آسترون امگا 1، انقلابی در پیشرانههای درونسوز؟
در حال حاضر افراد زیادی فکر میکنند پایان دوران پیشرانههای درونسوز فرا رسیده است. با همهگیر شدن قوای محرکه الکتریکی و باتریهای پیشرفته که سرعت شارژ بالایی هم دارند، توسعه، ساخت و نهایتاً مالکیت یک موتورسیکلت الکتریکی ارزانتر و متقاعدکنندهتر از هر زمان دیگری شده است.
با این وجود، پیشرانه درونسوز هنوز هم در سالهای آینده تولید خواهد شد و حتی پس از منع تولید خودروهای بنزینی صفرکیلومتر در سال 2035 نیز چنین محصولاتی در بازارهای متنوع دیده خواهد شد. چندین کمپانی از جمله برخی موتورسیکلتسازان مشهور در حال لابی با مراکز قدرت هستند تا پیشرانههای بنزینی را تا حد امکان نگه دارند. در همین اثنا به نظر میرسد پیشرانههای درونسوز خوب به شام آخر خود رسیدهاند؛ اما شرکتی با نام آسترون آئرو اسپیس و جدیدترین محصولش یعنی امگا 1 میخواهد حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
آسترون امگا 1 طراحی خاصی دارد. آسترون این پیشرانه درونسوز را به گونهای طراحی کرده است که 4 سیکل مختلف آن در دو محفظه مستقل انجام میشوند و یک پیش محفظه هم بین دو محفظه مستقل وجود دارد. دو شفت اصلی بهصورت عمودی قرار دارند و با دندههای سنکرون شده به یکدیگر جفت شدهاند و به همین خاطر با یک دور و در جهتی متضاد میچرخند. چهار روتور در دو شفت قرار دارند و در دو جفت کار میکنند که یک جفت آنها در بخش جلو برای مراحل جذب و کمپرس کار میکند و جفت دیگر هم در بخش انتهایی قرار دارد تا مراحل احتراق و خروج را کامل کند. یک سوپاپ دیسکی گردان و پیش محفظه هم بین این روتورها دیده میشوند.
احتمالاً شما هم مثل ما فکر میکنید امگا 1 شبیه پیشرانه روتاری وانکل است اما آسترون ادعا میکند این پیشرانه عاری از مشکلات آببندی خواهد بود و یک واحد کاملاً خطی محسوب میشود. البته برای افرادی مثل ما که خیلی وارد این قضایا نیستیم طرز کار امگا 1 پیچیده جلوه میکند و آسترون آئرو اسپیس برای کمک به درک بیشتر یک ویدئوی جالب منتشر کرده است. این ویدئو بسیار احساسبرانگیز است و تمامی جزئیات اجزا را نشان میدهد. با توجه به ساختار جمعوجور، امگا 1 را میتواند به منظور کاربریهای گوناگون در ابعاد مختلفی تولید کرد.
البته باید در نظر داشت آسترون اشارهای به نصب امگا 1 در موتورسیکلتها نکرده است اما با توجه به انعطاف بالایی که دارد میتوان آن را در موتورسیکلتها نیز بکار برد. این شرکت میگوید امگا 1 در شکل کنونی خود فقط 15.9 کیلوگرم وزن دارد و قدرت قابلتوجه 160 اسب بخاری تولید میکند. دور آرام این پیشرانه 1000 و ردلاین آن 25 هزار است! آسترون میگوید نسخه پیشتولیدی آن را بکار گرفته است و البته میتوان از سوختهای متنوع در آن استفاده کرد. همچنین امگا 1 آلایندگی بسیار کمی دارد.
بیصبرانه مشتاقیم ببینیم آیا این پیشرانه کوچک اما قدرتمند سرانجام وارد خط تولید خواهد شد یا خیر. اگر آسترون آئرو اسپیس این پیشرانه را تولید کند قطعاً بازار را تکان خواهد داد. البته تمامی آمار و ارقامی که ذکر شد ادعای سازنده است و باید منتظر تستها و کاربردهای واقعی آن باشیم.