ال جی برای ساخت کاتد باتری در امریکا ۳ میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند
مجموعه «الجی کِم» هفته پیش در پی رویدادی بزرگ، کارخانه تولید کاتد خود را در ایالاتمتحده بازگشایی کرد. قرار بود کارخانه یادشده در فصل اول سال 2023 میلادی بازگشایی شود تا محصولات آن تا نیمه دوم 2025 روانه بازار گردند. تعویق این فرایند باعث عقبافتادگی برنامه تا سال 2026 شده است.
باتریهای تولیدشده از این کاتودها میتوانند راننده را تا 500 کیلومتر همراهی کنند. طبق برنامه الجی، قرار بود این کارخانه واقع در ایالات تنسی بهطور سالانه و تا 2027، حجم 120 هزار تن کاتود را روانه بارار کند که نیروبخش 1.2 میلیون خودروی برقی خواهد شد. تغییر برنامه این شرکت کرهای باعث شده تا حجم تولید سالانه آن، حال تنها برای 600 هزار دستگاه خودروی برقی عملکرد بالا کافی باشد؛ یعنی تنها نیمی از تعداد خودروهای پیشبینیشده. الجی در اینباره اعلام گفته که ظرفیت تولید خود را همگام با افزایش تقاضا بیشتر خواهد کرد.
این شرکت دو ماه پیش قراردادی 2.5 میلیارد دلاری را تویوتا بست تا مواد کاتود لازم در واحد آمریکای شمالی ژاپنیها را تامین کند. الجی اعلام کرده که کارخانه تنسی بهعنوان یک مرکز مشترک فعالیت میکند؛ به این صورت که همکاران تولید و بازیافت میتوانند در کنار یکدیگر کار کنند تا مواد اولیه مشتریان بینالمللی نظیر تسلا و جنرالموتورز را تامین کنند.
این کارخانه به تولید کاتودهای نیکل، کوبالت، منگنز و آلومینیوم خواهد پرداخت که نهایتا در نسل بعدی باتریهای لازم برای خودروهای برقی استفاده خواهد شد؛ باتریهایی که از ظرفیت و پیداری بیشتر سود میبرند. این محصولات با نام کاتودهای NCMA شناخته میشوند و تاثیر بهسزایی روی تعیین ظرفیت باتری و چرخه عمر دستگاه دارند. در راستای بازیافت مواد، شرکت «لی-سایکل» الجی را همراهی خواهد کرد.
فناوری بهکاررفته در کارخانه تنسی در بالاترین سطح ممکن قرار خواهد داشت و میتواند در هر خط، بیش از 10 هزار تن مواد کاتودی را تولید کند. الجی کم هماکنون این فناوری را در کارخانهای در «چهاونگجو» در کرهجنوبی آزمایش کرده است. البته این مجموعه قصد دارد تا پا را یک قدم فراتر بگذارد و تمام خط تولید تنسی را اتوماسیون کرده و درکنار آن، واحد وارسی کنترل و کیفیت نیز راهاندازی کند. الجی کم برنامه مهمی برای کارخانه تنسی دارد تا تجارت مواد باتری خود را توسعه دهد.