آموزشمقالات

نکات طلایی جلوگیری از چپ کردن ماشین

اگر راننده‌ای هستید که زیاد در جاده و اتوبان رانندگی می‌کنید، باید حتماً این مقاله راهنمای جلوگیری از چپ کردن و واژگونی ماشین را بخوانید.

قطعاً چپ کردن خودرو جزو بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای راننده رخ دهد. شاید با خود فکر کنید چپ شدن ماشین به ندرت رخ می‌دهد اما واقعیت این است که اندکی غفلت در امر رانندگی می‌تواند چنین حادثه ناگواری را رقم بزند. به همین خاطر رعایت برخی موارد ایمنی جهت جلوگیری از چپ کردن ماشین اهمیت خواهد داشت. پیش از آنکه نکات طلایی در این زمینه را ذکر کنیم بهتر است با برخی عوامل مهم که باعث چپ کردن ماشین می‌شوند آشنا شویم.

در همین زمینه بخوانید:

چپ کردن خودرو زمانی رخ می‌دهد که لاستیک‌ها با نیرویی بیشتر از قوای محرکه وسیله نقلیه به جاده می‌چسبند. زمانی که این حالت رخ دهد چرخ‌ها بجای چرخش می‌لغزند و همین اتفاق باعث چپ شدن خودرو می‌شود. ون‌ها، وانت پیکاپ ها و کامیون‌ها به دلیل مرکز ثقل بیشتر از سطح زمین ریسک بالاتری نسبت به خودروهای سواری دارند. باید دانست احتمال چپ شدن یک خودروی بزرگ و سنگین بیشتر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ۶ توصیه برای پیشگیری از تصادف کامیون در زمستان را مطالعه کنید.

عواملی که باعث چپ شدن خودروها می‌شوند

  • سرعت

سرعت باعث افزایش احتمال چپ شدن خودروها می‌شود. عبور بسیار سریع از پیچ‌ها منجر به ناپایداری خودرو خواهد شد چراکه مرکز ثقل خودرو تغییر می‌یابد. سرعت بالا همچنین نیازمند واکنش‌های سریع‌تر و هوشیاری بیشتر راننده خواهد بود. در چنین وضعیتی راننده باید از مانورهای ناگهانی پرهیز کند چراکه کوچک‌ترین حرکتی می‌تواند چپ کردن ماشین را در پی داشته باشد. اگر با سرعت بالا حرکت کرده و یک دست‌انداز، حیوان یا هر مانع دیگری را پیش روی خود ببینید با اندکی حرکت ناگهانی فرمان پایداری خودرو به هم خواهد خورد.

  • بازی بیش‌ازحد با فرمان

راننده‌ها معمولاً در جاده‌هایی با شرایط چالش‌برانگیز با فرمان بازی می‌کنند. برای مثال زمانی که در جاده‌ای برفی و یخی یا شنی رانندگی می‌کنید این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. اگر کنترل خودرو را از دست داده و ترمز شدیدی بگیرید و در همان زمان فرمان را بچرخانید احتمال چپ کردن ماشین وجود خواهد داشت. دور زدن‌های شدید و فرمان دادن نیز می‌تواند چنین عواقبی را در بر داشته باشد.

  • رانندگی هیجانی

درصورتی‌که خسته بوده یا هیجان زیادی در پشت فرمان داشته باشید احتمال از دست رفتن کنترل خودرو و چپ کردن وجود خواهد داشت. برخورد با موانع سبب تغییر مرکز ثقل وسیله نقلیه و نهایتاً چپ شدن آن می‌شود. رفتارهای خطرناک همچون شتاب و ترمز سنگین، مانورهای ناگهانی و عبور سریع از پیچ‌ها شانس چپ کردن ماشین را افزایش می‌دهند.

  • وجود میدان در مسیر

طراحی برخی جاده‌ها نیز در بالا رفتن احتمال چپ کردن ماشین‌ها تأثیر دارد. معمولاً میدان‌ها یک مشکل برای خودروهای بزرگ محسوب می‌شود. تغییرات جهت متعدد می‌تواند مشکلی ایمنی برای خودروهای سنگین و طویل ایجاد کند.

  • طراحی جاده

جاده‌ها معمولاً دارای طراحی برآمده در وسط و شیب‌دار در کناره‌ها هستند تا آب باران را به بیرون جاده هدایت کنند. این نوع طراحی می‌تواند خودرو را به کناره جاده متمایل کند و احتمال به هم خوردن توازن آن را بالا ببرد. نیروهای جانبی که در زمان عبور خودرو از یک پیچ افزایش می‌یابند احتمال تغییر مرکز ثقل از یک سمت به سمت دیگر را بیشتر خواهند کرد و این امر تأثیر منفی روی پایداری خودرو خواهد داشت.

  • اصطکاک

کم و زیاد شدن اصطکاک جاده نیز می‌تواند چسبندگی چرخ‌ها را تحت تأثیر قرار داده و چپ شدن خودرو را در پی داشته باشند. از جمله عواملی که اصطکاک جاده را کم می‌کنند می‌توان به وجود باران، برف و یخ، روغن، شن و ماسه و… اشاره کرد.

ترفندهای جلوگیری از چپ کردن ماشین

  • رانندگی با سرعت مطمئنه

همان‌طور که گفته شد سرعت غیرمجاز جزو مهم‌ترین عوامل حادثه‌ساز در جاده‌هاست و بنابراین برای جلوگیری از چپ کردن ماشین می‌بایست همواره سرعت مجاز را رعایت کنید.

  • توجه به وضعیت لاستیک‌ها

فشار نامناسب باد لاستیک‌ها جزو عوامل دیگر تأثیرگذار روی چپ شدن خودروهاست. درصورتی‌که باد لاستیک بیش از حد باشد خودرو کشش خود را از دست خواهد داد و ریسک چپ شدن افزایش خواهد یافت. کم بودن باد لاستیک نیز تأثیر منفی روی پایداری خودرو دارد.

  • توجه دائمی به جاده

رانندگی با حواس‌پرت قطعاً حادثه‌ساز خواهد بود. اگر همه رانندگان به این موضوع دقت کنند همه‌ساله از وقوع هزاران تصادف جلوگیری شده و جان هزاران نفر نیز حفظ خواهد شد. اگر احساس می‌کنید وضعیت روحی و روانی خوبی ندارید یا اینکه خواب‌آلود هستید از نشستن پشت فرمان دوری نمایید.

  • بررسی خطرات جاده

بسیاری از تصادفات منجر به چپ شدن خودروها ناشی از خطرات موجود در جاده‌هاست. به‌طور مثال اگر با مانعی در وسط جاده برخورد کرده و از روی آن بگذرید احتمال چپ شدن خودرو وجود خواهد داشت. وجود دست‌انداز بزرگ، آجر یا سنگ در وسط جاده می‌تواند برای هر خودرویی خطرناک باشد.

  • جلوگیری از سنگین شدن بیش از حد خودرو

خودروهایی که معمولاً محموله‌های سنگین‌تر را به ویژه در بخش بالای بدنه همچون سقف حمل می‌کنند احتمال چپ شدن بیشتری خواهند داشت. با توزیع بهینه بار در همه جای خودرو می‌توان چنین چیزی را تعدیل کرد. اگر خودروی شما دارای ریل‌های سقف است تنها در زمان ضروری از آن استفاده کنید.

  • آشنایی با سناریوهای خطرساز و آمادگی برای روبرو شدن با آن‌ها

برخی شرایط وجود دارند که ریسک چپ شدن ماشین را بیشتر می‌کنند. اگر با چنین سناریوهایی آشنا باشید می‌توانید رانندگی تدافعی داشته و به‌طور قابل‌توجهی احتمال تصادف و حوادث ناگوار را کاهش دهید. برخی از سناریوها شامل رانندگی در جاده‌های با یک لاین، رانندگی در بزرگراه‌های شلوغ، ورود به چهارراه‌های متراکم و… است.

  • دقت در پیچ‌های تند

پیچ‌های تند یکی از مهم‌ترین عوامل چپ شدن خودروها هستند. برای جلوگیری از چپ کردن ماشین در چنین شرایطی باید با سرعت مطمئنه حرکت کنید.

  • عدم رانندگی در ساعات خطرناک روز یا شب

اگر امکان داشته باشید در ساعاتی که برای رانندگی خطرناک هستند پشت فرمان ننشینید. ساعات ابتدایی صبح و عصر و همچنین اواخر شب جزو ساعات خطرناک برای رانندگی هستند. با عدم رانندگی در چنین شرایط احتمال تصادف کمتر خواهد بود.

  • آشنایی با خودرو

به عنوان یک راننده باید خودروی خود و محدودیت‌های آن را بشناسید. اگرچه نباید این محدودیت‌ها را تست کرد اما باید از هرگونه تجربه‌ای که در گذشته به دست آمده نهایت استفاده را برد. دفترچه راهنمای خودروی شما می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سرعت مجاز و برخی موارد ایمنی دیگر را ارائه کند.

  • خرید خودروی مناسب

نهایتاً اگر مالک خودرویی قدیمی هستید که قبل از استانداردهای ایمنی مدرن تولید شده‌اند شاید زمان تعویض آن و خرید مدلی ایمن‌تر فرا رسیده باشد. اگرچه افزایش قیمت خودرو باعث شده همه نتوانند خودرویی صفر کیلومتر انتخاب نمایند اما شاید بتوان راه‌هایی برای انتخاب یک خودروی مناسب پیدا کرد. قطعا وجود سیستم هایی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش نقش مهمی در ایمنی سرنشینان ایفا می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3504 ديدگاه)

    آشنایی با خودرو
    این برا خیلی رانندهای ایرانی ضروریه طرف با ۴۰۵ با یه سرعتی وارد پیچ میشه انگار پورش gt2 rs زیر پاشه

    موافقم 60
    مخالفم 0
  2. رهگذر

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    باید توی ایران جلوی ورود محصولات داچیا به گردنه هارو بگیرن ، بدون استثنا یه ال۹۰ یا ساندرو هربار که از جاده کوهسانی رد میشم چپ شده ، البته باید قبول کرد که بنده خداها پول زیادی برای پراید بزرگ شده دادن بایدم جوری رانندگی کنن که به بقیه بفهمونن پول زیادی خرج کردن

    موافقم 31
    مخالفم 41
    1. دیا

      ۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      نمی دونم جریان چیه ولی من بیشتر واژگونی رو از خانواده دنا دیدم.

      موافقم 24
      مخالفم 12
    2. ....

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      قبل از اینکه جواب بدم اینکه فهمیدم هنوز سنت زیاد نشده که ماشینارو حتی با اینکه بد باشن مسخره نکنی دو اینکه من خودم تو کوهستان با النود رفتم با کلی بار و با سرعت مطمئنه ماشین اصلا تکون نمیخورد

      موافقم 11
      مخالفم 8
  3. امیر

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    خلاصه مطلب : سر پیچ ها به هیچ وجه جوگیر نشین ( فاز شوماخر نگیرید ) ، باد تایر ها هم همیشه چک و در نهایت اگر میبنید جاده یخبندانه یا هر بلای طبیعی دیگه ای ، سمتش نرین و از یک راه مطمئن برید 😁🙌

    موافقم 26
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    تو خانواده از هر ۱۰ نفر ۲ نفرمون با ال نود چپ کرده !! اصلا این ماشین اعجوبه هندلینگ هست و از این نظر با بنر و ب ام و رقابت میکنه 😂😂 جدا از شوخی اگر صاحب ال نود هستید خیلی حواستون به گردنه ها و یا پیچ های شدید باشه و تا میتونید آروم این قسمت ها رو رد کنید ، اگر دقت کرده باشین : elx ها و زانتیا ها توی کفی ( جاده مستقیم ) حریف ال نود نمیشن و خودم تا حالا چندین بار با ال نود داداشم ، زانتیا و پرشیا سوسک کردم ولی لعنتی ها میدونن نقطه ضعف ال نود کجاست و تا میرسی به گردنه میکشن جلوت و واقعا تو این موقعیت کاری هم از دستت بر نمیاد 😂🙌

    موافقم 46
    مخالفم 6
    1. پویا

      ۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      من خیلی سال نیست راننده شدم یه ال نود برام گرفتن که مثلاً کم خرج باشه دو باره تا حالا نزدیک بودم چپش کنم
      بار اول چنان ترسیدم که دیگه خودمو سر پیچا حمع می‌کنم بار دوم هم نمی‌دونم چرا یه دفعه تو جاده صاف پشتش در رفت
      اما به هرحال ماشین باحالیه:)

      موافقم 23
      مخالفم 1
    2. mercedes

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (327 ديدگاه)

      ینی یه حرفی زدی عجیب😂
      با l90 زانتیا و elxرو زدی، اینو جای دیگه نگو بهت میخندن.

      موافقم 12
      مخالفم 1
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    الممد

    موافقم 17
    مخالفم 4
  6. parhamiof

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    ال ممد تو چپ کردن جزو اسطوره هاست

    موافقم 18
    مخالفم 2
  7. Hadi

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (318 ديدگاه)

    در این که ال نود جزو ماشینای هندلینگ پایینه شکی نیست ولی چون تعداد خیلی زیادی فروخته شده به همین خاطر احتمال تصادف و چپ کردن هم بیشتر خواهد بود این امر برای همه خودروهای پر فروش بخصوص پراید هم صدق میکنه
    اگه کسی ال نود بخره و تایر سایز پهن تر مثلا 205 یا 215 نندازه مقصر خودشه اگه چپ کنه چون لاستیک 185 برای این ابعاد خیلی عرض و اصطکاک کمی داره
    در ضمن ماشینایی مثل دنا رانا تارا 206 207 ال نود سمند پارس 405 تیبا ساینا و امثالهم جز خودروهای فوق اقتصادی محسوب میشن و انتظار هندلینگ بالا ازشون غلطه
    ماشینای فوق اقتصادی قرار انسان ها رو از نقطه a به نقطه b منتقل کنند ولی متاسفانه بعضی ها جوگیر میشن و انتظار هندلینگ خودروی اسپرتو ازشون دارن
    چند تا ماشین بگم که تعادلشون از ال نود کمتره ولی چون تعدادش کمتره هندلینگ پایینشون زیاد به چشم نمیاد مثلا رونیز، ویتارا، ایکس33، ایکس60، کاپرا، لندمارک، داستر، ایکس 22، جک اس3، سایپا کاروان، نیسان پیکاپ یا ریچ، ام وی ام 110
    در کل تمام وانت ها تعادلشون از ال نود کمتره ولی چون تعداد کمتری تولید شده زیاد به چشم نمیاد

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. حمید

      ۱۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ممنون بابت مطالب مفیدتون

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. علی

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دوستان توجه داشته باشین لاستیک پهن تو جاده های خیس بیشتر سر میخوره پس به صرف اینکه لاستیکتون از حالت استاندارد پهنتره اعتماد به نفس کاذب پیدا نکنید خصوصا تو جاده های خیس!!!

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. ....

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      جالبه معمولا میگن اصطکاک بیشتر لغزش کمتر بعد چطور لاستیک پهن سر میخوره؟

      موافقم 5
      مخالفم 0
  9. RIO

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    ال ۹۰ سلطان چپ تو گردنه و جاده پیچ در پیچ

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. مومنی

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    دو عامل باعث میشه ال نود چپ کنه.
    اول راننده ناشی که نباید بهش اجازه بدن پشت ماشینی با این ابعاد ، ارتفاع و چابکی بنشینه .
    دوم عدم استفاده از لاستیک مرغوب و مطمئن.

    روی سخنم با اون راننده ناشی هست که حتی با ال نود هم چپ میکنه: دوست ناشیه من،ال نود اگر چپ کنه لا اقل خیالت راحته خودتو سرنشینانت زنده و سالم می‌مونید . این رو اگر با خودروهای دیگه که بقول شما کمتر چپ میکنن مقایسه کنی خودت میفهمی چندتا زندگی به ال نود مدیونی تا خانواده پژو که بعد از چپ کردن کلی بیوه و یتیم و معلول رو دست جامعه میزارن.

    موافقم 9
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا