متفرقه

خودروی برقی تویوتا 1920 کیلومتر را با شارژ بی سیم طی کرد

دستیابی به این رقم شگفت‌آور به لطف فناوری جدید شرکت الکترون ،جاده برقی، با قابلیت شارژ بی‎‌سیم خودرو میسر شده است.

شرکت الکترون قصد داشت جاده‌ها را به‌گونه‌ای بهینه کند که نگرانی‌های رانندگان درباره شارژ خودروهایشان را از بین ببرد. این استارتاپ در راستای رسیدن به هدف یادشده، محصول خود با یک تویوتا EV تست کرد و بدون اینکه نیازی به شارژ مجدد خودرو داشته باشد، موفق به پیمایش مسافتی ۱۹۲۰ کیلومتر شد. راز دستیبابی به این گستره قابل‌پیمایش بالا، شارژرهای بی‌سیم خودرو به شمار می‌رفت که زیر سطح جاده کار شده بودند. حال الکترون مدعی است که راه‌حل تازه‌اش مشکل نگرانی شارژ باتری خودرو و نیاز به باتری‌های بزرگ‌تر را برطرف می‌کند.

امروزه حتی تصور رانندگی یک خودرو ولو نسخه درون‌سوز بدون توقف برای سوخت کمی دشوار است اما ظاهرا این شرکت تازه‌بنیان موفق شده تا راه‌حلی برای رفع همیشگی این مشکل پیدا کند. الکترون که در سال ۲۰۱۳ بنیان نهاده شد، تمرکز خود را روی توسعه جاده‌هایی قرار داد که می‌توانند خودروهای برقی را به‌صورت بی‌سیم و در طی مسیر خود شارژ کنند.

شرکت الکترون برای اثبات توانایی فناوری خود، یک تویوتا برقی را روی سطح جاده مستقیم و آزمایشی خود برای ۱۹۲۰ کیلومتر راند. این جاده به فرستنده شارژ بی‌سیم در زیر سطح خود مجهز شده بود. این رقم شگفت‌آور حدودا ۵ برابر بیشتر از مسافتی است که یک خودروی برقی عادی با هر بار شارژ کامل می‌پیماید. «اورن ازر»، مدیرعامل این استارتاپ، در مصاحبه با مجموعه «اینسایدر» تاکید کرد که شارژ بی‌سیم می‌تواند صنعت خودروهای برقی و مالکیت آن‌ها را به‌کلی متحول کند. او افزود:

هدف انجام این آزمایش نمایش فناوری نیست بلکه تاکید روی محصول است.

خودروی بررسی‌شده در این آزمایش یک دستگاه تویوتا راو۴ پرایم برقی بود که درحالت عادی و با هر بار شارژ کامل قادر است تنها مسافتی برابر ۷۳.۶ کیلومتر را طی کند. تویوتای موردبحث حتی یک خودروی کاملا برقی هم به شمار نمی‌رود بلکه یک پلاگین‌هیبرید محسوب می‌شود که به‌طور مداوم برای ۱۰۰ ساعت رانده شد و تنها برای تعویض راننده توقف کرد. فناوری زیرزمینی و عملا نامرئی الکترون توانست تویوتای یادشده را همان‌طور که با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرده است، دوباره شارژ کند.

در این آزمایش، راننده هیچ گاه از موتور بنزینی راو۴ استفاده نکرده و هیچ توقفی هم برای شارژ دوباره باتری انجام نشده است. نکته قابل ذکر دیگر، پوشش شارژی تنها ۲۵ درصد مسیر آزمایش است. به گفته ازر، خودروها با سرعت بزرگراهی می‌توانند شارژ بیشتری را نسبت‌به آنچه که مصرف می‌کنند، به دست آورند.

شاید بزرگ‌ترین مشکلات و نقاط ضعف خودروهای برقی امروزی، مسافت قابل‌پیمایش نگران‌کننده و شارژ طولانی آن‌ها باشد. الکترون معتقد است که «جاده‌های برقی» و خودروهای تجهیزشده هماهنگ با این فناوری می‌توانند این دو مشکل را به‌راحتی حل کنند.

به گزارش EPA، لوسید ایر گرند تورینگ که یک سدان لوکس برقی ۱۳۸ هزار دلاری محسوب می‌شود، با هر بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی ۸۲۵ کیلومتری را طی کند و هم‌اکنون بیشترین رنج حرکتی را در میان خودروهای برقی بازار ایالات‌متحده دارد. بیشتر خودروهای تولید انبوه نیز پس از پیمایش ۳۲۰ تا ۴۸۰ کیلومتر به شارژ دوباره نیاز دارند؛ بنابراین راننده برای پیمایش مسافتی ۲ هزار کیلومتر، به چند توقف طولانی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای نیاز دارد.

