معرفی خودروهای خوب که با پیشرانه بد شکست خوردند (قسمت پایانی)

یک‌شنبه 15 آبان 1401 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
combine_images
تعداد خودروهای خوبی که به دلایل مختلف شکست خورده‌اند زیاد است. این خودروها شایستگی موفقیت را داشته‌اند اما دسته‌ای از آن‌ها به خاطر قلب تپنده خود...
تبلیغات

تعداد خودروهای خوبی که به دلایل مختلف شکست خورده‌اند زیاد است. این خودروها شایستگی موفقیت را داشته‌اند اما دسته‌ای از آن‌ها به خاطر قلب تپنده خود یعنی پیشرانه شکست را تجربه کرده‌اند. مشکلات این خودروها می‌توانسته به قابلیت اطمینان پایین، سروصدای زیاد یا کم‌توانی پیشرانه و یا ترکیبی از هر سه مشکل مربوط باشد اما یک‌چیز بین تمامی خودروهای خوبی که در این لیست وجود دارند مشترک است و آن اینکه به خاطر پیشرانه بد خود شکست خورده‌اند!

همچنین بخوانید:

معرفی خودروهای خوب که به خاطر پیشرانه بد خود شکست خوردند! (قسمت اول)

کپی لینک

کادیلاک (سال 1981)

با عدم خرید کادیلاک دیزلی در اوایل دهه 80 میلادی از اصابت گلوله جان سالم به درمی‌بردید! اما پیشرانه 8 سیلندر بنزینی این خودروساز با تکنولوژی خاص V8-6-4 ارائه می‌شد که یک جفت سیلندر را بسته به فشار کاری پیشرانه خاموش می‌کرد. جنرال موتورز با شجاعت بسیار این تکنولوژی را وارد سبد محصولات کادیلاک در سال 1981 کرد؛ اما مشکل این بود که سیستم‌های الکترونیکی با کامپیوتر مرکزی کند و نه چندان خوب همراه بودند و این سیستم کار نمی‌کرد که باعث می‌شد خودروها اصلاً قابل‌استفاده نباشند. به نمایندگی‌ها یک روش جایگزین ارائه شد که باعث می‌شد پیشرانه همیشه از 8 سیلندر خود استفاده کند. این سیستم تنها یک سال پس از عرضه حذف شد و 20 سال بعد یا کمی بیشتر از آن بود که دوباره در خودروها بکار رفت هرچند این بار قدرت محاسبه کامپیوتر خودروها بسیار بهتر شده بود.

کپی لینک

شورولت کامارو (سال 1982)

اولین نسل شورولت کامارو خودرویی با ظاهر جذاب و قدرت مناسب در برخی نسخه‌ها بود؛ اما در طول زمان شاهد تغییر اوضاع بودیم و تا سال 1982 شما می‌توانستید این خودرو را با پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری که فقط 92 اسب بخار قدرت داشت خریداری کنید. کامارو با این پیشرانه فقط به سرعت 160 کیلومتر در ساعت می‌رسید و خبری از عضلات مشهور نبود!

کپی لینک

پونتیاک فیه رو (سال 1983)

خودروسازان آمریکایی بسیار محافظه‌کار هستند و به همین خاطر است که در طول این سال‌ها خودروهای اسپرت و پیشرانه وسط بسیار کمی را تولید کرده‌اند. یکی از این خودروها پونتیاک فیه رو نام دارد که در زمان معرفی خود در سال 1983 امیدوار کننده به نظر می‌رسید اما پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری‌اش بیشتر برای رانندگی آرام طراحی شده بود و گزینه‌ای ایده آل برای یک محصول اسپرت نبود؛ اما بدتر اینکه یاتاقان‌های این پیشرانه کیفیت ضعیفی داشتند و خرابی آن‌ها منجر به ورود روغن به محفظه پیشرانه و در نهایت آتش‌سوزی می‌شد.

کپی لینک

کرایسلر TC مازراتی (سال 1986)

یکی دیگر از خودروهای خوبی که سرنوشت بدی داشت کرایسلر TC مازراتی است. قاعدتاً یک خودروی لوکس، دونفره و کانورتیبل باید در بازار موفق باشد اما کرایسلر با سابقه معرفی کانسپت های درخشان و تولید محصولات ضعیف نتوانست این فرمول را به موفقیت تبدیل سازد. TC حاصل همکاری کرایسلر و مازراتی بود و ظاهر آن اگرچه هوشمندانه به نظر می‌رسید اما عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و بدتر از آن نیز پیشرانه 4 سیلندر 2.2 لیتری توربو بود که از نظر قابلیت اطمینان مثل محصولات دهه 80 مازراتی عمل می‌کرد.

کپی لینک

رنجروور دیزل (سال 1986)

رنجروور کلاسیک یک خودروی شاخص و نمادین است و پیشرانه 8 سیلندر بنزینی آن طرفداران زیادی دارد. نسخه بنزینی این خودرو در سال 1970 عرضه شد اما ارائه پیشرانه دیزلی برای آن 16 سال بعد انجام شد. البته پیشرانه 2.4 لیتری دیزلی VM انتخاب خوبی برای رنجروور نبود زیرا اگرچه از توربو استفاده می‌کرد اما خبری از پرفورمنس نبود. علیرغم مشخصات قابل‌قبول روی کاغذ، این پیشرانه در عمل ضعیف بود و استقبالی از آن نشد.

کپی لینک

هامر H1 (سال 1992)

هامر H1 هم جزو خودروهای خوبی است که به خاطر پیشرانه بد خود شکست خورد. این خودرو در ابتدا برای ارتش توسعه یافته بود و بین سال‌های 1996 تا 2000 با پیشرانه توربودیزلی عرضه شد که از شکستن سیلندرها رنج می‌برد و دلیل آن نقص در ریخته‌گری اعلام می‌شد. زمانی که پیشرانه از کار می‌افتاد تنها راه‌حل رفع مشکل تعویض کامل آن بود و جالب آنکه در برخی خودروها شاهد از کار افتادن پیشرانه جدید نیز بودیم!

کپی لینک

ام جی اف (سال 1995)

با ظاهری بامزه، سواری و هندلینگ فوق‌العاده به خاطر سیستم تعلیق پیشرفته و قیمت مناسب، ام جی اف پیشرانه وسط یکی از بهترین خودروهای اسپرت دهه 90 میلادی به شمار می‌رفت اما پیشرانه آن از نوع سری K مربوط به ام جی و روور بود که به خاطر ظرفیت کم مایع خنک‌کننده اغلب با مشکل واشر زدن مواجه می‌شد. کوچک‌ترین نشتی در سیستم خنک کاری به معنی داغ کردن پیشرانه و خرابی واشر سرسیلندر بود.

کپی لینک

TVR سِربِرا (سال 1999)

TVR از نظر جاه‌طلبی هیچ کمبودی نداشت و از صفر پیشرانه خاص خودش را ساخت. اولین پیشرانه این شرکت از نوع 8 سیلندر با نام AJP8 بود اما در ادامه پیشرانه 6 سیلندر سبک‌تر و قوی‌تر نیز تولید شد که البته قابلیت اطمینان بسیار ضعیفی داشت. TVR مجبور شد بسیاری از این پیشرانه‌ها را تحت گارانتی بازسازی کرده یا به‌صورت کامل تعویض کند زیرا به خاطر آسیب میل‌لنگ و سوپاپ‌ها آسیب‌های سنگینی را متحمل شده بودند. این شرکت در سال 2006 با صنعت خودرو خداحافظی کرد.

کپی لینک

مزدا RX-8 (سال 2003)

قطعاً مزدا RX-8 را می‌توان جزو خودروهای خوبی دانست که امیدهای زیادی به موفقیت آن وجود داشت. کمپانی‌های زیادی در اواخر دهه 60 میلادی به دنبال تولید پیشرانه‌های روتاری بودند اما پس از محو شدن کمپانی NSU بیدار شدند. پیشرانه روتاری از نظر طراحی مشکلاتی داشت اما علیرغم این موضوع مزدا همچنان به ایده این پیشرانه وفادار باقی ماند. سال‌ها پس از آنکه اکثر شرکت‌ها ایده پیشرانه وانکل را رها کرده بودند مزدا RX-8 تولید شد و اگرچه ظاهری فوق‌العاده و هندلینگی بسیار خوب داشت اما ضعف روتور باعث شد پیشرانه‌های این خودرو توانایی کمپرس خود را در همان کارکردهای اولیه از دست دهند.

کپی لینک

بی ام و سری 3 (سال 2004)

پیشرانه N47 دیزلی بکار رفته در بی ام و سری 3 کد E90 که در سری 1 کد E81 و سری 5 کد E60 نیز بکار رفته بود یک کابوس شبانه برای مالکان محسوب می‌شد زیرا زنجیر تایم آن می‌توانست خراب شود و پیشرانه را از کار بیندازد. مورد بدتر اینکه زنجیر در بخش پشتی پیشرانه قرار داشت و هزینه تعویض آن می‌توانست بیشتر از ارزش خود خودرو باشد!

کپی لینک

لندروور دیسکاوری 3 (سال 2004)

نهایتاً به آخرین خودرو در لیست خودروهای خوبی می‌رسیم که پیشرانه بد باعث شکست آن‌ها شد. لندروور دیسکاوری 3 اولین آفرودر لوکس بازار بود که می‌توانست هرجایی برود و ظرفیت حمل هفت نفر را با راحتی کامل داشته باشد. این خودرو از طراحی هوشمندانه و سواری بسیار خوبی سود می‌برد و پیشرانه 6 سیلندر 2.7 لیتری که بعداً حجمش به 3 لیتر رسید نیز عملکرد نرمی داشت. این پیشرانه حاصل همکاری فورد و پژو-سیتروئن بود اما هرچقدر کارکرد دیسکاوری بیشتر می‌شد ضعف‌های پیشرانه نیز خودش را نشان می‌داد. میل‌لنگ و میل بادامک می‌توانست بدون هیچ‌گونه نشانه‌ای خراب شود. البته این خرابی‌ها مختص دیسکاوری نبود و برخی دیگر از محصولات جگوار و لندروور نیز از همین مشکل رنج می‌بردند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.