متفرقه

تولید باتری حالت‌جامد سدیم با قیمت ارزان و تراکم انرژی بالا

یک شرکت چینی خبر از شروع تولید باتری حالت‌جامد سدیم با قیمتی ارزان‌تر و تراکم انرژی بالا داده است.

درحالی‌که چین نگران تولید انبوه باتری‌های حالت‌جامد در آینده نزدیک است اما پروژه‌های مخصوص خود را نیز پیش می‌برد. جدیدترین شرکت فعال در این حوزه می‌خواهد باتری حالت‌جامد سدیم با تراکم انرژی ۳۰۰ وات‌ساعت در هر کیلوگرم را وارد خط تولید کند. در این نوع باتری‌ها خبری از لیتیوم گران‌قیمت نیست اما درعین‌حال باتری‌های حالت‌جامد سدیم از تراکم انرژی بالاتری سود می‌برند و یک دستاورد مهم برای همه‌گیری خودروهای برقی به شمار می‌روند.

شرکت چینی انرژی نوین هواهوئی اخیراً توانسته باتری حالت‌جامد سدیم یون با تراکم ۳۰۰ وات‌ساعت در هر کیلوگرم را تولید نماید که به تراکم انرژی باتری‌های LFP کنونی در خودروهایی همچون تسلا مدل ۳ دیفرانسیل عقب نزدیک است. باید دانست اولین خودروهای مجهز به باتری سدیم یون ارزان‌قیمت که سال قبل رونمایی شدند از باتری‌هایی با تراکم انرژی ۱۴۵ تا ۱۶۰ وات‌ساعت در هر کیلوگرم استفاده کرده‌اند.

اگرچه اکثر سازندگان باتری‌های حالت‌جامد از الکترولیت‌های اکسید یا سولفید جامد گران‌قیمت استفاده می‌کنند، باتری‌های سدیمی دارای کامپوزیت‌های پلیمری هستند و قیمت پایین‌تری دارند. این امر باعث کاهش هزینه‌ها و درعین‌حال حفظ عملکرد باتری شده و بجای لیتیوم از سدیم استفاده می‌شود. شرکت موردبحث می‌خواهد به هدف نهایی خود که تولید انبوه باتری‌های حالت‌جامد سدیم با تراکم انرژی ۳۰۰ وات‌ساعت در هر کیلوگرم است برسد. هزینه تولید این باتری‌ها تنها ۴ سنت به ازای یک وات‌ساعت است.

درحالی‌که تویوتا، پرو لوجیوم، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها خود را آماده تجاری‌سازی باتری‌های حالت‌جامد تا سال ۲۰۲۷ می‌کنند، اولین خودروهای برقی مجهز به این نوع باتری‌ها در تعداد محدودی عرضه خواهند شد. به همین خاطر است که باتری‌های حالت‌جامد سدیم می‌توانند یک دستاورد مهم به شمار بروند. این نوع باتری‌ها از نظر قیمتی با باتری‌های LFP کنونی بکار رفته در تسلا مدل ۳ قابل مقایسه هستند اما شارژ سریع آن‌ها ایمن‌تر انجام می‌شود و تراکم انرژی بالاتری نیز دارند. شرکت انرژی نوین هواهوئی به دنبال عرضه این نوع باتری‌ها در سیستم‌های ذخیره انرژی و خودروهای برقی است و هدف‌گذاری خود برای این کار را ۳ و ۵ سال آینده اعلام کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Zz

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولش فکر کردم که اماده تولیده و به زودی در خودروهای برقی نصب میشه . آخرین خط مقاله دیدم نوشته ۳ و ۵ سال آینده . یکی از مهمترین دستاورد ها در صنعت خودرو همین نسل جدید باتری هاست و مطمئنا خودروهای جذابی با این باتریا تولید میشه

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10219 ديدگاه)

      اگر به یاد بیارید اون اَوایل روی خودروهای برقی یارانه خرید میدادن با مالیات صفر !
      در حال حاضر یارانه نمیدن ولی مالیات همچنان صفرِ!
      اما دیروز متوجه شدم جو بایدن در آمریکا قوانینی وضع کرده برای گازهای خروجی از اگزوز تا شرکت‌ها مجبور شوند برقی بیشتر تولید و مردم را بکشانند سمت مصرف برقی‌ها!!!

      یعنی یه جورایی دولت آمریکا بدونِ کمک خرجی داره از جیب شرکت‌ها مایه میگذاره به سبب افت فروش برقی‌ها و هر دفعه دور میزگردشون یه فیلم در میارند در صورتی که جز هیبرید ، آینده‌ای برای صنعت خودرو به شخصه نمیبینم!!!

      موافقم 4
      مخالفم 8
    2. BMW

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      این چینیها اصولا دزد فناروی هستن، باید دید کجا اول تولید میکنه، بعدش اینا با روشهای خودشون شروع میکنن به جاسوسی و دزدین اطلاعات و …

      موافقم 11
      مخالفم 4
  2. پیام

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1533 ديدگاه)

    بایدم چین نگران انبوه سازی باتری جامد در آینده باشه چون دیگه خیلی از کشورها به ماده کبالت که تو باتری های لیتیومی استفاده میشه و کشورایی مثل چین از کنگو و … غارتش می کنن نیاز ندارن.

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10219 ديدگاه)

      پیام جان
      تو هنوز نمیدونی فرق بین حرف تا عمل چقدر زیادِ!!!
      گفتن گفتن‌ها تنها در عمل ثابت میشه و دیدیم که خودروی‌های برقی اون چیزی نیست که در عمل ثابت کنند و همه شوآفی بوده برای سخنرانی سیاستمداران و شرکت‌هایی که بودجه‌ها را به فنا دادن!!!

      البته پیام جان ، شما به عنوان فن کره باید هم از برقی مایه بذاری چون لگن‌سازان کره ثابت کردند در رقابت با دیگر شرکت‌ها حتی چین هم توانایی ارائه تنفس طبیعی را ندارند و تنها راه نجات توصل به آرمیچر هست بلکه کمی از فراخوان‌هاشون کاسته شود!!!
      آره عشقم!!!
      عیدتم مبارک

      موافقم 5
      مخالفم 5
      1. پیمان

        ۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        جدیدا فن دولت کمونیست چین زیاد شده
        عزیز دل عملکرد چینی ها مشخصه راه پیشرفتشون هم من میدونم هم خودت که زدی به اون راه
        ولی بسه دیگه …

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. Anti Tesla

      ۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (614 ديدگاه)

      خود چین سرشار از فلزات هست و نیازی به کشور های دیگه نداره.
      چین فقط نفت و گاز نداره.

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. ارسلان

        ۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (214 ديدگاه)

        از استرالیا فلزات میخره… چین سرشار از کارگر هست !! تولید فولادش چین بالاست ربطی به ذخایر نداره….
        استرالیا پولدارترین و بزرگترین شرکت های معدنی دنیارو داره!! حتی آمریکا هم پروژه لیتیوم خودش و داده به شرکت های معدنی استرالیا… استرالیا حتی لیتیوم ام زیاد داره ، انقدر ماده معدنی داره که هنوز خودش نتونسته همه رو کشف کنه

        موافقم 7
        مخالفم 1
  3. فرهاد

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام. مطلب مفیدی بود. اگه میشه در مورد الکتروموتوریهای خودروی برقی هم مطلب بزارید.
    واینکه ایران امکان تولید این الکتروموتورها رو نداره؟
    چند سال پیش شرکت مپنا ادعا میکرد ما انواع اقسام الکتروموتور رو تولید میکنیم.
    الان رو خودروی ارازن قیمت چینی به خوبی چینی ها دارن نصب و استفاده میکنن و قیمت تمام شده خودروی برقی از بنزی هم داره میزنه پایین

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. پیام

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1533 ديدگاه)

    آمریکا، اروپا کره و ژاپن جدا ازون برندای با کیفیت و گرونی که دارن، باید به فکر تولید ماشین های الکتریکی ارزونی برای رقابت با چین باشن چون کشورهایی مثل هند، ایران و … بازار داغی برای این خودروها دارن. باید از همین الان جلوش رو بگیرن وگرنه این کمونیستا دنیا رو می بلعن.

    من شخصا اگه زمانی تو اروپا یا آمریکا باشم، هیچ وقت برند چینی نمی خرم حتی اگه به نفعم باشه! درسته که در ظاهر شاید دو سه هزار دلار به نفع باشه ولی در آینده صنعت اون کشور فلج میشه و دودش تو چشم همونایی میره که حمایت می کنن! جدا از این، سرقت اطلاعات هوآوی و … نشون داده که چین قابل اعتماد نیست و همون خودروها به مثابه گوشی های هوشمندی هست که می تونن برای مردم اون کشور خطرناک باشن.

    افرادی که برندای چینی میخرن آدمای بی سوادی هستن که فقط دو متریشون رو میبنن! واقعا ازین افراد بدم میاد. آدمای گنجشک روزی هستن که نه سرشون از سیاست میشه و نه اقتصاد!

    موافقم 5
    مخالفم 9
  5. Car love

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (541 ديدگاه)

    ژاپنیا الان باز میان التماس میکنن واس باتری 😂

    موافقم 1
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا