های این صنعت هم جرئت نزدیک شدن به اون‌ها را ندارند ، بزرگانی چون فراری بنز پورشه فورد !!!

      نه تنها تویوتا سوپرا ، بلکه دهه ۹۰ با اسپرت‌های میتسوبیشی نیسان مزدا هوندا عملاً به جنگ سوپر اسپرت‌ها رفتند و دهه ۹۰ در صنعت خودرو به نام ژاپن خورده !

      امیدوارم روزی بیاد که ما هم بتونیم خودروهای مورد علاقه خود را در پارکینگ داشته باشیم !
      پارکینگ مورد علاقه من در ایران جدا از بنز S W221 مشکی , سوپرا مشکی و لندکروزر ۸۰ آلبالویی هستش که شب‌ها بشینم کنارشون آروم بگیرم تا به این زندگی نکبت‌وار ادامه بدیم تا آره ، است!!!

      موافقم 67
      مخالفم 40
      1. aliasn

        ۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (93 ديدگاه)

        🤔2jzبا همکاری یاماها نبود؟؟

        موافقم 16
        مخالفم 5
      2. Taha Ayoobi

        ۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1270 ديدگاه)

        نوید، مُنکَرِش نیستم ولی میشه بگی کجا گفته 2JZ با همکاری بی ام و ساخته شده.
        واقعا فقط میخوام بدونم

        موافقم 20
        مخالفم 5
      3. mohsen

        ۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دمتگرم برای توضیحات کامل و جذابت👏🏻
        امیدوارم یه روزی برسه ماهم بتونیم این استوره ها رو بخریم و سوارشون بشیم و باهاشون عشق بازی کنیم

        موافقم 9
        مخالفم 0
      4. JDM

        ۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (633 ديدگاه)

        2jz با همکاری بیمر نبود

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. Taha Ayoobi

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1270 ديدگاه)

      کابینش یکی از جالبی هاش اینه که میگن شبیه کابین خلبانه

      موافقم 27
      مخالفم 1
  3. ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3305 ديدگاه)

    از بچه سال تا پیرمرد ۹۰ ساله از این ماشین خوششون میاد کیه ازش خوشش نیاد 😍🤩
    تنها مشکی که داره اینه نیومد ایران😔😕
    میومد ایران یه ماشین خوب و جذاب میشد🤩🤩🤩

    موافقم 71
    مخالفم 7
    1. جرمی کلارکسون

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      واقعا یکی از بهترین ماشین های محبوب تاریخ که همه دوست دارن تیونش کنن با موتور ۲jz و صدای اگزوز سوتوتوتوتوتوووو

      موافقم 36
      مخالفم 12
    2. .

      ۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      البته بعد ها می‌دیدی برخی شوتی ها خیلی شوتی بازی در آوردن و کم مونده زندگی رو با گیم های کامپیوتری نید فور اسپید اشتب بگیرن.

      موافقم 10
      مخالفم 2
  4. Mojtaba

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    واقعا عشقه

    موافقم 18
    مخالفم 3
  5. a-m-i-r

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سوپرا یه چیز دیگس🤤

    موافقم 22
    مخالفم 4
  6. Taha Ayoobi

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1270 ديدگاه)

    یکی از افسانه ها

    موافقم 24
    مخالفم 3
  7. محمدهادی

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2151 ديدگاه)

    تویوتا سوپرای دهه نود میلادی بنظرم همه چیز داشت برای اسطوره شدن و البته اسطوره هم شد واقعا،اما بجز یک نسخه ی نهایی بهینه شده ی تولید محدود برای خداحافظی این نسل
    چیزیکه مثلا در هوندا NSX سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد (NXS Type R)و اون نسخه نهایی بشدت موندگاری اون نام رو افزایش داد.

    موافقم 21
    مخالفم 4
  8. حسن

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1351 ديدگاه)

    چون از اول جذاب بود

    موافقم 19
    مخالفم 3
  9. 🔥Lambo Fan🔥

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جوابش یه جمله اس:
    🔥Legends Never die🔥

    موافقم 22
    مخالفم 3
  10. amir-mr

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (360 ديدگاه)

    یکی از دلایلش انجین افسانه ای سوپرا ست هنوزم برای تیونرها حرف اول آخرو میزنه
    کمتر انجینی پیدا میشه قابلیت و اطمینان 2jz رو داشته باشه بعد ۳۰ سال هنوزم فوق‌العادس

    موافقم 28
    مخالفم 3
    1. ابوالفضل

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (18 ديدگاه)

      با احترام rb26dett و r26b (وانکل) ۴ روتوره و همین انجین این سه تا مثلث طلایی ژاپن هستن از نظر من تو دهه ۹۰ تا ۲۰۰۵

      موافقم 5
      مخالفم 0
  11. Taha Ayoobi

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1270 ديدگاه)

    یکی از دلایل محبوبیتش هم حضور در فیلم سریع و خشن بود

    موافقم 12
    مخالفم 5
  12. Hamid

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (280 ديدگاه)

    ماشینه خوبیه ولی بیشتر سلیقه تینیجرا هس

    موافقم 13
    مخالفم 8
    1. Undercover

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      غیر از کلاسیک هایی که خیلی خیلی قدیمین ، تینیجر ها سلیقه های متفاوتی دارن تو ماشین. ممکنه فقط ژاپنی دوست داشته باشن یا ماسل یا اروپایی یا برند خاص یا …
      حتی ممکنه همه نوع دوست داشته باشن.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  13. محمدمهدی میرزایی

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلا ماشینایی ک قطر پیستون و کورس پیستون برابر و اندازه ۸۶ میلی متر دارن خوبن

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1270 ديدگاه)

      مثل تویوتا gt86

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. ممد

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چقدر اسمت برام اشناست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. amirboss

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (354 ديدگاه)

    سوپرا شانس آورد!
    تو زمان رونماییش و توکلاس خودش حریف دست و پاگیری نداشت
    سوپرا شد یه تلنگر برای بازار خودرو شد بخصوص آمریکا.
    اون زمان آمریکا بغیر از ماستنگ های پلاستیکی هیچ خودروی بنام و قلدری رو خط تولید نداشت.
    سوپرا یه خودرو کامل بود با موتوری خوش خوراک و بدنه ای خوشمزه برای تیونرها.

    موافقم 3
    مخالفم 19
  15. BMW

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    واقعا نیاز نیست بپرسیم چرا اینقدر خاطر خواه داره🥲🥰✌️

    موافقم 5
    مخالفم 2
  16. Anti Tesla

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    چون تویوتا است😉

    موافقم 10
    مخالفم 4
  17. Dan

    ۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    این ماشین تکرار نمیشه
    حیف زمانی که تولید میشد تو ایران واردات ممنوع بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. همایون

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    بنظر من سری فیلم های سریع و خشن تیلی بیشتر از همه دلایلی مه گفتید در منار انجینی مه خیلی خرجون و پر تحمل بود و حای تیونینگ خیلی بالایی داشت و شبکه های اجتماعی باعث این اتفاق شد در تبدیل به کالت شدن این ماشین وگرنه هوندا ان اس ایکس و میتسوبیشی سه هزار حی تی به مراتب چندین سر و گردن از این خودرو هم در تکنولوژی هم در طراحی پلتفرم و شاسی هم در ظاهر هم در قدرت موتور و هم در هندلینگ بالاتر از این نسل سوپرا بودند من به عنوان یه ماشین باز عشق ایتالیایی در منار کلکسیون الفارومئوها و فراری ها و لانچیا هایی که رویای داشتنشون رو دارم چندین مدل بنز و حتما حتما میتسوبیشی سه ازار جیتی هوندا ان اس ایمس و اس دوهزار و مزدا ار ایکس هفت همشون هن در حالت استوم و فابریک کارخونه با حتی رنگ و رینگ فابریکی استوم شکرتشون رو فانتزی دارن که داشته باشم اهان راستی همه ژاپنی هایی مه اسم بردم تو نسل بعدیشون که چه همون سالها چه در دو ان مدرن جایگزین این خودرو ها کردند یجوری گند زدند که حد نداره چه مزدا جه هوندا چه میتسوبیشی

    موافقم 2
    مخالفم 2
  19. رامین

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چون ژاپنی ها کارشون درسته.هم ماشیناشون.

    مثل ایرانی ها دزد نیستن یه پراید زپرتی درس کنن.ایران یعنی دزدخونه

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا