قیمت باتری خودروی الکتریکی نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت

چهارشنبه 10 آذر 1400 - 14:30
مطالعه 3 دقیقه
2021-Porsche-Taycan-900V-Battery-Pack
گزارش جدید مؤسسه BloombergNEF نشان می‌دهد که میانگین قیمت باتری‌های لیتیوم یونی خودروی الکتریکی در سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است و این کاهش...
تبلیغات

گزارش جدید مؤسسه BloombergNEF نشان می‌دهد که میانگین قیمت باتری‌های لیتیوم یونی خودروی الکتریکی در سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است و این کاهش احتمالا در آینده نیز ادامه یابد.

مؤسسه BloombergNEF گزارش سالانه خود را از قیمت باتری منتشر کرد؛ به گزارش carscoops، این مؤسسه دریافت که میانگین قیمت هر کیلووات ساعت به ۱۳۲ دلار (۱۰۰ پوند / ۱۱۷ یورو) در کاربردهای نهایی باتری، از جمله خودروی الکتریکی، اتوبوس‌ها و پروژه‌های ذخیره‌سازی ثابت کاهش یافته است.

میانگین قیمت هر کیلووات ساعت از ۱۴۰ دلار (۱۰۶ پوند / ۱۲۴ یورو) به ازای هر کیلووات ساعت در سال گذشته (کاهش ۶ درصدی) و کاهش خیره‌کننده ۸۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰ به میزان کنونی رسیده است. در آن زمان باتری‌ها بیش از ۱،۲۰۰ دلار (۹۰۶ پوند / ۱،۰۶۳ یورو) در هر کیلووات ساعت قیمت داشتند.

وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی به میان می‌آید، وضعیت حتی بیشتر بهبود می‌یابد، زیرا باتری‌ها به‌طور متوسط ​​​​۱۱۸ دلار (۸۹ پوند / ۱۰۴ یورو) در هر کیلووات ساعت قیمت دارند. در سطح سلولی، قیمت‌ها به ۹۷ دلار (۷۳ پوند / ۸۶ یورو) در هر کیلووات ساعت رسید و این قابل توجه است؛ زیرا سلول‌های باتری خودروی الکتریکی ۸۲ درصد از قیمت بسته باتری را تشکیل می‌‌دهند.

مؤسسه BNEF می‌گوید کاهش قیمت‌ها را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله افزایش «پذیرش کاتد با فرمول شیمیایی کم‌هزینه معروف به لیتیوم آهن فسفات» و کاهش استفاده از «کبالت گران‌قیمت در کاتدهای پایه نیکل» مرتبط دانست. اگر این روند ادامه یابد، قیمت هر کیلووات ساعت ممکن است تا سال ۲۰۲۴ به زیر ۱۰۰ دلار (۷۵ پوند / ۸۸ یورو) برسد.

با این حال، مشکلاتی نیز در پیش رو وجود دارد، زیرا قیمت لیتیوم در سال جاری به میزان درخورتوجهی افزایش یافته است و هزینه‌های بالاتر مواد خام می‌تواند منجر به گران‌تر شدن باتری‌ها در سال ۲۰۲۲ شود. انتظار می‌رود این افزایش اندک باشد، زیرا قیمت‌ها می‌تواند به ۱۳۵ دلار (۱۰۲ پوند / ۱۱۹ یورو) در هر کیلووات ساعت برسد، اما آن‌ها در جهت اشتباه هستند. همچنین این امکان وجود دارد که تاریخ کاهش قیمت‌ها به زیر ۱۰۰ دلار (۷۵ پوند / ۸۸ یورو) در هر کیلووات ساعت تا دو سال به تأخیر بیفتد.

جیمز فریت، نویسنده اصلی این گزارش در BNEF گفت:

اگرچه قیمت باتری به‌طور کلی در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت، در نیمه دوم سال قیمت‌ها در حال افزایش بوده است. این محیط سختی را برای خودروسازان، به‌ویژه خودروسازان اروپایی ایجاد می‌کند که باید فروش خودروهای برقی را افزایش دهند تا استانداردهای آلایندگی متوسط ​​ناوگان را برآورده کنند. این خودروسازان هم‌اکنون ممکن است مجبور شوند حتی با وجود خطر انصراف مصرف‌کنندگان از خرید خودروی الکتریکی، بین کاهش حاشیه سود یا افزایش قیمت‌ها یکی را انتخاب کنند.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.