موتور دوار امگا 1 با آلایندگی نزدیک به صفر و قدرت و گشتاور بیشتر معرفی شد
شرکت آسترون ایرواسپیس موتور دوار امگا ۱ را تولید و معرفی کرده است که با سوختهای مختلف کار میکند و قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای پیستونی متداول دارد و وزن آن نیز بسیار کم است.
ایدههای رادیکال برای موتورهای احتراق داخلی با هدف جایگزینی موتورهای پیستونی چهار زمانه که امروزه داریم، طی سالها آمده و رفتهاند؛ اما این مانع از ظهور ایدههای جدید نشده است.
یکی از مواردی که امسال توجه زیادی را به خود جلب کرده، Omega 1 متعلق به شرکت آسترون ایرواسپیس (Astron Aerospace) است؛ موتوری با طراحی دوار یا چرخشی که از نوع وانکل یا توربین نیست. ادعا میشود که این موتور دوار آلایندگی نزدیک به صفر دارد و از قدرت ویژه (نسبت قدرت به وزن) بالایی بهره میبرد؛ بنابراین در تئوری میتوان از آن برای تامین انرژی خودروها، موتورسیکلتها یا هواپیماها استفاده کرد.
به گزارش اتوکار، موتور دوار امگا ۱ از دو جفت روتور تشکیل شده و هر جفت شامل یک روتور است که روی دیگری قرار دارد. این دو به هم متصل شدهاند، بنابراین در جهت مخالف همدیگر میچرخند. جفت اول «سرد» و دومی «گرم» است. جفت اول به عنوان سوپرشارژر عمل کرده و هوا را وارد محفظه اولیه و سپس داخل جفت عقب میکند که از احتراق و اگزوز مراقبت میکند. سوپرشارژر هوای ورودی را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پیاسآی (psi) فشرده میکند، در مقایسه با فشار پیشرانههای تقویتشده معمولی که ممکن است حدود ۳۵ پیاسآی باشد.
یک واحد موتور دوار امگا ۱ حدود ۱۵/۹ کیلوگرم وزن دارد و ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور با خط قرمز تنظیم شده در ۲۵،۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. در مقایسه، یک موتور بنزینی ۱ لیتری سه سیلندر معمولی حدود ۹۷ کیلوگرم وزن دارد و کمی بیش از ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. افزایش بهرهوری این پیشرانه عمدتاً ناشی از عدم تحمل تلفات داخلی اجتنابناپذیر در موتورهای پیستونی است؛ مانند تلفات پمپاژ و نیرویی که برای کار کردن مکانیزم سوپاپ و هزاران بار در دقیقه فشرده کردن فنرهای سوپاپ لازم است.
موتور دوار امگا ۱ همچنین از اصطکاک ناشی از تعداد زیادی از قطعات متحرک، مانند یاتاقانها، مکانیزم هدایت سوپاپها، پیستونهایی که با سرعت فوقالعاده در سیلندرها بالا و پایین میلغزند و مایع خنککننده که به اطراف پمپاژ میشود، جلوگیری میکند. این پیشرانه با هوا خنک میشود و سوپاپ بشقابی یا فنر سوپاپ ندارد. تنها اجزای متحرک این موتور، قطعات دوار هستند.
در این موتور دوار میل لنگ مانند مدلهای پیستونی وجود ندارد و محوری غیرعادی مانند مدل وانکل ندارد. در عوض، نیرو به طور مستقیم و کارآمد از محور قدرت چرخان منتقل میشود. ویژگی «skip fire» یا «پرش جرقهزنی» راندمان را بهبود میبخشد و اثری مشابه غیرفعال کردن سیلندر در موتورهای پیستونی دارد. موتور زمانی که تحت فشار و به سختی کار میکند، جرقه هر بار دوران را انجام میدهد، اما هنگام سرعتهای پایین، فقط در صورت لزوم جرقه زده میشود، که برای مثال ممکن است هر پنج یا ۱۰ چرخش باشد.
آسترون پیچیدگی موتور دوار امگا ۱ را از نظر تعداد قطعات آن با موتورهای چمنزن تک سیلندر چهار زمانه مقایسه میکند. مسئولان این شرکت همچنین ادعا میکنند که موتور امگا فقط به تعمیر و نگهداری ساده و کمهزینه نیاز دارد و تعمیرات اساسی تنها پس از طی بیش از ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر مورد نیاز است.
یکی از ویژگیهایی که موتور دوار امگا با مدل وانکل اشتراک دارد، این است که میتواند ماژولار باشد و در کنار هم قرار بگیرد تا قدرت و گشتاور را چند برابر کند. مجموعه ای از دو موتور امگا دو برابر قدرت و گشتاور تولید میکند، بنابراین ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتنمتر گشتاور از مجموعهای با وزن کمتر از ۳۲ کیلوگرم تولید میکند.
آسترون با یکی از پیمانکاران وزارت دفاع ایالات متحده برای تامین موتورهای مورد نیاز دولت ایالات متحده شراکتی ایجاد کرده است، اما فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این ایده اشتهای تولیدکنندگان خودرو یا موتورسیکلت را تحریک میکند یا خیر.