گزارشی از اولین نمایشگاه تخصصی لیزینگ اصفهان

چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 10:30
مطالعه 22 دقیقه
DSC_1046
امسال برای اولین بار در اصفهان نخستین نمایشگاه تخصصی لیزینگ و فروش اقساطی کالا برگزار شد که بخشی از آن به خودرو اختصاص داده شده بود؛ بنابراین...
تبلیغات

امسال برای اولین بار در اصفهان نخستین نمایشگاه تخصصی لیزینگ و فروش اقساطی کالا برگزار شد که بخشی از آن به خودرو اختصاص داده شده بود؛ بنابراین بازدیدی از این نمایشگاه داشتم که گزارش آن‌را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

از چهار سالن محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، دو سالن اول و چهارم به نمایش خودروهای اختصاص داده شده بود و دو سالن دیگر برای موارد دیگری مانند لوازم‌خانگی در نظر گرفته شده بود. ابتدای سالن اول در اختیار نمایندگی‌های سایپا قرار داشت که تعدادی از خودروهای این گروه خودروسازی را به نمایش درآورده بودند. در اینجا ابتدا کیا سراتو آپشنال مونتاژ سایپا قرار داشت که از نوع اتوماتیک بود. این نسخه از سراتو که به‌تازگی عرضه می‌گردد، از تجهیزات بیشتری چون سیستم ورود بدون کلید، سانروف، سنسور پارک عقب و سیستم مالتی مدیا سود می‌برد. سراتو آپشنال در نسخهٔ 1600 دستی 81.4 میلیون تومان و در نسخهٔ 2000 اتوماتیک 99.1 میلیون تومان قیمت دارد.

در کنار سراتو، نسخهٔ اتوماتیک ساینا به نمایش درآمده بود. خودرویی که به‌تازگی فروش آن با قیمت غیرمعقول 38.4 میلیون تومان توسط سایپا آغاز شده است. ساینا اتوماتیک علاوه بر تجهیز به گیربکس CVT، به تجهیزات و آپشن‌های جدیدی هم مجهز شده که پیش‌ازاین مشابه آن‌ها در کوییک معرفی شده بودند. این تجهیزات شامل غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی، کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای می‌شود. این خودرو در ظاهر اما تنها با دستگیرهٔ جدید درها موسوم به آسان‌بازشو و رینگ‌های جدید از نسخهٔ دستی متمایز شده است؛ اما بااین‌حال کیفیت متریال داخلی ساینا اتوماتیک علیرغم قیمتی نزدیک به چهل میلیون تومان واقعاً ناامیدکننده بود چراکه کابین خودرو سراسر از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده و دقت و کیفیت مونتاژ نیز بسیار پایین است تا جایی که دستگیرهٔ داخلی یکی از درهای عقب در نمونهٔ به نمایش درآمده در نمایشگاه به‌طور کامل از جای خود خارج شده بود!

کمی جلوتر که می‌روم، محصول تاریخی سایپا یعنی پراید را مشاهده می‌کنم که از نوع 131 بوده و روی قسمت جلویی آن بَنِری با عنوان خداحافظی باشکوه با پراید چسبانده شده است! این بَنر به آخرین فروش پراید اشاره دارد که پیش از خاتمهٔ تولید این خودرو توسط سایپا در حال انجام است. بااین‌حال نگاهی به داخل این ماشین می‌اندازم و با کیفیت فوق‌العاده پایینی مواجه می‌شوم که واقعاً تأسف‌آور است. در کابین پراید از موادی با نازل‌ترین کیفیت استفاده شده که حتی از نمونه‌های با داشبورد قدیمی چندین پله پایین‌تر قرار می‌گیرد.

کمی جلوتر، دو خودرو قرار گرفته‌اند که روی آن‌ها پارچه کشیده شده تا برای نخستین بار در اصفهان رونمایی شوند. این دو خودرو برلیانس C3 کراس و کوییک هستند که هردو در روز دوم برگزاری نمایشگاه رونمایی شدند. از برلیانس شروع می‌کنیم. خودرویی که در اصل همان مدل H320 اتوماتیک است که به‌رسم این روزهای صنعت خودروسازی ایران و جهان، با افزودن قطعاتی، نمایی کراس به آن داده شده است. این قطعات شامل پوشش‌های پلاستیکی اطراف گلگیرها و زیر سپرها و ریل‌های روی سقف می‌شود. علاوه بر این، برلیانس C3 کمی ارتفاع بیشتری نسبت به مدل H320 دارد. این کراس هاچ‌بک چینی فعلاً صرفاً به‌صورت اتوماتیک عرضه می‌شود و 57.5 میلیون تومان قیمت دارد که افزایشی چهارمیلیونی را نسبت به H320 اتوماتیک نشان می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، در کنار برلیانس C3، با فاصلهٔ چند متر جدیدترین محصول سایپا یعنی کوییک قرار گرفته بود که پس از رونمایی امکان بررسی دقیق آن فراهم شد؛ بنابراین در مطلبی مجزا به بررسی این فرزند نورسیدهٔ سایپا خواهیم پرداخت.

در بخش انتهایی غرفهٔ سایپا اما محصولات مونتاژی چینی این شرکت به نمایش درآمده بودند که شامل برلیانس H230 دستی، چانگان CS35 اتوماتیک و برلیانس H330 اتوماتیک می‌شدند. با توجه به اینکه از زمان عرضهٔ این سه خودرو به بازار مدت زیادی می‌گذرد و ویژگی قابل‌توجهی ندارند، در مورد آن‌ها به همین میزان بسنده کرده و به ادامهٔ گزارش می‌پردازیم.

میانهٔ سالن اول را ایران‌خودرو در اختیار گرفته بود و در محوطه‌ای نه‌چندان بزرگ تعدادی از محصولات خود را به نمایش درآورده بود. در ابتدا هایما S7 به چشم می‌خورد که فرم جلوپنجرهٔ متفاوت آن نشان از توربوشارژ بودن آن داشت. این مدل 95 میلیون تومان قیمت دارد که حدود 10 میلیون تومان بیشتر از نمونهٔ تنفس طبیعی است. پیشرانهٔ این کراس‌اوور چینی از نوع 1.8 لیتری توربوشارژ است که علیرغم حجم کمتر از نمونهٔ تنفس طبیعی، قدرت بیشتری معادل 170 اسب بخار دارد.

در کنار هایما S7 توربو، محصول پرحاشیه و جدید ایران‌خودرو یعنی پژو 301 قرار داشت. خودرویی که به‌تازگی تعداد محدودی از آن به‌صورت وارداتی به کشور آورده شده و با قیمت غیرقابل‌هضم 95 میلیون تومان به فروش رسیدند. همچنین این نمونه‌هایی که توسط ایران‌خودرو به‌تازگی فروخته شدند، مانند نمونهٔ حاضر در نمایشگاه از نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت هستند که ظاهری بسیار ساده و فاقد جذابیت دارد.

درهرحال از 301 عجیب گذر کرده و به یکی دیگر از عجایب غرفهٔ ایران‌خودرو یعنی دنا می‌رسم زیرا درحالی‌که دنا پلاس به‌عنوان نسخهٔ جدید دنا چند وقتی است معرفی شده و حتی به بازار هم عرضه شده است، در نمایشگاه نسخهٔ قدیمی به نمایش درآمده بود! در کنار این ماشین، دانگ‌فنگ H30 کراس هم حضور داشت تا درمجموع بتوان غرفهٔ ایران‌خودرو را کسل‌کننده‌ترین بخش نمایشگاه دانست.

در روبروی غرفهٔ ایران‌خودرو، غرفهٔ مدیران‌خودرو قرار داشت که در سمت انتهایی آن خودروی قابل‌توجهی به چشم نمی‌خورد چراکه محصولات قبلی این شرکت شامل مدل‌های X22، X33 S و 315 به نمایش درآمده بودند اما در سمت دیگر، در کنار یک دستگاه تیگو 5، نسخهٔ توربوشارژ سدان آریزو 5 حضور داشت. این مدل که به‌تازگی به سبد محصولات مدیران‌خودرو اضافه شده، از پیشرانهٔ قوی‌تر توربو سود می‌برد و صرفاً به‌صورت اتوماتیک با گیربکس CVT و قیمت 81.7 میلیون تومان عرضه می‌گردد.

بدین ترتیب به پایان سالن اول رسیده و با گذر از سالن‌های دوم و سوم به سالن آخر نمایشگاه رسیدم. در اینجا نیز دوباره تعدادی از محصولات مدیران‌خودرو شامل X22، آریزو 5 تنفس طبیعی، تیگو 5 و تیگو 7 به نمایش درآمده بودند. تیگو 7 که به‌تازگی به بازار کشورمان عرضه شده، گران‌ترین محصول مدیران‌خودرو محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی در تیپ Excellent نزدیک به 128 میلیون تومان قیمت دارد که برای یک خودروی چینی مبلغ بالایی بوده و آن‌را در محدودهٔ محصولات برندهای معتبر کره‌ای و حتی ژاپنی قرار می‌دهد؛ بنابراین تیگو 7 کار سختی را در بازار کشورمان در پیش دارد اما بااین‌حال طراحی و کیفیت داخلی آن کاملاً قابل‌توجه بود که نشان از پیشرفت چشمگیر خودروسازان چینی دارد.

در ادامهٔ این سالن نیز دو محصول هیوندای یعنی i20 و سوناتا هیبریدی قرار داشتند. i20 هاچ‌بک سگمنت B هیوندای است که به‌تازگی مونتاژ آن توسط کرمان‌خودرو در کنار مدل کوچک‌تر i10 آغاز شده است؛ اما سوناتا هیبریدی به‌صورت وارداتی نه توسط آسان موتور که توسط شرکت دیگری بنام پاکرو به بازار کشورمان عرضه می‌گردد؛ بنابراین هم‌اکنون محصولات هیوندای توسط سه شرکت آسان موتور، کرمان‌خودرو و پاکرو در ایران عرضه می‌شوند!

و درنهایت دیگر خودروی سالن چهارم که پایان‌بخش گذارش ما است، جیلی GC6 بود که از زمان عرضهٔ آن‌هم به بازار کشورمان مدت زیادی نمی‌گذرد. این خودرو که توسط کرمان خودرو مونتاژ می‌گردد، فعلاً فقط به‌صورت اتوماتیک ارائه می‌شود اما بررسی بیشتر و دقیق‌تر این سدان چینی را نیز به مطلبی مجزا موکول می‌کنیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.