معضل باتریهای لیتیوم یونی که آتش میگیرند
باتریهای لیتیوم یونی این روزها در جای جای زندگی ما حضور دارند، آنها به روشن شدن موتورهای بوئینگهای ۷۸۷ کمک میکنند، انرژی مورد نیاز لپ تاپهای به عنوان مثال شرکت دل را تأمین میکنند و همچنین به شما کمک میکنند تا در طور روز از سامسونگ گلکسی نوت ۷ خود استفاده کنید.
نقطه مشترک همهٔ این شرکتها چیست؟ باتریهای لیتیوم یونی آنها همه آتش گرفتهاند!
سامسونگ آخرین نمونه از این سری است که ظاهراً باتریهایش با مشکلات زیادی این روزها روبرو هستند. پس از تمامی اتفاقاتی که همه شما از آن حتماً با خبر هستید، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا طی بیانیهای از تمامی مالکان گوشیهای گلکسی نوت ۷ سامسونگ درخواست کرد تا به هیچ وجه از گوشیهای خود استفاده نکنند. این کمیسیون در حال حاضر در پی بحث و رایزنی با سامسونگ میباشد. طبق گزارش وب سایت بوستون گلوب، این کمپانی کرهای اعلام کرده قصد دارد در فراخوانی گسترده تمامی ۲.۵ میلیون دستگاه از این گوشی که در سراسر جهان توزیع شده است را جمع آوری نماید.
طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در ژانویه سال ۲۰۱۳، بوئینگ ۷۸۷ های دریم لاینر در ژاپن و بوستون مشکلاتی با باتریهای لیتیوم یونی خود داشتند که منجر به ایجاد آتش سوزی در یک فروند ۷۸۷ و آسیب به یکی دیگر که آن را مجبور به فرود اضطراری کرد شد. همچنین، همان گونه که در یک مقاله تکنولوژی دانشگاه MIT نیز به آن اشاره شده بود، در سال ۲۰۱۳ سه دستگاه تسلا مدل اس به دلیل آسیب دیدن پک باتریهای لیتیوم یونیشان آتش گرفتند. از آن حادثه به بعد تسلا طراحی پک باتریهای خود را برای جلوگیری از وقوع حوادث آتی تغییر داده است. و در سال ۲۰۰۶، طبق گزارش نشریهٔ Gizmodo، شرکت دل فراخوانی را برای ۴.۱ میلیون لپ تاپ ساخت خود صادر کرد. دلیل این فراخوان آتش گرفتن یکی از این لپ تاپها طی کنفرانسی در کشور ژاپن به دلیل وجود مشکلاتی در ساخت آن بود.
اگر این موارد تاکنون توجه شما را به طور کامل جلب نکرده است، ببینید کیاچو هو، مؤسس شرکت SolidEnergy Systems، یک استارت آپ مرتبط با تکنولوژی باتریها در مصاحبهاش با بوستون گلوب چه میگوید:
یک باتری واقعاً مانند یک بمب است.
چگونه چنین ادعایی مطرح میشود؟ یک باتری لیتیوم یونی در صورت که طراحی یا مونتاژ آن به درستی صورت نپذیرفته باشد، موجب ایجاد اتصال کوتاه میشود که آن نیز به نوبهٔ خود میتواند منجر به ایجاد انفجار شود. طبق گزارش بوستون گلوب، در یک باتری لیتیوم یونی، الکتریسیته از طریق یک مایع قابل اشتعال مانند اتیلن کربنات جریان پیدا میکند. علاوه بر این، الکترودهای باتری در صورتی که در معرض حرارت قرار بگیرند میتوانند اکسیژن آزاد کنند. اکنون تصور کنید به خاطر یک مشکل کوچک در کارخانه، در یک باتری اتصال کوتاه به وجود بیاید. این اتصال کوتاه موجب ایجاد حرارت آنی میشود، که در نتیجه باعث آزاد شدن اکسیژن میشود و آن هم با آن مایع قابل اشتعال ترکیب میشود. اجازه دهید حرارت به اندازه کافی بالا برود و در نهایت صدای انفجار شدیدی را خواهید شنید.
بنابراین آیا شما باید در خانه محلی امن را برای سالم ماندن از انفجارهای باتریهای لیتیوم یونی بسازید؟ دونالد سادووی، استاد دانشگاه MIT اعتقاد دارد نیازی به انجام این کار نخواهد بود.
منبع: forbes