تولید تانکر 140 متری حامل باتری برای تأمین برق تأسیسات نزدیک دریاها!

پنج‌شنبه 11 خرداد 1402 - 04:30
مطالعه 3 دقیقه
ezgif.com-gif-maker (3)
شرکت ژاپنی پاور ایکس برنامه‌ای عجیب برای تولید یک جایگاه شارژ سیار دارد. این جایگاه شارژ سیار در واقع تانکر 140 متری خواهد بود که باتری هایی با...
تبلیغات

شرکت ژاپنی پاور ایکس برنامه‌ای عجیب برای تولید یک جایگاه شارژ سیار دارد. این جایگاه شارژ سیار در واقع تانکر 140 متری خواهد بود که باتری هایی با ظرفیت انرژی 241 مگاوات ساعت را در دریا حمل خواهد کرد.

ایده تولید این تانکر بسیار ساده است: انرژی تجدید پذیر معمولاً مسافت‌های قابل پیمایش مناسبی را تولید می‌کند بنابراین می‌توان یک کشتی برقی پر از باتری را تولید کرد و از آن برای شارژ سایر زیرساخت‌ها سود برد؛ اما چرا از کابل زیر دریایی برای این منظور استفاده نمی‌شود؟ سؤال خوبی است! پاور ایکس می‌گوید ژاپن با دریاهای عمیق احاطه شده و هر روز نیز زمین‌لرزه‌های شدیدی در آنجا رخ می‌دهد و به همین خاطر استفاده از تانکر بزرگ مشکلاتی همچون ایجاد اختلال در کابل‌های زیر دریایی و صرف زمان زیاد برای تعمیر آن‌ها را رفع می‌کند. همچنین هزینه‌های زیاد مرتبط با ارتباطات ولتاژ بالا کاهش می‌یابند.

این شرکت می‌گوید برای مردی چکش به دست همه‌چیز همانند یک میخ خواهد بود. پاور ایکس چندین شرکت تولید باتری دارد و به همین خاطر است که ساخت کشتی پر از باتری را ایده‌ای خوب می‌داند. 96 ماژول باتری لیتیوم آهن فسفات با ابعادی در حد کانتینرهای استاندارد برای این کشتی در نظر گرفته شده‌اند. البته کنترلرها و واحدهای شارژ نیز همراه باتری‌ها خواهند بود. پروتوتایپ این پروژه که فعلاً با نام باتری تانکر ایکس شناخته می‌شود خیلی در دریا تردد نخواهد کرد. در حقیقت وجود آب برای سیستم‌های حمل‌ونقل برقی یک کابوس محسوب می‌شود بنابراین حداکثر شعاع حرکتی این کشتی قبل از خالی شدن باتری تنها 300 کیلومتر خواهد بود.

پاور ایکس می‌گوید نسخه تولیدی کامل این کشتی شاید حدود 4190 گیگاوات ساعت الکتریسیته را در هر سال و با استفاده از منابع تجدید پذیر حمل کند تا تقاضای برق 100 کیلومتر دورتر را تأمین نماید. در شهر اوموری که زیرساخت‌های برقی مهیا شده شاهد حذف تدریجی فرایند تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی خواهیم بود. این کمپانی می‌گوید اگر 4 کشتی در این مسیر به کار گرفته شوند هزینه حمل‌ونقل انرژی حدود 0.17 دلار به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود. شایان ذکر است هزینه متوسط برق مصرفی خانوارهای ژاپنی حدود 0.25 دلار بوده و بنابراین 0.07 دلار اختلاف در هر کیلووات ساعت بین شرکت‌های تولیدکننده برق از منابع انرژی تجدید پذیر، توزیع و فروش تقسیم خواهد شد.

این کشتی‌ها از مکانیسم‌های کنترل آلایندگی و آتش‌سوزی برخوردار خواهند بود و واضح است که چنین چیزی بسیار حیاتی خواهد بود. نسخه تولیدی کشتی یاد شده بسیار بزرگ‌تر از این پروتوتایپ خواهد بود و قرار است میزان لیتیوم حمل شده در آن 8 برابر بیشتر باشد بنابراین میزان برق تولیدی آن به 2 گیگاوات ساعت می‌رسد که برای تأمین برق حدود 70 هزار خانه آمریکایی‌ها برای یک روز کامل کفایت می‌کند. آتش گرفتن این میزان باتری‌ها می‌تواند یک فاجعه کامل باشد. البته ما این ایده را از نظر زیست‌محیطی کم گیج‌کننده می‌دانیم زیرا حدس می‌زنیم کشتی‌ها بدون استفاده از فولاد کربن خنثی تولید خواهند شد و بنابراین در طول مراحل تولید خود آلایندگی را بر جای خواهند گذاشت. با این وجود پاور ایکس تولید کشتی‌های یاد شده را به‌صرفه می‌داند و زیرمجموعه جدیدی با نام اوشن پاور گرید را تأسیس کرده تا این تکنولوژی را تجاری‌سازی نماید. با تکمیل طراحی پروتوتایپ موردبحث، ژاپنی‌ها به دنبال تولید باتری تانکر ایکس در سال 2025 هستند و تست‌های داخلی و بین‌المللی آن قرار است از سال 2026 آغاز شود. برای این پروژه بیش از 70 میلیون دلار سرمایه جمع شده و پاور ایکس می‌خواهد با برخی شرکت‌ها درباره تجاری‌سازی‌اش همکاری نماید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.