قطعه سازان اروپایی به دلیل تغییر به سمت خودروی برقی با آینده مبهمی روبرو هستند
قطعهسازان اروپایی به ویژه تامینکنندگان قطعات موتور در پی اجرایی شدن سیاستهای اتحادیه اروپا برای تغییر به سمت استفاده از خودروی برقی با آینده مبهمی روبرو هستند.
تامینکنندگان قطعات خودرو در اروپا، به ویژه آن دسته از قطعاتی که برای موتورهای احتراق داخلی تولید میکنند، با یک بحران وجودی روبرو هستند، زیرا این قاره برای تغییر به سمت خودروهای برقی آماده میشود. به گزارش carscoops، با توجه به اینکه خودروهای برقی باتریدار هنوز پتانسیل فروش کامل خود را برآورده نکردهاند، قطعهسازان در شرایطی هستند که نیاز به سرمایهگذاری هنگفت در تجهیزات جدید برای تولید خودروهای برقی دارند و در عین حال شاهد کاهش درآمد فعلی خود به دلیل کاهش فروش خودروهای معمولی هستند.
به عنوان مثال شرکت Evtec Aluminium تامینکننده قطعات موتور جگوار لندرور است و دو کارخانه در بریتانیا دارد. این شرکت با سرمایهگذاری میلیونها پوند در ماشین آلات برای تولید قطعات موتورهای دیزل (زیرا دیزل سوخت غالب در اروپا طی دهه گذشته میلادی بود)، فقط ماشین آلات بیکار و خسارات هنگفتی را به همراه داشت؛ زیرا اتحادیه اروپا پس از رسوایی «دیزلگیت» فولکس واگن در استفاده از این سوخت تجدیدنظر کرد.
هماکنون تمرکز بر خودروهای برقی معطوف شده است و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت کامل موتورهای احتراقی تا سال ۲۰۳۵ هستند. شرکت Evtec توانست زنده بماند زیرا توسط یک گروه سرمایهگذار به رهبری دیوید رابرتز آن را تصاحب کرده بود، که احساس میکرد سرمایهگذاری در این کسبوکار «عقلانی» نیست. رابرتز اعتقاد داشت که توانایی شرکت Evtec در تولید قطعات پیچیده آلومینیومی مطمئناً باعث جذب این کسبوکار از سوی تولیدکنندگانی که به دنبال قطعات خودروی برقی هستند، خواهد شد.
به گزارش رویترز، سایر شرکتها از جمله گروه آلمانی ویتسکو تکنالوجیز (Vitesco Technologies) که در زمین ساخت قطعات پیشرانه فعالیت میکند، به دنبال تغییر تمرکز خود از موتورهای احتراقی به سمت خودروهای برقی هستند. این شرکتها انتظار دارند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰ درصد سهم بازار خودرو را به خود اختصاص دهند. برای این منظور، کسبوکار آنها به دو بخش اصلی تقسیم خواهد شد. یکی برای ساخت قطعات خودروی برقی و دیگری برای فناوری با ارزش افزوده که میتواند در موتورهای احتراقی استفاده شود و درآمد بیشتری را در این بخش رو به کاهش تولید کند.
با توجه به اینکه موتورهای خودروهای برقی حدود یک سوم از قطعات موتورهای احتراقی را دارند، سازندگان نسبت به از دست دادن گسترده مشاغل در ساخت قطعات هشدار دادهاند. به عنوان مثال، استلانتیس در حال تغییر کاربری کارخانه موتور خود در ترمری فرانسه برای تولید موتورهای الکتریکی است و هماکنون نیروی کار خود را از ۳۰۰۰ به ۲۴۰۰ نفر کاهش داده است و انتظار کاهش بیشتر را دارد.
برند بوهر، مشاور صنعت خودرو در این زمینه گفت:
قطعهسازان بزرگتر و سرمایهدارتر احتمالا آخرین کسانی خواهند بود که پابرجا خواهند بود. از سوی دیگر، شرکتهای کوچکتر باید خود را تطبیق دهند، تنوع تولید را در نظر بگیرند یا به احتمال بسیار زیاد خود را برای خروج از این کسبوکار آماده کنند.