ساخت جاده برقی در آلمان

الکترون مدعی است که فناوری نوظهورش مزیت دیگری هم دارد که به وزن خودروها مربوط می‌شود. مدیرعامل این شرکت می‌گوید که سیستم شارژ بی‌سیم پویا نیاز به باتری‌های سنگین، گران‌قیمت، بزرگ و مضر برای محیط‌زیست را از میان برداشته و از این طریق، به سفرهای طولانی‌تر کمک می‌کند. ازر می‌گوید که تیم مهندسی‌اش برای اثبات این ادعا، آزمایش خود را در شرایط عادی و کنترل‌نشده انجام داده‌اند؛ جایی که راو۴ پرایم در بهترین حالت ۸۰ کیلومتر دوام می‌آورد.

الکترون تاکنون روی توسعه مسیرهای شارژ بی‌سیم برای خودروهای عمومی با مسیر مشخص کار کرده است. ازر می‌گوید که جاده برقی می‌تواند برای خودروهای شخصی معجزه‌آسا باشند. شرکت او هم‌اکنون یک جاده برقی ۱.۶ کیلومتری را در شهر دیترویت آمریکا راه‌اندازی کرده است. بنیان‌گذار این استارتاپ باور دارد که خودروهای مجهز به فناوری شارژ بی‌سیم از طریق جاده نهایتا تا ۲ یا ۳ سال آینده وارد بازار شوند.

آیا واقعا ساخت جاده برقی توجیه اقتصادی دارد؟ آیا با بازسازی تمام مسیرهای شهری یا حداقل بزرگ‌راه‌ها و جاده‌های پرتردد، می‌توان پاسخگوی نیاز ترافیک‌ها بود؟ به نظر شما شارژ بی‌سیم خودرو از طریق دکل منطقی‌تر است یا زیرآسفالت؟! آینده این فناوری چه خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    دیر وارد بازی شد….ولی پر قدرت

    موافقم 48
    مخالفم 13
    1. Daruosh

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (101 ديدگاه)

      دیر گیر هست و لی بد گیره💪

      موافقم 29
      مخالفم 7
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      همین که اعتراف کردید خوبه ! یه نشانه‌ی روشن از زنده شدن درک بالاست !

      وقتی میگم سلطان تویوتا از امپراطوری مادِن جاپِن ، فقط بگید چشم و خلاص ! آندِراِستند ok !

      موافقم 26
      مخالفم 47
      1. ♧Quark♧

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (21 ديدگاه)

        واقعا سطح اسفبار کامنت ها رو میخونی به وضعیت این کشور پی می بری
        نوید جان دلبندم ، این یک power transmition wireless هست که روی تویوتا نصب شده این شرکت به غیر از این ماشین روی انواع کامیون و اتوبوس هم تست کرده از سال 2019 داره کاره میکنه باید یک سیم پیچ مثل همین که روی زمین نصب کرده زیر ماشین نصب و یک کانورتر هم نصب کنه تا ماشین رو بتونه شارژ کنه و هزینه زیادی برای اجرا داره و مزیت بیشتری برای خط های brt در شهر داره

        موافقم 46
        مخالفم 5
      2. IMAN1199

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        اصلا نمیگیم چشم اصلا

        اصلا آندِراِستند ok ! اصلا

        چون این کار هیچ ربطی به تویوتا نداره هیچ ربطی نداره جز اینکه از ماشین اون برند استفاده شده

        «الکترون» یک۱ استارتاپ اسرائیلی هست و اون این کارو ماشینای دیگه هم انجام داده اینم یکیش بوده

        از اسرائیلی بودنش هم تعجبی نمیکنیم چون اتفاقا تو سالهای اخیر هم استارتاپ های قوی و زیادی هم دیدم از اونها
        اینها هم دستشون با امریکا سلطان امپراطوری مادِن یونایِتد استِیتْ اَمریکا تو یه کاسه است انواع تکنولوژی ها رو بهشون میده

        بعضی وقتا نظراتی نظر میبینیم
        فکر میکنیم
        سطح سواد زیر سیکل !
        و دانش خودرویی پراید ۷۹ !
        هست !

        موافقم 28
        مخالفم 14
  2. Rerace777

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    و ما که آسفالتمون مثل رنده میمونه…

    موافقم 49
    مخالفم 5
    1. محمد

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (37 ديدگاه)

      برای تبریزو دیدی؟؟؟
      مثل فک اره ماهیه

      موافقم 19
      مخالفم 5
      1. Python

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        همه جاش که بد نیست
        در کل متوسطه

        موافقم 6
        مخالفم 16
      2. کرگدن باواریا

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (149 ديدگاه)

        حبیبی ، کام تو کرج،،، یالله…
        خدایی شخمی ترین آسفالت رو جاده های ایران داره ، فقط یه شهر و یه منطقه نه کلا 🚱💩

        موافقم 16
        مخالفم 4
        1. Bagher

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (121 ديدگاه)

          آسفالت فقط مراغه
          رو دستش نیس تو ایران

          یه دونه خیابون با آسفالت درست و حسابی نداره

          موافقم 8
          مخالفم 5
  3. مازیار

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2360 ديدگاه)

    به نظرم آینده برقی ها _ یعنی دستکم ۲۰ سال آینده _ از نظر میزان برد و بخصوص نحوه و زمان و چگونگی شارژ، هرچه هست بسیار خارج از تصور و چشم انداز امروز ماست

    موافقم 39
    مخالفم 5
  4. R/T

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 8
    مخالفم 7
  5. M.D

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    مسافت زیادیه . پیشرفت خوبیه

    موافقم 10
    مخالفم 7
  6. ایران

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (341 ديدگاه)

    هزینه بسیار زیادی داره این طرح ولی نقاط ضعف بزرگ خودروهای الکتریکی رو برطرف میکنه که خیلی عالیه ولی خب چند سال طول بکشه تا کامل اجرایی بشه رو باید صبر کرد و دید

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. DNA

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (289 ديدگاه)

    همچین مسافت برای من مث شتاب 5 ثانیه ای قابل درک نیس

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. علی====

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    من 50 سال سن دارم و حدودا از 45 سال پیش رو یادم هست و تو این مدت اینقدر تغییرات دیدم که بعضی وقتها خودم هم باورم نمیشه و مطمئن باشید تو 20 یا 30 سال آینده هم دنیا جوری میشه که تصورش آلان سخته

    موافقم 28
    مخالفم 2
  9. 911

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (564 ديدگاه)

    اگر این طرح ایران بیاد با این وضع آسفالت، می بینی یه دقیقه قطع شد یه دفعه وصل شد 😂😂😂😂

    موافقم 29
    مخالفم 4
  10. BMW

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    پر قدرت وارد میدان شد ولی بدرد جاده های ایران نمیخوره اگه بیاد چون جنازه تحویل میده

    موافقم 6
    مخالفم 7
  11. محمد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    1900 کیلومتر با یکبار شارژ ؟ خیلی زیاده دم ژاپن گرم فکر کنم یک ماه میتونی بدون اینکه شارژش کنی تو شهر رفت و امد کنی

    موافقم 7
    مخالفم 11
    1. ♧Quark♧

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (21 ديدگاه)

      ارتباطش به ژاپن چیه؟

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. محمد

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (344 ديدگاه)

        متاسفانه مطلب رو کامل نخونده بودم فکر کردم فناوری مربوط به تویوتاست که نبود

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. ♧Quark♧

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (21 ديدگاه)

      شرکت الکترون برای اثبات توانایی فناوری خود، یک تویوتا برقی را روی سطح جاده مستقیم و آزمایشی خود برای ۱۹۲۰ کیلومتر راند. این جاده به فرستنده شارژ بی‌سیم در زیر سطح خود مجهز شده بود. این رقم شگفت‌آور حدودا ۵ برابر بیشتر از مسافتی است که یک خودروی برقی عادی با هر بار شارژ کامل می‌پیماید. «اورن ازر»، مدیرعامل این استارتاپ، در مصاحبه با مجموعه «اینسایدر» تاکید کرد که شارژ بی‌سیم می‌تواند صنعت خودروهای برقی و مالکیت آن‌ها را به‌کلی متحول کند.

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. Bagher

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      شرکت اسرائیلیه

      موافقم 4
      مخالفم 2
  12. حسین

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    سلام نکته اول تکنولوژی شرکت الکترون است نه تویوتا.
    دوم تو ایران جواب نمی ده چون بعد از آسفالت داره حفاری آب و گاز شروع میشه.
    باز خدا رو شکر برقمون زمینی نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  13. sina

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    ایول چه ایده باحالی…
    کلا مشکل تویوتا و همه ژاپنی ها اینه خیلی محافظه کارن برای استارت زدن چیزای جدید.
    اپل کار رو مث تا سه سال پیش استفاده نمیکردن 😑
    الانم برقی شدن هست

    موافقم 2
    مخالفم 8
  14. دانیال

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (594 ديدگاه)

    ایده خوبیه خوشم اومد
    برای شهرهای شلوغ پشت چراغ قرمز ها و معابر پرترافیک خیلی جوابه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. JDM سابق

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    پدال خبره کامارو جدید رو بذار

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. فرزاد افشار

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    تویوتا سرور ماشینا چ برقی چ سوخت فسیلی ….جاپان لاو یو

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. IMAN1199

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      بنز و فورد سرور ماشینا چ برقی چ سوخت فسیلی ….اروپا و امریکا لاو یو

      موافقم 6
      مخالفم 6
  17. ram1500trx

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    من کامنت هارو میخوندم جالب بود نظر دوستان در مورد اسفالت.شهر خودمون هم کوچه خیابوناش میری قلنج ماشین میشکنه از بس بالا پایین داره
    به نظر من ربطی ب اسفالت الان ایران نداره چون ما جهان سومی هستیم و ۱۰۰ سال از تکنولوژی عقبیم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    این تکنولوژی از سال 2013 تو اتوبوسهای کره آزمایش شده:
    https://www.bbc.com/news/technology-23603751

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا