گاهی اوقات سرعت تغییرات در اطراف ما آنقدر سریع است که وقتیکه به گذشته نگاه میکنیم، شاید باورمان نشود که شرایطی که از آن صحبت میکنیم، تا این حد به ما نزدیک بوده است. یکی از این تغییرات بسیار سریع که در کشور ما اتفاق افتاد، پرواز قیمتها در بازار در چند سال اخیر است که بهخصوص نتایج آن بهطور کامل در بازار خودروی کشورمان مشاهده شد و شرایطی را رقم زد که تا قبل از آن بههیچعنوان قابل باور نبود. چندی پیش در شبکههای اجتماعی فهرستی از قیمت خودروها در بازار کشورمان در سال 1389 به دستم رسید که بسیار قابل تأمل بود. قیمتهایی که در این روزها بسیار رؤیایی و دور از دسترس به نظر میرسند و با توجه به شرایط موجود، تکرار آن روزها به نظر خیالی محال میآید. شاید برای افرادی که از شرایط بازار در آن زمان خبر نداشتهاند و افرادی که آن روزها را فراموش کردهاند، این قیمتها باورنکردنی باشد، اما واقعاً تا همین چند سال قبل این قیمتها در بازار کشورمان وجود داشته است و این اعداد حقیقت روزهای نهچندان دور در کشورمان بودهاند.
با توجه به این اعداد، تصمیم گرفتیم تا مقایسهای بین شرایط آن روزهای بازار کشورمان و شرایط فعلی داشته باشیم. به عبارت دیگر، میخواهیم بهعنوان نمونه، تعدادی از خودروهای آن دوران را انتخاب کرده و ببینیم که در حال حاضر چه قیمتی دارند و با آن قیمت، در حال حاضر چه خودرویی را میتوانیم خریداری کنیم یا اینکه با مبالغ پرداختی در بازار فعلی، در آن زمان چه خودروهایی را میشد خرید. نکته جالب این است که باوجود افزایش شدید قیمتها، کیفیت خودروهای تولید داخل بهطور قابلملاحظهای کاهش پیدا کرده است و حتی بسیاری از فعالین بازار خرید خودروهای کارکرده مدل 90 به قبل را به خرید خودروهای مدل بالاتر ارجح میدانند.
از پراید شروع کنیم که همانند الآن، در آن زمان نیز ارزانترین خودروی سواری بازار بود. هرچند که در آن زمان بسته به نسخههای مختلف قیمتی بین 7,700,000 تومان تا 8,950,000 تومان قیمت داشته است و در حال حاضر با توجه به نسخههای مختلف در محدوده 19 تا 22 میلیون تومان قرار میگیرد.
بد نیست بدانید که اگر در سال 89 میخواستید با این مقدار پول یک خودرو بخرید، میتوانستید بین انواع و اقسام مدلهای پژو، سمند، تندر 90، ریو و حتی فولکسواگن گل انتخاب داشته باشید!
حال اگر در سال 95 بخواهید یکی از این خودروهایی که از آن نام بردیم را بهصورت صفر بخرید باید حداقل قیمتی در بازه 27 تا 40 میلیون تومان را بهراحتی به جیب خودروسازان گرامی بریزید. ضمن اینکه برای خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 6 و تندر 90 اتوماتیک باید بیشتر از 45 میلیون تومان بپردازید. این در حالی است که اگر الآن در سال 89 بودیم، در بازه قیمتی 27 تا 40 میلیون تومان میتوانستید انواع تیپهای مزدا 3، رنو مگان، زانتیا، نیسان ماکسیما، نیسان رونیز فول، نیسان پیکاپ، تویوتا هایلوکس، تویوتا یاریس، هیوندای آوانته و i30 و کیا سراتو را خریداری کنید. خودروهایی که اگر در حال حاضر نسخه صفرکیلومتر آنها وجود داشته باشد، همگی بالای 100 میلیون تومان قیمت خواهند داشت!
