تکنولوژی جدید ZF برای کاهش قابلتوجه شعاع گردش خودروها!
تمامی رانندگان با چالش دور زدن در مکانهای تنگ و باریک مواجه شدهاند. تنها گزینهای که برای اینگونه موارد وجود دارد دور دو فرمان است که با جلو و عقب کردن خودرو همراه خواهد بود و البته نارضایتی رانندگان دیگر به ویژه در ترافیک را نیز در پی خواهد داشت. دلیل این امر معمولاً به خاطر شعاع گردش کم خودروهاست. شعاع گردش متوسط خودروها چیزی بین 10 تا 11 متر بوده و هرچقدر این رقم کمتر باشد دور زدن با خودرو راحتتر بوده و میزان استفاده از دندهعقب کاهش خواهد یافت. ZF چند روز قبل تکنولوژی جدیدی را معرفی کرده تا به این ترتیب مشکل دور دو فرمان را حل کند. این تکنولوژی همچنین ظرفیت حذف مشکلات مربوط به پارک دوبل خودروها را نیز خواهد داشت.
تکنولوژی موردبحث که با نام ایزی ترن شناخته میشود یک اکسل سیستم تعلیق استرات است که شعاع گردش خودروهای فاقد سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب را به 6.8 متر کاهش میدهد. درصورتیکه خودرو به سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب مجهز باشد این رقم به 5.7 متر خواهد رسید و در این دسته از خودروها زاویه چرخ میتواند به 80 درجه نیز برسد! برخی خبرنگاران خودرویی فرصت تست تکنولوژی یاد شده را به همراه برخی راهحلهای نوین ZF داشتهاند. این رویداد در پیست مخصوص ZF در جنوب آلمان برگزار شده است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که تکنولوژی ایزی ترن در خودروهای تمام برقی و دیفرانسیل عقب بهترین کارایی را خواهد داشت و اگر پیشرانه یا دیگر قطعات مکانیکی در سر راه دو چرخ جلویی قرار داشته باشد نمیتوان از ظرفیتهای کامل ایزی ترن سود برد.
ZF میگوید این تکنولوژی ارزانقیمت حدود 2.5 سال تا ورود به بازار فاصله دارد و تا به آن زمان به بهبود این سیستم ادامه خواهد داد. شرکت یاد شده همچنین اظهار داشته برخی مدیران خودروسازان مشهور به ایزی ترن واکنش مثبتی نشان دادهاند. بهترین کاربرد ایزی ترن در خودروهای کوچک و محصولاتی خواهد بود که در زمینه تحویل محمولهها به مشتریان فعالیت میکنند.