آموزشمقالات

علت سفت شدن پدال ترمز خودرو چیست؟

ترمز خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود و علت سفت شدن پدال آن در این نوشتار بررسی شده است. چنین مشکلی می تواند در زمان رانندگی خطرات زیادی را در پی داشته باشد و به همین خاطر می‌خواهیم به دلیل رخ دادن آن در خودروهای داخلی بپردازیم. همراه ما باشید.

قبل از آنکه علت سفت شدن پدال ترمز خودرو را بررسی کنیم بهتر است نگاهی به طرز کار سیستم ترمز خودروها داشته باشیم. ترمز وسیله‌ای مکانیکی است که با جذب انرژی از قوای محرکه خودرو باعث کاهش سرعت آن می‌شود. سیستم ترمز برای کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو بکار می‌رود و معمولاً نیز با استفاده از اصطکاک چنین کاری را انجام می‌دهد. وجود اصطکاک بین دو سطح باعث می‌شود نیروی جنبشی خودرو به گرما تبدیل شود هرچند روش‌های دیگری نیز برای تبدیل انرژی در خودروها بکار می‌رود. برای مثال سیستم ترمز احیا شونده بخش اعظم انرژی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و می‌توان این انرژی را ذخیره کرد.

برخی خودروها از مکانیسم‌های ترمز گوناگون برای توقف استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به خودروهای مسابقه‌ای درگ اشاره کرد. در چنین خودروهایی از ترمزهای چرخ و چتر پشتی برای کاهش سرعت و توقف استفاده می‌شود. تقریباً تمامی وسایل نقلیه چرخ‌دار از ترمز یا چیزی شبیه آن سود می‌برند. حتی وسایل موسوم به کارت که در خریدها نیز استفاده می‌شوند به‌نوعی دارای ترمز هستند. اگر بخواهیم به‌طور ساده به عملکرد پدال ترمز بپردازیم باید بگوییم در خودروهای مدرن دارای ترمزهای هیدرولیکی سیلندری وجود دارد که با فشردن پدال عمل می‌کند و نهایتاً باعث می‌شود پیستون عمل کرده و لنت‌های ترمز با دیسک‌ها اصطکاک ایجاد کنند و نهایتاً سرعت خودرو کاهش یابد. در ترمزهای کاسه‌ها نیز فرایند مشابهی وجود دارد اما راندمان آن‌ها پایین‌تر از ترمزهای دیسکی خواهد بود.

حال که اشاره‌ای گذرا به سیستم ترمز خودرو داشتیم بهتر است به مطلب اصلی یعنی علت سفت شدن پدال ترمز بپردازیم. سؤال مهمی که شاید پیش بیاید این است که از کجا بفهمیم پدال ترمز سفت شده است؟ واضح‌ترین نشانه تغییر احساسی خواهد بود که در پای راننده نسبت به پدال به وجود می‌آید. پدال ترمز در حالت عادی سفتی متعادلی دارد؛ به عبارت دیگر نه خیلی سفت است و نه خیلی شل؛ اما در زمانی که سفت شدن رخ دهد بیانگر مشکل در آن خواهد بود. یکی دیگر از مشکلات قابل‌ذکر افزایش فاصله زمان ترمز گرفتن و کاهش سرعت و توقف خودرو خواهد بود. در صورت بروز چنین مشکلی حتماً می‌بایست نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

از جمله عواملی که می‌تواند باعث سفت شدن پدال ترمز خودرو شود می‌توان کاهش کیفیت روغن ترمز به واسطه عمر بالا و کثیف شدن آن، بروز مشکل در بخش‌های داخلی سیستم ترمز همچون بوستر و شلنگ خلأ و کفشک‌ها اشاره کرد. متأسفانه اکثر رانندگان توجهی به کیفیت روغن ترمز مورد استفاده در خودرو ندارند و با گذشت چندین سال از عمر خودرو روغن ترمز را تعویض نمی‌کنند. همین موضوع می‌تواند عملکرد سیستم ترمز را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین خرابی بوستر ترمز نیز می‌تواند منجر به سفت شدن پدال ترمز شود.

همچنین بخوانید:

بوستر ترمز چیست و روش عملکرد آن چگونه است؟

ترمز ضد قفل یا ABS چیست و چگونه کار می‌کند؟

علت سفت شدن پدال ترمز پژو

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای کشور ما پژو ۴۰۵ است که اکثر خودروهای ایران‌خودرو همچون پارس و سمند بر اساس آن بنا شده‌اند. این خودرو که دیگر تولید نمی‌شود از سیستم ترمز دیسکی خنک شونده در جلو و ترمزهای عقب کاسه‌ای استفاده می‌کند. همچنین پژو ۴۰۵ به سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز مجهز است. از جمله دلایل احتمالی سفت شدن پدال ترمز پژو می‌توان به خرابی بوستر ترمز، نشتی شلنگ وکیوم یا قطعی آن، خم‌شدگی شدید در شلنگ‌های ترمز و کثیف شدن روغن ترمز اشاره کرد.

علت سفت شدن پدال ترمز پراید چیست؟

سیستم ترمز پراید شامل دو دسته ترمز معمولی بدون ABS در نسخه‌های قدیمی و دارای ABS در مدل‌های جدیدتر است. اصلی‌ترین تفاوت دو سیستم یاد شده به ابعاد پمپ ترمز و بوستر مربوط می‌شود و در مدل‌های دارای ترمز معمولی ابعاد بوستر و پمپ کوچک‌تر است. ترمز پراید از دیسکی در بخش جلو و کاسه‌ای در عقب تشکیل می‌شود هرچند قدرت توقف آن‌ها خیلی بالا نیست و در زمان رانندگی می‌بایست نهایت دقت را داشت. همچنین با استفاده مکرر از ترمزها شاهد افت توان آن‌ها به خاطر داغ کردن خواهید بود. سفت شدن پدال ترمز در پراید نیز رخ می‌دهد و دلیل آن می‌تواند مشابه دلایل سفت شدن پدال ترمز پژو باشد که شامل مشکل در سیستم بوستر و شلنگ خلأ، کثیف بودن روغن ترمز، عدم طی شدن کافی کورس پدال و… خواهد بود.

علت سفت شدن پدال ترمز سمند

از آنجایی که سمند بر پایه پژو ۴۰۵ شکل گرفته است بنابراین از نظر سیستم ترمز تفاوت چندانی بین این دو خودرو وجود ندارد. در سمند نیز سیستم ترمز جلو از نوع دیسکی خنک شوند و در بخش عقب از نوع کاسه‌ای است. این خودرو نیز به ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز مجهز بوده و بنابراین سفت شدن پدال ترمز سمند نیز دلایلی مشابه پژو خواهد داشت.

علت سفت شدن پدال ترمز پژو ۴۰۵

کثیفی روغن ترمز که یکی از نشانه‌های اصلی آن وجود مواد گوناگون در داخل محفظه و همچنین تغییر رنگ آن است جزو دلیل اصلی سفت شدن پدال ترمز پژو ۴۰۵ خواهد بود. به این موارد باید وجود نشتی در شلنگ خلأ و ایراد بوستر ترمز را نیز افزود.

سفت شدن پدال ترمز ۲۰۶

پژو ۲۰۶ در تیپ‌های گوناگونی تولید شده است که محبوب‌ترین آن‌ها تیپ ۲ و تیپ ۵ است. این دو مدل از نظر سیستم ترمز تفاوت‌هایی دارند. ۲۰۶ تیپ دو از سیستم ترمز جلوی دیسکی و عقب کاسه‌ای به همراه ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز استفاده می‌کند درحالی‌که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ترمزهای بهتری دارد. در واقع این مدل به ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ مجهز است هرچند در مقاطعی با ترمزهای عقب کاسه‌ای نیز تولید شده است. دلایل سفت شدن پدال ترمز ۲۰۶ نیز کم و بیش مشابه سایر خودروهایی خواهد بود که ذکر شد. افت کیفیت روغن ترمز، وجود مشکل در بوستر و شلنگ‌های مربوطه و… جزو دلایل سفتی پدال ترمز ۲۰۶ هستند.

سفت شدن ناگهانی پدال ترمز

درصورتی‌که پدال ترمز به‌صورت ناگهانی سفت شود می‌بایست دلایل آن را بیشتر در بخش بوستر جست‌وجو کرد. به همین منظور بهتر است از کارکرد صحیح بوستر اطمینان حاصل کنید به‌طوری‌که در زمان خاموش بودن پیشرانه پا را روی پدال ترمز فشار می‌دهیم و استارت می‌زنیم. درصورتی‌که بوستر عملکرد درستی داشته باشد پدال ترمز اندکی پایین‌تر خواهد رفت و نرم خواهد شد. همچنین باید شلنگ‌های مربوطه را به‌طور دقیق بررسی کرد تا از عدم نشتی در آن‌ها مطمئن شد.

علت شل شدن پدال ترمز

در نقطه مقابل سفت شدن پدال ترمز خودرو شل شدن یا اصطلاحاً خالی شدن ترمز را داریم که بسیار خطرناک خواهد بود. از جمله دلایلی که می‌توانند باعث شل شدن پدال ترمز و عدم توقف خودرو شوند می‌توان به وجود هوا در سیستم ترمز، کالیپرهای ترمز مشکل‌دار، نشتی روغن ترمز و وجود رطوبت در آن، وجود ایراد در سیستم ترمز ضد قفل و… اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    دوستان کسی میدونه که چرا خودروهای قدیمی مثل لندروور دیفندر وقتی موتورشون ناگهانی خاموش میشه ترمز نمیگیرن و راه حل این مشکل چیه؟ همینطور میشه ترمز چرخ های جلوی لندروور دیفندر رو دیسکی کرد؟ و شفت چرخ های جلو لندروور دیفندر معمولا زود میشکنن برای حل این مشکل کسی پیشنهادی داره؟

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Amiro

      ۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (357 ديدگاه)

      بهت پیشنهاد میکنم که تعمیرگاهی بری که کارشون ماشین های آفرود ویا امثاله و دوم اینکه سعی کن قطعه از جای مطمئن بگیری و نو بگیری چون بعضی از تعمیرکاران قطعات داغون رو یه رنگ و لعاب بهش میدم بعد واست میبندن
      🤍♥️🤍

      موافقم 10
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      😂😂سلام..مث پیکان…قدیمیه …وابسته به سیستم موتور نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. یاس ی

    ۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    مشکل ترمز نگرفتن ماشینهای قدیمی مثل لندروور به خاطر این هستش که بوستر ترمز اون ماشینها مکانیکی هستند و قدرت خودشون را از موتور میگیرن. به همین خاطر به محض خاموش شدن موتور ترمز از کار میوفته. متاسفانه یکی از دوستان من به همین خاطر برادر خودش را از دست داد. بنده خدا با لندکروزر 2f توی جاده نسبتا کوهستانی رانندگی میکردن، بنزینشون کم بوده متاسفانه به دلیل تجربه پایین برای کم کردن مصرف سوخت گاهی ماشین را خاموش میکرده، بعد از دو سه بار تکرار این قضیه حواسش نبوده سرعت بالا میره وقتی چند بار ترمز میکنه ترمز از کار میوفته، متاسفانه دستپاچه میشه و اشتباها سویچ را کامل میبنده و فرمون هم قفل میشه و از دره پرت میشن پایین. خلاصه اینکه خیلی مواظب باشید.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. سد مسیح

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکل بوستر رو خودمونم میدونیم من ماشینم پرایده لوازم ترمز سیلندر اصلی همون ترمز زیر پا نشت میداد رفتم فقط لوازمش و پیستون داخلش عوض کردم مارک لوازمم اچ ای سی هه یعنی سیلندر رو کامل عوض نکردم بعدش ترمز زیر پا ی ذره بعد حرکتو رانندگی سفت سفت میشه جوری ک ترمز چرخ هنوز درگیره و بوی سوختگی لنت میاد با اینکه ترمز رو ول میکنی میخاستم بدونم برا چیه ؟
    مکانیکم میگه جنس و لوازما آشغاله و پیستون و سیلندر ب هم نمیخوره باید کامل عوضش کنی ولی خب قیمتش خیلی زیاده

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. وهاب

    ۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ترمز ماشین منم چوب میشد.
    چوب شدن ترمز x22
    هنگام کولر. کروز. حالت عادی هر از گاهی شاهد چوب شدن ترمزم بود.
    هر جا بردم نمیفهمیدن چشه!
    تا بردم نمایندگی زارع. شیراز. بوستر رو چک کرد. دیدین مشکل از بلوک و پمپ و بوستر هست
    بوستر خورده شده بود و رفتهدبود سر راه abs رو گرفته بود و مشکل خودشو نشون نمیداد
    بوستر رو عوض کردم. بقیه رو هم سرویس تا دیگه درست شد😎😎

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا