تردد قطار هوایی چین با استفاده از آهنربای دائمی و بدون نیاز به برق
به تازگی مسیر آزمایشی تردد قطار هوایی چین در جنوب این کشور راهاندازی شده و چینیها از این مسیر و قطار به عنوان اولین سیستم ترانزیت ماگلو maglev (سیستم حملونقلی که در آن قطارها بر فراز یک ریل حرکت میکنند و دافعه مغناطیسی از آن پشتیبانی میکند. در این سیستم قطار توسط یک پیشرانه خطی حرکت میکند.) که بجای الکترومگنت ها با استفاده از آهنرباهای دائمی ساخته شده نام میبرند. این مسیر میتواند قطارها را بدون منبع تغذیه و بهصورت نامحدود معلق نگه دارد.
نیواطلس می گوید مزیتهای سیستمهای حملونقل عمومی ماگلو نسبتاً واضح است. این سیستمها تقریباً بیصدا بوده و نیاز کمی به نگهداری دارند. همچنین سیستمهای ماگلو فاقد اصطکاک چرخشی هستند و بنابراین انرژی کمی را برای شتاب گیری نیاز دارند. از طرف دیگر سیستمهای موردبحث در سرویسهای حملونقل با سرعت کم بکار گرفته نمیشوند زیرا انرژی مورد استفاده برای معلق نگهداشتن قطار هوایی چین در مقایسه با مترو یا قطار سبک حدود 15 درصد بیشتر خواهد بود. البته این اضافهبار انرژی معمولاً زمانی دیده میشود که شما از الکترومگنت استفاده کنید.
آهنرباهای دائمی نیروی ربایش خود را بهصورت همیشگی ارائه میکنند و شما میتوانید آنها را از فلزات کمیاب زمین به دست آورید. چین حدود 40 درصد کل منابع شناخته شده از عناصر کمیاب زمین را در اختیار دارد و همسایه آن یعنی ویتنام با سهم حدود 20 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد. چین بیش از هر کشور دیگری این منابع را استخراج میکند و بنابراین در زمینه زنجیره تأمین و فراوری حرف اول را میزند. چند شرکت چینی در سال 2020 حدود 85 درصد عناصر کمیاب فراوری شده را تولید کردهاند.
همه این موارد نشان میدهند قطار هوایی چین که بهصورت آزمایشی راهاندازی شده فقط مختص همین کشور خواهد بود. در حال حاضر تنها 800 متر از این مسیر بهرهبرداری شده است. مسیر موردبحث روی ستونهای فولادی با ارتفاع حدود 10 متر از زمین قرار دارند. قطار بکار گرفته شده هم میتواند 88 نفر را جابجا کند. این قطار تماسی با مسیر بالایی خود ندارد و بیصدا و بدون اصطکاک با حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت پیش میرود. زمانی که تستها به پایان برسند این مسیر به 7.5 کیلومتر گسترش خواهد یافت و حداکثر سرعت آن نیز به حدود 120 کیلومتر در ساعت خواهد رسید. واضح است که تأسیس چنین مسیرهای هواییای باعث کاهش هزینهها روی زمین خواهد شد و گفته میشود هزینه قطار هوایی چین حدود یکدهم مترو خواهد بود. از طرفی قدرت ربایش آهنرباهای بهینه شده با نئودیمیوم در یک قرن کمتر 5 درصد کاهش خواهد یافت و بنابراین طول عمر این تأسیسات میتواند بسیار بالا باشد.