ایلان ماسک: خواستههای کارگران باعث ورشکستگی خودروسازان آمریکا میشود
اعتصاب اتحادیهٔ کارگران خودروسازی آمریکا یا UAW به دومین هفته رسیده و حالا ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در این رابطه اظهارنظر کرده است. ماسک در پاسخ به کاربر توئیتر که گفت رئیسجمهور بایدن با افزایش 40 درصدی دستمزد کارگران موافق است، اتحادیه را به باد انتقاد گرفت و گفت این راهی مطمئن برای ورشکستگی سه خودروساز بزرگ آمریکا است:
آنها 40 درصد افزایش حقوق و 32 ساعت کار در هفته میخواهند. راهی مطمئن برای ورشکستگی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر.
البته UAW در مذاکرات با مقامات، درخواست افزایش حقوق را از 40 درصد به 36 درصد کاهش داده است. بااینحال، اتحادیه همچنان خواهان حذف طبقهبندی کارگران، کاهش کارگران موقت که معمولاً حقوق کمتری دریافت میکنند، مزایای معین بازنشستگی و مرخصی بیشتر برای کارگران با پیشنهاد 32 ساعت کار در هفته است. این اعتصاب که در 15 سپتامبر برابر با 24 شهریور آغاز شد، برای اولین بار هر سه شرکت فورد، جنرال موتورز و کرایسلر را هدف قرار داده و چندین کارخانه در ایالاتمتحده را با اختلال مواجه کرده است. دو روز پیش، جو بایدن به دیدار اعتصابکنندگان رفت و به اولین رئیسجمهور آمریکا در تاریخ تبدیل شد که در دوران تصدی خود چنین اقدامی میکند.
بایدن در این دیدار گفت:
شما صنعت خودرو را در سال 2008 و قبل از آن نجات دادید. زمانی که شرکتها با مشکل مواجه شدند و خیلیها تسلیم شدند، شما فداکاریهای زیادی کردید اما حالا خودروسازان بهطور باورنکردنی خوب عمل میکنند و شما هم باید فوقالعاده خوب عمل کنید.
کارگران تسلا، لوسید و ریویان عضو اتحادیه نیستند و درگیر این اعتصاب گسترده نشدهاند. البته در گذشته برای عضویت کارگران این خودروسازان در اتحادیه تلاشهایی صورت گرفت. نهاد UAW در سال 2017 برای تشکیل اتحادیهٔ کارگران کارخانهٔ تسلا در کالیفرنیا تلاش کرد اما این پیشنهاد بهاندازهٔ کافی رأی نیاورد. یکی دیگر از این تلاشها نیز در فوریهٔ امسال شکست خورد و UAW تسلا را به اخراج دهها کارگری متهم کرد که خواهان پیوستن به اتحادیه بودند.