پیشرانه الکتریکی با تکنولوژی جدید، انقلابی در خودروهای الکتریکی؟

جمعه 15 بهمن 1400 - 12:30
مطالعه 2 دقیقه
Mercedes-1
خودروسازان رقابت شدیدی را برای تولید خودروهای الکتریکی جدید و هیجان‌انگیز شروع کرده‌اند و با توسعه صنعت خودرو، تنها باتری‌ها نیستند که پیشرفته‌تر...
تبلیغات

خودروسازان رقابت شدیدی را برای تولید خودروهای الکتریکی جدید و هیجان‌انگیز شروع کرده‌اند و با توسعه صنعت خودرو، تنها باتری‌ها نیستند که پیشرفته‌تر می‌شوند. پیشرانه‌های الکتریکی نیز با سرعت زیادی رو به جلو حرکت می‌کنند. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند راندمان و کارایی خودروهای الکتریکی در سال‌های آینده از طریق پیشرفت‌های صورت گرفته در پیشرانه‌های الکتریکی، سیستم‌های الکترونیکی و مجموعه باتری‌ها به دست خواهد آمد. در حقیقت شرکت‌هایی همچون مرسدس بنز و رنو اعتقاد دارند آینده پیشرانه‌های الکتریکی به تکنولوژی شار محوری تعلق دارد. همچنین شرکت‌های زیادی معتقدند تکنولوژی باتری حالت‌جامد نیز در آینده حرف اول را خواهد زد.

مرسدس بنز قبلاً تائید کرده است محصولات الکتریکی برند AMG از پیشرانه‌های شار محوری توسعه یافته توسط خود شرکت استفاده خواهند کرد. این خودروساز آلمانی گفته است:

پیشرانه الکتریکی یک کالا نیست. این یک تکنولوژی با سرعت توسعه بالاست که خلاقیت و تجربه باعث تمایز و راندمان بالایش خواهد شد

بی‌ام‌و هم در حال کار روی پیشرانه‌های الکتریکی جدید است. البته برخی نگرانی‌ها درباره پیشرانه‌های الکتریکی و استفاده آن‌ها از فلزات کمیاب زمین وجود دارد. اتونیوز می‌گوید تا 80 درصد پیشرانه‌های الکتریکی امروزی از آهنرباهای دائمی که دارای فلزاتی همچون نئودیمیوم، پراسدمیوم، دیسپروزیوم و تربیوم استفاده می‌کنند. استخراج این مواد باعث ایجاد زباله‌های سمی می‌شود و بسیاری از آن‌ها در چین استخراج و فراوری می‌شوند. پیشرانه‌های سنکرون استفاده شده توسط رنو و بی‌ام‌و فاقد این فلزات کمیاب هستند اما همه خودروسازان روش مشابهی را دنبال نمی‌کنند. برای مثال پیشرانه‌های آهنربای دائمی استفاده شده در ولوو XC40 دارای فلزات کمیاب زمین هستند.

یکی از مدیران ولوو می‌گوید:

دلیل اینکه چرا ما این روش را انتخاب کرده‌ایم راندمان خالص، گشتاور یا تراکم قدرت است و به خاطر جبران تراکم قدرت و گشتاور و راندمان پیشرانه‌های الکتریکی، به احتمال زیاد در میان‌مدت از همین تکنولوژی استفاده خواهیم کرد

فولکس‌واگن می‌گوید میزان استفاده از فلزات کمیاب زمین در پیشرانه‌های الکتریکی محصولاتش را کاهش داده است و در حال بررسی تولید پیشرانه‌هایی بدون فلزات کمیاب است. توسعه و پیشرفت پیشرانه‌های الکتریکی موضوع مهمی است و می‌تواند تأثیر مهمی روی صنعت خودرو داشته باشد. یک خودروی الکتریکی به‌طورکلی 50 درصد قطعات کمتری نسبت به خودرویی درون‌سوز دارد و نیازمند 30 درصد نیروی کاری کمتری برای تولید است. بسیاری از خودروسازان به منظور حفظ نیروی کاری خود در حال تولید پیشرانه‌های الکتریکی هستند. شرکت‌هایی همچون رنو قبلاً پیشرانه‌های الکتریکی خود را تولید کرده‌اند درحالی‌که مرسدس، استلانتیس و ولوو هم روش مشابهی را در پیش گرفته‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.