دانگ فنگ H30 Cross محصول جدید ایران‌خودرو

اگر در چند وقت اخیر به بیلبوردهای ایران‌خودرو در شهرهای بزرگ نگاهی انداخته باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که ایران‌خودرو قصد عرضه یک محصول چینی جدید را دارد. این خودروی جدید دانگ فنگ H30 نام دارد و نام کامل آن در چین دانگ فنگ Fengshen H30 Cross است. دانگ فنگ یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی است که همکاری‌های گسترده‌ای با خودروسازان مطرح جهانی از جمله پژو-سیتروئن، نیسان، هوندا، کیا موتورز و … دارد. این خودروساز ید طولایی نیز در ساخت خودروهای سنگین دارد که در گذشته محصولات سنگین آن توسط سایپا دیزل عرضه می‌شد و انتقادات فراوانی را درزمینهٔ کیفیت برانگیخته بود. پیکاپ ریچ نیز دیگر محصول دانگ فنگ است که همچنان توسط پارس‌خودرو عرضه می‌شود.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

اما امروز دانگ فنگ یک مینی کراس اوور را به خطوط تولید ایران‌خودرو فرستاده است تا بخت خود را در بازار سواری‌های کشورمان نیز امتحان کند. البته H30 تنها محصول دانگ فنگ برای ایران‌خودرو نیست، بلکه یک سدان با نام S30 نیز که دارای پلتفرمی مشترک با H30 است، در برنامه تولید ایران‌خودرو قرار دارد. این دو خودرو در سال 2011 وارد بازار چین شده و تا کنون یک بار مورد فیس‌لیفت قرار گرفته‌اند.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

قطعاً H30 بهترین محصول دانگ فنگ نیست. در واقع یکی از ارزان‌قیمت‌ترین و ضعیف‌ترین تولیدات دانگ فنگ است که احتمالاً تنها دلیلی که می‌توان برای ساخت این خودرو بیان کرد، قیمت پایین آن است. این در حالی است که دانگ فنگ توانایی ساخت خودروهای به‌مراتب بهتری را نیز دارد که مدل A9 که اخیراً رونمایی شد از جمله مدل‌های قابل‌تأمل دانگ فنگ است.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

پیشینه:
پیشینه دانگ فنگ H30 Cross به نسل اول سیتروئن الیزه باز می‌گردد. در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم سیتروئن تصمیم گرفت که با همکاری دانگ فنگ، یک محصول ارزان‌قیمت و مخصوص بازار چین بر پایه محصولات آن روز خود طراحی کند. حاصل این همکاری، نسل اول سیتروئن الیزه بود که از پلتفرم و متعلقات فنی محصولات آن زمان پژو-سیتروئن، از جمله موتور TU5 بهره می‌برد. این خودرو در چین با موفقیت نسبی مواجه شد، به‌طوری که سیتروئن متقاعد شد که نسل دوم آن را با نام C-Elysee در سایر بازارها، از جمله اروپای شرقی و آفریقا عرضه کند. اما در همان سال‌ها که نسل اول الیزه بر روی خطوط تولید دانگ فنگ قرار داشت، این کمپانی تصمیم گرفت که محصولاتی تحت برند خودش را بر پایه پلتفرم آن تولید کند. در نهایت یک سدان با نام S30، یک هاچ‌بک با نام H30 و یک کراس اور با نام H30 Cross در سال‌های 2010 و 2011 رونمایی شده و وارد بازار شدند.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

طراحی
تجربه خودروسازان بزرگ کشورمان یعنی ایران‌خودرو و سایپا، ثابت می‌کند که هرچقدر که یک پلتفرم قدیمی را بزک کنید، باز هم نمی‌توانید از آن خودرویی به‌روز و زیبا درآورید. دانگ فنگ H30 Cross نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، پلتفرم اصلی این خودرو به سال‌های اولیه قرن جاری باز می‌گردد که در آن زمان نیز پلتفرمی مدرن و عالی نبوده است. در نتیجه ظاهر این خودرو بیشتر شبیه به خودروهایی است که حدوداً 10- 15 سال قبل تولید می‌شدند، نه یک خودروی مدرن و به‌روز. اما مسئله اینجاست که هیچ‌کدام از خودروهایی که در رنج قیمتی H30 قرار دارند، در این زمینه برتری خاصی نسبت به آن ندارند! البته لازم به ذکر است که یک فیس‌لیفت در سال 2013 بر روی این خودرو انجام شده که کمی شرایط را بهتر کرده است. اما همچنان نمی‌توان به طراحی H30 امتیاز بالایی داد.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

همان‌طور که خودروسازان ایرانی در ساخت وانت از هر خودرویی مهارت دارند، چینی‌ها هم علاقه عجیبی به تبدیل انواع خودروها به کراس اور دارند! دانگ فنگ H30 Cross نیز در واقع همان هاچ‌بک H30 است که کمی از سطح زمین ارتفاع پیدا کرده است. در نتیجه باید توقعمان را از این خودرو در حد یک هاچ‌بک مرتفع پایین بیاوریم. البته اگر از این دید به H30 نگاه کنیم، قطعاً متوجه نکات مثبتی نیز می‌شویم. از جمله اینکه فضای بار و سرنشین آن به‌مراتب از هاچبکی مانند پژو 206 بهتر است. با این وجود، آن‌قدر بزرگ نیست که در هنگام رانندگی با آن در شهرهای شلوغ دچار مشکل شویم.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

در اولین نگاه به دانگ فنگ H30، ضربه‌گیرهای پلاستیکی سیاه رنگی را می‌بینیم که دور تا دور خودرو را پوشش داده‌اند. این استفاده انبوه از ضربه‌گیرها، هرچند که آسیب زیادی به ظاهر خودرو زده است، اما می‌توان تا حدودی آن‌ها را برای حفظ رنگ بدنه خودرو، آن‌هم در کشور ما که وجود رنگ شدگی بر روی بدنه می‌تواند باعث افت قیمت شدید خودرو شود، توجیه کرد.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

یکی از نکاتی که در طراحی دانگ فنگ H30 Cross به‌عنوان یک ضعف می‌توان اشاره کرد، طرح دایره‌ای چراغ‌های مه شکن جلو است که نه‌تنها سنخیتی با سایر اجزای خودرو ندارد، بلکه می‌توان گفت که تا حدودی توی ذوق می‌زند.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

در بخش عقب نیز چراغ‌های عقب که تا سقف کشیده شده‌اند، جدا از اینکه ما را به یاد طرح چراغ‌های عقب ولوو می‌اندازند، باز هم تناسبی با سایر اجزای خودرو در آنها دیده نمی‌شود. اما اگر یک بار دیگر به برچسب قیمتی این خودرو دقت کنیم، می‌توانیم این نکات را نیز قابل اغماض بدانیم.


مشخصات فنی:
به نظر می‌رسد دلیلی که ایران‌خودرو دانگ فنگ H30 را برای تولید انتخاب کرده است، شباهت‌های فنی آن به خودروهای فعلی ایران‌خودرو، خصوصاً پژو 206 بوده است. در واقع به دلیل اینکه پلتفرم دانگ فنگ H30 و S30 برپایه پلتفرم قدیمی پژو-سیتروئن طراحی شده است، اشتراکات بسیاری در قطعات و بخش‌های مختلف آن با پژو 206 وجود دارد.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، موتور این خودرو همان موتور TU5 است که در پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا عملکرد خود را پس داده است. این موتور با حجم 1600 سی‌سی، توانایی تولید 105 اسب بخار و 142 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. خوشبختانه دانگ فنگ گیربکس اتوماتیک نه چندان هوشمند پژو-سیتروئن، را با یک جعبه دنده اتوماتیک چهارسرعته ساخت کمپانی ژاپنی معتبر AISIN جایگزین کرده است. در نتیجه قدرت موتور به چرخ‌های جلوی دانگ فنگ H30 Cross منتقل شده و بیشینه سرعت آن طبق اعلام دانگ فنگ به 171 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن به 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. لازم به ذکر است که طبق کاتالوگ های رسمی ایران خودرو، شتاب صفر تا صد این خودرو 12.5 ثانیه و بیشینه سرعت آن 183 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و مصرف سیکل ترکیبی نمونه ایرانی 7.04 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.


سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی دوگانه مستقل می‌باشد.

ایمنی:
متأسفانه ما نتوانستیم هیچ گونه نتیجه‌ای از تست تصادف دانگ فنگ H30 Cross بیابیم. از نظر تجهیزات ایمنی این خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب، سیستم ترمز ABS+EBD، ستون فرمان جذب‌کننده انرژی، سنسور دنده عقب، سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت می‌باشد. کمربند های ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیکس و قفل کودک درب های عقب از سایر تجهیزات ایمنی این خودرو می باشند.


تجهیزات:
تجهیزات این خودرو عبارت‌اند از:
رینگ آلومینیومی 16 اینچی، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، کامپیوتر سفری، چراغ‌های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم‌کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرم‌کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچه‌ای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به پخش CD، MP3 و USB دارای 6 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور 6.5 اینچی لمسی به همراه GPS و دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل های تصویری، هندزفری بلوتوث، اسپویلر عقب، صندلی های تاشو عقب و کنسول میانی صندلی های جلو.

Dongfeng H30 Cross
Dongfeng H30 Cross

قیمت و وضعیت بازار:
هنوز قیمت رسمی این خودرو توسط ایران خودرو اعلام نشده است، اما بر اساس شنیده‌ها، دانگ فنگ H30 با گیربکس اتوماتیک در ایران 43 میلیون و 900 هزار تومان قیمت خواهد داشت. این بدین معناست که این خودرو ارزان‌ترین کراس اور بازار داخلی ما لقب خواهد گرفت. همچنین این خودرو یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای افرادی خواهد بود که قصد خرید یک خودروی دنده اتوماتیک را دارند.


در بازار ما و در شرایط فعلی، این خودرو رقبایی مانند لیفان ایکس 50، هاوال M4، فاو D60 و چانگان CS35 را در برابر خود می‌بیند که هیچ‌کدام از آنها نه از نظر فنی برتری ویژه‌ای نسبت به دانگ فنگ H30 دارند و نه از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش گسترده ایران‌خودرو بهره می‌برند. برخورداری از موتور TU5 که سالهاست در کشور ما امتحان خود را پس داده است و تعمیرکار و قطعات آن به راحتی در دسترس است، نیز می‌تواند یکی دیگر از مزایای دانگ فنگ H30 Cross در برابر رقبا باشد. هرچند که این موتور در سالهای اخیر با افزایش داخلی سازی و استفاده از قطعات نامرغوب چینی، دچار افت شدید کیفیت شده است و دیگر توانایی‌های بالای TU5 های اولیه فرانسوی را ندارد.


در نهایت به عنوان سخن پایانی می‌توان گفت که در شرایط فعلی بازار، در صورتی که قیمت بیان شده برای این خودرو حفظ گردد و با توجه به علاقه مردم کشورمان به خودروهای دنده اتوماتیک و کراس اوورها و نمایندگی‌های فروش پرتعداد ایران‌خودرو، می‌توان شانس بیشتری برای موفقیت دانگ فنگ H30 Cross نسبت به رقبایی که در بالا از آن‌ها نام بردیم را قائل بود. هرچند که ترکیب پلتفرم قدیمی فرانسوی، طراحی چینی و موتور TU5 ایرانی ترکیب چندان امیدوارکننده‌ای نیست و تا حد زیادی باعث نگرانی ما می‌شود.

درباره نویسنده

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

531 دیدگاه

  1. گلناز
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هموطن های عزیز ، میشه بگین ماشین خوبیه یا خیر ؟! تصمیم دارم برای پسرم بخرم ، به ماشین های ایران خیلی اشنایی ندارم ،

    پاسخ
    1. ایلیا
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      خواهر من کلا ماشین های چینی بازار خوبی به هنگام فروش ندارند این ماشین هم چینی هست و هنوز امتحان خود را پس نداده بهتر است در این رنج قیمت ساندرو استپ وی شرکت پارس خودرو خریداری کنید هر وقت هم خواستید بفروشید افت قیمت ندارد

      پاسخ
  2. امیر حسین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    در جواب دوستمون که در مورد رهیاب مشکل داشت برسی کنه ببینه درگاه کارت حافظه رو درست انتخاب کرده باید درگاه بالا رو جا بزاره نه پایین که مربوط به ملتی مدیا میشه

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان تحویل دی و بهمن ماشین گرفتن؟قیمت تمام شده چقدر شد ؟منتظر پاسخاتونم

    پاسخ
  4. mahdi
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من تحویل بهمن هستم هنوز از دعوتنامه خبری نیست چه برسه به تحویل ماشین دوست عزیز

    پاسخ
  5. محمدرضا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان عزیز.بنده مهندس مکانیک هستم تو یکی از نمایندگی های کرمان کار میکنم.این ماشین فوق العاده اشغاله آگه کسی قصد خرید داره نخره.مشکل گیربکس داره تو دنده قفل میکنه.گیبرکسش برقیه.موتورش برا این ماشین ضعیف.خداوکیلی میگم نخرید اگه دوست داشتید برید یه سر به نمایندگی ها بزنید خودتون میبینید

    پاسخ
  6. مسعود
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    با سلام من این ماشین را در 95/10/15تحویل گرفتم و در 96/02/05پس از 6000کیلومتر استفاده فروختم از نظر امکانات خیلی خوبه مثل سانروف .دوربین و سنسور عقب .بلوتوث . مانیتور . کامپیوتر سفری. gps . ریموت کنترل از روی فرمان. 4ایربگ . تنظیم 4حالته فرمان .و 6حالته صندلی .اتاق بسیار جادار و راحت
    ولی از نظر فنی بسیار ضیعف شامل زیر و بند و مخصوصا فرمان بسیار سفت.مصرف سوخت در شهر بسیار بالا .شتاب و سرعت ضیعف. توی جاده صدای هوهوی باد میده
    از نظر ظاهر هم چون بخاطر شکل خاصی که داره متفاوت از بقیه ماشینهاست و در کل قابل پسنده
    از نظر لوازم بسیار گران و کمیاب ( جلو پنجره 450 هزار تومان خریدم)ترمز absخراب شد حدود 2ماه طول کشید تا قطعش را نمایندگی آورد.
    در کل از نظر ظاهر و امکانات و قیمت مناسب خوبه . و از نظر فنی و قدرت موتور خوب نیست حالا اگر کسی میخواد بخره ببینه از ماشین چی میخواد ظاهر یا فنی و بعد انتخاب کنه.
    50900000 خریدم و 45000000 فروختم +هزینه محضر و یه تصادف کوچیک 7.5میلیون هم ضرر دادم .با تشکر از پدال

    پاسخ
    1. هومنض
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      دادش با ماشین تصادف کردی به قیمت بازار آزاد هم خریدی بعد 6000 کیلومتر می خواستی سود هم بکنی؟؟؟ جالبه که با تصادف و 3 ماه مصرف باز هم بالاتر از قیمت صفر کارخانه فروختی!!!!
      تنظیم صندلی 8 حالته است و قطعات گران هم هر ماشین در ابتدا قطعاتش گران است شما بیا تسمه تایم اچ 30 رو با ال 90 اتومات یا ساندرو مقایسه کن ببین کدون گرون تره جلو پنجره 450 تومنی رو هم بهت انداختن
      موتور TU5 با هزینه کم و مصرف پایین و قطعات کم هزینه و موجود رو با ال90 یا سندرو پرهزینه که اگه خدایی نکرده مشکلی براش پیش بیاد نه قطعه داره نه تعمیرکار و نه مشتری مقایسه نکن این همه ماشین از 206 و 207 و 405 و پرشیا با موتور TU5 برای اثبات قدرت و هزینه کم کافی نیست.
      من 7 ماهه اچ 30 دارم با 2 تا ساندرو هم عوض نمی کنم واقعا ماشین عالی تو رنج قیمتیش بی نظیر
      توصیه می کنم برای همه با این امکانات و قیمت ماشین پیدا نمی کنید
      4 تا ایربگ ،اتومات ژاپن، سانروف ، مانیتور ، دوربین، تهویه اتومات و….
      جالبه الان با 700 تومن کروز فابریک هم براش امده دیگه چی می خوای از ماشین با 46 تومن و همه اینا و موتور فرانسه خوب چون طراحی چینیه بده بخدا ضخامت ورق ها درب و کاپوت از 405 و 206 بیشتره

      پاسخ
  7. مسعود
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    و در کل برای افرادی که زیاد از ماشین استفاده نمیکنن و استفاده روزمره زیاد ندارن و کمتر از خونه میارن بیرون ماشینه خوبیه ولی برای کسی مثل من که زیاد از ماشین استفاده میکنه و استفاده روزمره داره زیاد ماشین مناسبی نیست
    ودر کل الان هم که فروختم پشیمانم چون هر چقدر گشتم با این قیمت هیچ ماشین اتوماتیک دیگه ای توی بازار نیست البته به غیر از ال90اتومات

    پاسخ
  8. Babak
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    نقد و بررسی H30 cross بصورت تخصصی :
    موتور TU5 با 105 اسب بخار هرچند شما را شگفت زده نخواهد کرد ولی اگر معتاد به رفتارهای غیر طبیعی و روان پریش نباشید با پشتوانه گیربکس با کیفیت و ویژه منوال اتوماتیک AISAN ژاپن شرمنده تان هم نمیکند. این گیربکس با مدیریت صحیح قدرت و سرعت بالای تعویض دنده که در گیربکسهای CVT یک رویاست میتواند تا حد قابل توجهی عدم تناسب قدرت موتور و وزن بدنه را پوشش دهد. کیفیت بدنه بالای متوسط بوده و اگر ایرانخودرو حرکت شگفت انگیزی در مونتاژ بدنه این خودرو نزند میتوان انتظار خودرویی با کیفیت را در تزئینات داخلی و عملکرد قطعات داشت.سیستم تعلیق خوب و رینگهای 16 اینچ شما را در کنترل خودرو حمایت میکند و فقط با توجه به اینکه این خودرو استانداردی بین خودروهای سدان و (اس یو وی) دارد مراقب رفتار خودرو در ترمز های ناگهانی باشید کمی منحرف میشود. بطور کلی مجموع عملکرد و ظاهر این خودرو با توجه به استفاده از پلت فرم پژو 308 بیشتر اروپائیست و خیلی شرایط خودرو های شرقی با مجموعه ای از ال ای دی های رنگارنگ و دکمه های بی کاربرد و رنگی را ندارد. به دیگر سخن خودرویی با کیفیت بالای متوسط و تقریبا به روز با پشتوانه خدمات پس از فروش ایرانخودرو در اختیار شماست. در خصوص کروز هم که یکی از دوستان اشاره کرده بود نصب این قطعه سبب ابطال گارانتی برق خودرو خواهد شد.
    موفق باشید.

    پاسخ
    1. سلار
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      ایران خودرو جایی نمی ره که آب برده زیر پاش اون جنس چینی

      پاسخ
  9. سلار
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خوب همون را نا را اتوماتیک میکردیم چی میشد

    پاسخ
  10. ایلیا
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    طبق گزارش سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد کشور، ام وی ام ۳۱۵ در این چند وقته رشد کیفی را نداشته است و همچنان در رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، جایگاه دو ستاره ای خود را حفظ کرده است. ولی جای سوال دارد که با توجه به سبک مونتاژ دانگ فنگ H30 کراس، چرا ایران خودرو نتوانسته در بحث مونتاژ و داخلی سازی، ام وی ام ۳۱۵ مدیران خودرو را کنار بزند؟!
    با اینکه H30 کراس هم با دو ستاره کیفی در تیر ماه سال جاری تولید شده است، اما دو پله پایین تر از ام وی ام ۳۱۵ قرار گرفته و در جایگاه ۱۵ جدول کیفی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان است.
    دانگ فنگ H30 کراس به عنوان یک هاچبک کراس مونتاژ داخل که داخلی سازی بالایی را دارد و گیربکس اتوماتیک منطقی روی آن نصب شده است، بیشتر به خاطر عدم وجود دقت کافی در خط تولید مونتاژ ایران خودرو، مشکلاتی را برای برخی مالکان ایجاد کرده است. طبق گزارش تفکیکی ISQI، عدم موفقیت H30 کراس در بحث کیفیت بیشتر به خاطر خطای مونتاژی ایران خودرو است .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x