چشم انداز

فناوری‌هایی که دوباره به خودروها بازگشتند، از توربوشارژر تا صفحه آمپر دیجیتالی

خودروهای پیشرفتهٔ امروزی تجهیزات ایمنی و رفاهی را ارائه می‌کنند که اجداد ما حتی تصورش را هم نمی‌کردند. در تصورات رانندگان خودروهای ۳۰ سال پیش نمی‌گنجید که بتوانند خودروی خود را با یک کامپیوتر جیبی احضار کنند یا ساعت‌ها بدون دست زدن به غربیلک فرمان رانندگی کنند ولی بااین‌حال، بسیاری از ویژگی‌هایی که ما فکر می‌کنیم جدید و مدرن هستند، سال‌ها قبل آزمایش شده بودند. البته اغلب آن آزمایش‌ها با شکست مواجه می‌شدند زیرا این تکنولوژی‌ها آن‌قدر پیشرفته نبودند که بتوانند به‌درستی یا به‌صورت قابل‌اعتماد کار کنند؛ اما در دنیای مدرن و با پیشرفت تکنولوژی، به این ایده‌ها فرصتی دوباره داده شد. در ادامه با فناوری‌های خودروهای مدرن آشنا می‌شویم که از مرگ بازگشته‌اند.

توربوشارژر

در حال حاضر خودروهای کمی را در بازار می‌توان پیدا کرد که از سیستم‌های پرخوران استفاده نکند اما سال‌ها پیش از آنکه خودروسازی به فکر استفاده از این تکنولوژی بیفتد، جنرال موتورز در اوایل دههٔ ۶۰ الدزمبیل کاتلاس جت‌فایر را به‌عنوان اولین خودروی تولیدی با پیشرانهٔ توربو به بازار فرستاد. البته این خودرو به دلیل هزینهٔ تولید بالا و مشکلات قابلیت اطمینان پیشرانه‌های توربو، عمر بسیار کوتاهی داشت و تنها ۳,۷۶۵ دستگاه از آن ساخته شد.

زمانی که تکنولوژی توربو دوباره بازگشت، در ابتدا در خودروهای پرفورمنسی مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو ۱۹۷۴ و پورشه ۹۱۱ توربو ۱۹۷۵ استفاده شد و سپس به مدل‌های دیزلی مثل مرسدس بنز ۳۰۰SD سال ۱۹۷۸ راه پیدا کرد. بااین‌حال، القای اجباری در خودروهای بنزینی معمولی جهان متداول نشد تا اینکه گروه فولکس‌واگن در اواسط دههٔ ۹۰ پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربوشارژ خود را عرضه کرد و همه‌چیز را تغییر داد. این باعث شد از دههٔ ۲۰۱۰ به بعد، خودروهای بدون توربو به مدل‌هایی غیرمعمول تبدیل شوند.

چراغ‌های جلوی اتوماتیک

تا پیش از قرن بیست و یکم، هنگام رانندگی در جاده‌های دوطرفه باید مدام نوربالا را به نورپایین تغییر می‌دادید تا از اذیت شدن چشمان رانندگان طرف مقابل جلوگیری کنید. این روزها اکثر خودروها این کار را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند اما کادیلاک در سال ۱۹۵۲ نسخهٔ اولیه‌ای از این سیستم را با نام Autronic Eye را ارائه کرد. این سیستم در دههٔ ۶۰ به Guide Matic تغییر نام داد و تا اوایل دههٔ ۸۰ همچنان در برخی از محصولات کادیلاک استفاده می‌شد.

همچنین امروزه اکثر خودروها به سنسور نور مجهز هستند که وقتی هوا تاریک می‌شود به‌طور خودکار چراغ‌ها را روشن می‌کند اما بازهم جنرال موتورز در دههٔ ۶۰ چنین سیستمی را با نام Twilight Sentinel در محصولات کادیلاک ارائه کرد. یکی دیگر از تکنولوژی‌های مربوط به چراغ‌های خودروهای امروزی هم چراغ‌های چرخان هستند که برای روشن کردن مسیر در پیچ‌ها طراحی شده‌اند و برای اولین بار شاهد ارائهٔ آن در تاکر ۴۸ و سیتروئن DS بودیم.

غیرفعال‌سازی سیلندرها

در پیمایش‌های معمولی، خودروها تنها به بخشی از حداکثر توان پیشرانهٔ خود نیاز دارند و به همین دلیل، برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، خاموش کردن نیمی از پیشرانه زمانی که به حداکثر توان نیازی نیست ایدهٔ خوبی به نظر می‌رسد. اگر با یک آئودی کوچک مدرن یا یک فورد فی‌یستا ST مجهز به این سیستم رانندگی کرده باشید می‌دانید که کارکرد موتور بسیار نرم و روان خواهد بود اما زمانی که در سال ۱۹۸۱ جنرال موتورز برای غلبه بر دومین بحران سوخت، این ایدهٔ هوشمندانه را در محصولات کادیلاک ارائه کرد، سیستم‌های الکترونیکی برای کارکرد درست آن به‌اندازهٔ کافی پیشرفته نبودند. جنرال موتورز برای پیشرانهٔ هشت سیلندر L62 مجهز به سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها نام ۴-۶-۸ را در نظر گرفت اما این سیستم آن‌قدر پیشرفته بود که حتی خود جنرال موتورز هم نمی‌دانست چطور باید آن را روی موتور اعمال کند. به همین دلیل، این تکنولوژی به‌سرعت کنار گذاشته شد اما دو دهه بعد دوباره بازگشت و سرانجام به‌درستی به وظیفهٔ خود عمل کرد.

سپرهای یکپارچه و همرنگ بدنه

خودروهای مدرن به‌جز آن‌هایی که برای آفرودهای خشن طراحی می‌شوند، همگی سپرهای یکپارچه و همرنگ بدنه دارند تا جایی که نمی‌توان به‌راحتی مرز بین سپر و بدنه را تشخیص داد. از اواسط دههٔ ۹۰ به‌طور عمده‌ای از این رویه طراحی استفاده و فوراً باعث شد خودروهایی که سپرهای معمولی داشتند قدیمی به نظر برسند؛ اما پونتیاک GTO در سال ۱۹۶۷ همین ایده را به نمایش گذاشته بود و بعداً کوروت در سال ۱۹۷۳ و پورشه ۹۲۸ در سال ۱۹۷۸ نیز از آن استفاده کردند.

فرمان گیری چرخ‌های عقب

سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب در دههٔ ۸۰ در بین خودروسازان ژاپنی محبوب شد و خودروهایی مثل هوندا پرلود و مزدا ۶۲۶ از آن استفاده کردند. نیسان اسکای‌لاین GT-R نیز در سال ۱۹۸۹ از این تکنولوژی بهره برد و در طول دههٔ ۹۰ همچنان از آن دفاع می‌کرد حتی زمانی که دیگر خودروسازان سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب را کنار گذاشتند؛ اما با پایان تولید اسکای‌لاین R34، نیسان هم از این سیستم دست کشید و زمانی که GT-R R35 در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، تنها چرخ‌های جلوی آن فرمان می‌گرفتند ولی در همان سال‌ها، دیگر خودروسازان به مزیت‌های سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب پی بردند.

پیشرانه‌های الکتریکی

هرچه به دههٔ ۲۰۳۰ نزدیک می‌شویم، پیشرانه‌های درون‌سوز بیشتر و بیشتر جای خود را به موتورهای الکتریکی می‌دهند اما همین نبرد در اواخر دههٔ ۱۸۹۰ و اوایل دههٔ ۱۹۰۰ هم در جریان بود و در آن زمان برق تسلیم بنزین شد. خودروهای بنزینی اولیه پرسروصدا، بدبو و خطرناک بودند، راه‌اندازی و رانندگی با آن‌ها پیچیده‌تر بود و نیاز به توجه و رسیدگی مکرر داشتند اما از سوی دیگر، این خودروها سبک‌تر و ارزان‌تر بودند و باطری‌های سرب اسیدی آن روزها نیز در خودروهای الکتریکی نمی‌توانستند انرژی زیادی را ذخیره کنند. همچنین معرفی استارت برقی هم کفهٔ ترازو را بسیار به سمت خودروهای بنزینی سنگین‌تر کرد اما «ادوین بلک» در کتاب خود بنام «درون‌سوز» نوشته است که بهره‌برداران نفتی به کنار رفتن خودروهای الکتریکی کمک کردند. بااین‌حال، در حال حاضر، با بهبود تکنولوژی باطری‌ها و نگرانی‌های آب و هوایی، خودروهای الکتریکی صد سال دیرتر به مسیر خود بازگشته‌اند.

صفحه آمپر دیجیتالی

نمایشگرهای اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ طی یک دههٔ گذشته ظاهر کنسول مرکزی و داشبورد خودروها را تغییر داده‌اند و اکنون اکثر خودروهای جدید به نمایشگر دومی بجای صفحه آمپر آنالوگ سنتی هم مجهز شده‌اند. حتی برخی خودروها مثل مرسدس بنز EQS کل داشبورد خود را با نمایشگرهای دیجیتالی پوشانده‌اند. بااین‌حال، صفحه آمپرهای دیجیتالی برای اولین بار در دههٔ ۸۰ در خودروها ظاهر شدند و تقریباً تا پایان همان دهه کنار رفتند؛ اما به لطف مزیت‌های زیاد نسبت به صفحه آمپرهای آنالوگ مثل قابلیت نمایش نقشه‌های ناوبری، صفحه آمپرهای دیجیتالی دوباره بازگشته‌اند و این بار دیگر بازگشتی به دوران آنالوگ نخواهیم داشت.

صندوق بار جلو

دوران الکتریکی انقلابی در فضای بار خودروها ایجاد کرده است و حالا می‌توان بجای صندوق‌عقب، کاپوت جلو را باز کرد و چمدان‌ها را در آن قرار داد زیرا بیرون انداختن پیشرانهٔ درون‌سوز معمولاً فضای بار مفیدی را آزاد می‌کند مثل چیزی که در فورد F150 لایتنینگ دیده می‌شود. بااین‌حال، این ویژگی برای میلیون‌ها رانندهٔ اروپایی قدیمی چیز عجیبی نخواهد بود زیرا سال‌ها پیش، در بسیاری از مدل‌های ب‌ام‌و، فیات، رنو، اشکودا و فولکس‌واگن پیشرانه در عقب نصب می‌شد. البته خوشبختانه در دهه ۲۰۲۰، سیستم تعلیق ترسناک محور آونگی و هندلینگ وحشتناک در هوای بارانی که معمولاً از ویژگی‌های خودروهای موتور عقب قدیمی بودند همراه با صندوق بار جلو بازنگشتند.

پیشرانهٔ وانکل

از سیتروئن گرفته تا مرسدس، اکثر خودروسازان در اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ به پیشرانه‌های فوق‌العاده نرم و روان وانکل علاقه‌مند شدند. هرچند مرسدس هرگز خودرویی با پیشرانهٔ وانکل به بازار عرضه نکرد اما NSU و سیتروئن این کار را انجام دادند. البته فرانسوی‌ها خیلی زود به این نتیجه رسیدند که کاش این کار را انجام نمی‌دادند زیرا سیتروئن مجبور شد تمام مدل‌های GS مجهز به پیشرانهٔ وانکل که فروخته بود را بازخرید کرده و نابود کند. فقط مزدا در این راه استقامت کرد و تا زمانی که به تولید RX-8 در سال ۲۰۱۰ پایان داد، همچنان از موتورهای وانکل استفاده می‌کرد. به دلیل ناتوانی در مطابقت با استانداردهای آلایندگی یورو ۵، بازگشت پیشرانه‌های وانکل بعید به نظر می‌رسید اما دقیقاً همان زمانی که RX-8 آخرین نفس‌های خود را می‌کشید، آئودی یک A1 کانسپت را معرفی کرد که از موتور وانکل به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ برد استفاده می‌کرد. سپس چند سال بعد، مزدا تصمیم گرفت برای افزایش برد کراس‌اوور MX-30 همین کار را انجام دهد.

 

منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. ali(chevynova)

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6011 ديدگاه)

    کل متن رو بیخیال
    فقط طراحی الدورادو ۱۹۵۳ رو نگاه کنید

    جنرال موتورز چراغهای اتوماتیک رو اوائل دهه ۵۰ روی کادیلاک و اولدزموبیل استفاده کرد
    پشت امپر دیجیتال هم اوائل دهه ۸۰ بیوک بروی ریوریا نصب کرد
    سیستم ۴.۶.۸ هم اختراع کادیلاک بود که روی فلییت وود استفاده کرد
    {جالبه نصف بیشتر اختراعات این متن برای جنرال موتورزه}

    موافقم ۶۴
    مخالفم ۴۰
    1. ali(chevynova)

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6011 ديدگاه)

      بخشی از اختراعات کادیلاک شامل
      اختراع اولین انجین ۸ سیلندر جهان در دهه ۲۰
      اختراع اولین انجین ۱۲ سیلندر جهان اواخر دهه ۲۰
      اختراع اولین انجین ۱۶ سیلندر جهان اوائل دهه ۳۰
      اختراع استارتر برقی بجای هندل
      اختراع اولین گیربکس اتومات در ۱۹۴۰
      تولید اولین سقف فلزی جهان بجای سقف چوبی
      تولید اولین ماشینی که قطعات فنیش تعویض میشد
      اختراع سیستم ۴.۶.۸ توسط کادیلاک
      تولید اولین شیشه نشکن جلو برای امنیت
      راننده و……….
      لازم بذکره برای حصول اطمینان بیشتر میتونید با یه سرچ ساده اختراعات بیشمار کادیلاک رو بخونید

      موافقم ۶۳
      مخالفم ۳۴
      1. D:

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (81 ديدگاه)

        پس علی جان اینجارو ببین:
        اولین کروز کنترل با دنده اتوماتیک
        اولین موتور هیدروژنی
        اولین کیسه هوا
        اولین سقف تاشو
        اولین ترمز ضد قفل
        اولین خودرو چهار سیلندر
        اولین سیستم تهویه کامل مطبوع
        اولین خودرو تجاری
        اولین پیشرانه الکتریکی
        اولین خودرو اسپرت
        اولین سیستم تعلیق جلو و عقب مجزا از چرخ
        اولین ماشین با پیشرانه دیزل
        اولین پیشرانه ۴ زمانه با سامانه تزریق مستقیم سوخت
        اولین خودرو تولید انبوه با بدنه ایمن جهت کاهش صدمات حاصل از تصادفات
        اولین آزمایش تصادف برای بررسی تخمین ایمنی خودروها
        اولین پیشرانه توربو دیزل
        اولین چهارچرخ متحرک دائم(۴matic)
        حقیقتش این بخشی از مقاله ایه که از روش نوشتم و حوصله ترجمه کردن نبود ولی خودتون میتونید چندبرابر اینهایی که نوشتم رو درمورد افتخارات بنز پیدا کنید.

        موافقم ۷۵
        مخالفم ۲۴
        1. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          مگه من الان به بنز چیزی گفتم؟؟ تازه تهویه مطبوع اگه منظورت کولره سال ۱۹۴۰ شرکت پاکارد اختراع کردش و روی محصولاتش نصب کرد
          در ضمن اختراع چیزی مثل سیستم تعلیق مجزا بنز رو با اختراع موتور ۱۶ سیلندر کادیلاک مقایسه بکنی متوجه
          میشی کدوم اختراع سرامد بوده

          در ضمن کیسه هوا اختراع بنز نبود و برای اولین بار سال ۱۹۷۴ روی اولدزموبیل تورونادو استفاده شد

          موافقم ۵۱
          مخالفم ۳۰
        2. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          متن جالبیه بخونید
          درمورد جنرال موتورز و استفاده از کیسه هوا روی محصولاتشه
          اولین ماشینی که ازش استفاده کرد در آمریکا اولدز تورونادو بود

          In the early 1970s, General Motors began offering cars equipped with airbags, initially in government fleet-purchased, 1973 Chevrolet Impala sedans. These cars came with a 1974-style Oldsmobile instrument panel and a special steering wheel that contained the driver-side air bag. Two of these cars were crash tested after 20 years and the airbags deployed perfectly.[29] An early example of the air-bag cars survives as of 2009.[30] GM’s Oldsmobile Toronado was the first domestic U.S. vehicle to include a passenger airbag

          موافقم ۲۶
          مخالفم ۱۶
        3. D:

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (81 ديدگاه)

          و اولین کیسه هوای سرنشین جلو هم برای s بود
          و اولین تحویه کامل مطبوع برای بنز بوده
          ولی قصد ناراحت کردنتون رو نداشتم یکم بحث افتخارات میاد رگ غیرت فن بنز بودنم میزنه بیرون😂

          موافقم ۳۵
          مخالفم ۲۳
        4. هیچکس

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (49 ديدگاه)

          دی جان اختراعات بنز بسیار زیاد هستن

          موافقم ۲۶
          مخالفم ۱۶
        5. محمد

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (10 ديدگاه)

          سلام. اختراع ایربگ توسط جان هتریک آمریکایی در سال ۱۹۵۲ ثبت و نخستین کاربرد آن پس از منقضی شدن تاریخ پتنت جان هتریک در خودروی آمریکایی الدزموبیل تورنادو (دوستمون اشاره کردند) بوده است. به بنز چه ربطی داشته است؟ بسیاری از چیزهایی که نوشتید اصلا” ربطی به بنز ندارد. نمونه دیگر ترمز ضد قفل است که نخستین بار در دهه ۱۹۲۰ میلادی برای سامانه ترمز هواپیماها در فرانسه توسعه یافت که آنهم ربطی به بنز ندارد

          موافقم ۲۵
          مخالفم ۲۱
        6. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          ایربگ اصلا ربطی به بنز نداره
          تاریخچه اونم مشخصه

          موافقم ۲۲
          مخالفم ۲۲
        7. D:

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (81 ديدگاه)

          نمیدونم والا منم از جایی خوندم شاید منظورش کیسه هوای سرنشین جلو بوده یعنی سمت شاگرد

          موافقم ۴
          مخالفم ۱۰
        8. ❤BMW❤

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (240 ديدگاه)

          و چیزی هم که ممکنه بنز فن ها بهش خیلی بنازن ، راحتی سواریه که سیتروئن با سیستم هیدروپنوماتیکش بنز ها رو می‌خورده و چون اونقدر نرم بوده ، واسه خیلی از فیلم برداری ها ، از سیتروئن دی اس استفاده می‌شده

          موافقم ۲۳
          مخالفم ۱۶
        9. ❤BMW❤

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (240 ديدگاه)

          و اولین خودروی موتوری هم توسط یه فرانسوی به نام ژوزف کنیو ساخته توی سال ۱۷۷۰ ساخته
          اولین خودروی احتراق داخلی هم فرانسوا آیزاک دو ریواز ساخته
          جورج شبلر هم فناوری غیر فعال شدن سیلندر ها رو اختراع کرد
          جان هتریک هم اولین کیسه ی هوا رو اختراع کرد که روی الدزمبیل تورنادو ۱۹۷۳ نصب شد
          اولین خودرویی که کروز کنترل داشت هم کرایسلر ایمریال مدل ۱۹۵۸ بود
          حالا هی بگید بنز خوبه :)

          موافقم ۱۹
          مخالفم ۱۶
        10. هیچکس

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (49 ديدگاه)

          آقا
          محمد بخشی از تاریخچه ایربگ
          Origins
          The airbag “for the covering of airplane and other vehicle parts” traces its origins to a United States patent, submitted in 1919 by two dentists from Birmingham, Arthur Parrott & Harold Round[10] and approved in 1920.[11] Air-filled bladders were in use as early as 1951.[12][13] The airbag specifically for automobile use is credited independently to the American John W. Hetrick, who filed for an airbag patent on August 5, 1952, that was granted #2,649,311 by the United States Patent Office on August 18, 1953.[14][15] [16] German engineer Walter Linderer, who filed German patent #896,312 on October 6, 1951, was issued on November 12, 1953, approximately three months after American John Hetrick. Hetrick and Linderer’s airbags were both based on a compressed air system, either released by spring, bumper contact, or by the driver. Later research during the 1960s showed that compressed air could not inflate the mechanical airbags fast enough to ensure maximum safety, leading to the current chemical and electrical airbags.[17][18] In patent applications, manufacturers sometimes use the term “inflatable occupant restraint systems”.

          Hetrick was an industrial engineer and member of the United States Navy. His airbag design, however, only came about when he combined his experiences working with navy torpedoes with his desire to protect his family on the road. Despite working with the major automobile manufacturers of his time, no company invested in Hetrick’s idea.[19][20] Although airbags are now required in every automobile sold in the United States, Hetrick’s 1951 patent filing serves as an example of a “valuable” invention with little economic value to its inventor. Its first commercial use was not implemented until after the patent expired in 1971, at which point the airbag was installed in a few experimental Ford cars

          مهندس آلمانی والتر لیندرر هم قبل از همین آمریکایی اختراعش رو ثبت کرده و چند ماه بعد صادر شد

          این ایربگ هایی که این دو شخص اختراع کرده بودن هر دو بر یک سیستم بوده

          موافقم ۹
          مخالفم ۱۱
      2. هیچکس

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (49 ديدگاه)

        آقا علی پیشرانه وی هست را کادیلاک ابداع نکرده
        وی هشت توسط یک فرانسوی اختراع شده
        The first known V8 engine was the Antoinette engine, designed by Léon Levavasseur, which was first built in 1904.
        فقط اولین ماشین آمریکایی بوده که از وی هشت استفاده می کرده
        پیشرانه وی ۱۲ هم توسط کادیلاک اختراع نشده
        One of the earliest recorded uses of V12 engines in automobiles was in October 1913, when a custom-built racing car competed at the Brooklands circuit in the United Kingdom. The car was entered by Louis Coatalen, who was chief engineer of the Sunbeam Motor Car Company. It was named ‘Toodles V’ (after Coatalen’s pet name for his wife) and achieved several speed records in 1913 and 1914.[5] The V12 engine had a displacement of 9.0 L (549 cu in), an aluminum crankcase, iron cylinders with L-shaped combustion chambers, a cam-in-block valvetrain and a V-angle of 60 degrees. Each bank of the engine consisted of two-cylinder blocks with three cylinders each. Valve clearance was set by grinding the relevant parts, the engine lacking any easy means of adjustment. This reflected the intention for the engine to be later used in aircraft since any adjustment method that could go wrong in flight was to be avoided. As initially built, the V12 was rated at 150 kW (200 bhp) at 2,400 rpm and weighed approximately 340 kg (750 lb).

        Amongst the first production cars to use a V12 engine were the 1915 Packard Twin Six,[10][11] the 1915 National V12 engine[citation needed] and the 1917 Weidely Pathfinder;[12] all of which were built in the United States.

        موافقم ۲۳
        مخالفم ۱۳
        1. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          هیچکس

          گفتم که تاریخچه کادیلاک رو سرچ کنید هستش همش
          انجین خورجینی و خطی هم بحث من نبود

          موافقم ۱۶
          مخالفم ۲۲
        2. هیچکس

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (49 ديدگاه)

          علی جان ویکی پدیا یک چیز دیگه می گه

          موافقم ۱۵
          مخالفم ۸
        3. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          ویکی پدیا؟؟؟
          تاریخچه کادیلاک رو در منابع معتبری میشه خوند نظیر مجلات بین المللی خودرویی و مستنداتی نظیر برنامه امریکن ماسل کارز که بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ پخش میشد در آمریکا

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۱۵
        4. هیچکس

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (49 ديدگاه)

          الان شما می گید ویکی پدیا دروغ می گه؟

          موافقم ۹
          مخالفم ۱۱
        5. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          میگم منابع معتبر تری هست که از همونجا من گفتم

          موافقم ۱۴
          مخالفم ۱۱
        6. بی خیال اسم

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (638 ديدگاه)

          اقا حالا کاری به صحبت های این آقای هیچکس ندارم
          ولی اولین باره می شنوم که کسی می گه ویکی پدیا معتبر نیست

          موافقم ۶
          مخالفم ۷
        7. Porsche 911

          ۲۰ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1116 ديدگاه)

          خنده داره که به ویکی پدیا میگه نامعتبر

          موافقم ۰
          مخالفم ۲
      3. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (602 ديدگاه)

        اختراع اولین انجین ۸ سیلندر جهان در دهه ۲۰
        اختراع اولین انجین ۱۲ سیلندر جهان اواخر دهه ۲۰
        اختراع اولین انجین ۱۶ سیلندر جهان اوائل دهه ۳۰

        علی به اینا نمی گن اختراع به اینا می گن نوآوری،
        چون انجین از اول تولید شده بوده اینا ارتقاء دادن

        هرکسی می‌دونه 😉

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۱۲
        1. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          حالا فرافکنی نکن
          اصل مطلب مهمه که من گفتم و البته جاهای دیگه هم گفتم و خیلی ها خوندنش

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۵
    2. Alan.r

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (650 ديدگاه)

      اختراعات مرسدس:
      اولین موتور بنزینی دنیا
      اولین موتور دیزلی
      توربو دیزل
      کیسه هوا
      صندلی های ماساژور دار
      ABS
      سوپر شارژر
      و…….
      اینم منبع:
      https://www.pedal.ir/mercedes-benz/%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2/

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۲۰
      1. AMIN (M.A.S)

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (756 ديدگاه)

        هیچکس نمیتونه اختراعات بنز و نقشش توی پیشرفت صنعت خودرو رو نادیده بگیره
        ولی انصافا دست از این افسانه سازیا بردارید
        اولین موتور درونسوز دنیا توسط اتیئن لنوار فرانسوی ساخته شد که یه موتور دوزمانه بود
        اولین موتور چهارزمانه دنیا هم توسط نیکلاس اتو به صورت عملی ساخته شد و اصلا واسه همین به سیکل چهارزمانه میگن سیکل اتو
        موتور درونسوز دیزلی هم همونطور که از اسمش مشخصه توسط رادولف دیزل ابدا و ساخته شد
        حتی سوپرچارجر هم اختراع بنز نبود و یه مهندس اگه اشتباه نکنم اسکاتلندی ابداعش کرد
        کارل بنز اولین فردی بود که یه خودرو کامل رو تولید کرد و فروخت و این ابداعات رو استفاده کرد ولی مثلا موتور اختراع بنز نبود
        و البته بازم بگم که شرکت مرسدس بنز کلی ابداعات هم تو صنعت خودرو داشت و داره (اگرم شرکت دایملر رو حساب کنیم که بیشترم میشه)

        موافقم ۱۹
        مخالفم ۶
        1. ali(chevynova)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (6011 ديدگاه)

          آفرین

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۱۱
        2. Alan.r

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (650 ديدگاه)

          شاید مهندسان مرسدس اختراعشون نکرده باشن ولی اولین شرکتی که از این فناوری ها استفاده کرده مرسدس بوده

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۹
        3. هیچکس

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (49 ديدگاه)

          امین جان ببخشید
          اگه بخوایم به تاریخچه کلی اولین موتور درون سوز دنیا نگاه کنیم باید به خیلی عقب تر بریم
          همین اتیئن لنوار فرانسوی با همکاری گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ موتور سیکل چهار زمانه شارژ فشرده رو درست کردن
          ولی همین کارل بنز هم در سال ۱۸۷۹ یک موتور گازی قابل اعتماد دو زمانه رو درست کرد

          ولی امین جان مخترع توربو هم یک سوییسی بوده ولی اولین ماشینی که از توربو استفاده کرده الدزمبیل کاتلاس جت فایر بوده
          و سوپرشارژر هم به اسم بنز ثبت شده

          و آقا امین همین رادلوف دیزل آلمانی بوده

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۷
        4. AMIN (M.A.S)

          ۱۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (756 ديدگاه)

          جناب هیچکس و جناب Alan.r
          فک نمکنم خیلی مهم باشه که رادولف دیزل کجایی بود
          بله درست میفرمایید و حتی نیکلاس اتو هم المانی بود ولی برای من مهم پیشرفت صنعت خودرو هست و خودم خودرو رو یه اختراع میدونم که چند کشور دنیا باهم انجامش دادن و به سرانجامش رسوندن
          منظورم این بود که بنز مخترع اینا نبوده چون جناب Alan.r توی کامنتشون اوردن ((اختراعات بنز))
          خودم هم قبلا زیاد شنیدم اینکه اولین موتور و ماشین و … اختراع بنزه یا دایملره یا بعضیا میگن اختراع فورده خواستم بگم اینا اختراعات نیستن به قول یکی از کاربرا نواوری هستن
          بله حتی همون سیستم توربو هم اختراع جنرال موتورز نیست بلکه نواوری جنرال موتورز هست
          ولی مثلا آرایش هات وی ابداع و اختراع بی ام و یا سیستم غیرفعال سازی سیلندر ابداع یه شرکت خاص (که حالا دقیق مطمئن نیستم ولی فک کنم کادیلاک)هست
          و فک کنم مثلا سیستم کلاچ بود که اختراع خود بنز بود
          یه نکته هم هست که بیشتر ابداعات جدید دنیای خودرو مخصوصا تو بخش فنی زیر سایه ابداعات قدیمین و واسه همین خیلی دیده نمیشن (بیشتر به خاطر این که اون موقع شرکتای خودروسازی وجود نداشتن و دانشمندا خودشون ابداعات میکردن)
          مثلا یه شرکت بیاد یه سیستم توربو جدید اختراع کنه همه میگن توربو مال فلان شخص از صد سال پیشه و نمیبینن این چه تغییر بزرگ یا کوچیکی توش ایجاد کرده

          موافقم ۶
          مخالفم ۱
      2. ❤BMW❤

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (240 ديدگاه)

        صندلی های ماساژور دار با حافظه ، روی کادیلاک بروگهام نصب شده

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۸
      3. ❤BMW❤

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (240 ديدگاه)

        و مدلی لینکلن هم ، نوعی بالشتک نرم رو برای حفاظت از سرنشین روی داشبورد های فلزی قدیمی گذاشت

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۶
    3. blackwing

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (114 ديدگاه)

      علی آقا
      کاش میشد اینجا عکس آپلود کرد تا من عکسای بیوک الکترای خودمو براتون میذاشتم میدیدین و لذت میبردین
      این ماشین به سفارش یکی از افراد خیلی خاص سال ۱۳۵۴ وارد ایران شد ، مدل پارک اونیو هم هست که سال ۱۹۷۵ فقط ۳۷ دستگاه ازش تولید شد

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۵
    4. محمد حسین

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ولی فرانسوایا هم کم اختراع نداشتند

      موافقم ۴
      مخالفم ۶
  2. D:

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (81 ديدگاه)

    غیر فعال کردن سیلندر رو من روی تاهو دیدم اونم تازه خیلی قدیمی بود و مدلش ۲۰۱۵ بود جالب بود که موتور ۸ سیلندر رو میتونست ۴ سیلندرش رو فعال کنه و دوبار برگرده روی ۸ سیلندر

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱
    1. ali(chevynova)

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6011 ديدگاه)

      بله
      حتی تاهو های ۲۰۰۸هم داشتن این سیستم رو
      بسته به دور موتور هست کارکردش
      تا دور پایین نصف سیلندرها کار میکنه و دور موتور که بالاتر میره هر ۸ سیلندر کار میکنه

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱۶
      1. MILADZM

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (228 ديدگاه)

        از بچه های اینجا اگه کسی مرند یا آذربایجان زندگی کنه میدونه
        همین تیر امسال یدونه تاهو سیاه رنگ تیون شده وارد کردن
        حالا دقیق اطلاع ندارم ولی کنار پلاک گذرش یدونه پلاک کوچولو هم داشت که عربی بود و به احتمال صد در صد از عراق وارد کرده بودن
        و جالب اینجاس که همه میگفتن سپاه وارد کرده
        ولی عجب هیبتی داشت
        کلا سیستم تعلیق و ارتفاع ماشین رو دستکاری کرده بودن
        نمیدونم چه کمک فنر هایی روش انداخته بودن که وقتی توی سواری مینشستی انقد بلند بود که میخواست از روت رد بشه
        جالب اینجاس که توی جاده مرند_ تبریز یه تالار هست به اسم ماریانا
        من رو حالا تابستون شام دعوت کرده بودن اونجا
        اومدم که بیرون دیدم همین تاهو تخت گاز با یه ۲۰۶ تیون شده کورس گذاشته
        باورتون نمیشه انجینش یه صدایی داشت
        یه شلاقی میزد که نگووو
        اصلا یه لحظه شلوارم رو خیس کردم 😂😂
        واقعا هیچی ۸ سیلندر امریکن اونم از نوع دستکاری و تیون شده نمیشه
        ازش عکس و فیلم هم گرفتم منتها نمیدونم چجوری لینک و آدرس عکس رو شیر کنم توی قسمت کامنت ها .

        موافقم ۱۹
        مخالفم ۷
    2. blackwing

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (114 ديدگاه)

      تکنولوژی غیرفعال کردن سیلندرها یا همون Cylinder Deactivation رو کادیلاک سال ۲۰۰۳ روی کانسپت کادیلاک Sixteen هم نشون داده بود

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
  3. MILADZM

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (228 ديدگاه)

    و باز هم صدر نشینی بی چون و چرای امریکن ها

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳۵
  4. blackwing

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (114 ديدگاه)

    چه میکنه امریکا ، چه میکنه جنرال موتورز !
    خدایی رو‌ دستشون نبود ، هنوزم تکنولوژی هایی ارائه میکنن که هر کمپانی نداره 🤘🏼👏🏼

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱۷
  5. electriclovecar

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    کادیلاک از قدیم تا اینده بهترینه

    امریکا هم از قدیم تا اینده بهترینه

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۲۳
  6. Just toyota

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (399 ديدگاه)

    یه حس بهم میگه با اینکه در حال حاضر صنعت خودرو با سرعت زیادی داره به سمت الکتریکی شدن پیش میره ، ولی در آینه مثلا ۱۰ سال دیگه خودرو هاب درونسوز برمیگردن ولی به صورت هیدروژنی

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۷
    1. مازیار

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1594 ديدگاه)

      حالا محض احتیاط یه خداحافظی جانانه با درونسوزها ضرر نداره😁

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۵
  7. یوسف

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (638 ديدگاه)

    خدایی طراحی های گذشته کجا…. و این اجق وجق های امروزی کجا….
    وقتی ماشین های زیر دهه ۸۰ رو میبینم روحم پرواز میکنه…. حالا میخواد ژاپنی آمریکایی اروپایی یا هر کجا باشه…. لعنت به تمام ماشین های جدید….

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
  8. احمدرضا

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (462 ديدگاه)

    فقط عکس اون کادیلاک

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵
  9. مهردادکمال

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1348 ديدگاه)

    ممنون مقاله جالبی بود.

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  10. ❤BMW❤

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (240 ديدگاه)

    اون بی‌ام‌و و سیتروئن رو میخوام

    موافقم ۶
    مخالفم ۴
  11. ❤BMW❤

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (240 ديدگاه)

    و فناوری هایی مثل چراق های پیشرفته لیزری
    تکنولوژی Emergency Stop Assistant
    تکنولوژی Side View Assist رو هم بی‌ام‌و توشون پیشگام بوده

    موافقم ۴
    مخالفم ۶
    1. بی خیال اسم

      ۱۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (638 ديدگاه)

      نواوری های بی ام و هم کم نبودن

      موافقم ۲
      مخالفم ۴
    2. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۱۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (602 ديدگاه)

      چراق؟!!!!

      موافقم ۱
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا