آموزشمقالات

سوئیچ اینرسی چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله به نقش سوئیچ اینرسی در خودرو خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

از جمله مشکلاتی در خودروهای قدیمی وجود داشت نشت بنزین و آتش‌سوزی پس از تصادف بود که باعث فوت افراد زیادی می‌شد. همین موضوع خودروسازان را به فکر استفاده از قطعه جدیدی در خودروها انداخت، قطعه‌ای که با نام سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ‌بنزین شناخته می‌شود. در مقاله پیش رو به بررسی این قطعه مهم می‌پردازیم.

سوئیچ اینرسی چیست؟

همان‌طور که گفته شد در تصادفات رانندگی و مخصوصاً زمانی که خودرو چپ می‌شود احتمال نشت بنزین و انفجار وجود دارد. این موضوع خطرات بسیار زیادی را در پی دارد و به همین خاطر خودروسازان از سوئیچ اینرسی استفاده می‌کنند. این قطعه در زمان وقوع تصادف اقدام به قطع آنی جریان برق و خاموشی خودرو می‌کند تا از خطرات احتمالی نشت بنزین و انفجار جلوگیری شود. البته باید دانست وارد شدن هرگونه ضربه به خودرو باعث فعال شدن قطع کن پمپ‌بنزین می‌شود و تنها وقوع تصادف سبب فعال سازی آن نخواهد شد.

کاربرد سوئیچ اینرسی

از این قطعه جهت افزایش ایمنی سرنشینان در زمان وقوع تصادف استفاده می‌شود. قطعه موردبحث به حالت فشاری طراحی می‌شود و در برخی خودروها به ECU و در برخی دیگر به پمپ‌بنزین متصل می‌شود. در زمانی که سوئیچ اینرسی به ECU وصل شده باشد، برق خودرو در اثر تصادف و ضربه قطع خواهد شد ولی در مدل‌هایی که این قطعه به پمپ‌بنزین وصل است برق پمپ‌بنزین در اثر ضربه و تصادف قطع می‌شود. البته باید گفت کارکرد این قطعه همیشه بی عیب و نقص نیست و حتی دیده شده گاها با عبور خودرو از دست‌اندازهای بزرگ نیز این قطعه عمل کرده و خودرو خاموش شده است.

سوئیچ اینرسی در کدام قسمت ماشین قرار می‌گیرد؟

این قطعه طراحی نسبتاً ساده‌ای دارد و معمولاً محل نصب آن نقطه‌ای خواهد بود که کمترین لرزش و ضربه را احساس کند چون همان‌طور که گفته شد احتمال دارد در اثر رد شدن خودرو از روی یک ناهمواری ناگهان فعال شده و خودرو را خاموش نماید. از جمله مکان‌های نصب این سوئیچ می‌توان به زیر کاپوت و نزدیک انژکتور، زیر خودرو و در نزدیک پمپ‌بنزین، کنار گلگیر جلو و نزدیک به اتاق خودرو اشاره کرد.

نحوه عملکرد سوئیچ اینرسی

همان‌طور که قبلاً در مقاله پمپ‌بنزین خودرو اشاره کرده‌ایم، سوخت خودرو از طریق پمپ به پیشرانه فرستاده می‌شود تا در نهایت وارد محفظه احتراق شود. زمانی که تصادف شدیدی رخ می‌دهد احتمال آسیب دیدن سیستم سوخت‌رسانی وجود خواهد داشت اما پمپ‌بنزین کماکان به ارسال بنزین از باک به پیشرانه ادامه می‌دهد و نهایتاً شاهد نشتی به بیرون خواهیم بود. در این مواقع سوئیچ اینرسی که ضربه را تشخیص می‌دهد سیستم برق را قطع خواهد کرد تا پمپ‌بنزین خاموش شده و جلوی نشتی سوخت و آتش‌سوزی گرفته شود.

این قطعه از یک گوی، فنر، پلاتین و اهرم ویژه‌ای ساخته شده و در حالت عادی فنر فشرده شده و گوی در جای خود قرار می‌گیرد. همچنین اهرم یاد شده به گونه‌ای طراحی شده که باعث چسبیده شدن پلاتین‌ها به یکدیگر شود. در این حالت جریان سوخت از پمپ‌بنزین به پیشرانه ادامه دارد اما درصورتی‌که سوئیچ اینرسی وارد شدن ضربه شدیدی را تشخیص دهد گوی و اهرم از جای خود حرکت می‌کنند. در این زمان پلاتین‌ها از مدار خارج می‌شوند تا پمپ‌بنزین از کار بیفتد و خودرو خاموش شود.

چگونه سوئیچ اینرسی را غیرفعال کنیم؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که خودرو به دلیل عبور از دست‌انداز بزرگ به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود که به احتمال زیاد سوئیچ اینرسی فعال شده است. برای غیرفعال کردن این سوئیچ کافی است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید و محل نصب آن را پیدا کنید. پس از پیدا کردن سوئیچ اینرسی که معمولاً به رنگ قرمز یا مشکی طراحی شده، کافی است بخش بالایی آن را فشار دهید تا در این حالت گوی یاد شده به جای خود برگردد و سوئیچ غیرفعال شود. پس از این حالت می‌توانید استارت زده و خودرو را روشن نمایید. لازم به ذکر است در اکثر خودروهای مدرن، سوئیچ یاد شده به دلیل خطاهایی که دارد جای خود را به سنسور کیسه هوا می‌دهد. این سنسور همان‌طور که قبلاً نیز در مقاله انواع سنسورهای خودرو گفته شده است بر اساس داده‌های دریافتی اقدام به فعال کردن کیسه‌های هوا کرده و درعین‌حال سیستم برق خودرو و پمپ‌بنزین را نیز قطع می‌کند.

علائم خرابی سوئیچ اینرسی

واضح‌ترین و مشهورترین علامت خرابی این قطعه خاموش شدن ناگهانی خودرو پس از عبور از دست اندازهاست. همچنین گاهی اوقات کامپیوتر خودرو نیز خطای مربوط به این قطعه را نشان می‌دهد که با دیاگ زدن می‌توان کد خطای مربوط به آن را مشاهده کرد. شایان ذکر است قطعه موردبحث به ندرت دچار خرابی می‌شود اما اگر علائم ذکر شده را مشاهده کردید می‌بایست با مراجعه به یک مکانیک نسبت به رفع عیب آن اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Hosseink3

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    اینرسی خطاب به ایران خودرو: آیا من برای تو جک هستم

    یاد هزاران انسانی باشیم که ایران خودرو اون هارو به کام مرگ کشید

    موافقم 11
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (216 ديدگاه)

    ممنون جناب احمد زاده بابت این پست و فصل جدید انتشار مطالب آموزشی.ای کاش مخاطبین عزیز سایت پدال به جای جر و بحث ها و بعضا بی احترامی هایی که در مورد خودرو سازهای مختلف بهم میکنند تو قسمت آموزشی با هم تبادل نظر میکردند.

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (4483 ديدگاه)

      خیلی ممنون از شما. ان شالله این دست مطالب ادامه دار خواهند بود.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    واقعا جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یعقوب

    ۲۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (188 ديدگاه)

    خیلی مفید بود . حداقل برای من .
    امیدوارم مطالب آموزشی بیشتر و بیشتر بشه .
    در ضمن از آقای احمد زاده بابت این مطلب تشکر میکنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (4483 ديدگاه)

      سلامت باشید انجام وظیفه اس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. SLR _ 722

    ۲۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (231 ديدگاه)

    سلام و خدا قوت خدمت جناب احمد زاده بابت تهیه این مقالات .

    یک پیشنهاد داشتم و اون اینکه بنظرم خوب میشه در مقاله از عکس خودرو های متداول داخلی استفاده بشه تا خوانندگان بتوانند قطعات مورد بحث رو در خودرو خودشون هم شناسایی کنند ( البته در صورت وجود اون قطعه در خودرو های داخلی )

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (4483 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      حق با شماست.
      حتما در صورت امکان حتما این کار رو انجام میدم ممنونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. یاس ی

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    این مدل مقاله های فنی خیلی خوبند. خود من حتی مطالبی که شاید معمولی به نظر میرسند را هم میخونم. اتفاقا راجع به این کلید که به عنوان قطع کن میشناسیمش خود من تجربه اینو داشتم که در دو مورد ماشین دوستان بر اثر ضربه خاموش شده بود و خیلی الاف شده بودن تا اینکه من رسیدم و با امتحان کردن همین کلید متوجه شدم که دلیل خاموشی ماشین بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا