مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اعلام کرد که با هدف کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت خدمات حملونقل عمومی، چهار مدل خودروی برقی به منظور ورود به ناوگان تاکسیرانی کشور تأیید و مجوز دریافت کردهاند. این چهار مدل شامل کی ام سی EJ7 کرمان موتور، چانگان ایدو سایپا، فاو بستیون ایران خودرو و جیایسی آیون (AION) شهرداری تهران هستند.
قیمت این خودروها مابین ۱.۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان تعیین شده که قسمتی به صورت وام و قسمتی هم به عنوان هزینه اسقاط خودروی فرسوده محاسبه میشود و سهم آورده خریداران معمولاً رقم پایینی است که به صورت نقدی پرداخت خواهند کرد. ضامنی با تأکید بر اهمیت گسترش استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی، گفت:
این اقدام نه تنها گامی بزرگ در راستای توسعه حملونقل پاک به شمار میرود، بلکه به کاهش وابستگی کشور به سوختهای فسیلی و بهبود وضعیت آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد.
وی همچنین اشاره کرد که خودروهای برقی میتوانند به کاهش هزینههای عملیاتی تاکسیرانی و افزایش رفاه رانندگان و مسافران منجر شوند.
وی توضیح داد که این خودروها پس از گذراندن مراحل ارزیابی و تطبیق با ضوابط شورای عالی ترافیک کشور و دریافت تأییدیه از کمیته فنی وزارت کشور، به عنوان گزینههای مناسب برای ورود به ناوگان تاکسیرانی شناخته شدهاند. در عین حال خودروی دانگ فنگ E۷۰ ایرانخودرو به دلیل عدم تطابق با ضوابط شورای عالی ترافیک و عدم دریافت تأییدیه از کمیته فنی وزارت کشور، موفق به ورود به ناوگان تاکسیرانی نشده است.
مدیر عامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور در ادامه به مزایای استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت:
کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، کاهش هزینههای سوخت و نگهداری، ایجاد تجربه سفر آرام و بیصدا برای مسافران، و ارتقای وجهه ناوگان تاکسیرانی به عنوان یک سیستم حملونقل مدرن و پایدار از جمله مزایای مهم این تغییرات هستند.
وی با اشاره به برنامههای آتی اتحادیه، تصریح کرد که هدف این است که با گسترش استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی، شاهد بهبود کیفیت هوای شهری و ارتقای سطح خدمات حملونقل عمومی باشیم. ضامنی همچنین تأکید کرد که برای تحقق این هدف، همکاری دستگاههای مرتبط مانند وزارت نیرو و شهرداریها در خصوص توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهرها امری ضروری است.
پیکان جوانان گوجه ای
۱۸ فروردین ۱۴۰۴جدا از ضعف زیرساخت و کمبود برق ….تو سری اول که هر چی آوردین فروش نرفت همه رو به پلیس راهور انداختین
این سری ببینیم به کدوم ارگان بنداز میکنن
علی Shelby
۱۸ فروردین ۱۴۰۴آخه اصلا مشکل اینه که تو ایران فقط با آب و سوخت فسیلی برق تولید میشه (مقدار بسیار بسیار کمی هم با باد) همون سوختی که تو ماشین ریخته میشه تو نیروگاه برای تولید برق مصرف میشه
بعد طرف اگه اینقدر پول برای خرید داشت که تاکسیران نمیشد (بی احترامی نشه به تاکسیران ها که شغلشون هم مهمه🌷🌹🌺🌸)
گاس فرینگ
۱۸ فروردین ۱۴۰۴نیروگاه خورشیدی هم هست البته بخش انبوهش همون آب و سوخت فسیلیه
حمید
۱۹ فروردین ۱۴۰۴شما می تونی وقتی این ماشین رو خریدی یه ۲۰۰ میلیونم بذاری کنارش و به اندازه مصرف خودت نیروگاه خورشیدی رو پشت بومت بزنی. اگه همه این کارو کنن، خیلی سریع مشکل رفع می شه.
۱۸ فروردین ۱۴۰۴سلام اینا برن سورن هایی که تحویل پیرمردان میدن گیربکس اتومات کنن بعد بیان حرف بزنن و بودجه مملکت رو برای این چینیا هدر بدن
علیرضا
۱۹ فروردین ۱۴۰۴گل گفتی انصافأ👌🏽👏🏽👏🏽👏🏽
۱۹ فروردین ۱۴۰۴♥️🙏
احسان
۱۸ فروردین ۱۴۰۴سلام دوست بزرگوار.
همیشه نظرات منفی تو کشور ما آدمای دیگه رو نا امید میکنه.
ولی ایکاش مطالعه انجام میدادین و مطلع میشدین که تو دنیا برای شهر های بزرگ و حل معضل آلودگی از خودرو های برقی استفاده میکنن.
این که مثل هر چیز جدیدی که میاد و اولش یه گاردی وجود داره.
ولی باید بدونید اولین باری شرکت ایران خودرو در سال ۹۱ موتور تی یو فایو روی پارس گذاشت تقریبا هیچکس نمیخرید و میگفتن نسبت به موتور ۱۸۰۰ ضعیف هست.ولی بعد از دوسال به بهترین و گرون ترین نسخه پارس تبدیل شد.
با همه مشکلات زیر ساختی که داریم خودرو های الکتریکی در دنیا در حال افزایش هست.و بهتره با این موضوع کنار بیایم و خودمون برای تغییر آماده کنیم.
دوست دار شما .
پیام
۱۸ فروردین ۱۴۰۴زیر برق مردم زاییدن بعد تاکسیرانی …؟!!! مزخرفا. اینا طرح هایی هستن که فقط برای پر کردن جیب تعدادی خوبه.
Yaghoob
۱۸ فروردین ۱۴۰۴بایدتاکسیرانی. پلیس. ارگان های مختلف رو تجهیز کرد. چون بعید میدونم عموم جامعه استقبالی از این خودرو ها بکنند.
Farzad
۱۸ فروردین ۱۴۰۴برای پلیس به خصوصی گشت های شبانه عالیه . چون صدا ندارن دزد متوجه حضور خودرو نمیشه مردم هم اذیت نمیشن صدای ماشین نصفه شب . محله ما دزدی پیش اومده بود به پلیس گزارش دادیم چون محله ما یه شیب رو به پایین خیلی خفیف داره از سر کوچه نیروانظامی ماشین رو خاموش کرد دنده خلاص اروم اومد بالا سر دزد زحمت کش و دستگیرش کردند .
مصطفی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴الان تو کشور همون برقیم که میخان بزنن به این ماشینا از همون سوخت فسیلی درست میشه ای مردم!
هیچ فرقی نداره فقط این هست که شما مستقیم بنزین نمیزنی!!!
همون تو نیروگاه میشه برق و به هر حال اون سوخت مصرف میشه و آلودگی هم ایجاد میکنه چه در خودروی شما و چه در نیروگاه!…
علیرضا صبور
۱۸ فروردین ۱۴۰۴سلام. من راننده تاکسی هستم. فکر کردید که من چطور باید ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون از کجا جور کنم بیام تاکسی برقی بخرم که از صبح تا شب تو خیابون از دست مردم ۱۵ هزار تومن به ۱۵ هزار تومن کرایه بگیرم. نه بیمه میکنید ماهارو نه امکاناتی داریم. سال به سال فقط پول از ما میگیرید. زدید طرح ترافیک اگه ۲۰ تا تاکسی تو طرح هست ۲ هزار تا ماشین سواری تو طرح جولان میدن به نام اسنپ. خسته شدیم از شرمندگی جلو زن و بچه
۱۸ فروردین ۱۴۰۴گران بی مصرف و الکی
ماشین برقی که شارژ صفر تا صدش زیر پنج دقیقه نباشه بدرد هیچکی نمیخوره
حسین
۱۸ فروردین ۱۴۰۴سلام دو تا نکته مهم در مورد خودرو های برقی ، اول اینکه بازده انرژی در نیروگاه ها چون با یک شرایط یکنواخت و بدون زیاد و کم شدن سرعت برق تولید میشه ، خیلی بیشتر از خودرو های بنزینی هست ، پس در مجموع مصرف سوخت و آلودگی با این فرض کاهش پیدا می کنه حتی اگر کل برق مورد مصرف خودرو برقی از نیروگاه های سوخت فسیلی تامین بشه
نکته دوم هم اینکه نیروگاه ها می تونن( و البته هستن تا حدی ) دور از مناطق شهری و زندگی مردم ساخته بشن و قاعدتاً آلودگی هم دور از مناطق شهری خواهد بود دیگه ، پس از این جهت هم باز این می تونه مفید باشه
حسین شمس
۱۹ فروردین ۱۴۰۴بستون نات یه پروژه شکست خورده ۲۰۲۱ فاجعه اس اوردنانداختن به مردم نااگاه برین س چ بزنین تو سایتا خارجی نظراتش بخونین شما دراصل ۱،میلیارد پول باتری میدین هرسال ارزشش کمتر میسچشه افت توان هم داره .خودرو برقی فعلا جای نداره
اکبر اسماعیلی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴با یک حساب سرانگشتی میتوانید بگوئید برای خرید و نگهداری این خودروها ،یک راننده تاکسی باید چقدر درآمد داشته باشد تا در حد یک کارگر از زندگی بهره ببرد ؟آنوقت بگویید در کجا چنین درآمدی حاصل میشود؟حداقل با چندتا تاکسیران مشورت کنید تا از وضعیت و فضای کاری آنها آگاه شوید اگر عارتان نمیشود که میشود ۰!!
راننده تاکسی وامانده
۱۹ فروردین ۱۴۰۴لطفاً تاکسی های برقی را در اختیار راننده گان قرار بدین و مسافر از شما درآمد هم برای شما به راننده حقوق بدین بنظر من عادلانه تره .
راوی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴یه روزی خودرو ملی سمند بود تاکسیرانی و پلیس سمند داشتند الان کی ام سی، فاو، چانگان، هونگچی، جی ای سی و کلی برند های عجیب و ناشناخته!! دیگه کسی میتونه حرف از ملی و ملیت بزنه. غیر علنی ایران شده یکی از استان های مستعمره چین
هر روز هم در اخبار از تولید ملی و حمایت کالای ملی حرف میزنن! کسی کالای ملی دید سلام برسونه