در جستجوی آیندهای بدون تصادف با خودروهای خودران
چندی است که اتومبیلهای خودران بدل به گل سرسبد خبرهای خودرویی شدهاند و دلیل آن هم فعالیت اکثر کمپانیهای عظیم در این زمینه است. از گوگل گرفته تا تسلا و از بی ام دبلیو تا نیسان همه و همه بودجه هنگفتی را صرف تحقیق درزمینهٔ این فناوری تازه میکنند و هرچند روز خبرهای تازهای در مورد فعالیتهایشان میشنویم. اما آیا توسعه این چهارچرخههای مدرن انسان بیدقت را از تصادفات رانندگی حفظ میکند؟ حادثههایی که هر ثانیه جان صدها تن را میستاند و ما ایرانیها هم اصلاً با آن غریبه نیستیم. در اینجا مقالهای به قلم Lulu Chang از وبسایت دیجیتال ترندز را با هم میخوانیم تا بر اساس دادههای آماری به سؤال مذکور پاسخ دهیم.
همه فوبیاهای ما همچون ترس از مارها، عدد ۱۳ یا پرواز، زیر سایه تهدید واضح و همیشگی عملی قرار میگیرند که همه ما خواهینخواهی در زندگی خود با آن سروکار داریم: رانندگی. هرچند هنگامیکه حرف از مهارتهای رانندگی شخص به میان میآید همه باد به غبغب انداخته و خود را یک پا شوماخر میدانند اما دادههای آماری چیز دیگری را فریاد میزنند. در حقیقت برآوردی از صنعت بیمه خودرو در سال ۲۰۱۱ بیانگر این است که یک راننده معمولی در دورهی پشت رول نشستن خود درگیر ۳ تا ۴ تصادف خواهند شد. امروز که ۴ سال از آن برآورد گذشته در دنیایی قرار داریم که عوامل پرتکننده حواس راننده مانند قارچ رشد میکنند و شاید به همین منوال خطر تصادفات نیز افزایش یافته. بنا بر تحقیقات اخیر Mobileye، توسعهدهنده فنّاوری رانندگی خودکار شرکتهای تسلا، بی ام دبلیو، آئودی و نیسان، یک نفر از هر ۱۰ آمریکایی از ماه می تاکنون با یک خودرو برخورد کرده یا حداقل نزدیک بوده برخورد کند.
با اینکه هماینک برای Xـمین بار ثابت شده که خودروهای بدون راننده واقعاً امناند، مردم هنوز مطمئن نیستند که بخواهند جانشان را به دست رانندههای سایبری بسپارند اما شاید این بررسی اخیر باعث شود تا شکهایمان را کنار بگذاریم. در مطالعهای که توسط YouGov به انجام رسید، ۱۰۷۸ بزرگسال به سؤالاتی آنلاین درباره تجربیاتشان با ماشینها و پیشبینیهای خود درباره صنعت خودرو پاسخ دادند.
۱۶ درصد از مشارکتکنندگان گفتند که در شش ماه گذشته هنگام پیادهروی با اتومبیل تصادف کرده یا نزدیک بوده تصادف کنند، ۲۱ درصد از دوچرخهسواران هنگام دوچرخهسواری در شش ماه گذشته با یک خودرو برخورد کرده یا نزدیک بوده برخورد کند. اوضاع در حملونقل عمومی هم از این بهتر نیست چراکه ۱۸ درصد از پاسخدهندگان هنگامیکه در یک وسیله حملونقل عمومی (تاکسی، اتوبوس شهری، آبر و...) بودهاند، تصادف را تجربه کردهاند.
اینطور که از شواهد پیداست جوانان نیز از خطر تصادفات در امان نیستند؛ از هر شش نفر بین سنین ۱۸ تا ۳۴ سال، حداقل یک نفر در شش ماه گذشته در حین پیادهروی نزدیک بوده با یک خودرو برخورد کند.
"چه یک راننده اتوبوس که برای عبور از یک تقاطع شلوغ تلاش میکند یا یک راننده سرویس خودرویی که به دنبال دروازه درست در فرودگاه است، راههای بالقوه فراوانی برای پرت شدن حواس راننده از کنترل خودرو است، " این حرف لونا للوید، مدیر ارشد تجاری و معاون ارشد بخش توسعه کسب و کارهای Mobileye، است. پس با این همه، انسان بیچاره چه باید بکند؟ Mobileye خودروهای بدون راننده را پیشنهاد میدهد.
این کمپانی مسئول فناوریهایی است که خودروهای بدون راننده را دور از تصادفات نگه میدارد؛ آنها "تفسیرهای دقیقی از میدان دید را بهمنظور پیشبینی برخوردهای احتمالی با دیگر خودروها، عابران پیاده، دوچرخهسواران، حیوانات و دیگر موانع " ارائه میدهند. متأسفانه اینها اعمالیاند که انسانها نمیتوانند (یا نمیخواهند) انجام دهند. انگار کمکم جایی در قلب آمریکاییها برای خودروهای بدون راننده باز میشود.
با استناد بر مطالعات Mobileye و YouGov، ۳۱ درصد از افراد موردمطالعه وقتی میدانستند اتومبیلهای خودران در جادهاند، احساس امنیت بیشتری میکردند این درصد درباره دوچرخهسواران به حد قابلملاحظهای افزایش یافت چراکه نزدیک به نیمی از آنها از به پشتیبانی از این پدیده برخاستند. جوانانی که در عصر دیجیتالی رشد و نمو یافتهاند نیز با ایده این خودروها موافق بودند. ۳۸ درصد از آنها با خودروهای بدون راننده امنیت را نزدیکتر به خود مییافتند.
لِلوید افزود:"تحقیق Mobileye نشان داد که آمریکاییها تکنولوژیهای جدید را کاملاً میپذیرند اگر آن تکنولوژی بتواند برای همه تجربه رانندگی امنتری رقم بزند."
بالاخره صنعت خودرو دندهها را از تمرکز سنتی در کاهش آسیب، مانند کمربند و ایربگ، به معرفی راهکارهای محافظتی کامل در برابر تصادفات عوض میکند.
نظر شما پدالیهای عزیز در مورد این پدیدههای نو در جادهها چیست؟
منبع:دیجیتال ترندز