آموزش

خودروی ایمن؛ تست تصادف از روبرو

تست ارزیابی ضربه از جلو یکی از تست‌هایی است که توسط کمیته ایمنی خودروهای پیشرفته اروپایی جهت ارزیابی به عنوان مبنا تعیین گردیده است. در این تست با شبیه سازی مدلی، تصادف‌هایی که از ناحیه جلو صورت می‌گیرد، بررسی می‌شود. چرا که این نوع از تصادفات شایع‌ترین حوادث جاده ای اند که آسیب‌های جدی و مرگباری را به دنبال دارند.

carsafety_Frontal Impact Test

در شبیه سازی این مدل، خودرو با سرعتی که بر اساس استانداردها تعیین شده ( ۶۴ کیلومتر بر ساعت) t به یک بلوک ثابت آلومینیومی قابل انعطاف که نقش خودروی دیگر را دارد، برخورد می‌کند. این تست تنها به منظور ارزیابی توانایی خودرو در زنده نگه داشتن سرنشینان صورت می‌گیرد و به بررسی میزان درد و آسیب‌های جزیی که تهدید کنندهٔ حیات هستند، نمی‌پردازد.

عمده آسیب‌های کشندهٔ سرنشینان بزرگسال در این دسته از تصادفات ناشی از برخورد آن‌ها با قطعات کابین می‌باشد. همان طور که می‌دانید هر جسم در حال حرکتی دارای اینرسی است. حتی اگر خودرو به دلیل تصادف متوقف شده باشد متوقف کردن جسم یا همان نیروی اینرسی نیازمند نیرویی است که در یک بازهٔ زمانی بر جسم اعمال شود. کاری که سیستم‌های مکمل مانند ایربگ ها انجام می‌دهند این است که با کمترین صدمه سرعت جسم را کم کرده و به صفر می‌رسانند (البته در مدت زمانی بسیار کوتاه تر از یک چشم برهم زدن). در نتیجه سعی می‌شود با قرار دادن تمهیداتی شدت آسیب ناشی از برخورد سرنشینان در فضای کابین را به حداقل برسانند.

Frontal Airbag

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که یک خودرو برای جلوگیری از این حوادث باید داشته باشد، کیسه هوای نصب شده در قسمت فرمان خودرو می‌باشد که با محدود کردن سرنشین به پایداری سر، گردن و جلوگیری از آسیب آن‌ها کمک می‌کند. به منظور کاهش نیروهای وارده ناشی از کاهش سرعت ناگهانی – deceleration forces و کاهش نیروهای انتقال یافته به قفسهٔ سینه که منجر به شکستگی دنده‌ها و آسیب قلبی و ریوی کشنده ناشی از آن می‌شود، وجود کیسه هوا و کمربند ایمنی به طور همزمان لازم است.

البته فاصله راننده تا کیسهٔ هوا فاکتور بسیار مهمی در ایمنی آن خواهد بود. به طوری که همواره به رانندگان خودروها توصیه می‌شود که فاصلهٔ استاندارد و مطمئنی را تا فرمان داشته باشند و در غیر این صورت حتماً کلید قطع دستی کیسه هوا را در خودرو قرار دهند. هر چند اکثر رانندگان درک درستی از فاصلهٔ خودرو تا فرمان نداشته و به همین دلیل اشتباهاتی را در این زمینه مرتکب می‌شوند.

2c
در همین راستا مطالعه ای از طرف مرکز بررسی و تحلیل خطر در هاروارد انجام گرفته که در این تحقیق، هدف بررسی میزان اشتباه راننده در تخمین فاصلهٔ خود تا فرمان بود، فاصلهٔ مرکز فرمان تا برآمدگی بینی راننده در هزار راننده ثبت گردید. اندازه استاندارد تعریف شده برای این فاصله ۱۲ اینچ ( ۳۰.۵ سانتی متر) است. نتایج حاصله از این قرار بود: از بین رانندگان، ۲۳۴ نفر (اکثراً خانم‌ها) گمان می‌کردند که در فاصله ۱۲ اینچ قرار دارند. که تنها ۲۲ نفر ( ۱۹ زن و ۳ مرد) واقعاً در این فاصله قرار داشتند. پس راننده ای که فکر می‌کند در فاصلهٔ نزدیک‌تری از حد استاندارد به فرمان قرار دارد (در حالی که فاصله‌اش استاندارد بوده) کیسه هوا را غیرفعال می‌کند و یا بلعکس. که در دو حالت اشکال به وجود خواهد آمد.

crash-test-dummy1
نکتهٔ دیگر این که در اکثر خودروهای تولید شده، سیستم مهاری فوق نمی‌توانند از آسیب‌های وارده به اندام تحتانی از جمله زانوها جلوگیری کنند، و در موارد شدید با انتقال نیرو به نواحی فوقانی تر منجر به آسیب‌های جدی‌تر و گاه جبران ناپذیر در محدوده مفاصل و عروق حیاتی ناحیه لگن می‌شود.

در طراحی خودروهای امروزه، امکان جلوگیری از آسیب اندام تحتانی ناشی از برخورد وجود ندارد؛ لذا در صنعت خودروسازی سعی بر آن است، تا با طراحی‌های جدید بتوان از ایجاد این نوع حوادث جلوگیری کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. km

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    این دیگه آخرشه. بد نیست ما هم یکم یاد بگیریم چون طعم ایمنی رو نچشیدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      ایربگ زانویی برای همینه که به قسمت زانو صدمه نرسه دیگه چرا میگید نمیتوان از آسیب های وارد بر زانو جلو گیری کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهیار

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (129 ديدگاه)

        تو عکس اول چرخ جلوی ماشین رو نگاه کنید چجوری شده آخه این نوع تست جزء سخت ترین تست هاست چون فقط قسمت کوچکی از جلوی ماشین به مانع میخوره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. شهاب

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (266 ديدگاه)

        نکته: دوستان فاصله 30.5 سانتی متری برآمدگی بینی تا مرکز فرمان رعایت کنید
        شامل ماشینای وطنی نمیشه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. ASTON MARTIN

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        مهیار حرف دلمو زدی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. carbonado aventador

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      ماشین اولیه له شده . صد رحمت به اون ماشین چینیه که پنج ستاره بود . عکس هاشون رو دوباره ببینید قضاوت کنید!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (61 ديدگاه)

        له نشده. اون تست از نوع Small overlap هست که فقط 30 سانت از کنار ماشین مورد برخورد قرار میگیره. جدیدترین و سخت گیرانه ترین نوع تست است. این همون تست مشهوره که سوناتای 2013 بهتر از کمری 2013 عمل می کنه. حتی C کلاس هم تو این تست نمره ضعیف گرفته و رتبه اول متعلق به وولو هستش.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمد

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (6 ديدگاه)

        طبق اصول ایمنی جدید، خودروها در هنگام تصادف از جلو باید از سپر تا ستون A ماشین تا حدودی جمع شوند تا از این طریق انرژی ناشی از تصادف را جذب کنند اما از ستون A ماشین به بعد نباید جمع شوند و آسیب ببیند. چیزی که در تصویر بالا و در اکثر تصاویر تست تصادفات جدید مشهود است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. slr722

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      چقدر ملت بیچاره ما به خاطر اشغال بودن جاده و ماشین هامون مردن…

      درضمن دلتون به ایربگ نصب شده رو پراید و دیگر ماشین های ایرانی نکنید…

      فقط احتیاط کنید…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرش

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خودرو سازهای ایران از این تستها انجام نمی دن چون به اندازه کافی تو جاده ها تست طبیعی و زنده داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهرداد

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    کاش یه روزی ایرانم ماشینای ایمن وارد کنه . چون تولیدشون به درد عمشون میخوره!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      ماشین ایمن وارد میشه مثل ولوو که ایمن ترین خودروساز دنیاست و چند وقتیه اومده ایران ولی باید چندین برابر قیمت واقعی براش پول بدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. محسن.د

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    خدا میدونه کیسه هوایی که ایرانخودرو و سایپا میزارن چجوری عمل میکنه! چون مطمئنم هیچ پارامتری رو درنظر نگرفتن، فقط همین که یه کیسه باز شه!!!
    فک کنم اگه نداشته باشه احتمال زنده موندن بیشتره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی دادا

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      اتفاقا خیلی جالبه ما از بغل تصادف کردیم گوشه سپر شکست ایربگ باز کرد!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهیار

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (129 ديدگاه)

        علی دادا یکی از دوستان 206 داشت از جلو تصادف کرد میگفت4-5 ثانیه بعد از اینکه تصادف کردیم ایربگ ها باز شد این ایربگ اگه کلا باز نمیشد عابرومندتر بود تا این که بخواداینجوری باز شه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. عرفان

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (237 ديدگاه)

    erfan-s
    پارسال یه برنامه در مورد تصادفات جاده ای دیدم. یارو بنده خدا تو چالوس تصادف کرده بود وقتی ایربگ سرنشین واشده زده شکم و همه چیز یارو رو داغون کرده فک کنم پراید جدیدا بود که ایربگ داره.میگفت چند ده تا بخیه خورده شکمش.یعنی وقتی تصادف شده و سرنشین به سمت داشبورد پرتاب شده و دقیقا وقتی چسبیده بوده به داشبورد ایربگ وا میشه و دمو دستگاه یارو رو داغون کرده.یعنی 2–3 ثانیه دیر واشده
    اینم ایربگشون . میگن این 206 ها ایبرگ رانندش وقتی وا میشه قربیلک فرمونو میکنه و پرت میکنه سمت صورتت ینی فقط باید جا خالی بدی تا سرنشین عقبو داغون کنه:-)
    ترمزای abs هم که یه داستان بسیار شیرینیه که رو این ماشین های گران بهای ایرانی میبندن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیرحسین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هرچی پول کم تر بدیم راحت تر میمیریم . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. RmanaK

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هیچی پراید نمیشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hesan

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (484 ديدگاه)

    یاد سایپا مطمئن افتادم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    شرکتهای مونتاژکننده ما فقط ایربگ رو در حدی میبندن که ناجا آشغالاشونو پلاک کنه.همین نه بیشتر.حاضرم شرط ببندم صدی 95تاشون ایربگهاشون موقع تصادف یا باز نمیشن یا اگر هم اشتباهی کرده باشن و ایربگها باز بشن زمانی باز میشن که جنازه طرف کنار جاده افتاده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ramin

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    برای ساخت وطراحی ایربگ ها باید همه موارد ازجمله قدکوتاه بودن بعضی از رانندگان رو مورد توجه قرار داد کلا ساخت و طراحی ایربگ ها شاخه ای جدا ازصنعت خودروسازی را شامل میشه که ماسفانه خودرو های وطنی سرسوزنی ازاین تکنولوژی بویی نبردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mohsen

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    پراید مظهر ایمنی با منفی بینهایت ستاره ایمنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ب.پورنصرت

    ۲۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    والا پیکان و آردی از پراید بهترن! ماشینی که امنیت نداشته باشه مزخرفترین ماشینه! به ایربگ و بدنه ی مقاوم و…. دل نبندید فقط احتیاط کنید! در ضمن پراید هم نخرید جون آدم از هر چیزی مهم تره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. میلاد.فقط المان.فقط بنز.

    ۱۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    بابا ایربگ های ماشین های ایرانی که کار نمیکنه.
    مجله ماشین چند سال پیش از یک ماکسیما عکس انداخته بود که له شده بود ولی ایربگ هاش هیچ کدام عمل نکرده بود.
    ما هم دلمون خوشه به این لگن ها.

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مجتبی

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    می شود از نظر شاسی وبدنه هم خودرو رو ایمن کرد من خودم دارم روش کار میکنم . بعدشم لطفا این قدرم قپی نیاید اگر می تونید (شماای که میگید خودرو های ایرانی بدرد نمیخوره )درس بخونید تا بتونید خودروی ایمن بسازید.تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Metalhead

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    مرسی پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا