قطارهای هیدروژنی آلستوم در آلمان شروع به سرویس دهی کردند
قطارهای هیدروژنی چهار سال پس از استفاده آزمایشی در کشور آلمان وارد سرویسدهی به مسافران شدند. این قطارها 100 درصد از هیدروژن استفاده میکنند و مزیتهای زیادی دارند. سرویسدهی آزمایشی این قطارها که از سپتامبر 2018 شروع شد و به مدت دو سال ادامه داشت نشان دهنده موفقیت دو نمونه قطار پیشتولیدی Coradia iLint بود. حالا این پروژه بهصورت رسمی وارد سرویسدهی عمومی شده و به 14 قطار طراحی شده توسط مهندسان آلستوم در تأسیسات این شرکت در سالزگیتر آلمان گسترش یافته است. این قطارها توسط وزارت حملونقل این کشور خریداری شدهاند.
مسئولان راهآهن LNVG که از سال 2012 به دنبال جایگزینی برای قطارها و لوکوموتیوهای دیزلی بودند تعهد خود به استفاده از قطارهای هیدروژنی و یا تمام الکتریکی را اعلام کردهاند. همانطور که میدانید قوای محرکه هیدروژنی فقط بخار آب آزاد میکنند و از این نظر آلایندگی خاصی ندارد. این قطارها شعاع حرکتی 1000 کیلومتری دارند و انتظار میرود هر قطار با یک تانک هیدروژن برای 24 ساعت کامل خدمترسانی کند. سرعت حرکت قطارها در شبکه EVB بین 80 تا 120 کیلومتر در ساعت است اما گفته میشود قطارهای هیدروژنی میتوانند حداکثر سرعت 140 کیلومتر در ساعتی داشته باشند.
به گزارش نیو اطلس، تانک هیدروژن این قطارها هر روز در جایگاه ویژهای پر میشود. این جایگاههای ویژه پذیرای تانکهای ذخیرهای 500 بار، 6 کمپرسور و 2 پمپ سوخت هستند. در آینده تولید هیدروژن در سایتهای ویژهای و از طریق الکتریسیته تولیدی با الکترولیز و احیا انجام خواهد شد. در حال حاضر 5 قطار Coradia iLints مشغول سرویسدهی هستند و انتظار میرود باقی قطارها هم تا پایان سال جاری میلادی عملیاتی شوند و جای 15 قطار دیزلی را بگیرند. بر اساس تخمینها، استفاده از این قطارهای هیدروژنی باعث صرفهجویی سالانه 1.6 میلیون لیتر گازوئیل و جلوگیری از آلایندگی 4400 تن دیاکسید کربن خواهد شد.
یکی از مقامات آلمانی میگوید:
این پروژه یک مدل جهانی است. قطارهای هیدروژنی نمونهای عالی از دگرگونی موفقیتآمیز در کشور ماست. به عنوان کشوری که پذیرای انرژیهای تجدید پذیر است، ما در حال ثبت دستاوردی مهم در مسیر رسیدن به هدف کربن خنثی در بخش حملونقل هستیم.
پروژه قطارهای هیدروژنی آلستوم فقط منحصر به یکی از ایالتهای آلمان نیست و قرارداد تأمین 27 قطار نیز با متروی فرانکفورت امضا شده است. همچنین این قطارها در ایتالیا و فرانسه نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این شرکت قبلاً سرویسدهی آزمایشی قطارهای یاد شده در لهستان، هلند، سوئد و اتریش نیز آغاز کرده است.