آموزشمقالات

علائم خرابی سه شاخ پلوس چیست؟

پلوس خودرو و سه شاخ آن جزو قطعات مهمی هستند که خرابی آن‌ها می‌تواند موجب وارد شدن هزینه‌های زیادی به مالکان شود؛ اما علائم خرابی سه شاخ پلوس چیست؟ در جدیدترین مقاله آموزشی پدال می‌خواهیم پاسخ این سؤال را ارائه کنیم.

پلوس و سه شاخ پلوس

قبل از آنکه به علائم خرابی سه شاخ پلوس خودرو بپردازیم بهتر است با پلوس و سه شاخ پلوس آشنا شویم. سیستم انتقال قدرت در یک محصول از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و دیفرانسیل را می‌توان جزو اجزای مهم آن دانست و پلوس نیز جزو دیفرانسیل است. برای درک بهتر انتقال قدرت در یک خودرو باید گفت قدرت تولیدی پیشرانه با عبور از مسیر کلاچ، گیربکس و میل‌گاردان به دیفرانسیل می‌رسد و بسته به طراحی انجام شده، دیفرانسیل قدرت را به چرخ‌های محرک می‌فرستد.

قطعه‌ای که نیروی پیشرانه را از دیفرانسیل به چرخ‌ها هدایت می‌کند پلوس نام دارد. پلوس از یک سمت به دیفرانسیل و از سمت دیگر به چرخ‌های محرک خودرو اتصال دارد و بنابراین در خودروهای دیفرانسیل جلو روی چرخ‌های جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک روی چرخ‌های عقب و تمامی چرخ‌ها نصب خواهد شد. نکته مهم اینکه پلوس در بخش اتصالی به چرخ‌ها وضعیت متحرک و مفصلی دارد چراکه اگر طراحی آن ثابت بود در زمان دور زدن خودرو می‌شکست.

در همین زمینه بخوانید:

خود پلوس از بخش‌های مختلفی همچون سرپلوس، گردگیر، سه شاخ پلوس، میل پلوس و… تشکیل می‌شود که تمرکز ما در این نوشتار روی سه شاخ پلوس و علائم خرابی آن است. سه شاخ پلوس که درون سرپلوس قرار دارد باعث حرکت طولی پلوس می‌شود. در واقع نیروی لازم برای حرکت چرخ‌ها با استفاده از سه شاخ به میل پلوس منتقل شده و سپس با سرپلوس راهی چرخ‌ها می‌شود. این قطعه از خارهایی استفاده می‌کند که در هر خودرو تعداد آن‌ها متفاوت است. برای مثال سه شاخ پلوس خودروی پراید دارای ۱۹ یا ۲۰ خار است درحالی‌که تعداد خارهای سه شاخ پلوس خودرویی همچون پژو ۲۰۶ به ۲۱ یا ۲۲ خار می‌رسد.

علائم خرابی سه شاخ پلوس چیست؟

سه شاخ پلوس نیز همانند هر قطعه دیگری در خودرو احتمال دارد خراب شود. از جمله مهم‌ترین علائم خرابی سه شاخ پلوس خودرو می‌توان به ضربات متوالی از سمت پلوس به پیشرانه، تکان‌های قابل‌توجه دسته‌دنده در سرعت‌های پایین، لرزش زیاد فرمان و کابین خودرو در سرعت‌های نسبتاً بالا و… اشاره کرد. درصورتی‌که به خرابی این قطعه توجهی نشود شاهد اختلال در عملکرد دسته‌موتورها و نهایتاً از بین رفتن آن‌ها خواهید بود. از جمله دلایل خرابی سه شاخ پلوس می‌توان به استفاده نادرست از خودرو مانند بکسل کردن بارهای سنگین، تیک آف های مکرر و نبود روان کار کافی داخل قطعات اشاره کرد.

قیمت سه شاخ پلوس

با بررسی قیمت سه شاخ پلوس خودروی پرتیراژی همچون پراید می‌توان به قیمت حدود ۶۵۰ هزار تومان رسید. همچنین سه شاخ پلوس و مشعلی سر گیربکس خودروی پژو ۴۰۵ نیز حدود ۱.۵ میلیون تومان قیمت دارد. این رقم برای پژو ۲۰۶ به حدود ۱.۷ میلیون تومان می‌رسد.

علائم خرابی پلوس

اگرچه لرزش خودرو در زمان رانندگی می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد اما اگر میزان لرزش خودرو بیشتر از حالت عادی بوده و با افزایش سرعت نیز بیشتر می‌شود احتمالاً این مشکل از پلوس خواهد بود. از جمله علائم دیگر خرابی این قطعه می‌توان به روغنی شدن داخل بخش داخلی لاستیک خودرو، صدای تق تق به ویژه در زمان تعویض دنده، صدای خاص هنگام دور زدن با خودرو، کندی شروع به حرکت خودرو، عدم حرکت با وجود گاز دادن و… اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۳۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. M.83

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    عالی تر از همیشه 🥂

    موافقم 38
    مخالفم 7
  2. yaghoub

    ۲۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (315 ديدگاه)

    مطلب مفیدی بود ولی به نظر من میتونست مفصل تر باشه

    موافقم 8
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا