گیربکس CVT بوش برای خودروهای الکتریکی

شنبه 26 تیر 1400 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
cvt4ev_boxberg_20210706_009_img_w760
تقریباً تمامی خودروهای الکتریکی مدرن از طریق دایرکت درایو و سیستم دنده کاهشی نیروی تولیدی را به چرخ ها می‌فرستند و اساساً خودروهایی تک سرعته...
تبلیغات

تقریباً تمامی خودروهای الکتریکی مدرن از طریق دایرکت درایو و سیستم دنده کاهشی نیروی تولیدی را به چرخ ها می‌فرستند و اساساً خودروهایی تک سرعته هستند. خبری از تعویض دنده‌ها یا نسبت‌های متغیر مشابه خودروهای درون‌سوز نیست و گشتاور آنی پیشرانه‌های الکتریکی باعث ترکیب پرفورمنس با راندمان و سرعت بالا می‌شود.

تنها خودروی الکتریکی کنونی که از گیربکس دنده‌دار استفاده می‌کند پورشه تایکان و برادرش آئودی E-Tron GT است که دارای گیربکس دو سرعته برای پیشرانه عقب می‌باشد اما این یک استثناست. همچنین سدان ناموفق کودا نیز وجود داشت که می‌خواست از گیربکس CVT برای همراهی پیشرانه الکتریکی استفاده کند اما متأسفانه خبری از این خودرو نشد.

بنابراین شاید گیربکس CVT بهتر باشد به عنوان یک گیربکس خودروی الکتریکی آرایش یابد چراکه می‌تواند از نسبت‌های متغیر استفاده کرده و خودرو راندمان بالایی داشته باشد. همچنین این گیربکس می‌تواند بسته به وضعیت جاده و رانندگی گشتاور و قدرت را تنظیم نماید؛ و این‌ها ایده‌های ما نیست بلکه اطلاعاتی است که غول تأمین‌کننده قطعات خودرو یعنی بوش آلمان منتشر ساخته است.

این شرکت گیربکس CVT مختص خودروهای الکتریکی را با دو مزیت کلیدی توسعه داده که یکی افزایش شعاع حرکتی این خودروها و دیگری بهبود عملکرد آن‌هاست. بوش می‌گوید خود گیربکس نسبت به نمونه‌های سنتی اندکی اصلاح شده و هم‌اکنون CVT4EV نام دارد. این شرکت اظهار داشته با نصب این گیربکس شتاب‌گیری، حداکثر سرعت و شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی بهبود می‌یابد.

رئیس برنامه CVT بوش می‌گوید این گیربکس راندمان خودروهای الکتریکی را بهبود می‌بخشد. او همچنین اظهار داشته با استفاده از گیربکس پیشرانه‌های الکتریکی مجبور به تولید قدرت کنونی نبوده و مجموعه باتری‌ها نیز می‌توانند اندکی کوچک‌تر شوند. CVT4EV می‌تواند گشتاور اضافی برای اهداف یدک‌کشی را نیز تأمین کرده و پرفورمنس خودروهای آفرود را نیز بهبود بخشد.

بوش همچنین گفته استفاده از این گیربکس باعث بهبودی 4 درصدی شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی خواهد شد هرچند همین میزان بهبود برای پرفورمنس خودرو ذکر نشده است. این گیربکس هم‌اکنون روی فولکس‌واگن گلف الکتریکی در حال تست بوده اما تاکنون استفاده تجاری آن اعلام نشده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.