نخستین کشتی فیدر با تکنولوژی خودکار
کشتی فیدر (Feeder) چیست؟ کشتیهای از نوع کانتینری هستند، که برای حمل کالا در دنیا مورد استفاده قرار میگیرند، اما برای حمل 300 تا حداکثر 1000 TEU (هر TEU برابر یک کانتینر به طول 20 فوت یا 6.1 متر میباشد) از آنها استفاده میشود که در مقابل ظرفیت بیش از 14000 TEU کشتیهای کانتینری بزرگ بسیار کمتر است به همین دلیل از آنها برای مسافتهای کوتاه استفاده میشود. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.)
شرکت تولیدی کود یارا (Yara) و شرکت دریایی کانگزبرگ (Kongsberg) اعلام کردهاند که درحال ساخت اولین کشتی مستقل (کاملاً خودکار و بدون نیروی انسانی) بدون آلایندگی در دنیا هستند.
برای اولین بار یارا بیرکلند (Yara Birkeland) در نیمه دوم سال 2018 میلادی به آب انداخته میشود و تولیدات کارخانه یارا در پورشگرن نروژ (Porsgrunn) را به بنادر شهرهای بریویک (Breveik) و لارویک (Larvik) نروژ میرساند. انتظار میرود این کار باعث کاهش رفتوآمد 40000 کامیون دیزلی در سال گردد، درنتیجه مصرف سوخت دیزل نیز کاهش میابد و در پی آن آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.
این کشتی در ابتدا بهعنوان یک کشتی سرنشیندار آغاز به کار خواهد کرد، در سال 2019 میلادی بهصورت کنترل از راه دور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و انتظار میرود سرانجام در سال 2020 میلادی قادر به انجام مأموریت خود بهصورت کاملاً مستقل باشد. کشتی بدون آلایندگی جدید پس از عملیاتی شدن قادر خواهد بود قواعد بازی حملونقل جهانی را به نفع اهداف پایداری سازمان ملل متحد تغییر دهد.
هرروز بیش از 100 کامیون دیزلی برای حملونقل تولیدات کارخانه پورشگرن به بنادر شهرهای بریویک و لارویک نیاز است تا از آنجا توسط کشتیهای کانتینری به دست مشتریان در اقصی نقاط دنیا برسد.
سوین توره هالستر (svein tore holsether) رئیس و مدیرعامل شرکت یارا میگوید:
با استفاده از این کشتی بدون آلایندگی مستقل، ما حملونقل جادهای را به دریا منتقل میکنیم بدین وسیله باعث کاهش آلودگی صوتی و گردوغبار، ایمنی جادههای محلی و کاهش انتشار آلایندههایی نظیر اکسید نیتروژن و دیاکسید کربن خواهیم شد.
کانگزبرگ تمام فناوریهای کلیدی نظیر سنسورها و هماهنگی مورد نیاز برای کنترل از راه دور و عملیات مستقل، همچنین موتورهای الکتریکی، باتریها و کنترل نیرومحرکه را تأمین میکند.