ایرانخودرو در ماههای اخیر محصولی به نام دنا را با لقب "لوکس" به بازار ایران فرستاد و این خودرو تا حدودی مورد استقبال نسبی قرار گرفته است. از سوی دیگر همین ایرانخودرو چندی است که فروش یک خودروی کراس اور کوچک چینی با نام دانگ فنگ H30 Cross را شروع کرده است که آن خودرو هم با توجه به وضعیتش، مورد استقبال نسبی قرار گرفته است. پارسخودرو نیز نسل قدیمی رنو (داچیا) ساندرو را به بازار فرستاده است که با استقبال بسیار بالایی روبهرو شد و درنهایت سایپا با انعقاد یک قرارداد با برلیانس چین، محصولات این خودروساز چینی را در بازار عرضه کرده است. غرض از بیان این اطلاعات این بود که اعلام کنیم همه این خودروهایی که از آنها نام بردیم قیمتی در حدود 40 تا 55 میلیون تومان دارند. حال میخواهید بدانید در سال 89 اگر این مقدار پول داشتهاید، چه خودرویی را میتوانستید بخرید؟ میتوانستید از همین ایرانخودرو در آن روزها انواع نسخههای سوزوکی ویتارا 2400 سیسی را بخرید که در آن زمان خودروی بسیار بهروزتری نسبت به این روزها بود. همچنین ایرانخودرو در آن زمان پژو 407 را نیز در همین بازه قیمتی به فروش میرساند. در بین وارداتیها هم در این بازه قیمتی میشد خودروهایی مانند تویوتا کرولا فول، کمری و آریون، هیوندای سوناتا، توسان، آزرا و جنسیس کوپه و کیا اسپورتیج و سورنتو را خریداری کنید.
متعجب شدهاید؟ شاید در حال لعنت کردن باعث و بانی این اوضاع هستید! شاید هم افسوس آن سالهای نهچندان دور را میخورید. اما هنوز تمام نشده است! وقت آن است که وارد یک بازه بالاتر شویم. بازه 55 تا 100 میلیون تومان بازهای است که این روزها به بازه چینیها مشهور شده است و چندین و چند خودروی چینی از برندهای مختلف در این بخش از بازار حضور دارند. در شرایط فعلی بازار، برخی از چینیهایی که در این بازه قرار دارند نیز مورد استقبال کارشناسان و فعالین بازار قرار گرفتهاند و در بررسیهایی که در مجلات یا سایتها موجود است، برخی از این خودروها مورد تعریف و تمجید بررسیکنندگان قرار میگیرند.
اما در سال 89، تنها چینی قابلتوجه بازار، امویام 110 بود که در آن زمان 10 میلیون تومان قیمت داشته است. در آن سال اگر کسی میخواست در بازه 55 تا 100 میلیون تومان خودرو بخرد، میتوانست خودروهایی مانند هیوندای سانتافه 3500 سیسی و IX55، نیسان مورانو، هیوندای جنسیس، سیتروئن New C5 و حتی تویوتا پرادو و لندکروزر را بخرد. خودروهایی که نسخه دستدوم مدل 89 آنها حتی اگر چندان تمیز و سالم هم نباشد، بازهم بیش از 100 میلیون تومان قیمت میخورد!
از همه جالبتر این است که با توجه به قانون ممنوعیت حضور خودروهای با حجم موتور بیشتر از 2500 سیسی در کشورمان، واردات مدلهای جدید خودروهایی مثل تویوتا لندکروزر ممنوع شده و باعث ایجاد قیمتهای نجومی برای این خودروها شده است و موجب شده است که این خودرو با قیمتهای چند صد میلیون تومانی در بازار معامله شود.
قیمت انواع خودرو در اردیبهشتماه 1389
نام و مشخصات خودرو | رنگ | قیمت کارخانه (ریال) | قیمت کف بازار (ریال) | ||
سواری روآ 1600 بنزین سوز | تنوع رنگ | 88,000,000 | 88,000,000 | ||
سواری روآ 1600 پایه گازسوز | تنوع رنگ | 98,000,000 | 98,000,000 | ||
سواری روآ 1600 دوگانهسوز CD خوان | تنوع رنگبندی | 94,700,000 | 87,200,000 | ||
سواری پژو 405 GLX 1800 بنزین سوز | نقرهای – بژ – تو مشکی | 132,000,000 | 132,000,000 | ||
بژ – خاکستری (تو مشکی)- مشکی | 131,500,000 | 131,500,000 | |||
سواری پژو 405 GLX بنزینی با ABS | بهترین رنگ نقرهای | 137,000,000 | 137,000,000 | ||
سواری پژو 405 GLX دوگانهسوز | بهترین رنگ نقرهای | 142,500,000 | 142,500,000 | ||
سواری پژو 405 GLX دوگانهسوز با ABS | بهترین رنگ نقرهای | 147,500,000 | 147,500,000 | ||
سواری پژو 405 SLX 1800 (سفارشی) با ABS | بهترین رنگ سفید | 142,000,000 | استقبال کم | ||
سواری پژو پارس سال | سفید | 181,200,000 | 181,200,000 | ||
| نقرهای، خاکستری، مشکی | 180,200,000 | 180,200,000 | ||
سواری پژو پارس بنزینی | سفید | 171,300,000 | 171,300,000 | ||
| تنوع رنگ | 170,300,000 | 170,300,000 | ||
سواری پژو پارس بنزینی با ABS | سفید | 176,800,000 | 176,800,000 | ||
نقرهای، خاکستری، مشکی | 175,800,000 | 175,800,000 | |||
سواری پژو پارس پرشیا معمولی با رینگ آلومینیومی | سفید | 176,200,000 | 176,200,000 | ||
سواری پژو پارس اتوماتیک با ABS و ایموبلایزر | سفید | 198,800,000 | 198,800,000 | ||
سواری پژو پارس ELX بنزینی سفارشی | سفید، بژ، تیره | 227,000,000 | 227,000,000 | ||
خاکستری، مشکی | 214,700,000 | 214,700,000 | |||
سواری پژو پارس دوگانهسوز با منبع | سفید | 180,700,000 | 180,700,000 | ||
نقرهای، خاکستری، مشکی | 179,800,000 | 179,800,000 | |||
سواری پژو پارس دوگانهسوز با ABS | سفید | 186,200,000 | 186,200,000 | ||
نقرهای، خاکستری، مشکی | 185,200,000 | 185,200,000 | |||
سواری پژو پارس بنزینی سفارشی | سفید، بژ، تیره | 182,900,000 | 182,900,000 | ||
سواری پژو پارس ELX با موتور 16 سوپاپ | سفید | 215,000,000 | 215,000,000 | ||
نقرهای، خاکستری، مشکی | 214,000,000 | 214,000,000 | |||
سواری پژو 407 دستی | سفید، نقرهای، خاکستری، مشکی، قرمز | 437,000,000 | استقبال کم | ||
سواری پژو 407 اتوماتیک | سفید، نقرهای، خاکستری، مشکی، قرمز | 475,000,000 | استقبال کم | ||
سواری پژو پارس ELX معمولی با صندلی جدید | نقرهای – خاکستری - بژ – مشکی - سفید | 214,300,000 | 214,000,000 | ||
سواری پژو پارس ELX سفارشی با صندلی مرسدس بنز | سبز سدری – دلفینی | 226,500,000 | 210,000,000 | ||
سواری پژو پارس ELX معمولی با صندلی جدید | رنگ متنوع | موجود نیست | موجود نیست | ||
سواری پژو 206 تیپ 2 | سفید، قرمز، گیلاسی | 136,000,000 | 136,000,000 | ||
سواری پژو 206 تیپ 2 سفارش | سفید | 145,800,000 | 145,800,000 | ||
سواری پژو 206 تیپ 2 با ABS | سفید | 142,500,000 | 142,500,000 | ||
سواری پژو 206 اتوماتیک تیپ 6 | سفید | 183,000,000 | 183,000,000 | ||
نقرهای، خاکستری | 182,000,000 | 182,000,000 | |||
سواری پژو 206 SD V1 سفارشی کلاس 1 | تنوع رنگ | 149,000,000 | 149,000,000 | ||
سواری پژو 206 SD V1 سفارشی کلاس 10 | سفید، قرمز، گیلاسی | 161,300,000 | 161,300,000 | ||
سواری پژو 206 SD V 2 با موتور پایه گازسوز | سفید، نقرهای، خاکستری، قرمز | 161,000,000 | 161,000,000 | ||
سواری پژو 206 SD V6 | تنوع رنگ | 147,000,000 | 147,000,000 | ||
سواری پژو 206 SD V8 سفارشی | قهوهای، نقره ایی، خاکستری، متالیک | 147,800,000 | 147,800,000 | ||
سواری پژو 206 SD V8 معمولی | سفید | 164,000,000 | 164,000,000 | ||
سواری پژو 206 SD V8 (limi Ted) | تنوع رنگ | 173,700,000 | 173,700,000 | ||
سواری پژو 206 SD V9 اتوماتیک | سفید | 191,500,000 | 191,500,000 | ||
نقرهای، خاکستری | 190,500,000 | 190,500,000 | |||
سواری پژو 206 SD V10 دوگانهسوز سفارشی | تنوع رنگ | 176,700,000 | 176,700,000 | ||
سواری پژو 206 SD V20 تک سوز سفارشی | تنوع رنگ | 139,000,000 | 139,000,000 | ||
سواری پژو 206 SD V20 دوگانهسوز | تنوع رنگ | 142,200,000 | 142,200,000 | ||
سمند EL (شخصی) | سفید | 129,000,000 | 129,000,000 | ||
نقرهای، خاکستری | 128,000,000 | 128,000,000 | |||
سمند LX – L3 | تنوع رنگ | 150,000,000 | 152,000,000 | ||
سمند LX سفارشی با یخچال | تنوع رنگ | 159,100,000 | 159,160,000 | ||
سمند LX سال دوگانهسوز L3 | نقرهای | 169,000,000 | 164,000,000 | ||
سمند خودرو ملی LX پایه گازسوز EF7 | سفید، آبی، کبود | 168,000,000 | 168,000,000 | ||
سمند سورن ایمولایزر آنتن اکتیو | نقرهای، خاکستری | 169,500,000 | 169,500,000 | ||
سوزوکی دندهای گراندویتارا جدید | تنوع رنگ | 371,000,000 | استقبال کم | ||
سوزوکی اتوماتیک گراندویتارا جدید | تنوع رنگ | 411,000,000 | استقبال کم | ||
سوزوکی ویتارا اتومات (کلاس 1) | تنوع رنگ | 409,000,000 | استقبال کم | ||
سوزوکی ویتارا دندهای (کلاس 3) | تنوع رنگ | 384,000,000 | استقبال کم | ||
سوزوکی ویتارا اتومات (کلاس 3) | تنوع رنگ | 424,000,000 | استقبال کم | ||
وانت (باردو) بنزین سوز | سفید | 63,300,000 | 63,300,000 | ||
وانت (باردو) دوگانهسوز | سفید | 73,800,000 | 73,800,000 | ||
وانت نیسان | آبی | 109,900,000 | 107,500,,000 | ||
وانت پیکاپ تک کابین | بهترین رنگ | 236,000,000 | 236,000,000 | ||
وانت پیکاپ دو کابین | بهترین رنگ | 278,000,000 | 280,000,000 | ||
سواری مگان دنده معمولی 1600 CC | تنوع رنگ | - | 240,000,000 | ||
سواری مگان دنده اتوماتیک 2000 CC | تنوع رنگ | - | 315,000,000 | ||
وانت تک کابین مزدا با کولر | بهترین رنگ | 127,000,000 | 127,000,000 | ||
وانت دو کابین مزدا با کولر | بهترین رنگ | 145,000,000 | 145,000,000 | ||
سواری مزدا جدید (3) تیپ 1 | بهترین رنگ | 315,000,000 | موجود نیست | ||
سواری مزدا جدید (3) تیپ 2 | بهترین رنگ | 315,000,000 | موجود نیست | ||
سواری مزدا جدید (3) تیپ 3 | بهترین رنگ | 355,000,000 | 335,000,000 | ||
رونیز | بهترین رنگ | - | 405,000,000 | ||
ماکسیما اتوماتیک | بهترین رنگ | 398,500,000 | 365,000,000 | ||
ماکسیما دندهای | بهترین رنگ | 365,000,000 | 355,000,000 | ||
رونیز پولرسان | - | موجود نیست | موجود نیست | ||
سرانزا | بهترین رنگ | - | 290,000,000 | ||
سرانزا پولرسان | - | موجود نیست | موجود نیست | ||
پروتون 4 درب 4 سیلندر دندهای ویراسدان | بهترین رنگ | 149,500,000 | 130,000,000 | ||
پروتون 4 درب 4 سیلندر اتوماتیک ویراسدان | بهترین رنگ | 164,500,000 | 148,000,000 | ||
پروتون 5 درب (لیفت بک) دندهای | بهترین رنگ | 154,500,000 | 139,000,000 | ||
پروتون 5 درب (لیفت بک) اتوماتیک | بهترین رنگ | 169,500,000 | 152,500,000 | ||
پروتون جنتو 4 درب دندهای | بهترین رنگ | 228,000,000 | 205,500,000 | ||
پروتون جنتو 4 درب اتوماتیک | بهترین رنگ | 245,000,000 | 220,500,000 | ||
پروتون ایمپیان دندهای | بهترین رنگ | 248,000,000 | 223,500,000 | ||
پروتون ایمپیان اتوماتیک | بهترین رنگ | 268,000,000 | 240,000,000 | ||
پاجرو دندهای | بهترین رنگ | - | 420,000,000 | ||
پاجرو اتوماتیک | بهترین رنگ | - | 455,000,000 | ||
پراید صبا فول انژکتور با ایموبلایزر | سفید | 75,320,000 | 77,000,000 | ||
متالیک | 77,120,000 | 78,000,000 | |||
پراید صبا فول انژکتور با ایموبلایزر با ABS | سفید | 78,320,000 | 81,500,000 | ||
متالیک | 80,120,000 | 83,500,000 | |||
پراید صبا فول انژکتور هیدرولیک با ایموبلایزر | سفید | 78,120,000 | 80,500,000 | ||
متالیک | 79,920,000 | 82,500,000 | |||
پراید صبا فول انژکتور هیدرولیک با ایموبلایزر با ABS | سفید | 81,120,000 | 83,000,000 | ||
متالیک | 82,920,000 | 84,500,000 | |||
پراید صبا فول دوگانهسوز با ایموبلایزر | سفید | 83,520,000 | 84,000,000 | ||
متالیک | 85,320,000 | 86,000,000 | |||
پراید صبا فول دوگانهسوز هیدرولیک با ایموبلایزر | سفید | 86,320,000 | 86,500,000 | ||
متالیک | 88,120,000 | 88,500,000 | |||
پراید نسیم انژکتور ایموبلایزر | سفید | 78,960,000 | 84,000,000 | ||
متالیک | 80,760,000 | 86,000,000 | |||
پراید نسیم فول انژکتور هیدرولیک ایموبلایزر | سفید | 81,760,000 | 78,500,000 | ||
متالیک | 83,560,000 | 89,500,000 | |||
سایپا 132 فول انژکتور با ایموبلایزر | سفید | 77,670,000 | 78,000,000 | ||
متالیک | 79,470,000 | 79,500,000 | |||
سایپا 132 فول انژکتور با ایموبلایزر و ABS | سفید | 80,670,000 | 80,000,000 | ||
متالیک | 82,470,000 | 82,500,000 | |||
سایپا 132 فول انژکتور هیدرولیک با ایموبلایزر و ABS | سفید | 83,470,000 | 83,500,000 | ||
متالیک | 85,270,000 | 85,500,000 | |||
سایپا 132 فول انژکتور دوگانهسوز با ایموبلایزر | سفید | 84,730,000 | 85,000,000 | ||
متالیک | 86,530,000 | 86,500,000 | |||
سایپا 141 دو لوکس رینگ آلومینیومی و ایموبلایزر و ABS | سفید | 80,530,000 | 80,500,000 | ||
متالیک | 82,330,000 | 82,500,000 | |||
سایپا 141 دو لوکس هیدرولیک رینگ آلومینیومی و ایموبلایزر | سفید | 80,330,000 | 80,330,000 | ||
متالیک | 82,130,000 | 82,130,000 | |||
سایپا 141 دو لوکس دوگانهسوز رینگ آلومینیومی و ایموبلایزر | سفید | 85,430,000 | 85,500,000 | ||
متالیک | 87,530,000 | 87,500,000 | |||
سایپا 141 دو لوکس دوگانهسوز هیدرولیک رینگ آلومینیومی و ایموبلایزر | سفید | 87,930,000 | 88,000,000 | ||
متالیک | 90,030,000 | 90,000,000 | |||
زانتیا سوپر دولوکس 2000 SX | تنوع رنگ | 269,000,000 | 276,000,000 | ||
زانتیا فیس لیف | تنوع رنگ | 283,170,000 | 285,000,000 | ||
هیوندای ورنا | تنوع رنگ | - | 185,000,000 | ||
هیوندا آوانته دندهای | تنوع رنگ | 230,000,000 | 243,000,000 | ||
هیوندا آوانته اتوماتیک | تنوع رنگ | 260,000,000 | 280,000,000 | ||
فولکس گل | تنوع رنگ | 145,000,000 | 175,000,000 | ||
سواری MVM 110 سه سیلندر | تنوع رنگ | 76,500,000 | 84,500,000 | ||
سواری MVM 110 چهار سیلندر | تنوع رنگ | 89,500,000 | 97,500,000 | ||
سواری ریو | متالیک | - | 134,000,000 | ||
موسو فول اتوماتیک | بهترین رنگ | - | 420,000,000 | ||
موسو فول دندهای | بهترین رنگ | - | 380,000,000 | ||
سواری تندر 90 – E0 بدون کولر | تنوع رنگ | 89,000,000 | 93,000,000 | ||
تندر 90 با کولر (AC+E0) | تنوع رنگ | 94,000,000 | 102,000,000 | ||
تندر 90 ساده (AC+E1) | تنوع رنگ | 104,500,000 | 112,500,000 | ||
تندر 90 نیمه فول (CP + E1) | تنوع رنگ | 118,500,000 | 128,500,000 | ||
تندر 90 فول (CP+SP+E1) | تنوع رنگ | 124,500,000 | 130,500,000 | ||
تندر 90 E2 (SLX) نیمه فول | تنوع رنگ | 129,000,000 | 132,000,000 | ||
تندر 90 E2 (LP) فول | تنوع رنگ | 139,000,000 | 145,000,000 | ||
| |||||
نام و مشخصات خودروی وارداتی | رنگ | ساخت سال 2009 | ساخت سال 2010 | ||
بامو 740I | متالیک | 2,050,000,000 | - | ||
بامو LI 740 | متالیک | 2,350,000,000 | - | ||
بامو I 730 | متالیک | - | - | ||
بامو LI 730 | متالیک | 1,300,000,000 | - | ||
بامو 630 سقف فلزی | متالیک | 1,250,000,000 | 1,450,000,000 | ||
بامو 630 سقف کروک | متالیک | 1,700,000,000 | 1,950,000,000 | ||
بامو 330 چهار درب | متالیک | 800,000,000 | - | ||
بامو 330 کروک | متالیک | 1,300,000,000 | - | ||
بامو 330 کوپه | متالیک | - | - | ||
بامو 325 بدون آپشن چهار درب | متالیک | 750,000,000 | - | ||
بامو 325 با آپشن چهار درب | متالیک | 850,000,000 | - | ||
بامو 325 کروک | متالیک | 1,200,000,000 | - | ||
بامو 325 کوپه | متالیک | - | - | ||
بامو 320 بدون آپشن چهار درب | متالیک | 700,000,000 | - | ||
بامو 320 با آپشن چهار درب | متالیک | 800,000,000 | - | ||
بامو 320 کروک | متالیک | 000,000,900 | - | ||
بامو 320 کوپه | متالیک | - | - | ||
بامو 3 X فول با کولر دیجیتال 5,2 لیتر | متالیک | - | 000,000,900 | ||
بامو 3 X فول با کولر دیجیتال 3 لیتر | متالیک | 1,090,000,000 | 1,180,000,000 | ||
بامو 3 X ساده 5,2 لیتر | متالیک | 800,000,000 | - | ||
بامو 3 X ساده 3 لیتر | متالیک | 950,000,000 | - | ||
بامو 530I فول با کولر دیجیتال | متالیک | 1,250,000,000 | - | ||
مرسدس بنز C 350 | متالیک | 1,280,000,000 | - | ||
مرسدس بنز C 280 | متالیک | 1,100,000,000 | - | ||
مرسدس بنز C 200 کلاسیک | متالیک | 750,000,000 | 850,000,000 | ||
مرسدس بنز C 200 الگانس | متالیک | 900,000,000 | 980,000,000 | ||
مرسدس بنز C 200 اونگارد | متالیک | 920,000,000 | 1,000,000,000 | ||
مرسدس بنز C 230 الگانس | متالیک | 960,000,000 | 1,060,000,000 | ||
مرسدس بنز C 230 اونگارد | متالیک | 1,000,000,000 | 1,070,000,000 | ||
مرسدس بنز S 350 اتاق معمولی تیپ 1 | متالیک | 1,500,000,000 | - | ||
مرسدس بنز S 350 اتاق بزرگ | متالیک | 2,000,000,000 | 2,500,000,000 | ||
مرسدس بنز CLS 350 ساده | متالیک | 1,400,000,000 | - | ||
مرسدس بنز CLS 350 فول با کولر دیجیتال | متالیک | 1,750,000,000 | 2,250,000,000 | ||
تویوتا کرولا CLI | متالیک | 360,000,000 | - | ||
تویوتا کرولا XLI | متالیک | 400,000,000 | - | ||
تویوتا کمری LE فول با کولر دیجیتال | متالیک | 360,000,000 | - | ||
تویوتا کمری LE ساده | متالیک | 435,000,000 | - | ||
تویوتا کمری GL دندهای | متالیک | 380,000,000 | - | ||
تویوتا کمری GL اتوماتیک | متالیک | 420,000,000 | - | ||
تویوتا کمری GLX با سنروف | متالیک | 450,000,000 | - | ||
تویوتا کمری GLX بدون سنروف | متالیک | 410,000,000 | - | ||
تویوتا کمری SE دندهای | متالیک | 460,000,000 | - | ||
تویوتا کمری SE اتو ماتیک | متالیک | 460,000,000 | - | ||
تویوتا پرادو GX 2 درب ساده به اسقف | متالیک | 540,000,000 | - | ||
تویوتا پرادو GX 2 درب فول با کولر دیجیتال و ABS وسقف دیجیتال | متالیک | 620,000,000 | - | ||
تویوتا پرادو GX 4 درب ساده | متالیک | 580,000,000 | - | ||
تویوتا پرادو GX 2 درب فول با کولر دیجیتال و ABS وسقف دیجیتال | متالیک | 620,000,000 | - | ||
تویوتا پرادو VX 2 درب ساده | متالیک | 650,000,000 | 800,000,000 | ||
تویوتا پرادو VX 2 درب فول با کولر دیجیتال | متالیک | 720,000,000 | 870,000,000 | ||
تویوتا پرادو VX 4 درب ساده | متالیک | 700,000,000 | 850,000,000 | ||
تویوتا پرادو VX 4 درب فول با کولر دیجیتال با زاپاس پشت | متالیک | 730,000,000 | 940,000,000 | ||
تویوتا پرادو 8 سیلندر زاپاس زیر VX | متالیک | - | ورود ممنوع | ||
تویوتا پرادو 6 سیلندر زاپاس زیر VX | متالیک | - | ورود ممنوع | ||
تویوتا لندکروز GXR 8 سیلندر | متالیک | - | ورود ممنوع | ||
تویوتا لندکروز VXR 6 سیلندر فول | متالیک | - | 940,000,000 | ||
تویوتا لندکروز ساده 6 سیلندر VXR | متالیک | - | 880,000,000 | ||
سیتروئن C5 فول با کولر | متالیک | 560,000,000 | - | ||
سیتروئن C5 ساده | متالیک | 340,000,000 | - | ||
پاجرو 2 درب فول 6 سیلندر | متالیک | - | 870,000,000 | ||
پاجرو 4 درب فول 6 سیلندر | متالیک | - | 830,000,000 | ||
هیوندا سوناتا 4 سیلندر ساده | متالیک | 389,000,000 | - | ||
هیوندا سوناتا فول با کولر دیجیتال | متالیک | 419,000,000 | - | ||
هیوندا سوناتا 6 سیلندر ساده دندهای | متالیک | موجود نیست | - | ||
هیوندا سوناتا 6 سیلندر فول با کولر دیجیتال | متالیک | موجود نیست | - | ||
هیوندا آزارا ساده | متالیک | موجود نیست | - | ||
هیوندا آزارا فول با کولر دیجیتال | متالیک | 498,000,000 | 498,000,000 | ||
هیوندا سانتافه اتوماتیک | متالیک | 529,000,000 | 529,000,000 | ||
هیوندا سواری کوپه | متالیک | 400,000,000 | 400,000,000 | ||
هیوندا جنسیس فول | متالیک | - | 779,000,000 | ||
سواری توسان مونو اتوماتیک | متالیک | 399,000,000 | 399,000,000 | ||
سواری سراتو 2000 سی سی اتوماتیک | متالیک | - | 347,000,000 | ||
سواری سورنتو 3300 سی سی اتوماتیک | متالیک | 497,000,000 | - | ||
سواری کارنیوال 2700 سی سی اتوماتیک | متالیک | 447,000,000 | - | ||
سواری کارنز 2000 سی سی اتوماتیک | متالیک | - | 385,000,000 | ||
سواری کارنز 2000 سی سی دندهای | متالیک | 345,000,000 | 345,000,000 | ||
سواری اپیروس 3800 سی سی اتوماتیک | متالیک | 537,000,000 | - | ||
سواری اسپورتیج 2700 سی سی اتوماتیک | متالیک | 387,000,000 | 387,000,000 | ||
سواری اپتی ما 2700 سی سی اتوماتیک | متالیک | 427,000,000 | - | ||
سواری موهاوی 3800 سی سی اتوماتیک | متالیک | - | 667,000,000 | ||
سواری موهاوی 4600 سی سی اتوماتیک | متالیک | - | 697,000,000 | ||
هرچند که در شرایط فعلی احتمال بازگشت قیمتهای قبلی بسیار ضعیف است و به نظر میرسد که دیگر باید آن قیمتها را به تاریخ بسپاریم، اما مردم ما هیچگاه آن روزهای نهچندان دور را فراموش نکردهاند و هرگز فراموش نخواهند کرد که چه کسی مسبب تمامی این مشکلات و مشکلات چهبسا بزرگتر در تمامی ارکان اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و... در کشورمان بود. چه جانهایی که به علت ضعف ایمنی خودروهای داخلی به تباهی رفت و چه خانوادههایی که به علت در دسترس نبودن خودروهای استاندارد، داغدار شدند. چه سرمایهها که در این مملکت خرج تعمیرات بیپایان خودروهای بیکیفیت میشود و چه رنجها که مردم ما در این خودروهای قدیمی و نامناسب میبرند...
یادآوری آن روزها برای ما بسیار واجب است. به این دلیل که فراموش نکنیم تا همین چند سال قبل چه انتخابهایی داشته و اکنون چه انتخابهایی داریم. هرچند که شرایط آن دوران هم چندان در شأن مردمان ما نبود و لیاقت ایران و ایرانی بسیار بالاتر از این حرفهاست. چرا برای یک ایرانی، خودروهایی که در همه مناطق جهان در زمره خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت به شمار میروند، خودروهایی لوکس و فوق لوکس محسوب میشوند؟ چرا برای یک ایرانی از قشر متوسط امکان سوار شدن بر خودروهایی که حداقل استانداردهای روز دنیا را داشته باشند، عملاً غیرممکن است؟ چرا یک ایرانی نمیتواند به اندازه کار و تلاشی که انجام میدهد، از امکاناتی مانند خودرو، مسکن، تفریحات و ... بهرهمند شود؟ این سؤال و هزاران سؤال دیگر، سؤالاتی هستند که مردم بهحق از مسئولان دارند و باید مسئولان به آنها پاسخگو باشند.
بههرحال، امیدواریم که هر چه سریعتر در کشور ما شرایطی فراهم گردد که همه هموطنانمان بتوانند به آنچه استحقاق آن را دارند دست یابند و بهطور ویژه امیدواریم که روزی برسد که دیگر خودروهای اقتصادی سایر ممالک، برای مردم کشور ما رؤیایی دستنیافتنی نباشند و همگان توانایی سوار شدن خودروهایی بهروز، ایمن، باکیفیت و استاندارد را داشته باشند.