موتور دیزل نمرده است!

سه‌شنبه 28 شهریور 1396 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
Continental_Exhaust_Clean
غول خودرویی آلمان، کانتیننتال برخلاف نظر خیلی‌ها اعتقاد دارد موتور دیزل آینده‌ای دارد.این ادعای بزرگ از آنجایی شروع شد که کانتیننتال از تکنولوژی...
تبلیغات

غول خودرویی آلمان، کانتیننتال برخلاف نظر خیلی‌ها اعتقاد دارد موتور دیزل آینده‌ای دارد.

این ادعای بزرگ از آنجایی شروع شد که کانتیننتال از تکنولوژی دیزل الکتریکی فوق تمیز (Super Clean Electrified Diesel) رونمایی کرد که ادعا می‌شود میزان انتشار اکسید نیتروژن (NOX) موتورهای دیزل را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

خوزه آویلا، مدیر بخش پاورترین (به قسمت‌هایی که باعث انتقال نیرو از موتور به اکسل می‌شوند Powertrain گفته می‌شود) و عضو هیئت‌مدیرهٔ کانتیننتال دراین‌باره می‌گوید:

موتور دیزل همچنان نقش مهمی در رفع نیازهای حمل‌ونقل در آینده خواهد داشت. پس برای ما حیاتی است تا تکنولوژی‌ای را توسعه دهیم تا آلودگی موتورهای دیزل را به‌شدت کاهش دهد.

مهندسان کانتیننتال به‌منظور رعایت استانداردهای انتشار آلایندگی در اروپا، در قدم اول اقدام به جایگزینی سیستم تزریق سوخت استاندارد خودرو با سیستم تزریق سوخت ریل مشترک پیزو الکتریک مدل PCRs5 شرکت کانتیننتال کرده‌اند. این سیستم در فشار فوق‌العادهٔ 2500 بار (برابر با 2549.25 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع) کار می‌کند و با همکاری سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، در هر چرخه سوخت را در چند مرحله و به مقدار دقیق درون سیلندر تزریق می‌کند. این سیستم مقدار بسیار کمی از سوخت را پس از عمل احتراق به درون سیلندر تزریق می‌کند که پس از رسیدن به کاتالیستی که در پایین معرفی می‌شود، می‌سوزد و همین باعث تسریع در عملیات حیاتی گرم شدن کاتالیست می‌شود. این امر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار مهم است زیرا کاتالیزور برای شروع فعالیت خود باید به حداقل دمای عملیاتی خود برسد.

آزمایش‌های شرکت کانتیننتال نشان می‌دهد که این سیستم زمان گرم شدن را حدود 8 دقیقه کاهش می‌دهد که این امر باعث کاهش 37 درصدی گاز آلایندهٔ NOX می‌شود.

بااین‌حال این سیستم به‌تنهایی کار نمی‌کند، درواقع اگر به‌صورت جداگانه استفاده شود، مصرف سوخت را در حدود 4 درصد افزایش می‌دهد.

برای مقابله با این مشکل شرکت کانتیننتال اولین سیستم هیبریدی سبک 48 ولت جهان را توسعه داده است. این سیستم بر پایهٔ یک استارتر/آلترناتور (دینام) که با تسمه به موتور متصل می‌شود، کار می‌کند. سیستم هیبریدی سبک تنها انرژی ترمز را ذخیره نمی‌کند، بلکه انرژی ذخیره شده در باتری لیتیومی را در موقع شتاب‌گیری در اختیار موتور قرار می‌دهد. به این دلیل که تولید NOX در موتورهای دیزل در موقع شتاب‌گیری در اوج خود قرار دارد، باعث کاهش تولید NOX خواهد شد. این سیستم باعث کاهش 3 درصدی NOX و CO2 خواهد شد.

کاهش 14 درصدی انتشار NOX از طریق کاتالیزور گرم شونده توسط الکتریسیته، به نام Emicat به دست می‌آید. این کاتالیزور پس از گرم شدن به‌سرعت کاتالیزور اصلی را به دمای عملیاتی می‌رساند و اجازه می‌دهد که این سیستم زودتر از یک سیستم معمولی عملیات تبدیل اکسید نیتروژن را آغاز کند. توان مورد نیاز برای گرم کردن Emicat تنها از انرژی ذخیره شده توسط سیستم هیبریدی سبک 48 ولت تأمین می‌گردد. درنهایت سیستم مدیریت پیوسته انرژی (CEM) کانتیننتال، با دریافت اطلاعات وضعیت ترافیک به‌صورت زنده، به خودرو کمک می‌کند تا در حالت بهینه کار کند.

دکتر الیور میوالد، رئیس قسمت فناوری و نوآوری بخش پاورترین کانتیننتال گفت:

زیبایی مدیریت پیوستهٔ انرژی در این است که ما می‌توانیم بهره‌وری انرژی را با تغییر استراتژی رانندگی توسط یک پایگاه داده قابل گسترش افزایش دهیم.

هنگامی‌که واحد کنترل CEM از مسیر پیش رو آگاه است (به لطف سیستم ناوبری و الگوریتم‌های یادگیری) می‌تواند پیش‌بینی کند که خودرو چه زمانی باید بدون گاز دادن رانده شود (همچون سراشیبی‌ها) یا بهترین زمان ذخیره انرژی ترمز چه موقع است، درنتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خواهد شد.

CEM همچنین دارای سیستم کمکی شناسایی چراغ راهنمایی است که می‌تواند پیش‌بینی کند چه موقع چراغ راهنمایی بعدی قرمز خواهد شد. (خواه راننده قادر به دیدن آن باشد و خواه نباشد)

CEM از این اطلاعات برای بهبود زمان راندن بدون گاز، بازیافت انرژی و مدیریت ترمز استفاده می‌کند.

درمجموع، سیستم دیزل الکتریکی فوق تمیز کانتیننتال، باعث کاهش 60 درصدی انتشار NOX و کاهش 4 درصدی مصرف سوخت می‌گردد.

خوزه آویلا گفت:

به زبان دیگر ما مشکلات متضادی که در موتور دیزل وجود داشت را حل کردیم. درنتیجه موتور دیزلی تمیز که آلایندگی آن کمتر از حدود قانونی است نباید مصرف سوخت بیشتری داشته باشد.

Caradvice زمانی را پشت فرمان خودروی آزمایش کانتیننتال صرف کرد آن هم در خارج هانوور.

این خودرو یک فولکس‌واگن گلف بود که به تمام سیستم‌های معرفی شده در بالا مجهز بود و همچنین سیستم اندازه‌گیری میزان آلایندگی نیز روی آن نصب شده بود و نشان داد که واقعاً میزان انتشار NOX را بیش از حداقل مجاز در استاندارد یورو 6 کاهش داده است.

مهندس ژوهانس درشمیل گفت:

کانتیننتال به موتور دیزل اعتقاد دارد و ما می‌گوییم: موتور دیزل نمرده است.

منبع: caradvice

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.