فناوری شارژ مگاواتی؛ انقلابی در سرعت شارژ خودروهای برقی اما چالش‌برانگیز

چهارشنبه 20 فروردین 1404 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
Megawatt-ultra-fast-charging-(1)
شرکت‌هایی مانند BYD، هواوی و Zeekr وارد رقابت پرسرعت شارژ خودروهای برقی شده‌اند و از فناوری‌هایی با توان شارژ تا ۱.۵ مگاوات رونمایی کرده‌اند. اما...
تبلیغات

شرکت‌هایی مانند BYD، هواوی و Zeekr وارد رقابت پرسرعت شارژ خودروهای برقی شده‌اند و از فناوری‌هایی با توان شارژ تا ۱.۵ مگاوات رونمایی کرده‌اند. اما آیا این اعداد هیجان‌انگیز در دنیای واقعی هم به همان اندازه کارآمدند؟ واقعیت، پیچیده‌تر از تبلیغات است.

کپی لینک

جهش فناوری: شارژ سریع‌تر از همیشه

BYD با معرفی فناوری «شارژ آنی مگاواتی» توانست توجه‌ها را جلب کند. این فناوری می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلووات (۱ مگاوات) با یک کانکتور و ۱۳۶۰ کیلووات با دو کانکتور شارژ کند. برای مقایسه:

شرکت

بیشینه توان شارژ

BYD

1000-1360 kW

تسلا V4

500 kW

زیکر V3

800 kW

هواوی (جدید)

1500 kW (ویژه کامیون‌ها)

زیکر (نسل جدید)

1200 kW (خنک‌شونده با مایع)

در همین ارتباط بخوانید: شارژر جدید زیکر با سرعت شارژ باورنکردنی رونمایی شد

کپی لینک

هزینه و محدودیت‌های فنی

با اینکه این اعداد روی کاغذ جذاب هستند، در عمل بسیاری از مالکان خودروهای برقی گزارش داده‌اند که وعده شارژ ۸۰ درصدی در ۱۵ دقیقه معمولاً به ۳۰ دقیقه یا بیشتر تبدیل می‌شود. چرا؟

دلایل اصلی این تفاوت:

  • حفظ ولتاژ و آمپر بالا (مثلاً ۱۰۰۰ ولت و ۱۰۰۰ آمپر برای ۱ مگاوات) در شرایط واقعی بسیار سخت است.
  • طراحی باتری خودرو و سیستم مدیریت شارژ داخلی محدودیت دارد.
  • فاز نهایی شارژ (Trickle Charging) به‌طور طبیعی آهسته‌تر انجام می‌شود.
  • گرمای بالا نیاز به کابل‌ها و کانکتورهای خنک‌شونده با مایع دارد.

قیمت ایستگاه‌های شارژ مگاواتی با خنک‌سازی مایع بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار یوان (حدود ۱۱ تا ۱۶ هزار دلار) است؛ چیزی حدود ۳ تا ۵ برابر شارژرهای معمولی!

کپی لینک

چالش‌های زیربنایی و شبکه برق

  • شارژرهای سریع فشار زیادی به شبکه برق شهری وارد می‌کنند.
  • BYD برای حل این مشکل، از باتری‌های ذخیره‌ساز انرژی (تا ۱.۵ مگاوات‌ساعت) درون ایستگاه‌ها استفاده می‌کند که برق را در زمان‌های کم‌مصرف ذخیره می‌کنند.
  • همچنین، پلتفرم ابری این شرکت مصرف برق را لحظه‌ای پایش کرده و شدت شارژ را تنظیم می‌کند.

اما اگر این باتری داخلی تمام شود، خودروهای بعدی از همان سرعت شارژ بهره‌مند نخواهند شد.

کپی لینک

تجربه واقعی کاربران و مسیر آینده

برای بسیاری از کاربران، دسترس‌پذیری ایستگاه‌ها مهم‌تر از سرعت بالا است. ایستگاه‌های مگاواتی ممکن است بیشتر در مسیرهای بین‌شهری یا جایگاه‌های سوخت پررفت‌وآمد کاربرد داشته باشند، نه در مراکز خرید یا سینما.

BYD اعلام کرده که قصد دارد فناوری خود را با صنعت به اشتراک بگذارد و با سرمایه‌گذاران برای ساخت ایستگاه‌های پرقدرت همکاری کند.

هرچند ورود به دنیای شارژ مگاواتی می‌تواند آینده حمل‌ونقل برقی را متحول کند، اما چالش‌هایی نظیر هزینه بالا، فشار به شبکه برق، نیاز به زیرساخت خنک‌سازی، و تفاوت میان تئوری و واقعیت مسیر را سخت کرده است.

این فناوری بیشتر از اینکه برای همه خودروها مناسب باشد، فعلاً در شرایط خاص مثل مسیرهای طولانی، کامیون‌ها، یا ناوگان‌های حمل‌ونقل سریع توجیه‌پذیر است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.