پشت آمپرهای دیجیتالی مدرن بیفایده هستند؟!
با وضع قوانین متعدد در سراسر دنیا برای منع فروش و تردد خودروهای درونسوز طی 10 تا 15 سال آینده، یکی از تکنولوژیها با توجه به استانداردهای صنعت خودرو احتمالاً طول عمر کوتاهی خواهد داشت هرچند شاید بتوان گفت این موضوع از قبل هم کلید خورده است.
ما درباره تکنولوژی پشت آمپرهای دیجیتالی صحبت میکنیم، همان نمایشگر پشت فرمان خودرو که به راننده میگوید سرعتش چقدر است، چقدر بنزین در باک مانده، دمای پیشرانه در چه محدودهای است و...
پشت آمپرها در سالهای پیش بخش مهمی از داشبورد بودند و تلاش برای بیاهمیت جلوه دادن آنها عملی خندهدار محسوب میشد. البته از آنجایی که تکنولوژیهای صنعت خودرو طی چند سال اخیر کاملاً پیشرفت کرده خودروسازان نیز شروع به تولید نمایشگرهای ویژه اما غیرضروری برای نمایش عملکردها و اطلاعات ساده کردهاند.
دو فاکتور در این بخش وجود دارد. یکی اینکه خودروهای تمام الکتریکی بحث امروز دنیای خودرو هستند و تقریباً نیازی به بررسی دورشمار این خودروها وجود ندارد چراکه چنین چیزی اصلاً مدنظر نخواهد بود. فاکتور دوم نیز به پیشرفت تکنولوژی نمایشگر سربالا یا همان هدآپ دیسپلی مربوط میشود که هماکنون میتوان تمامی اطلاعات پشت آمپرها را روی شیشه جلو تاباند و این روش بهتری است.
هماکنون و پیش از آنکه بگویید وجود اطلاعات زیاد روی شیشه جلو احساس خیلی خوبی ایجاد نمیکند باید گفت تسلا مدل 3 نه به پشت آمپرهای دیجیتال مجهز است و نه به هدآپ دیسپلی.
یکی از موارد موردعلاقه پشت آمپرهای دیجیتالی به ظاهر آنها مربوط میشود. شاید خودروسازان برای حذف این تکنولوژی مجبور به بازطراحی کامل کابین محصولات خود شوند. برای مثال کادیلاک اسکالید 2021 را در نظر بگیرید که از صفحهنمایش OLED بزرگی سود میبرد. نصف اطلاعات این نمایشگر به سادگی میتواند روی هدآپ دیسپلی ظاهر شود درحالیکه نیمه دیگر نیز میتواند اطلاعات دیگر را در سیستم اطلاعات سرگرمی نشان دهد.
همین موضوع درباره نسل جدید مرسدس S کلاس و سیستم برجسته MBUX صادق است. مشکلی درباره صفحهنمایش 12.8 اینچی مرکزی وجود ندارد اما پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی چه؟ S کلاس جدید حتی دارای هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده پیشرفتهای است که بسیار جذاب میباشد.
اگر دراینباره فکر کنید خواهید دید که هدآپ دیسپلی حتی در مقایسه با موفقیت بیشتر خودروهای الکتریکی تهدید بالاتری برای نمایشگرهای دیجیتال است زیرا این موضوع به سرعتشمار و دورشمار مربوط میشود. شما همیشه اگر خواهان پشت آمپر دیجیتالی باشید خواهید توانست آن را انتخاب کنید اما پیشرفتهای صورت گرفته در نمایشگرهای سربالا باعث شده است توجیه استفاده مضاعف از دو تکنولوژی سخت باشد.
تکنولوژی هدآپ دیسپلی مدت زیادی است که در صنعت خودرو وجود دارد. نمونههای اولیه این تکنولوژی از اواخر دهه 80 میلادی در محصولات جنرال موتورز بکار رفتند. نیسان نیز چندین سال پیش هدآپ دیسپلی را در 240SX نصب کرد درحالیکه اولین نمایشگر سربالای رنگی نیز در شورولت کوروت C5 و در سال 1998 معرفی شد.
سیستمهای مرسومتر مشابه به نمونههای کنونی نیز در سالهای گذشته پیدا شدند و سیستم هدآپ دیسپلی کادیلاک XLR 2003 نمونه مشهور آن است. البته این ب ام و بود که پیشرفتهای واقعی را در تکنولوژی هدآپ دیسپلی به وجود آورد و آن را در سری 5 کد E60 بکار برد.
پس از آن بود که خودروسازان بیشتری مبادرت به استفاده از این تکنولوژی کردند. این سیستمها میتوانند اطلاعات موردنیاز را روی شیشه جلو نشان دهند. حتی محصولات غیر لوکس زیادی نیز به این تکنولوژی مجهز شدهاند.
اما آیا این تکنولوژی اطلاعات بیش از حد نیاز را نشان میدهد؟ در بحث خط دید راننده بله اینگونه است. البته افرادی که این سیستمها را مهندسی میکنند از چنین چیزی آگاه هستند و یک راهحل واضح آن است که تا زمان فعال نشدن کروز کنترل تطبیقی حداقل اطلاعات را روی شیشه جلو نمایش داد.
بههرحال هدف این است که اطلاعات حیاتی در میدان دید راننده باشد.
مردم معمولاً با تغییرات صنعت خودرو به سرعت تطبیق پیدا میکنند و حذف پشت آمپرهای دیجیتالی نیز میتواند به سرعت از یادها برود. همچنین باز شدن فضا در پشت فرمان موضوع خوبی است.