CATL از باتری شنژینگ رونمایی کرد: 600 کیلومتر با 10 دقیقه شارژ
هماکنون نیمی از بازار خودرو چین به خودروهای پلاگینهیبریدی و تمام برقی اختصاص دارد پس بازار باتریها بهعنوان قلب تپنده این خودروها نیز داغتر از همیشه شده است. در همین راستا، شرکت باتریسازی CATL از فرصت برگزاری نمایشگاه خودروی پکن 2024 استفاده کرد و باتری تازه «شنژینگ پلاس» را رونمایی کرد. این مدل جدید که بر پایه همان شیمی پایدار لیتیوم-آهنفسفات توسعه یافته است میتواند به نرخ شارژ 4C دست پیدا کرده و با 10 دقیقه شارژ، پیمایش مسافتی 600 کیلومتری را پشتیبانی کند.
کلید اصلی موفقیت باتری شنژینگ پلاس، چگالی بالای انرژی آن است؛ این باتری به ازای هر یک کیلوگرم وزن خود 205 واتساعت انرژی ذخیره میکند. پیشتر هم خودروسازان برای خودروهای ارزانتر خود به باتریهای لیتیوم-آهنفسفات یا LFP روی آورده بودند؛ دلیل آن هم قیمت کمتر و ایمنی بیشتر این شیمی است. اما ضعف اصلی این مدلها در چگالی انرژی پایینشان در مقایسه با نمونههای NCM بود که با فناوری CATL، مرتفع شده و میتواند با وزن کمتر و شیمی ایمنتر، به گزینهای مناسب برای خودروسازان تبدیل شود.
کانتمپروری آمپرکس برای دستیابی به چگالی انرژی بیشتر آنود و کنترل انبساط حاصل از شارژ و دشارژ باتری، از مواد لانهزنبوری سهبعدی خودرو استفاده کرده است. فناوری سلولبهبدنه CTB 3.0 نیز ساختار بدنه مناسبی را برای باتری فراهم میکند و استفاده از فضا را تا 7 درصد بهبود میبخشد.
بزرگترین باتریساز جهان معتقد است خودروسازان با تکیه بر شنژینگ پلاس میتوانند به گستره مسافت قابلپیمایش 1,000 کیلومتری دست پیدا کنند. به ادعای این شرکت، هر دقیقه شارژ این باتری میتواند تا 600 کیلومتر مسافت قابلپیمایش را برای خودرو فراهم کند؛ یعنی هر 1 ثانیه برابر 1 کیلومتر خواهد بود. نسخه کنونی باتری شنژینگ با 10 دقیقه شارژ، راننده خودرو را تا 400 کیلومتر همراهی میکند.
از دیگر فناوریهای بهکاررفته در این باتریها میتوان به بسته ولتاژ بالا مجهز به سیستم خنککاری فوق بهینه اشاره کرد که توسط الگوریتم BMS (سیستم مدیریت باتری) مجهز به هوشمصنوعی کنترل میشود تا از ایمنی آن اطمینان حاصل شود. CATL برای پشتیبانی هرچه بهتر از مشتریانش، اعلام کرد که شبکه سوپرشارژ شنژینگ را راهاندازی خواهد کرد. باتریساز چینی قصد دارد با توسعه شبکه یادشده با همکاری شرکتهای بهنامی چون «هوآوی»، «شودا او نیو انرژی» و «کلود فست شارژینگ» به مالک بزرگترین شبکه سوپرشارژ چین تبدیل شود.
CATL با معرفی باتری شنژینگ پلاس، خود را بهعنوان پرچمدار باتریهای LFP معرفی کرد و فشار زیادی را روی شرکت رقیب، بیوایدی، گذاشت که خود قصد تولید محصولی انقلابی را برای نسل بعدی باتری «بلِید» دارد. فناوری بیوایوی فعلا به چگالی انرژی 190 واتساعت بر کیلوگرم رسیده است. با این روند رقابت و پیشرفت، احتمالا آینده صنعت باتری در دست چینیها خواهد بود. نظر شما چیست؟