انژکتور چیست؟ از معرفی قطعه تا بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای تعویض

پنج‌شنبه 10 مهر 1404 - 11:01
مطالعه 9 دقیقه
بررسی انژکتور ماشین
اگر دوست دارید با یک مقاله علمی آموزشی به پاسخ سؤال انژکتور چیست برسید حتماً تا انتها همراه ما باشید.
تبلیغات

انژکتور چیست و چرا مهم است؟ انژکتور یا سوزن انژکتور، قطعه‌ای حیاتی در سیستم سوخت‌رسانی است که سوخت را به‌صورت دقیق و پودری به داخل محفظه احتراق پاشش می‌کند. اگر به دنبال یافتن پاسخ سؤال انژکتور چیست هستید، باید بدانید که این قطعه جایگزین کاربراتورهای قدیمی شده و نقش کلیدی در عملکرد بهینه موتور ایفا می‌کند. در خودروهای ایرانی، انژکتور پراید و انژکتور 206 تیپ 5 نقش مهمی در عملکرد بهینه موتور و کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند.

کار انژکتور چیست؟ این قطعه تحت کنترل واحد الکترونیکی ECU عمل می‌کند و بر اساس سیگنال‌های سنسورها، مقدار دقیق سوخت را تنظیم می‌کند؛ اما تست انژکتور چیست؟ این تست معمولاً با دستگاه دیاگ یا اهم‌متر انجام می‌شود تا جریان الکتریکی و پاشش سوخت بررسی شود. سوزن انژکتور، قلب تپنده این سیستم است و هرگونه نقص در آن می‌تواند عملکرد خودرو را مختل کند.

اهمیت وجود انژکتور ماشین را نمی‌توان نادیده گرفت؛ این قطعه نه تنها مصرف سوخت را بهینه می‌کند و آلایندگی را کاهش می‌دهد، بلکه قدرت موتور را حفظ کرده و عمر قطعات دیگر مانند کاتالیزور را افزایش می‌دهد. بدون انژکتور کارآمد، موتور نمی‌تواند مخلوط هوا و سوخت ایده‌آل را ایجاد کند که این امر منجر به هدر رفت انرژی و افزایش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

البته که خرابی انژکتور می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. وجود اختلال در کارکرد این قطعه باعث افزایش ناگهانی مصرف سوخت و ریپ زدن موتور تا خروج دود سیاه از اگزوز، افت شتاب و حتی خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین رانندگی می‌شود. این مسائل نه تنها ایمنی راننده را تهدید می‌کنند، بلکه هزینه‌های تعمیر را نیز به‌طور چشمگیری بالا می‌برند.

کپی لینک

انژکتور چیست؟

انژکتور ماشین که اغلب به عنوان انژکتور سوخت شناخته می‌شود، یک شیر الکترومغناطیسی پیشرفته است که در سیستم تزریق سوخت EFI خودروها به کار می‌رود. این قطعه از اجزایی مانند سولنوئید (برای باز و بسته شدن)، فیلتر داخلی، فنر و نازل پاشش تشکیل شده است. در خودروهای انژکتوری مانند پراید، پژو 206 یا سمند، انژکتورها معمولاً در ورودی منیفولد هوا یا مستقیماً در سر سیلندر قرار می‌گیرند. وظایف اصلی انژکتور عبارت‌اند از:

پاشش دقیق سوخت: انژکتور سوخت را به‌صورت مه‌پاش با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق می‌کند. این کار نسبت هوا به سوخت را بهینه نگه می‌دارد.

کنترل حجم سوخت: بر اساس دستور ECU، انژکتور در هر سیکل احتراق، مقدار سوخت موردنیاز را تنظیم می‌کند. برای مثال، در دورهای پایین موتور، پاشش کمتر و در شتاب‌گیری، بیشتر است.

بهبود کارایی موتور: با کاهش هدر رفت سوخت، انژکتور مصرف را کاهش و قدرت خروجی را افزایش می‌دهد.

کاهش آلایندگی: پاشش یکنواخت، احتراق کامل را تضمین می‌کند و انتشار گازهای مضر مانند مونواکسید کربن را کم می‌کند.

انژکتور 206 تیپ 5 مجهز به موتور TU5 نقش مهمی در عملکرد بهینه موتور و کاهش مصرف سوخت بر عهده دارد. البته انژکتور پراید ساده‌تر است چراکه ساختار این خودرو به چند دهه قبل بازمی‌گردد. باید دقت داشت در بازار محصولی به نام انژکتور شور نیز وجود دارد که برای تمیزکاری این قطعه به کار می‌رود. بدون وجود انژکتور موتور نمی‌تواند به‌طور کارآمد عمل کند و مصرف سوخت نیز بسیار بیشتر می‌شود. انژکتور جایگزین کاربراتورهای قدیمی شده است تا ضمن بهبود فرایند احتراق، مصرف سوخت را کاهش داده و موتور کارکرد نرم‌تری داشته باشد.

کپی لینک

نشانه‌های خرابی انژکتور ماشین

خرابی انژکتور یکی از شایع‌ترین مشکلات در خودروهای ایرانی است و می‌تواند به‌صورت تدریجی ظاهر شود. تشخیص زودهنگام آن با تست انژکتور ضروری خواهد بود. در ادامه، به مهم‌ترین نشانه‌های خرابی این قطعه اشاره می‌کنیم:

کپی لینک

ریپ زدن یا لرزش موتور

وقتی سوزن انژکتور کثیف یا معیوب شود، سوخت ناهموار پاشش می‌شود و موتور در دور آرام لرزش می‌کند. این مشکل در انژکتور پراید رایج است و اغلب با صدای تق‌تق همراه است.

کپی لینک

افت شتاب و قدرت

خودرو در سربالایی‌ها یا هنگام سبقت، کند می‌شود. این نشانه به دلیل پاشش ناکافی سوخت رخ می‌دهد.

کپی لینک

افزایش مصرف سوخت

با خرابی انژکتور مصرف از حدود 7 لیتر به 10 لیتر در یک‌صد کیلومتر می‌رسد، زیرا سوخت اضافی بدون احتراق کامل هدر می‌رود.

کپی لینک

خروج دود سیاه از اگزوز

احتراق ناقص باعث تولید دود غلیظ می‌شود و این مشکل با سوخت نامرغوب تشدید خواهد شد.

کپی لینک

سخت استارت خوردن

با خرابی این قطعه مهم به ویژه در هوای سرد، موتور چند بار تلاش می‌کند تا روشن شود، زیرا سوخت کافی نمی‌رسد.

کپی لینک

روشن شدن چراغ چک موتور

در صورت خراب شدن انژکتور چراغ چک روشن شده و ECU کد خطای مخصوص قطعه موردبحث را ثبت کرده و برای بررسی کد خطا به دستگاه دیاگ نیاز خواهید داشت.

کپی لینک

بوی بنزین از اگزوز یا محفظه موتور

نشتی انژکتور باعث تبخیر سوخت می‌شود.

کپی لینک

دور موتور نامنظم

با خرابی انژکتور، موتور خودرو در دورگیری نوسان دارد و خودرو بی‌ثبات است.

کپی لینک

صدای غیرعادی از انژکتور

صدای تیک‌تیک بلند یا ضعیف هنگام تست الکتریکی جزو دیگر نشانه‌های وجود ایراد در قطعه است.

این نشانه‌ها اغلب با مشکلات سنسورها همپوشانی دارند، بنابراین تست انژکتور با دستگاه دیاگ ضروری است. در صورتی که این نشانه‌ها اگر نادیده گرفته شوند، می‌توانند به آسیب کاتالیزور یا پیستون‌ها منجر شوند.

کپی لینک

دلایل خرابی انژکتور ماشین

خرابی انژکتور سوخت می‌تواند مکانیکی، الکتریکی یا شیمیایی باشد. بر اساس تجربیات مکانیک‌ها، دلایل اصلی عبارت‌اند از:

کپی لینک

کثیفی و رسوب

سوخت نامرغوب با ناخالصی‌ها سوزن را مسدود می‌کند. بنزین‌های با کیفیت پایین این مشکل را تشدید می‌کنند.

کپی لینک

فرسودگی قطعات

پس از 50 تا 100 هزار کیلومتر، فنر یا سولنوئید ضعیف می‌شود. حرارت بالا در انژکتور 206 تیپ 5 این فرآیند را تسریع می‌کند.

کپی لینک

نشتی سوخت

ترک‌خوردگی بدنه انژکتور به دلیل فشار زیاد یا ضربه باعث خروج سوخت می‌شود.

کپی لینک

مشکلات الکتریکی

سیم‌کشی معیوب یا ECU خراب، سیگنال نادرست می‌فرستد. رطوبت در انژکتور مسئول اصلی ایجاد این مشکل است.

کپی لینک

استفاده از مکمل‌های نامناسب

افزودنی‌های تقلبی رسوب بیشتری ایجاد می‌کنند و به سوزن انژکتور آسیب می‌زنند.

کپی لینک

عدم نگهداری منظم

عدم تعویض فیلتر سوخت در فواصل زمانی منظم فشار را نامتعادل می‌کند و خرابی انژکتور را در پی دارد.

کپی لینک

قیمت انژکتور خودروهای ایرانی

قیمت انژکتور ماشین با توجه به نوسانات بازار و تورم درج شده است. این قیمت‌ها تقریبی و برای قطعات اصلی برندهای مطرح بازار ارائه می‌شوند. طبیعی است که قیمت‌ها در شهرها و فروشگاه‌های مختلف کمی متفاوت باشد.

نام خودرو

قیمت قطعه (تومان)

پراید

450 تا 550 هزار

ساینا/کوییک

500 تا 600 هزار

پژو 206

550 تا 850 هزار

پژو 405/سمند

600 تا 800 هزار

ال نود

600 هزار تا 1.5 میلیون

کپی لینک

راهکارهای تعمیر، تعویض و تمیزکاری انژکتور ماشین

تعمیر انژکتور ماشین بسته به شدت مشکل متفاوت است. همیشه ابتدا تست انژکتور را با دیاگ یا دستگاه اولتراسونیک انجام دهید.

کپی لینک

تمیزکاری انژکتور

روش خانگی

برای این کار از اسپری انژکتور شور استفاده کنید. ابتدا موتور را خاموش کرده و اسپری را از طریق دریچه هوا تزریق کنید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. سپس موتور را روشن کرده و عملکرد انژکتور را بررسی کنید.

تمیزکاری حرفه‌ای

در تعمیرگاه و با استفاده از دستگاه اولتراسونیک، انژکتورها را جدا کرده و در محلول شیمیایی غوطه‌ور می‌کنند. این روش رسوب‌ها را تا حد زیادی پاک می‌کند.

کپی لینک

تعمیر انژکتور

اگر فقط سوزن انژکتور آسیب دیده است آن را تعویض کنید. پس از بررسی اتصالات برقی و پاک کردن کدهای خطا از ECU می‌توانید از خودرو استفاده کنید. برای نشتی، واشرها را عوض کنید. تعمیر کامل انژکتور هزینه بالاتری دارد و شاید از این نظر تعویض آن مقرون‌به‌صرفه باشد.

کپی لینک

تعویض انژکتور

در صورتی که انژکتور به‌طور کامل از کار افتاده و یا آسیب دیده است، تعویض کامل آن لازم خواهد بود. برای تعویض این قطعه باید ابتدا سوخت تخلیه شده و ریل سوخت جدا شود. پس از آن انژکتور جدید روی موتور نصب شده و فرایند هواگیری سیستم صورت می‌پذیرد.

در خاتمه باید گفت انژکتور به عنوان یکی از کلیدی‌ترین قطعات موتور، نقش حیاتی در عملکرد، مصرف و ایمنی خودرو ایفا می‌کند. از انژکتور پراید تا انژکتور 206 تیپ 5، این قطعه با پاشش دقیق سوخت، رانندگی بهینه‌ای را در خودروهای ایرانی فراهم می‌کند.

البته خرابی انژکتور که با نشانه‌هایی مانند ریپ زدن، دود سیاه و افزایش مصرف همراه است می‌تواند هزینه‌بر باشد. به همین منظور باید دلایل اصلی ایجاد مشکل در انژکتور مانند کثیفی و فرسودگی را با تمیزکاری دوره‌ای و استفاده از سوخت باکیفیت کنترل کنید. با تست انژکتور منظم و تعمیر به‌موقع، عمر موتور خودرو افزایش یافته و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

سوالات متداول

  • انژکتور خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

    انژکتور یک شیر الکترومغناطیسی است که سوخت را تحت‌فشار به‌صورت پودری به سیلندرها پاشش می‌کند. ECU خودرو بر اساس داده سنسورهای مختلف دستورات لازم را می‌فرستد و انژکتور در کسری از زمان باز و بسته می‌شود. این کار احتراق را بهینه کرده و مصرف را کاهش می‌دهد.

  • علائم خرابی سوزن انژکتور چیست؟

    شایع‌ترین علائم شامل لرزش موتور در دور آرام، افت شتاب هنگام گاز دادن، افزایش مصرف سوخت، دود سیاه از اگزوز، سخت روشن شدن موتور به ویژه در هوای سرد و روشن شدن چراغ چک است.

  • چطور انژکتور ماشین را تمیز کنیم؟

    دو روش اصلی استفاده از اسپری تمیزکننده و شستشوی اولتراسونیک در تعمیرگاه وجود دارد که دومی هزینه بیشتری را در بر خواهد گرفت.

  • هزینه تعویض انژکتور پراید یا 206 چقدر است؟

    در زمان نگارش این مقاله هزینه خرید انژکتور پراید حدود 450 تا 550 هزار تومان است درحالی‌که برای خرید انژکتور 206 باید حدود 550 تا 8520 هزار تومان هزینه کرد.

  • تست انژکتور چیست و چطور انجام می‌شود؟

    تست انژکتور شامل بررسی عملکرد الکتریکی و مکانیکی این قطعه است و با استفاده از آن می‌توان مشکلات انژکتور را تشخیص داد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.